Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Oppvarming av garasje

Oppvarming av garasje #2693320 03/01/2022 11:48
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei

Jeg har en 50kvm garasje, den er isolert med 15cm glava i vegger og tak + 10/15cm styrofoam/isopor i såle. Har en 450cm dobbel isolert port (5cm). Nå brukes garasjen mye til sykkelmekking, servicer på diverse motorisert utstyr og oppbevaring av konebilen. Utenom varmepumpe med ytterdel, finnes det noen gode alternativer til (lovlig) oppvarming? Tenker da å ha 12-15 varmegrader der inne hele vinteren.
Til nå ha jeg brukt en varmevifte på 2kw, men det er ikke spesielt effektivt og heller ikke lovlig uten oppsyn. Dvs, man får avkortning på forsikringa ved brann. Har også tilluftsventil og fuktstyrt avtrekksventil.

Kunne tenkt meg en vegghengt varmevifte (som en innerdel på tradisjonell varmepumpe) som ga 2-3kw. Om jeg skrur dagens 2kw vifte på maks har jeg lett 15-20 grader der inne selv om det er -15 ute, så vil tro 2-3kw holder i bøtter og spann for å oppnå ønsket varme. Skjønner at en tradisjonell varmepumpe vil gi en strømbesparelse, men om jeg sparer 24kw i døgnet vil det ta meg minst 5 år før investeringen betaler seg med de strømprisene vi har her nord (da har jeg tatt godt i på snittprisen).

Noen som har gode tips her, eller er det bare å innse at varmepumpe er den eneste rette løsningen?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693322 03/01/2022 12:07
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Stråleovn? Eller rett og slett panelovn?

Re: Oppvarming av garasje [Re: appelsin2] #2693328 03/01/2022 12:36
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: appelsin2
Stråleovn? Eller rett og slett panelovn?

Tror de to alternativene funker svært dårlig, en panelovn vil bruke svært lang tid på å få opp varmen i garasjen igjen om man f.eks har kjørt ut bilen. Slik jeg ser det må det være noe som også blåser. Bare en enkel test med 1kw panelovn mot 1kw varmevifte viser at det er stor forskjell i følt effektiv varme.
Har skjønt at en konveksjonsosvn er det eneste reelle alternativet om man skal bruke en ovn, selv om det heller ikke er et veldig godt alternativ.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693331 03/01/2022 12:43
Arne_And Offline
More than words
More than words
Har du testet hvor lang tid en panelovn bruker på å få opp temperaturen etter at du har kjørt ut bilen? Luften i garasjen har nok blitt en hel del kaldere av å kjøre ut, men tak, gulv, vegger og ting vil fortsatt holde omtrent rett temperatur. Da vil jeg tippe det ikke tar så lang tid å få opp varmen igjen.

Hva med panelovn pluss en separat vifte? Det vil vel være lovlig. Om du styrer begge med f.eks. Mill WiFi så slipper du av vifta går hele tiden.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693332 03/01/2022 12:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det finnes forresten konveksjonsovner med innebygget vifte med egen på/av-knapp for vifta. Da ville jeg tro de er lovlige uten oppsyn, siden de kan kjøres kontinuerlig uten vifte?

Re: Oppvarming av garasje [Re: Arne_And] #2693350 03/01/2022 14:15
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har ikke prøvd dette, nei, men har lest om andre som har prøvd og sier panelovn i garasje er håpløst. Spesielt der hvor port går opp og ned flere ganger daglig. Helst burde man vel hatt en luftgardin over port, så man hadde unngått det store varmetapet når port åpnes.

Panelovn med separat vifte, tja, kanskje. Fant lite om konveksjonsvifter eller konveksjonsovner med vifte, fant en 2kw på power med 1 stjerne.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693357 03/01/2022 14:40
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kanskje litt på sidelinjen, men hva med å bygge rom der det skal være ok temp med en isolert lettvegg og dør? Da kunne en panelovn ha gjort jobben.

Holder på med en garasje selv hvor vi skal isolere et rom på hemsen, men holder resten kaldt. Det er vel ikke fordelaktig med varm garasje for biler som er i daglig bruk f.eks?

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693362 03/01/2022 14:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
Prøv å søke på "konvektorovn vifte", da finner du f.eks.:
https://www.clasohlson.com/no/Mill-SG2000LED-varmeovn-med-vifte-2000-W%2C-konvektorovn/p/Pr367783000
https://www.elkjop.no/product/hjem-...65/wilfa-konvektorovn-med-vifte-hcf2000w

Re: Oppvarming av garasje [Re: knutspeed] #2693400 03/01/2022 18:13
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Kanskje litt på sidelinjen, men hva med å bygge rom der det skal være ok temp med en isolert lettvegg og dør? Da kunne en panelovn ha gjort jobben.

Holder på med en garasje selv hvor vi skal isolere et rom på hemsen, men holder resten kaldt. Det er vel ikke fordelaktig med varm garasje for biler som er i daglig bruk f.eks?

Det spørs helt hvor varmt man har det, og om du får fjernet fukt. Ved mye kondens, typisk rundt lunk, og dårlig utskifting av luft kan det resultere i rask rustutvikling. Men har du god varme og godt uttrekk av fuktighet er ikke dette noe problem.

Loftet på garasjen er kaldt, et rom bygget av lettvegger vil stjele for mye plass i en allerede liten garasje. For at rommet skal kunne brukes til noe fornuftig må det være av en viss størrelse. Opprinnelig plan var å gjøre nettopp det du beskriver, men droppet det når jeg så hvor mye plass som ble ubrukelig. Skulle vi ikke hatt bilen i garasjen hadde det vært noe annet.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693411 03/01/2022 20:38
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Løsningen er selvsagt å ikke oppbevare bruksbiler i garasjen. Gi kona en webasto til hjul ICON_WINK

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693426 03/01/2022 22:44
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg hadde kjøpt en varmepumpe. De varmepumpene som selges på jula til 4k og 6k sparer du inn på halvannet til to år. Og så er det sabla lettvint når du først har varmepumpa på plass.

Skal du ha vifter godkjent for fastmontering i utsatte bygg så innbiller jeg meg at det er ganske kostbart, typ tilsvarende en billig varmepumpe. Eller er det tilstrekkelig å bare fastmontere en billig industrivifte?

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693443 04/01/2022 08:10
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Hva med varmepumpe uten utedel? Kan vel til og med monteres selv.
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...oblokkvarmepumper/luftvarmepumpe-015365/

Alternativt en byggtørker på gass, denne får opp tempen kjapt når du trenger det, men kan vel ikke forlates.

Re: Oppvarming av garasje [Re: johannessen] #2693456 04/01/2022 08:29
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: johannessen
Løsningen er selvsagt å ikke oppbevare bruksbiler i garasjen. Gi kona en webasto til hjul ICON_WINK

Hehe, det er en E-tron med god klimatisering på strøm fra laderen, sånn sett trenger ikke garasjen være varm. Det er til alt det andre garasjen brukes til at den helst skal være varm.

Sitat: Paulus
Jeg hadde kjøpt en varmepumpe. De varmepumpene som selges på jula til 4k og 6k sparer du inn på halvannet til to år. Og så er det sabla lettvint når du først har varmepumpa på plass

Men den varmepumpa på kampanje på jula nå til 3999,- blir ikke så billig når man legger til delene som trengs for montering (ikke alt følger med) + kyndig montering av fagmann. Vi snakker vel om rundt 5k billigere enn en pumpe fra mer anerkjente merker ferdig montert.

Tok uansett en diskusjon med finansministeren i går, vi har vel en slags enighet om at vi har kald garasje i vinter, så bruker jeg en varmekanon når jeg skal mekke. Regner med det blir en varmepumpe av noe slag som monteres i løpet av sommerhalvåret. De fleste gode pumpene leverer 4-6kw pr kw, så det er vel det eneste fornuftige om vi skal ha varm garasje.

Re: Oppvarming av garasje [Re: oyvinsr] #2693457 04/01/2022 08:32
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oyvinsr
Hva med varmepumpe uten utedel? Kan vel til og med monteres selv.
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...oblokkvarmepumper/luftvarmepumpe-015365/

Alternativt en byggtørker på gass, denne får opp tempen kjapt når du trenger det, men kan vel ikke forlates.

Ja, det var noe sånt jeg tenkte på, men etter å ha lest erfaringer om den så slo jeg den fra meg. Det var den eneste jeg fant i sitt slag, og da synes jeg prisforskjellen opp til en ordentlig VP ferdig montert ble for liten.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693462 04/01/2022 08:40
Panda Offline
Besatt
Besatt
Her i Sør har vi ikke råd til oppvarmede garasjer ICON_LAUGH

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693465 04/01/2022 08:51
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpte et hus fra 70 tallet for tre år siden der det sto en gammel garasje med med isolert snekkerverksted på drøye 30 kvm.
Etter å pusset opp huset var snekkerverkstedet det opplagte valget som trim og mekkerom- også kalt snikkarboden.
Første året brukte jeg vifteovn og stående oljeovner. Fant ut at det tok forholdsvis lang tid å få opp temperaturen, samt at jeg ikke hadde lyst til å la oljeovnene stå på lenge av gangen uten tilsyn.
Løsningen jeg valgte var å kjøpe ny varmepumpe i huset (svalbard extreme) og fikk pris på flytting av den gamle (mitshubishi kirgiamini som gir ca 4 kw) for kr.2000,-.
Har satt på en timer som slår av og på strømmen ut fra når jeg bruker bruker rommet og har satt pumpa på 16 grader. Da er rommet klart og det er lett å justere opp varmen om en trenger det. Brukes som rulle/Zwiftrom for kona og meg og det fine med at det er varmepumpe er at jeg kan sette på avfukterfunksjon når det svettes om mest og vi sitter der i flere timer.
Det ble en økonomisk bra løsning og veldig praktisk. (Strømforbruk i desember ble 2194 kWh på hele eiendommen, da er det hus på ca 120 kvm i grunnflate, snikkarboden på drøye 30 kvm samt en jacuzzi så det er ikke så mye som går til å varme opp snikkarbooden)

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693489 04/01/2022 09:49
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Hoaas

Hehe, det er en E-tron med god klimatisering på strøm fra laderen, sånn sett trenger ikke garasjen være varm. Det er til alt det andre garasjen brukes til at den helst skal være varm.

Jupp, men uten å kjøre en stor kald metallbit inn i garasjen, og åpne døra for å slippe ut varmen, så sparer du masse varme. Husk at hver gang dere kjører en 2.4 t kald metallklump inn i varmen, så må du bruke masse energi på å varme denne.
Jeg har 50 m2 med 4,6 m under taket, og bruker bare belysningen til å holde en grunnvarme. Når jeg skal ut starter jeg en gassovn for å få opp en bra temp ICON_SMILE

Re: Oppvarming av garasje [Re: johannessen] #2693536 04/01/2022 12:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Jupp, men uten å kjøre en stor kald metallbit inn i garasjen, og åpne døra for å slippe ut varmen, så sparer du masse varme. Husk at hver gang dere kjører en 2.4 t kald metallklump inn i varmen, så må du bruke masse energi på å varme denne.
Jeg har 50 m2 med 4,6 m under taket, og bruker bare belysningen til å holde en grunnvarme. Når jeg skal ut starter jeg en gassovn for å få opp en bra temp ICON_SMILE

Har ledbelysning, så er ikke stort annet enn meget bra lys som avgis fra de.
Joda, mye som skal varmes og stort varmetap ved åpning av port, derfor et ønske om en pumpe/vifte som klarer å holde godt på temperaruren.
Funderer litt på en propankanon, selv om disse avgir mye fukt ved propanbrenning.
VP og luftgardin foran porten som starter på signal fra portmotoren, da tror jeg man har ting på stell

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693545 04/01/2022 13:00
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har litt erfaringer her. Har en 70m2 garasje i støpt betong med ~10cm isolasjon på utsiden.

Jeg hadde en periode en luft/luft pumpe i garasjen, og den hadde problem hvis det var for kaldt i garasjen. Tror problemet med den var at kondenseringstemperaturen var for høy, så den funka dårlig hvis det var mindre enn ~12 grader.

Nå har jeg fått lagt inn vannbåren varme fra huset, tilkoblet en viftekonvektor. Garasjen magasinderer varme veldig pga betongkonstruksjonen. Har funnet ut at om det er rundt 7-8grader, så synker tempen mindre enn 1 grad i døgnet om det er et par minus ute. Bruker derfor smarthus til å sette på viftekonvektoren når strømprisen er lav.
Holder det rundt 8grader på vinteren, finfin arbeidstemp. (eller finfin treningstemp, for har rulla i garasjen også).
Har også en terassevarmer over arbeidsbenken, som jeg setter på hvis jeg står og pusler med finmekanisk o.l.
I min garasje forsvinner det svært lite varme ut når jeg åpner porten litt, men har ganske liten port i et hjørne av garasjen.

Jeg ville kjørt på med en luft/luft-varmepumpe. Men, sørg for å få en modell som faktisk fungerer godt når det er lav temperatur i garasjen.
Da er det også mulig å få en modell med smarthus-integrering eller app slik at du kan heve eller senke temperaturen etter om du skal bruke garasjen.
Koster noen kroner, men slik strømprisene er nå, så tenker jeg den er inntjent på 3-4 år.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693559 04/01/2022 13:57
Arne_And Offline
More than words
More than words

Joda, mye som skal varmes og stort varmetap ved åpning av port

Poenget til johannessen er at det er selve bilen som medfører mest bruk av energi, ikke utskifting av luft. Hvis du har 50 m2 garasje med 2,4 meter under taket så er det 120.000 liter luft, som veier ca 156 kg. Bilen din veier ca 10-15 ganger så mye. Varmekapasiteten (per vekt) er faktisk noe høyere for luft enn f.eks. aluminium, men likevel blir det ca 10x så stor energi som må tilføres for å varme opp bilen, som for å varme opp luften selv om all luften skiftes ut, og det gjør den jo ikke. (Det gjør også at mitt argument lengre oppe om at det ikke krever så mye å varme opp luften igjen ikke er gyldig, jeg tenkte ikke på at bilen må varmes opp). Hvis vi forenkler og sier at bilen din er 2000 kg aluminium, og den skal varmes opp 20°C, så krever det ca 10 kWh (alu har spesifikk varmekapasitet på ca 900 J/(K*kg). Det forutsetter at hele bilen er gjennomkald, det er den jo ikke, så du kan nok redusere det en hel del.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Arne_And] #2693594 04/01/2022 18:29
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Joda, mye som skal varmes og stort varmetap ved åpning av port

Poenget til johannessen er at det er selve bilen som medfører mest bruk av energi, ikke utskifting av luft. Hvis du har 50 m2 garasje med 2,4 meter under taket så er det 120.000 liter luft, som veier ca 156 kg. Bilen din veier ca 10-15 ganger så mye. Varmekapasiteten (per vekt) er faktisk noe høyere for luft enn f.eks. aluminium, men likevel blir det ca 10x så stor energi som må tilføres for å varme opp bilen, som for å varme opp luften selv om all luften skiftes ut, og det gjør den jo ikke. (Det gjør også at mitt argument lengre oppe om at det ikke krever så mye å varme opp luften igjen ikke er gyldig, jeg tenkte ikke på at bilen må varmes opp). Hvis vi forenkler og sier at bilen din er 2000 kg aluminium, og den skal varmes opp 20°C, så krever det ca 10 kWh (alu har spesifikk varmekapasitet på ca 900 J/(K*kg). Det forutsetter at hele bilen er gjennomkald, det er den jo ikke, så du kan nok redusere det en hel del.

Her glemmer du at batteriet og motorer, som er hovedvekten av bilen, fort holder en driftstemperatur som er langt over temperaturen i garasjen. Batteri 10-20 grader på vinteren, og elmotoren tør jeg ikke gjette arbeidstemeratur på.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Jamez] #2693597 04/01/2022 18:49
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Jamez
Jeg har litt erfaringer her. Har en 70m2 garasje i støpt betong med ~10cm isolasjon på utsiden.

Jeg hadde en periode en luft/luft pumpe i garasjen, og den hadde problem hvis det var for kaldt i garasjen. Tror problemet med den var at kondenseringstemperaturen var for høy, så den funka dårlig hvis det var mindre enn ~12 grader.

Nå har jeg fått lagt inn vannbåren varme fra huset, tilkoblet en viftekonvektor. Garasjen magasinderer varme veldig pga betongkonstruksjonen. Har funnet ut at om det er rundt 7-8grader, så synker tempen mindre enn 1 grad i døgnet om det er et par minus ute. Bruker derfor smarthus til å sette på viftekonvektoren når strømprisen er lav.
Holder det rundt 8grader på vinteren, finfin arbeidstemp. (eller finfin treningstemp, for har rulla i garasjen også).
Har også en terassevarmer over arbeidsbenken, som jeg setter på hvis jeg står og pusler med finmekanisk o.l.
I min garasje forsvinner det svært lite varme ut når jeg åpner porten litt, men har ganske liten port i et hjørne av garasjen.

Jeg ville kjørt på med en luft/luft-varmepumpe. Men, sørg for å få en modell som faktisk fungerer godt når det er lav temperatur i garasjen.
Da er det også mulig å få en modell med smarthus-integrering eller app slik at du kan heve eller senke temperaturen etter om du skal bruke garasjen.
Koster noen kroner, men slik strømprisene er nå, så tenker jeg den er inntjent på 3-4 år.

Jeg er med på at betongen magasinerer mye varme. Skrudde av varmen i garasjen for 8 timer siden, da var det rundt 10 grader der inne. Nå er det fortsatt mange varmegrader selv om det er 10 minus og porten har vært oppe 2 ganger. Kanskje det er verdt et forsøk med en viftekonvektor. Jeg synes det er drøyt å svi av 15-20 lapper på å ha litt varme i garasjen.
Viftekonvektor + 2kw varmevifte når det skal jobbes kan funke. Føler det blir litt prøving og feiling her

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693712 05/01/2022 12:05
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Men, du har ikke vannbåren varme? Når jeg sier viftekonvektor så mener jeg en sånn som kun bruker 30-40watt i vifteeffekt, og så strømmer det varmt vann fra bergvarmepumpen i huset i den.
Grunnet til at jeg har viftekonvektor var at jeg ikke tenkte på at det var lurt å støpe inn rør til vannbåren varme i sålen når jeg bygde garasjen - for det hadde vært klart beste løsning.

Hvis du setter en energimåler på en varmevifte til og starte med så kan du i løpet av en ukes tid kartlegge hvor mye strøm det blir å gå å holde ønsket temperatur.
Da er det lett å anslå hvor lang nedbetalingstid du vil få på en luft/luft varmepumpe.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Jamez] #2693726 05/01/2022 13:16
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Jamez
Men, du har ikke vannbåren varme? Når jeg sier viftekonvektor så mener jeg en sånn som kun bruker 30-40watt i vifteeffekt, og så strømmer det varmt vann fra bergvarmepumpen i huset i den.
Grunnet til at jeg har viftekonvektor var at jeg ikke tenkte på at det var lurt å støpe inn rør til vannbåren varme i sålen når jeg bygde garasjen - for det hadde vært klart beste løsning.

Hvis du setter en energimåler på en varmevifte til og starte med så kan du i løpet av en ukes tid kartlegge hvor mye strøm det blir å gå å holde ønsket temperatur.
Da er det lett å anslå hvor lang nedbetalingstid du vil få på en luft/luft varmepumpe.

Ja, etter å ha googlet litt så skjønte jeg etterhvert at det var det du mente, og at jeg ikke kunne benytte meg av det samme.
Har en grei formening på hva det koster av kwh etter å ha fulgt forbruket med og uten varme i garasjen. Ved -10 til -15 grader ute går det ca 1kwt å holde 12 graders temperatur med en tradisjonell varmevifte. Om jeg ikke er helt på bærtur så vil en grei varmepumpe gi omkring 3kw pr kwt i samme temperaturområde (utetemp altså). Forbruket på 5-8 grader innetemp er omkring 700wt.
Om jeg da tar i og sier at jeg må bruke 24kwt i døgnet 6mnd av året for å holde ønsket temp, gir det en kostnad på 2 842,- med snittprisen vår her nord. I dag er den f.eks 50 øre, forleden var den 35 øre. Snittpris vinterhalvåret ligger omkring 40 øre + nettleie
En varmepumpe som er 3 ganger så effektiv vil da spare meg for omkring 1900 kr året = 10-12 år før investeringen lønner seg.

Edit: Så kan jeg jo nevne at jeg har satt inn en konvektorovn med vifte nå, den er på 2kw men har satt den på effekttrinn 2 på 1,2kw. Termostat på 13 grader. Så får vi se hvordan det duger for å holde varmen i garasjen.

Redigert av Hoaas; 05/01/2022 13:19.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693794 05/01/2022 19:03
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
For at det regnestykket skal gå opp forutsetter at du gjør alle servicer selv og at ingenting går i stykker.
Det skal vel også byttes filter i disse regelmessig, eller skal de bare vaskes?

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693801 05/01/2022 20:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Jeg hadde kjøpt en varmepumpe. De varmepumpene som selges på jula til 4k og 6k sparer du inn på halvannet til to år. Og så er det sabla lettvint når du først har varmepumpa på plass

Men den varmepumpa på kampanje på jula nå til 3999,- blir ikke så billig når man legger til delene som trengs for montering (ikke alt følger med) + kyndig montering av fagmann. Vi snakker vel om rundt 5k billigere enn en pumpe fra mer anerkjente merker ferdig montert.

Tok uansett en diskusjon med finansministeren i går, vi har vel en slags enighet om at vi har kald garasje i vinter, så bruker jeg en varmekanon når jeg skal mekke. Regner med det blir en varmepumpe av noe slag som monteres i løpet av sommerhalvåret. De fleste gode pumpene leverer 4-6kw pr kw, så det er vel det eneste fornuftige om vi skal ha varm garasje.

Ja du kan sikkert være heldig å finne merkevare til ti laks, men da skal du følge med. Den til 6 (på salg) har vel alt du trenger, og hvis du monterer pumpa selv og får montør til å koble og trykkteste så slipper du nok unna med drøyt et par tusen i utgifter til montør. Med to laks besparelse i året har du tjent inn pumpa på fire år.

Nå blir det nye overføringskabler sørover, så da blir sikkert strømmen 100% dyrere her i nord, i tillegg til hydrogenfabrikk i mosjøen og batterifabrikk på mo som angivelig blir å spise opp kraftoverskuddet vi har nå.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Paulus] #2693849 06/01/2022 08:29
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Ja du kan sikkert være heldig å finne merkevare til ti laks, men da skal du følge med. Den til 6 (på salg) har vel alt du trenger, og hvis du monterer pumpa selv og får montør til å koble og trykkteste så slipper du nok unna med drøyt et par tusen i utgifter til montør. Med to laks besparelse i året har du tjent inn pumpa på fire år.

Nå blir det nye overføringskabler sørover, så da blir sikkert strømmen 100% dyrere her i nord, i tillegg til hydrogenfabrikk i mosjøen og batterifabrikk på mo som angivelig blir å spise opp kraftoverskuddet vi har nå.

Om du leser anmeldelser av pumpa på kampanje så trengs det litt flere deler, følger ikke med slanger eller strømkabel. Og monterer man den selv må man regne med 2 timer arbeid av fagfolk for tilkobling av slanger og vakumering. Joda, pumpa er ganske billig, men har ymse vurderinger av kvaliteten. Og med en maksimal ytelse på 3,6kw ved +15-20 grader utendørs, så er jeg ikke så overbevist om at den klarer å yte mer enn toppen 2kw pr kwt i -10 til -15 grader ute, selv det er kanskje litt optimistisk. Uansett, VP+slanger/deler+brakett+montør = 9000,- Har fått tilbud på 15k ferdig montert for en 6kw VP fra kjent merke. Men om man er optimistisk og sier at Jula-pumpa gir 2kw pr kwt på vinteren her nord, så vil investeringen betale seg etter 5-6 år.
Etter å ha lest litt om folks erfaringer ble jeg litt usikker på om VP er veien å gå i en garasje som brukes flittig til alt mulig, sikter da spesielt til støv og fukt. Disse pumpene er ikke laget for å gå i områder som har mer støv enn i et vanlig hjem. I et røft miljø er jeg ikke sikker på at Jula sin pumpe overlever så lenge at investeringen betaler seg.

Det er klart om strømprisene endrer seg betraktelig blir regnestykket annerledes. Men har nå slått oss til ro med at det ikke blir VP denne vinteren. Det blir nok noe annet enn dagens løsning en dag. Aller helst skulle jeg nok sett at jeg kunne brukt 1 utedel på 2 innedeler, så kunne jeg hatt 1 i huset og 1 i garasjen, men er usikker på om det lar seg gjøre. Er 3m fra husveggen til garasjeveggen og aner ikke om slanger/rør kan legges i bakken mot garasjen.

Redigert av Hoaas; 06/01/2022 08:30.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693881 06/01/2022 10:18
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
[quote=Hoaas][quote=johannessen]Løsningen er selvsagt å ikke oppbevare bruksbiler i garasjen. Gi kona en webasto til hjul ICON_WINK

... sikter da spesielt til støv og fukt. Disse pumpene er ikke laget for å gå i områder som har mer støv enn i et vanlig hjem. I et røft miljø er jeg ikke sikker på at Jula sin pumpe overlever så lenge at investeringen betaler seg.

Alkalisk betongstøv og stordigre aluminiumsflater inni innidelen, ja. Ikke liv laga, sier skrekkorganet mitt.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Hoaas] #2693969 06/01/2022 13:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
På den som bruker å være på kampanje til 6k har slanger og alt med i prisen, den har også hurtigkobling. Det er i tillegg en større modell og er nok totalt overkill i en garasje hvor du ønsker å holde 15ish grader. De mindre pumpene er ofte mer effektive enn deres større brødre, så å gå opp i effekt for å spare strøm er vel ikke alltid så hensiktsmessig. Men en større pumpe har mange andre fordeler. Må likevel erkjenne at jeg tenker jo litt likt som deg. More better.

Når det gjelder levetid i en garasje så kommer det helt sikkert an på hva du skal gjøre i garasjen. Skal du stå og blande mørtel hele dagen så kanskje det ikke er optimalt. Men jeg kjenner flere som har varmepumpe i garasjen og alle er fornøyd.

En kompis har et bilverksted hvor jeg vil anta det er mye støv og greier i lufta. Sannsynligvis mer enn i en gjennomsnittlig garasje i alle fall. Han varmer opp verkstedet med varmepumper ment for forbrukermarkedet, og det går helt knirkefritt ifølge han selv.

Re: Oppvarming av garasje [Re: Paulus] #2693984 06/01/2022 13:52
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
På den som bruker å være på kampanje til 6k har slanger og alt med i prisen, den har også hurtigkobling. Det er i tillegg en større modell og er nok totalt overkill i en garasje hvor du ønsker å holde 15ish grader. De mindre pumpene er ofte mer effektive enn deres større brødre, så å gå opp i effekt for å spare strøm er vel ikke alltid så hensiktsmessig. Men en større pumpe har mange andre fordeler. Må likevel erkjenne at jeg tenker jo litt likt som deg. More better.

Når det gjelder levetid i en garasje så kommer det helt sikkert an på hva du skal gjøre i garasjen. Skal du stå og blande mørtel hele dagen så kanskje det ikke er optimalt. Men jeg kjenner flere som har varmepumpe i garasjen og alle er fornøyd.

En kompis har et bilverksted hvor jeg vil anta det er mye støv og greier i lufta. Sannsynligvis mer enn i en gjennomsnittlig garasje i alle fall. Han varmer opp verkstedet med varmepumper ment for forbrukermarkedet, og det går helt knirkefritt ifølge han selv.

Ja, alle pumpene som begynner med SC har vel hurtigkoblinger med. Ser uansett at jeg ikke kan få tilsendt pumpe, må hente den fysisk i butikk, og da må jeg vente til Jula åpner her til våren. Kanskje har de knakanes godt åpningstilbud ICON_WINK

Janei, verst er det nok om jeg skal kappe mdf e.l. i garasjen, det støver noe helt inni granskauen, ellers er det ikke veldig mye støv. Har lagt betongforsegling på gulvet. Takk for deling av erfaring fra virkeligheten. På sikt blir det nok en VP i garasjen, men fikk streng beskjed fra kjerringa at jeg måtte bygge et ekstra bad før jeg kunne prioritere noe i furteboden.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support