Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva?
|
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva?
[Re: mroek]
04/01/2022 14:43
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå begynner det å ta av her.
Jeg er uenig i at man skal gå etter vedkommende basert på grunnlaget som her er lagt frem, eller ta kontakt med vedkommendes familie.
Pass litt på.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
04/01/2022 14:54
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er uenig i at man skal gå etter vedkommende basert på grunnlaget som her er lagt frem, eller ta kontakt med vedkommendes familie.
Pass litt på. Jeg er helt uenig i at det er feil å sende en høflig epost til hans far, spesielt siden han fremdeles er registrert på farens adresse, og han selv ikke responderer på forespørsler. Faren har forøvrig svart meg, og skulle ta det opp med ham og be ham svare, så får vi se om noe skjer.
|
|
|
05/01/2022 00:58
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dette ser nå ut til å ha løst seg. Etter eposten til faren, så fikk jeg respons fra sønnen, og etter en dialog med ham så kan det se ut til at han har skjønt at dette ikke er måten å drive en bedrift på. Han har nå markert disse produktene som utsolgt, og har lovet å fjerne dem helt innen kort tid. Jeg fikk inntrykk av at han har solgt en god del (og dermed sikkert tjent en grei slant), men jeg lar det ligge nå, og sier meg fornøyd med at han stopper salget.
|
|
|
05/01/2022 09:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette ser nå ut til å ha løst seg. Etter eposten til faren, så fikk jeg respons fra sønnen, og etter en dialog med ham så kan det se ut til at han har skjønt at dette ikke er måten å drive en bedrift på. Han har nå markert disse produktene som utsolgt, og har lovet å fjerne dem helt innen kort tid. Jeg fikk inntrykk av at han har solgt en god del (og dermed sikkert tjent en grei slant), men jeg lar det ligge nå, og sier meg fornøyd med at han stopper salget.
Kjempeflott! Blir fort verre når foreldre blir skuffa 
|
|
|
05/01/2022 14:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Bra du nådde fram. Håper han har lært seg litt om opphavsrett og etikk nå. LarsB
|
|
|
05/01/2022 15:17
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Morsom ende på visa. Skulle tro det ble en god foreldre-barn opplevelse også (gitt at de også tenker det å gå gjennom ting sammen er lærerikt og en mulighet for å komme nærmere hverandre)
|
|
|
05/01/2022 15:33
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Pass litt på. Jeg er helt uenig i at det er feil å sende en høflig epost til hans far, spesielt siden han fremdeles er registrert på farens adresse, og han selv ikke responderer på forespørsler. Faren har forøvrig svart meg, og skulle ta det opp med ham og be ham svare, så får vi se om noe skjer. Kan du heller ikke si til han at han kan fortsette å selge produktene mot at du får 20%? Virker som en vinn-vinn mulighet.
|
|
|
05/01/2022 16:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Godt forslag med å foreslå royalty, særlig dersom du ikke har tenkt å starte business selv.
Alle gjør feil, slik jeg har forstått er dette en ung kremmer som har prøvd seg. På sikt og med god veiledning kan han skape verdier, omsetning og betale skatt. Noe som ikke bestandig er tilfellet for akademikerne som frekventerer i dette forumet, meg inkludert. Vi må heie og rettlede de unge som prøver å skape noe selv.
|
|
|
[Re: Marøder]
05/01/2022 17:59
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Pass litt på. Jeg er helt uenig i at det er feil å sende en høflig epost til hans far, spesielt siden han fremdeles er registrert på farens adresse, og han selv ikke responderer på forespørsler. Faren har forøvrig svart meg, og skulle ta det opp med ham og be ham svare, så får vi se om noe skjer. Kan du heller ikke si til han at han kan fortsette å selge produktene mot at du får 20%? Virker som en vinn-vinn mulighet. Det jeg skrev til ham var at han selvfølgelig står fritt til å fremdeles selge disse produktene til kunder som kan dokumentere kjøp av filene. Det er egentlig enklere å forholde seg til, gitt sakens historie. Jeg har også allerede et etablert royalty-opplegg med et annet norsk firma, som både er ganske store og åpenbart seriøse. Godt forslag med å foreslå royalty, særlig dersom du ikke har tenkt å starte business selv.
Alle gjør feil, slik jeg har forstått er dette en ung kremmer som har prøvd seg. På sikt og med god veiledning kan han skape verdier, omsetning og betale skatt. Noe som ikke bestandig er tilfellet for akademikerne som frekventerer i dette forumet, meg inkludert. Vi må heie og rettlede de unge som prøver å skape noe selv. Jeg er enig i det, og jeg skrev da også til ham at jeg ønsket ham all lykke til med bedriften fremover. Jeg håper og tror at denne runden gav ham litt lærdom, slik at han unngår å gjøre samme type feil på nytt.
|
|
|
|
|