Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kanaridestinasjon for sedat mosjonist.

Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. #2681067 14/09/2021 19:14
Espen E Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er to år siden jeg så palmer og lysten til en sykkeltur "et annent sted" begynner å bli påtrengende.
Jobb hindrer meg nå i høst, men litt over nyttår er det en åpning.
Det mest aktuelle stedet temperaturmessig er da en kanariøy og her er de jo litt å velge i.
Jeg har ikke vært på kanariøyene siden en etter sigende episk ungdomsfylletur til Playa Ingles i
18 års alderen tidlig på 80 tallet så jeg kan fint lite om øyene.

Om jeg som noe tykkfallen mosjonist i midten av femtiårene skulle velge en passende destinasjon, hvor
skulle jeg vende nesen mon tro? Ikke redd for å klatre litt men vestentlig mer komfortabel
opp til 6% stigning enn over dette :-)

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681113 15/09/2021 06:03
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tenerife: Mest varierte løyper, litt mer ustabilt vær. Fine klatringer til Teide-platået, men ikke så spennende på selve platået. Fint, kortere klatrealternativ i Masca-dalen. Vakre, flate veier med utsikt og lite trafikk i fjellsiden i retning nord/syd på østsiden av øya.

Granca: "Alltid" sol på syddelen av øya, best vær. Alle turer krever 1000hm klatring i brattere bakker enn 6%, fint platå etter det. Klatringen videre opp fra Ayacata til Pico de las Nieves er min favoritt, fantastisk utsikt på toppen. De flate turene i tett traffikerte kystveier er dritt.

Fuertoventura/Lanzarote: flateste, men mye mer vind/dårlig vær? Aldri vært der.

Create the problem and sell the solution
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: DuffMcShank] #2681195 15/09/2021 09:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: DuffMcShank
Tenerife: Mest varierte løyper, litt mer ustabilt vær. Fine klatringer til Teide-platået, men ikke så spennende på selve platået. Fint, kortere klatrealternativ i Masca-dalen. Vakre, flate veier med utsikt og lite trafikk i fjellsiden i retning nord/syd på østsiden av øya.

Granca: "Alltid" sol på syddelen av øya, best vær. Alle turer krever 1000hm klatring i brattere bakker enn 6%, fint platå etter det. Klatringen videre opp fra Ayacata til Pico de las Nieves er min favoritt, fantastisk utsikt på toppen. De flate turene i tett traffikerte kystveier er dritt.

Fuertoventura/Lanzarote: flateste, men mye mer vind/dårlig vær? Aldri vært der.

Skriver under på den her. Lanzarote/Fuerteventura blåser det vist veldig mye.

Selv er jeg glad i Gran Canaria, men skal man ha flere runder vil det bli en del bakker.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681238 15/09/2021 11:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blåser om ikke stikker og strå så i allefall støv og sand på Fuerteventura ja.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681241 15/09/2021 12:11
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Er det noen som har hørt noe om veien fra Taurito til P. Mogan. Er de ferdig med tunnelen eller har de ikke begynt på den enda. Jeg drar ned på nyåret igjen etter en korona-pause så det letter litt på turvalget om den er åpnet, spesielt når man skal være der en liten stund.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: hrukin] #2681281 15/09/2021 13:49
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
De har ikke begynt, har ikke sikret finansiering og det er også noe problematikk rundt arkeologisk verneverdig område i planlagt trasé.

https://dagnatt.com/sistenytt/34816-tunnel/

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681290 15/09/2021 14:40
Panda Offline
Besatt
Besatt
Så man må via 505 til Soria for å komme rundt mot vest?
Kjipt.
Eller ta båten evt.

Edit: gjorde litt research siden jeg planlegger 2 uker ditt i januar.
Planen er å bygge 263 meter tunnel.
Mens vi venter er det snakk om å gjøre motorveien om til vanlig vei slik at mopeder og sykler har lov å ferdes der.
Det finnes minibusser som kan frakte deg de få km på motorveien inkl. din sykkel.

Redigert av Panda; 15/09/2021 15:21.
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681350 15/09/2021 21:00
Espen E Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for innspill, Tenerife virker som mest mitt terreng så får sikte i den retningen.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681435 16/09/2021 11:38
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke vært der selv men jeg synes Lanzarote ser helt sinnsykt ut. Litt som en konsentrert og temperert versjon av Island. Jeg ville kanskje valgt å ta med en sykkel som er bra på blandevei men det er nok av asfalt. Sjekk for eksempel Ruta de los Volcanes på Google maps. Flere av profflagene, blant annet Lotto, pleide å ha treningsleire på Lanzarote i desember og januar da det fortsatt var moderne med flate basiskilometere før sesongstart.

[Linket bilde fra i0.wp.com]

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2681437 16/09/2021 11:49
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er det ikke mange triatleter på Lanzarote?
De sykler jo en del.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692334 20/12/2021 08:40
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Nye Granguanche gir mulighet til å teste flere av kanariøyene, inkludert Lanzarote, på gravel eller på vei.

https://granguanche.com/

Jeg vurderer å bruke gravelruten til en bikepacke-tur.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: EspenS] #2692354 20/12/2021 11:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EspenS
Nye Granguanche gir mulighet til å teste flere av kanariøyene, inkludert Lanzarote, på gravel eller på vei.

https://granguanche.com/

Jeg vurderer å bruke gravelruten til en bikepacke-tur.

Kult opplegg, men litt rart at racervarianten er kortest ? Kunne fint gjort mer ut av Gran Canaria iallefall, mulig det har med tidscedulen å gjøre. Meste spennende med gravelen ja, ser ikke veldig stor forskjell på gravel og mtb på Granca, noen parti er anderledes, men ikke mye. Men helt klart noe en burde gjøre en gang, om en bare som tur men klart veldig greit å få organisert det slik og dermed få fraktet med seg bager.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Panda] #2692680 22/12/2021 16:20
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Panda
Så man må via 505 til Soria for å komme rundt mot vest?
Kjipt.
Eller ta båten evt.

Edit: gjorde litt research siden jeg planlegger 2 uker ditt i januar.
Planen er å bygge 263 meter tunnel.
Mens vi venter er det snakk om å gjøre motorveien om til vanlig vei slik at mopeder og sykler har lov å ferdes der.
Det finnes minibusser som kan frakte deg de få km på motorveien inkl. din sykkel.

Noen som har vært på GC nylig og vet mer om status på om det er mulig å sykle Taurito til Mogan?

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: EspenS] #2692688 22/12/2021 17:40
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692690 22/12/2021 18:02
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ja, jeg så den, men det var nevnt f eks å tillate å sykle omvei via motorveien, så jeg lurte på om det f eks var noen ferske rapporter der. Jeg sendte mail for et par dager siden til turistkontoret i mogan, men ikke fått noe svar ennå.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692715 22/12/2021 21:52
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Var der for en måneds tid siden. Gammelveien er veldig stengt fortsatt. Det var ingenting som tydet på at motorveien var åpnet det siste lille stykket for syklister. Vi pleier forøvrig alltid å leie en Peugeot Partner, eller liknende. Da er det bare å pælme syklene baki, så kan man starte hvor man vil. OG dra på noen strender som litt mindre befolket. Sist leide vi bil på getaround. 400€ for 3 uker inkl 2000km.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692724 22/12/2021 23:08
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ok, thanks, da blir det å ikke dra helt ut dit. Godt tips med bil. Sånn ellers gjeninnfører de munnbindpåbud utendørs igjen om et par dager, uavhengig av om man kan holde 1.5 meters avstand eller ikke. Usikker på hvordan det blir. Litt sent å kansellere, men... Får se an reglene når de kommer i morra, hva greia er.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692811 24/12/2021 22:49
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sykle med munnbind?!
Det går da ikke an i 22 grader og sol.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: EspenS] #2692812 25/12/2021 08:19
Mangel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg selv skal til Spania og det er ikke et krav om munnbind utendørs så lenge du kan holde 1,5 meter avstand ifølge elpais.es

Er det en plass vi nordmenn skal holde oss oppdatert så er det her. All info står under helse.

https://www.regjeringen.no/no/tema/..._spania/id2416245/?expand=factbox2859508

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2692853 26/12/2021 09:30
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Reglene på GC nå er :

"Masks must be worn by adults and children over the age of six when outdoors or in enclosed public spaces, except when eating or drinking, doing physical exercise and/or if you are disabled or have a respiratory condition."

Resten av reglene står her, 'offisiell' side.
https://www.hellocanaryislands.com/safety-measures/

Er her nede nå og reglene på munnbind utendørs er bare delvvis praktisert av folk. Syklister har sportsunntak ref ovenfor.

I morgen 2 juledag innføres regel om koronapass for alle over 12, på restauranter osv.
https://canariavisen.no/coronapass-er-obligatorisk-fra-2-juledag/

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2693314 03/01/2022 10:53
kilgore Offline
Medlem
Medlem
Hjemme igjen etter halvannen uke på GC.

Mogan: det blir ikke tunell med det første, ikke på mange år. Ikke bruk motorveien, selv om 614 m tunnell ser kjapt ut på kartet.
Jeg løste det med å ta drosje med sykkelen fra Mogan til første avkjøring (Taurodalen). €13 langs GC1. Ok løsning for en dag, men legger litt demper på turen. Ventet for lenge med å booke bil til å få prøve leiebil i år, men ville nok leie for å øke rekkevidden min. Bor man sør på øya har man i praksis bare tre veier inn og ut av fjellet.
De la ny asfalt på GC-60 før Tejeda når jeg var der. Google Maps er oppdatert på veier som stenges på grunn av asfaltering, så sjekk før tur.

Munnbind-påbudet oppleves som helt greit å etterleve. Det legges i baklomma straks du begynner sykkeltur. De fleste spisesteder er åpent som vanlig og skjermbilde av koronapass gjør det kjapt å framvise. God tur!

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: kilgore] #2693317 03/01/2022 11:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kilgore
Hjemme igjen etter halvannen uke på GC.

Mogan: det blir ikke tunell med det første, ikke på mange år. Ikke bruk motorveien, selv om 614 m tunnell ser kjapt ut på kartet.
Jeg løste det med å ta drosje med sykkelen fra Mogan til første avkjøring (Taurodalen). €13 langs GC1. Ok løsning for en dag, men legger litt demper på turen. Ventet for lenge med å booke bil til å få prøve leiebil i år, men ville nok leie for å øke rekkevidden min. Bor man sør på øya har man i praksis bare tre veier inn og ut av fjellet.
De la ny asfalt på GC-60 før Tejeda når jeg var der. Google Maps er oppdatert på veier som stenges på grunn av asfaltering, så sjekk før tur.

Munnbind-påbudet oppleves som helt greit å etterleve. Det legges i baklomma straks du begynner sykkeltur. De fleste spisesteder er åpent som vanlig og skjermbilde av koronapass gjør det kjapt å framvise. God tur!

Rart ikke partiet San Bartolome- Ayacata delen av GC-60 ikke prioriteres foran Tejada, da førstnevnte har ganske så mye dårligere asfalt med unntak av ett parti hvor det ble lagt ny asfalt for noen år siden. Når vi var der i november 21 virket det også som det var en del utbedringer på kanskje den værste vegen av de alle, GC-605 mellom Las NInas vannresorvaret og litt før Ayacata. Lagt relativt nylig asfalt siste delen, men et lengre parti av dårlig asfalt der som gjør at jeg alltid sykler den veien opp til Ayacata og mange år siden motsatt selv om jeg ser mange også sykler den veien. Hadde selvsagt vært ok med ny asfalt opp sistedelen av Tauropasset (Soria-retning GC-605), men er jo en vei med begrenset biltrafikk siden (de fleste) bilene kjører tunellen på vei til GC 605 så forstår den ikke prioriteres. En siste vei som det hadde vært digg med ny asfalt er GC-210, første delen fra San Nicolas og inn i tårens dal. På en annen side så hører vel den ruglete asfalten med som en del av totalpakken på den turen. Få ting føles mer som grilling en 40 grader, maks risting og 2 timer til neste butikk og knapt skygge underveis.

Ellers vil jeg slå et slag for 2 klatringer på sørsiden som jeg syntes veldig få benytter seg av.
1. GC-604, rett fra Maspalomas og opp 800 hm+ (hvis en snur der asfalten slutter) med enorm utsikt (feks over Soriadalen) , variert vei (mye bratte partier og skarpe svinger), minimal trafikk (ikke noe turiststeder på ruten så kun noen får lokale som skal gjøre en jobb, feks bønder, sjelden en møter mer en håndfull biler t/r den øverste landsbyen (El Salobre). Ingen Granca tur er komplett uten en tur opp her, må ikke helt opp for nyte utsikt heller.
2. GC-103/Guayadeque, en avstikker fra Aguimes, en del bil/buss trafikk da det er turiststeder (grottehus) her som lokker mange. Men få sykelister. Veien er jævla bratt uten en sving før siste km. Rart å ligge på 8-9-10 % km etter km uten en sving. Utenom GC-606 (bratteste tårens dal varianten) og GC-120 (naboen til GC-103) som går opp til toppen/Pico de Nieves fra Ingenio (Flyplassen), er Guayadeque den hardeste klatringen på øye (for min del). Er noen bratte klatringer på nordsiden også men der ser du hele tiden noe. Her går hele klatringen i bunnen av en dal, og ikke på ryggen som feks GC-120. Men selv om jeg aldri har hatt en god tur opp her så står den på planen.

Og det er fantastiske muligheter på nordsiden, hvor enten må starte veldig tidlig for å rekke, eller leiebil, evt buss.
Skal nedover igjen tidlig i mars hvis ikke covid setter noe kjepper for hjulene. God tur til alle som skal ned før dette og topp om dere skriver noen ord om hvordan dere har opplevd turen både mht veier, veiarbeid og covidhåndtering. Opplevde sistnevnte som forutsigbart og bra handtert av de lokale i november.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Oddefa] #2693368 03/01/2022 15:10
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Oddefa
Ellers vil jeg slå et slag for 2 klatringer på sørsiden som jeg syntes veldig få benytter seg av.
1. GC-604, rett fra Maspalomas og opp 800 hm+ (hvis en snur der asfalten slutter)

Enig i at den er fin. Når man er i nabolaget kan den gjerne kombineres med runden over Ayagaures - Monte Leon, som også er fin.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Oddefa] #2693392 03/01/2022 17:45
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

1. GC-604, rett fra Maspalomas og opp 800 hm+ (hvis en snur der asfalten slutter) med enorm utsikt (feks over Soriadalen) , variert vei (mye bratte partier og skarpe svinger), minimal trafikk (ikke noe turiststeder på ruten så kun noen får lokale som skal gjøre en jobb, feks bønder, sjelden en møter mer en håndfull biler t/r den øverste landsbyen (El Salobre). Ingen Granca tur er komplett uten en tur opp her, må ikke helt opp for nyte utsikt heller.
2. GC-103/Guayadeque, en avstikker fra Aguimes, en del bil/buss trafikk da det er turiststeder (grottehus) her som lokker mange. Men få sykelister. Veien er jævla bratt uten en sving før siste km. Rart å ligge på 8-9-10 % km etter km uten en sving. Utenom GC-606 (bratteste tårens dal varianten) og GC-120 (naboen til GC-103) som går opp til toppen/Pico de Nieves fra Ingenio (Flyplassen), er Guayadeque den hardeste klatringen på øye (for min del). Er noen bratte klatringer på nordsiden også men der ser du hele tiden noe. Her går hele klatringen i bunnen av en dal, og ikke på ryggen som feks GC-120. Men selv om jeg aldri har hatt en god tur opp her så står den på planen.

Takker for tips, har ikke fått prøvd GC-604 og GC-103. Tusler ned i morgen for 18 dager med styrketråkk så gleder meg som en unge selv om formen nå er ræva pga manglende treningsmotivasjon siste året pga koronasituasjonen.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: EspenS] #2693410 03/01/2022 20:17
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EspenS
1. GC-604, rett fra Maspalomas og opp 800 hm+ (hvis en snur der asfalten slutter)

Enig i at den er fin. Når man er i nabolaget kan den gjerne kombineres med runden over Ayagaures - Monte Leon, som også er fin.

Ja det er en fin og naturlig kombo, mens sistnevnte er veldig populær (og typisk tur en tar når en ikke har så god tid, feks samme dag som en ankommer/reiser) så er GC-604 en vei som en sjelden ser mange sykler. Kombinerer en disse to + Dyreparken/Palmitos så har en 3 lange katringer, 2000+ hm med utgagangspunkt i samme rundkjøring (nesten i allefall).

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2693454 04/01/2022 08:27
Panda Offline
Besatt
Besatt
Angående GC-604, er det mulig å sykle de siste 12 km på gruset opp til demningen hvor asfalten starter igjen?

[Linket bilde]

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2693470 04/01/2022 09:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske grov grus/kjerrevei, syklet den både opp og ned med Cannondale Trigger (mao passe grov stisykkel). Tenkte at her skal ikke jeg dra med raceren, men vet at noen har gjort det men da gikk/trillet en del. Med racer snur en der asfalten slutter. Med gravel, ok tenker jeg.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Espen E] #2693511 04/01/2022 11:24
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Er det noen som vet hvordan det er å reise med barn eldre enn 12år og 3 måneder som kun får en dose vaksinering til Kanariøyene (GC). De kan dermed ikke anses som fullvaksinert med tallet 1 i coronapasset.
Kan disse bevege seg fritt på hotellområdet eller vil det være begrensninger. Hvilke andre begrensninger vil disse ha, kanskje noen vet.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: Shellpropell] #2693647 05/01/2022 08:26
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Kom hjem fra 14 dagers familietur i går der vi hadde med bl.a. en 14-åring. Møtte ingen problemer der. Noen få steder avkreves man koronapass, men det ble alltid akseptert når vi sa han hadde den ene dosen denne aldersgrupppen er tilbudt i Norge og derfor også hadde negativ test i tillegg ved innreise. Kan være greit å ha med bilde av test på telefonen i tillegg til coronapass for å dekke alle eventualiteter.

Viktigste å huske er å sikre at du har time til coronatest innenfor siste 48 timer før ankomst for de som ikke er dobbeltvaksinerte, slik at du ikke får trøbbel ved innreise til Spania.

Re: Kanaridestinasjon for sedat mosjonist. [Re: MaximoBongo] #2693716 05/01/2022 12:30
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Flott mange takk!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå