Regulering av skjermtid
|
Re: Regulering av skjermtid
[Re: kjerts]
03/01/2022 08:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjenner en familie som prøvde strengt å regulere tid, dro inn telefon en periode. Så la de merke til at sønnen ikke lenger gikk med noen til skolen, slik han gjorde før.
Svaret de fikk var at han ikke lenger hadde noen måte og avtale hvor og når, siden han ikke hadde telefon.
Det er fullt mulig å bli fryst ut av gjengen, men hvis de er venner så burde jo fast oppmøtested og tid være enkleste i verden når man bor i nærheten og skolen alltid starter på samme tidspunkt. Avh av alder, vi orger gågrupper for ungene, med foreldrene. Samtidig, kanskje sønnen lærte noe?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Stupfull]
03/01/2022 10:12
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
De skal inn i en verden hvor alt skjer på skjerm uansett, hvorfor ikke la de utfolde deg seg i den verden de skal leve i?
Fordi dette er en avhengighet det er veldig lett å la barna snuble inn i (og la oss være ærlig, noe spillselskaper kynisk driver rov på). Ekstremt lett for foreldrene som allerede har det travelt. Jeg skjønner at du ikke argumenterer for frislipp, men dette er en alvorlig greie folk må ta seriøst. Fire- og seksåringen fikk prøve pokemon unite på nettbrettet før jul (etter å akkurat ha blitt hekta på pokemon på tv'en), og det var som et svart hull for fireåringen. Hun kan holde på i timesvis og selv en uke etter hun fikk spille sist var det første hun spurte meg om i morrest nå når vi var kommet hjem var hvor nettbrettet var. Seksåringen ble ikke like hekta, men liker å spille det naturlig nok. Jeg tror at hvis man ikke er veldig konsekvent og tydelig så kan barn fort bli slukt, og det utkonkurrerer alle/mange andre aktiviteter. Det husker jeg fra egen barndom også, jeg hadde en tiårsperiode (fra 16) uten noen egeninitierte andre aktiviteter verdt å nevne. Foreldrene mine var tydelig på grenser etc, og jeg tror at den basen med påtvunget fri fra skjerm og alternative aktiviteter tok meg tilbake. Det blir lett en slags monomani som så lett utkonkurrerer alle andre aktiviteter fordi det er så bekvemmelig, tilgjengelig og dopamin-stimulerende. Jeg har flere venner/bekjente som snart bikker 45 uten å egentlig ha funnet tilbake til alternative aktiviteter i noen særlig grad. Skjerm og gaming er 95%+ av fritiden. Da går man glipp av mye berikende, lærerike og engasjerende aktiviteter, og mye "gratis" fysisk helse.
|
|
|
[Re: krisch]
03/01/2022 10:38
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Våre barn er skjermavhengige, i likhet med omtrent alle barn og unge rundt omkring.
Vi har prøvd og feilet, men for vår del har særlig en grunnleggende regel funket bra: - Hvis det blir sterke reaksjoner på å måtte legge bort mobil/ipad/Switch, så blir det ikke noe skjerm dagen etter.
For å få dette til å funke som foreldre: a) Vi gir de forhåndsvarsel om at de må lagre/få ferdig runden på spillet etc, slik at vi ikke er urimelige på å plutselig ta bort mobilen. b) Vi følger opp i praksis på dag to. De får lov til å sjekke/svare på meldinger, men mobilene skal ligge borte.
Vi har i tillegg brukt skjermtidstyring på iphone (maks 30 min tictoc, etc, ingen mobiltid etter kl20 uten å spørre om tilgang), og noen andre krav om at de må vise at de klarer å styre tidsbruken før de kan få nye vanedannende apper, etc.
Tror nok vi er blant de strengere foreldrene i vennegjengen til barna, men ser samtidig at det fungerer: De har forutsigbare regler, de maser mindre, og er blitt flinke til å skjønne at de like gjerne kan gå ut og henge med venner uten mobil, etc.
|
|
|
[Re: simson]
03/01/2022 11:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
De har forutsigbare regler,
Dette er suksessfaktor.
|
|
|
[Re: Ndreas]
03/01/2022 14:18
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Et lite innspill fra en som alltid har spilt mye: Jeg er 30+ og kjenner relativt mange som har gaming som hovedinteresse i voksen alder. En fellesnevner for mange er at de fortsatt, 20 år senere, ser tilbake på en barndom med foreldre med sterk motstand til det som de følte var veldig viktig for dem. De husker fortsatt skuffelsen over å aldri få det de ønsket seg til jul fordi foreldrene heller ville gi dem skøyter og ski for å stimulere utendørsaktivitet. Selvfølgelig har ikke barn godt av konstant skjermtid, men det finnes flere måter å angripe det på. Å sette seg inn i hva de driver med og vise interesse for hobbyen deres er et godt sted å starte for at både dere og kidsa skal få et sunt forhold til dette. Tvang og strenge regler uten forståelse er ikke noen suksessoppskrift. Jeg har flere venner/bekjente som snart bikker 45 uten å egentlig ha funnet tilbake til alternative aktiviteter i noen særlig grad. Skjerm og gaming er 95%+ av fritiden. Da går man glipp av mye berikende, lærerike og engasjerende aktiviteter, og mye "gratis" fysisk helse. For gaming er ikke berikende, lærerikt og engasjerende? De har funnet sin hobby som de trives med, hva er galt i det?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/01/2022 08:59
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er suksessfaktor. Ikke nødvendigvis, da verden faller i grus når skjermtiden er ute :-D Men kanskje vi kan sette opp en undersøkelse her? Hva er "normal" mengde skjermtid for barn 6-13 år?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
04/01/2022 09:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dette er suksessfaktor. Ikke nødvendigvis, da verden faller i grus når skjermtiden er ute :-D Men kanskje vi kan sette opp en undersøkelse her? Hva er "normal" mengde skjermtid for barn 6-13 år? Når det er forutsigbart så minker sjansen for at verden faller i grus. At mor og far har samme regler for eksempel. Her ligger også noe modning og alder. Vi har 2t per dag, 3t i helg for 10 og 13. De har mulighet å be om mer, og de argumenterer for hvorfor. Eks "se barnetv på ipad framfor tv, så kan pappa se basketball på tv" :-D Hun på 13 har et par kommunikasjonsapper uten begrensning for det er der venner er. Også kreative tegne/video/foto-apper har mer åpning. Løpende dialog er et poeng. Vi er ikke firkanta, vi kan snakkes med, vi oppfordrer barna til å snakke med oss... går det i krangel og sur, blir det over og ut :-)
|
|
|
04/01/2022 12:00
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har også 2 timer på hverdag og 3 på helg når det gjelder gaming. (6 og 9 år) I tillegg kommer det noen tilgjengelige minutter på mobil/nettbrett, men det er av egeninteresse slik at vi selv kan se på mobil uten dårlig samvittighet :-)
Så jobber vi fortsatt med å få kidsa til å forstå at de 8 timene skjermtid vi har på jobb IKKE teller som underholdning.....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
04/01/2022 12:10
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
For gaming er ikke berikende, lærerikt og engasjerende? De har funnet sin hobby som de trives med, hva er galt i det?
Det har jeg aldri sagt, og jeg skjønner ikke helt hvordan du leste det jeg skrev på den måten. Men det å kun drive med en aktivitet, uten å teste andre er nå i utgangspunktet en dårlig ide for de fleste, om så bare for at man kan finne noe som er enda bedre (for dem) enn nåværende hobby. Men, for å ta din argumentasjon mer direkte: Nei gaming er ikke _like_ berikende fordi det er så smalt, man sitter i en stol/sofa og spiller på en skjerm. Klart, man har masse variasjon innad i spill, men ingen av de trener feks kroppen, balansen, utfordrer formen din på samme måte som fysiske aktiviteter. Det er ikke det at gaming er farlig eller dumt eller noe sånn, det er bare at hvis man bare skal drive med en aktivitet (som jeg personlig synes er en dårlig ide uansett hva det er), så gir den deg et litt smalt spekter av utvikling. Og det er ikke bra for helsa med så mye stillesitting/skjerm. Jeg sier ikke at alle gamere må ut å kjøre birken, men man _bør_ prøve andre typer aktiviteter, som også stimulerer kroppen på andre måter.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
04/01/2022 12:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Vi har også 2 timer på hverdag og 3 på helg når det gjelder gaming. (6 og 9 år) I tillegg kommer det noen tilgjengelige minutter på mobil/nettbrett, men det er av egeninteresse slik at vi selv kan se på mobil uten dårlig samvittighet :-)
Så jobber vi fortsatt med å få kidsa til å forstå at de 8 timene skjermtid vi har på jobb IKKE teller som underholdning..... hahaha :-D Skolearbeid og slikt kommer normalt utenom også da, må jo sies. Og til noen andre her, det er forskjell på "gaming" og "gaming" :-)
|
|
|
04/01/2022 14:39
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det har jeg aldri sagt, og jeg skjønner ikke helt hvordan du leste det jeg skrev på den måten.
Men det å kun drive med en aktivitet, uten å teste andre er nå i utgangspunktet en dårlig ide for de fleste, om så bare for at man kan finne noe som er enda bedre (for dem) enn nåværende hobby.
Men, for å ta din argumentasjon mer direkte: Nei gaming er ikke _like_ berikende fordi det er så smalt, man sitter i en stol/sofa og spiller på en skjerm. Klart, man har masse variasjon innad i spill, men ingen av de trener feks kroppen, balansen, utfordrer formen din på samme måte som fysiske aktiviteter. Det er ikke det at gaming er farlig eller dumt eller noe sånn, det er bare at hvis man bare skal drive med en aktivitet (som jeg personlig synes er en dårlig ide uansett hva det er), så gir den deg et litt smalt spekter av utvikling. Og det er ikke bra for helsa med så mye stillesitting/skjerm.
Jeg sier ikke at alle gamere må ut å kjøre birken, men man _bør_ prøve andre typer aktiviteter, som også stimulerer kroppen på andre måter. Hva er det du egentlig sammenligner med når du sier gaming er smalt og ikke like berikende? Det eneste jeg leser er at du egentlig ikke vet hva det vil si å ha gaming som hobby. Jeg tror du undervurderer kraftig hvor variert gaming er og hva det faktisk kan gi deg. Jeg kommer ikke på noe annet som er i nærheten av å gi så mye forskjellig som det gaming kan gjøre. Det har gitt meg mer emosjonelle øyeblikk enn noen som helst film eller serie, det har gitt meg mestringsfølelse som topper alt jeg har fått fra sykkel og ski og det har gitt meg et samhold og felles gledesrush som inget lagspill utendørs noen gang har gitt meg. At fysisk aktivitet og frisk luft er bra for folk er jeg selvfølgelig enig i, men hvem sier at gamere er manko på slikt? Alle gamere jeg vet om er normale folk med aktivitetsnivå som varierer fra sofasittere til toppidrettsutøvere. Bare fordi de velger å bruke fritiden på gaming betyr ikke at de går glipp av fysisk aktivitet. Selv sofasitterne lever fine berikede liv hvor de koser seg med mange forskjellige innehobbyer. Det kan godt hende dine venner sitter inne hele tiden, men da spør jeg igjen, hva så? Du mener de går glipp av en viktig berikelse, men hva mener de selv? For det er jo det eneste som spiller noen rolle. At du ser på vennene dine og ser noe mangelfullt har ingenting med dem å gjøre. Det problemet ligger hos deg. Jeg kan anbefale deg å sjekke ut podcasten "Nerdelandslaget" om du vil få et lite innblikk i hva det vil si å være gamer i 2021. Det er en podcast laget av Stian Blipp nettopp fordi han er lei av å måtte forsvare gaming hele tiden, så han ville gjøre sitt for å få det stuerent.
Redigert av Jacobsen; 04/01/2022 14:47.
|
|
|
04/01/2022 14:39
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
De skal inn i en verden hvor alt skjer på skjerm uansett, hvorfor ikke la de utfolde deg seg i den verden de skal leve i?
Fordi dette er en avhengighet det er veldig lett å la barna snuble inn i (og la oss være ærlig, noe spillselskaper kynisk driver rov på). Ekstremt lett for foreldrene som allerede har det travelt. Jeg skjønner at du ikke argumenterer for frislipp, men dette er en alvorlig greie folk må ta seriøst. Fire- og seksåringen fikk prøve pokemon unite på nettbrettet før jul (etter å akkurat ha blitt hekta på pokemon på tv'en), og det var som et svart hull for fireåringen. Hun kan holde på i timesvis og selv en uke etter hun fikk spille sist var det første hun spurte meg om i morrest nå når vi var kommet hjem var hvor nettbrettet var. Seksåringen ble ikke like hekta, men liker å spille det naturlig nok. Jeg tror at hvis man ikke er veldig konsekvent og tydelig så kan barn fort bli slukt, og det utkonkurrerer alle/mange andre aktiviteter. Det husker jeg fra egen barndom også, jeg hadde en tiårsperiode (fra 16) uten noen egeninitierte andre aktiviteter verdt å nevne. Foreldrene mine var tydelig på grenser etc, og jeg tror at den basen med påtvunget fri fra skjerm og alternative aktiviteter tok meg tilbake. Det blir lett en slags monomani som så lett utkonkurrerer alle andre aktiviteter fordi det er så bekvemmelig, tilgjengelig og dopamin-stimulerende. Jeg har flere venner/bekjente som snart bikker 45 uten å egentlig ha funnet tilbake til alternative aktiviteter i noen særlig grad. Skjerm og gaming er 95%+ av fritiden. Da går man glipp av mye berikende, lærerike og engasjerende aktiviteter, og mye "gratis" fysisk helse. Du skriver godt og jeg er såklart enig i dette. Spill kan være dype hull. Poenget mitt var litt det at vi starter dagen med å slå av alarmen på skjerm. Sjekker været på skjerm før vi velger klær. Bus/tog etc sjekkes på skjerm og billetten er stort sett på skjerm. Undervisning på skolen gjøres på skjerm. Lekser, fravær og meldinger ligger i en portal på skjerm. Skal man ut å lære seg noe nytt, er YouTube beste kilden for å lære å skru ballen i krysset eller tar Ollie på skateboard. Skal man kontakte en venn, far eller bestemor skjer vel dette også via skjerm. Sånn fortsetter jo lista evig. 1-2t skjermtid holder ikke til dette.
Redigert av Stupfull; 04/01/2022 14:43.
|
|
|
04/01/2022 21:07
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hva er det du egentlig sammenligner med når du sier gaming er smalt og ikke like berikende? Det eneste jeg leser er at du egentlig ikke vet hva det vil si å ha gaming som hobby. Jeg tror du undervurderer kraftig hvor variert gaming er og hva det faktisk kan gi deg. Jeg kommer ikke på noe annet som er i nærheten av å gi så mye forskjellig som det gaming kan gjøre. Det har gitt meg mer emosjonelle øyeblikk enn noen som helst film eller serie, det har gitt meg mestringsfølelse som topper alt jeg har fått fra sykkel og ski og det har gitt meg et samhold og felles gledesrush som inget lagspill utendørs noen gang har gitt meg.
At fysisk aktivitet og frisk luft er bra for folk er jeg selvfølgelig enig i, men hvem sier at gamere er manko på slikt? Alle gamere jeg vet om er normale folk med aktivitetsnivå som varierer fra sofasittere til toppidrettsutøvere. Bare fordi de velger å bruke fritiden på gaming betyr ikke at de går glipp av fysisk aktivitet. Selv sofasitterne lever fine berikede liv hvor de koser seg med mange forskjellige innehobbyer.
Det kan godt hende dine venner sitter inne hele tiden, men da spør jeg igjen, hva så? Du mener de går glipp av en viktig berikelse, men hva mener de selv? For det er jo det eneste som spiller noen rolle. At du ser på vennene dine og ser noe mangelfullt har ingenting med dem å gjøre. Det problemet ligger hos deg.
Jeg kan anbefale deg å sjekke ut podcasten "Nerdelandslaget" om du vil få et lite innblikk i hva det vil si å være gamer i 2021. Det er en podcast laget av Stian Blipp nettopp fordi han er lei av å måtte forsvare gaming hele tiden, så han ville gjøre sitt for å få det stuerent. Jeg startet med store floppy-disker på slutten av åtti-tallet, med quakeworld og tf spilte jeg hardcore (turneringer) fra 95/6 eller noe sånn, deretter vant vi den første (og uoffisielle) CS turneringen i Norge på TG2000 før jeg gikk over til å spille sykt mye Quake3 (men ingen turneringer) før warcraft, starcraft og så world of warcraft (fra beta og til 2013 ca), ingen world firsts, men alltid spilt seriøst på de hardeste raidene. Så jo, jeg vet VELDIG godt hva gaming er, og kan gi av glede og sorg, endorfiner og abstinenser. Sluttet nok å kalle meg gamer en eller annen gang rundt 2015, men spilte 8-10 timer i uka fram til 2018 eller noe. Med familie og stisykling ble det lett å prioritere andre ting, og her er vi nå. Poenget mitt er tredelt: Gaming kan være sinnsykt vanedannende, av mange forskjellige årsaker, ikke minst sosiale og kyniske. Det må vi ta på alvor, og skjerme barna våre mot. Gaming er ganske ensporet, da det er en aktivitet du sitter i ro å gjør foran en skjerm (som de fleste av oss gjør for mye av med jobb fra før). Synssvekkelse og muskel/skjelettplager er verdt å ta på alvor. Det er lurt å ha flere aktiviteter å spille på, både for å øke mengden/bredden stimuli du får og fordi fysisk aktivitet er viktig for kropp og sinn. Jeg har ikke inntrykk av at du er uenig i det første, men du svarer ikke noe på disse helseutfordringene jeg tar opp, ei heller det "smale" båndet gaming bruker (øye hand koordinasjon, problemløsning, reaksjonstid, strategisk tenkning) versus andre aktiviteter. Du sier at gamere gjerne kan ha andre aktiviteter, og det er naturligvis sant. Men gaming er en aktivitet som ofte/fort tar mye tid, da det er så utrolig lett tilgjengelig, krever lite/ingen innsats og har ikke dørstokkmil verdt å nevne. I tillegg har man det kyniske psykologiske aspektet som utviklere av spill bruker for å gjøre det mer avhengighetsskapende. Det er ingenting galt i å være gamer, eller ha gaming som hobby. Men det er ekstra viktig (imo) ifht feks ballspill eller whatever å ha andre aktiviteter som utfordrer og inspirerer på andre områder og arenaer fordi gaming både er "smalt" stimuli-messig, og veldig vanedannende/lett å prioritere. Jeg har prøvd å presentere dette uten å skulle få hardcore gamere til å føle seg dårlige (de er mange av mine beste venner), men for å oppfordre til å oppsøke også andre aktiviteter, som kan gi de vel så mye (og bedre helse) enn gaming alene, det har jeg personlig erfart, og hvis jeg kunne gjøre valgene på nytt hadde jeg ikke valgt bort gaming, men jeg hadde valgt å bruke mye mer tid på andre aktiviteter samtidig som jeg gamet.
|
|
|
04/01/2022 21:10
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Du skriver godt og jeg er såklart enig i dette. Spill kan være dype hull.
Poenget mitt var litt det at vi starter dagen med å slå av alarmen på skjerm. Sjekker været på skjerm før vi velger klær. Bus/tog etc sjekkes på skjerm og billetten er stort sett på skjerm.
Undervisning på skolen gjøres på skjerm. Lekser, fravær og meldinger ligger i en portal på skjerm.
Skal man ut å lære seg noe nytt, er YouTube beste kilden for å lære å skru ballen i krysset eller tar Ollie på skateboard.
Skal man kontakte en venn, far eller bestemor skjer vel dette også via skjerm.
Sånn fortsetter jo lista evig. 1-2t skjermtid holder ikke til dette.
Jo klart, her må man bruke fornuften, og der er vi enige. For meg er det viktigste å verne barna mot den avhengighetsskapende kraften som spesielt gaming har. For meg vil alle de tingene du skriver opp der komme utenom den avtalte, begrensede skjermtiden.
|
|
|
04/01/2022 21:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg er det viktigste å verne barna mot den avhengighetsskapende kraften som spesielt gaming har.
Men går det ens att göra? Jag har aldrig varit noen gamer men la trots det ned en hel del timmar med nintendo på 80 talet och senare ibland en del andra enkla spel. Det jag vill fram till er att jag antar att alla kommer komma i kontakt med gaming under oppväksten och jag tvivlar på att jag som förälder kan stoppa mina barn att bli gamare hvis de vill det. Tycker man ska försöka gi dem möjligheter att vara med på och like ulike aktiviter och självklart försöka vara lite restriktiv för alltför mycket skjerm men jag kommer ju inte kunne bestämma över dem i framtiden.
|
|
|
05/01/2022 00:27
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg startet med store floppy-disker på slutten av åtti-tallet, med quakeworld og tf spilte jeg hardcore (turneringer) fra 95/6 eller noe sånn, deretter vant vi den første (og uoffisielle) CS turneringen i Norge på TG2000 før jeg gikk over til å spille sykt mye Quake3 (men ingen turneringer) før warcraft, starcraft og så world of warcraft (fra beta og til 2013 ca), ingen world firsts, men alltid spilt seriøst på de hardeste raidene. Så jo, jeg vet VELDIG godt hva gaming er, og kan gi av glede og sorg, endorfiner og abstinenser. Sluttet nok å kalle meg gamer en eller annen gang rundt 2015, men spilte 8-10 timer i uka fram til 2018 eller noe. Med familie og stisykling ble det lett å prioritere andre ting, og her er vi nå.
Poenget mitt er tredelt: Gaming kan være sinnsykt vanedannende, av mange forskjellige årsaker, ikke minst sosiale og kyniske. Det må vi ta på alvor, og skjerme barna våre mot. Gaming er ganske ensporet, da det er en aktivitet du sitter i ro å gjør foran en skjerm (som de fleste av oss gjør for mye av med jobb fra før). Synssvekkelse og muskel/skjelettplager er verdt å ta på alvor. Det er lurt å ha flere aktiviteter å spille på, både for å øke mengden/bredden stimuli du får og fordi fysisk aktivitet er viktig for kropp og sinn.
Jeg har ikke inntrykk av at du er uenig i det første, men du svarer ikke noe på disse helseutfordringene jeg tar opp, ei heller det "smale" båndet gaming bruker (øye hand koordinasjon, problemløsning, reaksjonstid, strategisk tenkning) versus andre aktiviteter. Du sier at gamere gjerne kan ha andre aktiviteter, og det er naturligvis sant. Men gaming er en aktivitet som ofte/fort tar mye tid, da det er så utrolig lett tilgjengelig, krever lite/ingen innsats og har ikke dørstokkmil verdt å nevne. I tillegg har man det kyniske psykologiske aspektet som utviklere av spill bruker for å gjøre det mer avhengighetsskapende.
Det er ingenting galt i å være gamer, eller ha gaming som hobby. Men det er ekstra viktig (imo) ifht feks ballspill eller whatever å ha andre aktiviteter som utfordrer og inspirerer på andre områder og arenaer fordi gaming både er "smalt" stimuli-messig, og veldig vanedannende/lett å prioritere.
Jeg har prøvd å presentere dette uten å skulle få hardcore gamere til å føle seg dårlige (de er mange av mine beste venner), men for å oppfordre til å oppsøke også andre aktiviteter, som kan gi de vel så mye (og bedre helse) enn gaming alene, det har jeg personlig erfart, og hvis jeg kunne gjøre valgene på nytt hadde jeg ikke valgt bort gaming, men jeg hadde valgt å bruke mye mer tid på andre aktiviteter samtidig som jeg gamet.
Det du nevner her er veldig viktig for barn, men det jeg kommenterte på handlet ikke om barn. Det handlet om at du så på vennene dine som noen som går glipp av noe i livet sitt fordi de bruker mesteparten av tiden på gaming i voksen alder, noe jeg synes er helt feil holdning å ha. Folk setter pris på forskjellige ting her i livet. Noen må løpe maraton for å føle at livet er verdt å leve mens andre har det veldig fint med å sitte inne hele året og kanskje ta noen joggeturer i januar etter å ha sjekket vekten rett etter ribbemiddag. Så lenge man ikke ser at det faktisk går ut over helse og livskvalitet, hvorfor skal man da mene noe som helst om hvorvidt det de gjør er riktig, galt eller mangelfullt?
|
|
|
[Re: fredriks]
05/01/2022 10:24
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
For meg er det viktigste å verne barna mot den avhengighetsskapende kraften som spesielt gaming har.
Men går det ens att göra? Jag har aldrig varit noen gamer men la trots det ned en hel del timmar med nintendo på 80 talet och senare ibland en del andra enkla spel. Det jag vill fram till er att jag antar att alla kommer komma i kontakt med gaming under oppväksten och jag tvivlar på att jag som förälder kan stoppa mina barn att bli gamare hvis de vill det. Tycker man ska försöka gi dem möjligheter att vara med på och like ulike aktiviter och självklart försöka vara lite restriktiv för alltför mycket skjerm men jag kommer ju inte kunne bestämma över dem i framtiden. Det går an å være gamer, uten å være avhengig, det håper og tror jeg. Gaming er en kjempefin hobby som kan gi massiv berikelse, men det er også ekstremt vanedannende og det må vi ta skikkelig på alvor. Man bestemmer ikke over barna når de blir voksne, men det man gjør som foreldre legger føringer for hvordan de blir (sammen med barnas personlighet naturligvis). Hvis man ikke hjelper de å ta kontroll tidlig, så vil det lett eskalere ekstremt, og bli tilsvarende vanskelig å korrigere.
|
|
|
05/01/2022 10:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
. Så lenge man ikke ser at det faktisk går ut over helse og livskvalitet, hvorfor skal man da mene noe som helst om hvorvidt det de gjør er riktig, galt eller mangelfullt? Folk er forskjellige og setter pris på forskjellige ting, og det er helt greit. Og jeg antar at du mener at "hvis det ikke går ut over helse og livskvalitet", og da er det greit. Men nå er det en ganske stor "hvis", da vårt stillesittende liv og skjermbruk er en helseutfordring for nesten alle med skjerm-baserte jobber.
|
|
|
05/01/2022 10:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Det blir et samfunnsproblem om man sitter 8 timer på jobb foran skjerm, drar hjem og gamer 3-4 timer. Da blir det jo ikke tid til fysisk aktivitet og kroppen forfaller. Proff gamer eller proff idrettsutøver. Jeg er sikker på at siste person er sunnest.
Jeg spilte mye C64 og Amiga da jeg var 12-17 år. Timesvis hver dag. Samtidig spilte jeg også fotballll i mange timer og syklet bmx. Mer enn jeg spilte.
Droppa hele greia da jeg var 17-18 år og reiste utenlands. Tok det aldri opp igjen. Spiller av og til FIFA, kanskje 2 timer i måneden maks. Syns det er litt harry / taper aktig når voksne menn gamer. Ungene spiller 1 time om dagen. Prøver å begrense det med klare regler. Det er nå engang bedre å holde kroppen fysisk aktiv i stedet for å game. Ingen tvivl om det. Begge sykler og spiller fotballl. Like mange timer som gaming.
Redigert av Panda; 05/01/2022 10:54. Rediger grunn: Damn Auto correction.
|
|
|
05/01/2022 10:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det går an å være gamer, uten å være avhengig, det håper og tror jeg. Gaming er en kjempefin hobby som kan gi massiv berikelse, men det er også ekstremt vanedannende og det må vi ta skikkelig på alvor.
Man bestemmer ikke over barna når de blir voksne, men det man gjør som foreldre legger føringer for hvordan de blir (sammen med barnas personlighet naturligvis). Hvis man ikke hjelper de å ta kontroll tidlig, så vil det lett eskalere ekstremt, og bli tilsvarende vanskelig å korrigere.
Men hur gör man detta i praktiken? Hur vet man att de börjar få ett problem? Vilken ålder ska man börja kontrollera?
|
|
|
05/01/2022 11:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vår erfaring:
Våre to minste på 5 og 8 år har hatt relativt fri tilgang til skjerm, noe regulering har det selvagt vært, men ingen faste regler å forholde seg til. Dette eskalerte i Desember, hvor ungene først var i corona-isolasjon i en uke, etterfulgt av 2 uker juleferie. Det resulterte i litt for mye skjermtid, og vi merket det i form av at alt skulle planlegges etter når de kunne se på skjerm, de ble svært sinte når det måtte legges bort, ville aldri ut og kreativiteten nådde et lavmål. Vi bestemte oss derfor for å sette faste regler på skjermtid med start 1.januar, de har nå 2 timer ps4/tlf/pad på ukedager + barne-tv etter kl 18. I helgene har de 3 timer skjermtid + barne-tv. Det ble selvfølgelig armageddon når vi tok dette opp med 8 åringen, men det gikk fort over. 5 åringen brydde seg ikke så mye. Men allerede på dag 2 var det en markant forbedring i oppførsel, kreativitet, uteaktivitet og ønsket om å gjøre noe sammen med andre, og de har vært veldig flinke på å følge de reglene som er satt. Så skal det sies at 5 åringen slektes på faren og er ekstremt aktiv, så det er nærmest en befrielse når han finner roen en liten time med f.eks Pokemon Go på padda. 8 åringen gjør alltid leksene sine før vi er ferdig på jobb og går på langrenn, spiller ballspill/håndball og skal begynne på terrengsykling til høsten. Poenget er vel at de er aktive, men det har vært en utfordring med 8 åringen at all annen tid har blitt ønsket brukt på skjerm. Slår man sammen at de bruker ipad på skolen i 3-4 timer, skjerm/tv fra han er ferdig med lekser til vi kommer hjem fra jobb + skjerm etter middag, så skjønner man at det blir alt for meget.
Vi har også en 14 åring som gamer mye, men han har aldri hatt problemet med at han ikke klarer å legge det bort, blir alltid med på aktiviteter, har trening flere ganger i uka, gjør skolearbeidet sitt godt og drar ofte ut for å være med venner. Så lenge han fortsetter med det ser jeg ikke noen grunn til å bli veldig streng.
Har selv vokst opp med spillkonsoller fra ung alder og PC fra 12 års alderen. Det ble etterhvert mye gaming på VGS og et stykke ut i 20 års alderen, nå er det mer sjeldent, men litt csgo blir det for å se om man enda har det i seg. Jeg vet hva spillinga betydde for meg, så jeg velger å støtte opp om interessen deres, så lenge det ikke går veldig på bekostning av skolegang, fysisk aktivitet og sosialisering.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Panda]
05/01/2022 11:56
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det blir et samfunnsproblem om man sitter 8 timer på jobb foran skjerm, drar hjem og gamer 3-4 timer. Da blir det jo ikke tid til fysisk aktivitet og kroppen forfaller. Proff gamer eller proff idrettsutøver. Jeg er sikker på at siste person er sunnest.
Jeg spilte mye C64 og Amiga da jeg var 12-17 år. Timesvis hver dag. Samtidig spilte jeg også fotballll i mange timer og syklet bmx. Mer enn jeg spilte.
Droppa hele greia da jeg var 17-18 år og reiste utenlands. Tok det aldri opp igjen. Spiller av og til FIFA, kanskje 2 timer i måneden maks. Syns det er litt harry / taper aktig når voksne menn gamer. Ungene spiller 1 time om dagen. Prøver å begrense det med klare regler. Det er nå engang bedre å holde kroppen fysisk aktiv i stedet for å game. Ingen tvivl om det. Begge sykler og spiller fotballl. Like mange timer som gaming. Norsk langrenn har jo fostret frisk ungdom i mange år, sett bort ifra litt svinn med astma, spiseforstyrrelser, utslitte kropper og sporadisk kokain bruk etter endt karriere.
Redigert av Stupfull; 05/01/2022 11:58.
|
|
|
[Re: Panda]
05/01/2022 11:58
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Syns det er litt harry / taper aktig når voksne menn gamer. De eneste taperne er de som har sånne meninger om andre sine hobbyer.
|
|
|
05/01/2022 13:37
|
olechr
More than words
|
More than words
sporadisk kokain bruk etter endt karriere. Jaggu bra de gikk på ski da, ellers hadde de startet før og ikke hatt pengene til det ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
05/01/2022 16:21
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
sporadisk kokain bruk etter endt karriere. Jaggu bra de gikk på ski da, ellers hadde de startet før og ikke hatt pengene til det ;-) Ja, typisk å dra ei linje kola på 14-15 og forcebuy som ct. Forsåvidt var vel sistnevnte ivrig på akkurat dette spillet.
Redigert av Stupfull; 05/01/2022 16:51.
|
|
|
|
|