Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 31 1 2 15 16 17 18 19 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: gare] #2692671 22/12/2021 14:36
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: gare

Er du sikker på at du ikke blander sammen forsvaret i andre land med det norske?? Jada, jeg vet at det finnes militærpoliti, men politiet i Norge har jo jurisdiksjon over militære installasjoner og militært personell må jo forholde seg til straffeloven.

Det ville nok vært noe annerledes i en krigssituasjon, men i fredstid er det jo heller ingen egne domstoler for forsvaret i Norge.

Ja, jeg vet det er en jurisdiksjon fra sivilt over de millitære. Men det går da på å gjøre ting. Ikke ikke gjøre ting. Så hvis noen i militæret finner på å kaste deg i kakabua, få bot, reft så kan du ikke ringe til det sivile politiet for å slippe. (Siden det du ikke har gjort ikke er straffbart i det sivile). I tillegg har man egne millitære påtalemyndigheter, og det er endel utredninger om hele straffegreia i forsvaret opp mot EMK som viser at det er brudd på EMK.

Så ja, jeg vil si at et samfunn i samfunnet som har sitt eget politi og straffesystem virkelig oppfyller kriteriet å være på siden av samfunnet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2692675 22/12/2021 15:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: feather+mtn

Joda, det er veloverveid. Er stadig inne her og sjekker:

https://legemiddelverket.no/nyheter...er-av-koronavaksine-per-14-desember-2021

Ser man på forholdstallet mellom antall alvorlig bivirkninger og satte doser og sammenligner det med "den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid" (P. Avvistland 2013) ser dette ganske så likt ut:

https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

Sammenligne det å ikke ta vaksine med å hoppe uten fallskjerm blir litt for søkt for meg. Fallskjerm må alle ha, må alle ha denne vaksinen, gammel som ung? Mulig det, men sikker er jeg ikke.

I følge rapporten du lenker til så er det 4203 tilfeller av alvorlige bivirkninger (dette er også inkludert AZ vaksinen) av 9,6 mill satte vaksiner.

Hvorav bl.a. besvimelse er en alvorlig bivirkning. Jeg er overbevist om at hvis du setter 9,6 mil sprøyter med saltvann så vil du få noen 1000 som besvimer.

Anafylaktisk reaksjon er også på listen over alvorlig bivirkning, da kan jo være alt fra utslett til død.

Eller så skriver de også: De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer som opptrer
ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2692676 22/12/2021 15:37
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Dexter

I følge rapporten du lenker til så er det 4203 tilfeller av alvorlige bivirkninger (dette er også inkludert AZ vaksinen) av 9,6 mill satte vaksiner.

Hvorav bl.a. besvimelse er en alvorlig bivirkning. Jeg er overbevist om at hvis du setter 9,6 mil sprøyter med saltvann så vil du få noen 1000 som besvimer.

Anafylaktisk reaksjon er også på listen over alvorlig bivirkning, da kan jo være alt fra utslett til død.

Eller så skriver de også: De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer som opptrer
ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid.

Ok, så da har definisjonen på alvorlig mistenkte bivirkninger endret seg fra 2013 til i dag? Det var jeg ikke klar over. Da kan man selvsagt ikke se på de rapportene opp mot hverandre...

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: HeavyDude] #2692678 22/12/2021 16:01
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HeavyDude
[

Hvor har du dette fra ? Det er da bra med søkere til helsesektoren , se feks : https://sykepleien.no/2021/04/samordna-opptak-13-370-har-sykepleie-som-forstevalg

Så det er høyst saklig å kunne sammenligne Forsvaret med helsesektoren mht vaksinekrav. Selvsagt .

Verken befalsskole eller sykepleierutdanning er relevant for store deler av sektoren, på et sykehjem er det gjerne 1 sykepleier hvis ansvar er å sette opp timelister, resten er ufaglærte.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2692679 22/12/2021 16:09
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Hvilke problemer er det som vil tilta?

Adressa har skrevet om bemanningsproblemer i sykehjemmene i flere år nå.

Sitat: GeirK

Det ER allerede et problem at vi har helsearbeidere som undergraver den vitenskapen arbeidet deres er tuftet på.
Det et av mange problemer i sektoren, man kan sette vaksinasjon som absolutt krav for å løse dette, men det vil uvilkårlig skape andre problemer.

På sykehjem er det gjerne ansatte fra ressurssvake grupper, da ansettelse ikke har noen formelle krav til utdanning eller erfaring, heller ikke språkferdigheter. Som nevnt tidligere er mange som er født i utlandet ikke vaksinert, en del av disse har slike stillinger. Stenge alle disse ute fra jobber i sykehjem fra og med i morra tror jeg er en veldig dårlig ide.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2692682 22/12/2021 16:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ok, så da har definisjonen på alvorlig mistenkte bivirkninger endret seg fra 2013 til i dag? Det var jeg ikke klar over. Da kan man selvsagt ikke se på de rapportene opp mot hverandre...

Vet ikke hvis du tänker på noe specifikt eller bara er sarkastisk men problemet med svineinfluensa vaksinen var att den gav en del barn narkolepsi. Alltså en väldigt alvarlig bivirkning.

Går ju inte att bara jämföra antalet inrapporterade alvarliga bivirkningar når en alvarlig bivirkning kan vara besvimmelse eller död och en massa däremellan.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Loki] #2692685 22/12/2021 16:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Loki
Det et av mange problemer i sektoren, man kan sette vaksinasjon som absolutt krav for å løse dette, men det vil uvilkårlig skape andre problemer.

På sykehjem er det gjerne ansatte fra ressurssvake grupper, da ansettelse ikke har noen formelle krav til utdanning eller erfaring, heller ikke språkferdigheter. Som nevnt tidligere er mange som er født i utlandet ikke vaksinert, en del av disse har slike stillinger. Stenge alle disse ute fra jobber i sykehjem fra og med i morra tror jeg er en veldig dårlig ide.

Ja, men hvis der var krav om vaksinasjon så ville de nettopp kunne fortsette i jobben hvis de ble vaksinert.
Eller tenker du at i valget mellom å bli vaksinert eller miste jobben, ville mange valgt det siste?
Jeg vet ikke. Aner ikke hva denne manglende vaksinasjonen blant de utenladsfødte bunner i. Skulle gjerne visst det.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2692686 22/12/2021 17:20
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F

Vet ikke hvis du tänker på noe specifikt eller bara er sarkastisk men problemet med svineinfluensa vaksinen var att den gav en del barn narkolepsi. Alltså en väldigt alvarlig bivirkning.

Går ju inte att bara jämföra antalet inrapporterade alvarliga bivirkningar når en alvarlig bivirkning kan vara besvimmelse eller död och en massa däremellan.

Problemet med dagens vaksiner kan også anses som alvorlig, eksempelvis:

Alvorlig bivirkninger AstraZeneca: blodpropp/død
Alvorlig bivirkninger Moderna/Pfizer: perikarditt, myokarditt og menstruasjonsforstyrrelser.

Myokarditt er ikke en lite alvorlig bivirkning. Sykdommen kan være meget alvorlig med dødelig utgang (Store medisinske leksikon).

Redigert av feather+mtn; 22/12/2021 17:21.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2692696 22/12/2021 18:18
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex

Ja, men hvis der var krav om vaksinasjon så ville de nettopp kunne fortsette i jobben hvis de ble vaksinert.
Eller tenker du at i valget mellom å bli vaksinert eller miste jobben, ville mange valgt det siste?
Jeg vet ikke. Aner ikke hva denne manglende vaksinasjonen blant de utenladsfødte bunner i. Skulle gjerne visst det.

Det er ikke gitt at hva resultatet ville blitt. En del kommer fra samfunn som er forskjellig fra det norske på veldig mange måter:
familieforhold, religion, tiltro til myndigheter, forhold til moderne helsevesen og vitenskap.

Medmenneskelighet og andre gode egenskaper som ansatte i sektoren trenger har de i rikt monn.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2692698 22/12/2021 18:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Fredriks

Problemet med dagens vaksiner kan også anses som alvorlig, eksempelvis:

Alvorlig bivirkninger AstraZeneca: blodpropp/død
Alvorlig bivirkninger Moderna/Pfizer: perikarditt, myokarditt og menstruasjonsforstyrrelser.

Myokarditt er ikke en lite alvorlig bivirkning. Sykdommen kan være meget alvorlig med dødelig utgang (Store medisinske leksikon).

Du har skrivit fel namn i den du siterar.

Ja, dagens vaksiner kan vara farliga men nu verkade det som att du bara jämförde rapporterade alvarliga bivirkningar och drog en slutsats utifra det med hlälp av ett citat angående den första vaksinen.

Du får väl jämföra bivirkningar mellan svineinfluensa vaksinen och covid vaksinen och ta kontakt med Aavitsland för att få ett nytt citat.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2692717 22/12/2021 22:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli
Sitat: Tange

Høh, du mener at folk heller ikke skal ha/ta influensavaksine for det er også et bortkastet tiltak?

Hvordan kom du dit? Det er da ingen som driver med lockdowns, obligatorisk vaksine eller vaksinepass for influensavaksine?

Og er det kanskje fordi man med hjelp av en ny influensavaksine hver sjette måned klarer å holde influensa innenfor håndterbare grenser?

Det ser ut til at du har et noe imot konseptet med en ny/fornyende vaksine 2 ganger i året i evig tid uten å ha intensjonen eller muligheten til å utrydde det.(influensavirus).

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2692722 22/12/2021 22:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Når det gjelder vaksinens effekt mot smittespredning er jeg mer i tvil. Send meg gjerne eksempler på artikler som overbeviser meg om denne effekten. Det ser da ikke ut til at vaksinen har noen særlig effekt når man ser hvor mange som er vaksinert og som allikevel blir smittet. Mulig at det har en viss effekt de første ukene, men effekten ser dessverre ut til å avta raskt.

Her kunne det vært greit om du underbygger antakelsene dine med demonstrerbare fakta. Det er en real måte å gjøre det på siden det er du som kommer med påstandene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2692723 22/12/2021 22:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Viruskomponenten i vaksinene trigget en predisposisjon for narkolepsi som også influensaen kunne trigget.

Mer om dette her. https://belletull.wordpress.com/201...-vaksinasjon-og-narkolepsi-et-overblikk/

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2692728 23/12/2021 06:58
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det ser ut til at du har et noe imot konseptet med en ny/fornyende vaksine 2 ganger i året i evig tid uten å ha intensjonen eller muligheten til å utrydde det.(influensavirus).

Det har jeg absolutt ikke noe imot.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2692733 23/12/2021 07:46
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
60 prosent av alle innlagte i forrige uke var uvaksinerte. Sikkert polske hele gjengen. Sånn går no dagan.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2692753 23/12/2021 11:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og sett i lys av at det også her igjen mangler de virkelige tallene som tilsynelatende ligger til grunnlag for en faktabasert risikovurdering tror jeg vi heller mer mot tro og følser enn fakta. Noe som er helt greit for så vidt, bare man ikke later som om man har tatt en velloverveid risikovurdering hvor man har satt tallene opp mot hverandre.

Joda, det er veloverveid. Er stadig inne her og sjekker:

https://legemiddelverket.no/nyheter...er-av-koronavaksine-per-14-desember-2021

Ser man på forholdstallet mellom antall alvorlig bivirkninger og satte doser og sammenligner det med "den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid" (P. Avvistland 2013) ser dette ganske så likt ut:

https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

Ellers blir det litt som: folk hopper jo fallskjerm og dør fordi både hovedfallskjermen og reservefallskjermen svikter; jeg tror jeg hopper heller uten

Sammenligne det å ikke ta vaksine med å hoppe uten fallskjerm blir litt for søkt for meg. Fallskjerm må alle ha, må alle ha denne vaksinen, gammel som ung? Mulig det, men sikker er jeg ikke.

En risikoanalyse bør inneholde risiko for en 'alvorlig'/alvorlig hendelse for både å gjøre noe, og la være å gjøre noe. Siden du mangler tall for 'alvorlige'/alvorlige hendelser ved å la være å vaksinere antar jeg at den kanskje ikke var så veloverveid alliekvel.

(Andre har alt pekket på graden av alvrlighet.)

Sett i lyset av det jeg skrev passer sammenligningen ganske bra synes jeg, men jeg kan gi en annen.

Det kan virke ganske alvorlig med 10% risiko for alvorlige konplikasjoner eller død for en operasjon............... helt til alternativet er at du uten operasjon garantart kommer til å dø.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2692760 23/12/2021 13:35
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Noe som forsvinner i diskusjonen er at mildt sykdomsforløp, som 8 av 10 opplever, fremdeles gir en til to uker med symptomer. Det er mange timer med tapt arbeidstid/arbeidskraft, som regnes inn som tap/kostnad for samfunnet. I tidlige økonomiske analyser ble dette nevnt som en av faktorene i kost/nytte. En utfordring med velferdsstaten er at folk tar for gitt de godene den gir, ved at det er helt ok å bli syk, fordi du enda får betalt. Hadde velferdsgodene vært svakere, hadde konsekvensen av å bli syk vært mye større, og hver person ville unngått i større grad å bli syk.

At det ble færre sykemeldinger under pandemien har mange forklaringer, men en av forklaringene er at en stor andel av befolkningen fokuserte på god håndhygiene og minimerte virus- og bakteriespredning. Spesielt med tanke på at den syke "helten" på jobb måtte holde seg hjemme, og dermed ikke smittet 1-50 kollegaer, som igjen smittet andre. I ukene før det siste smitteutbruddet la jeg merke til at "heltene" var tilbake på butikken, treningssenteret, studiesteder og andre plasser. Man ser de ganske godt enda, spesielt når de er ute å julehandler. Klassisk "skal bare".

Flere av de jeg kjenner som har hatt mildt sykdomsforløp før de ble vaksinert sier det er den verste influensaen de noen gang har hatt, og at energitapet var merkbart i ettertid. Produktiviteten deres gikk merkbart ned. Dette er hovedsakelig spreke mennesker. Alle fikk beskjed om at det var mildt sykdomsforløp og ikke moderat sykdomsforløp. De som var vaksinert sier det var som vanlig influensa.

Personlig er jeg ikke vaksineskeptiker, men var litt skeptisk til mRNA-vaksine siden teknologien er ganske ny. Selv de jeg kjenner som er utdannet innen helse/biokjemi har vært litt skeptisk. Så og si alle har vaksinert seg siden risikoen ved vaksine er mindre enn risikoen ved sykdom. Bare det å slippe å ha influensa i 1-2 uker er god nok grunn for meg til å ta en influensavaksine. Mange glemmer at de har fått x-antall vaksiner hvis de har vært i militærtjeneste og enda fler om de har vært på utenlandsreise/utenlandstjeneste.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Andreas83] #2692766 23/12/2021 14:29
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Andreas83
I ukene før det siste smitteutbruddet la jeg merke til at "heltene" var tilbake på butikken, treningssenteret, studiesteder og andre plasser. Man ser de ganske godt enda, spesielt når de er ute å julehandler. Klassisk "skal bare".

Jeg la merke til akkurat det samme. Folk med konstante hostekuler på tog, t-bane, butikker og på jobb. Jeg har ikke noen god indikasjon på hvor stor andel av syke som faktisk beveger seg ut når de like fint kunne holdt seg hjemme, men de utgjør hvert fall en helt unødvendig risiko og koster oss maaaange liv hvert år bare fordi de ikke kan eller vil ta hensyn.

Dette er holdningsarbeid og lovendringsarbeid som gjerne kunne blitt frontet av Helsedirektoratet. Det er forsatt slik at det sitter litt langt inne å si ifra til kolleger på jobben at du blir hjemme fordi du er sår i halsen eller snufsete. Tror de på jobben at du er en pingle eller latsabb?
Det kommer veldig an på reglene på den arbeidsplassen du har også, om de regner det som sykedag med egenmelding eller ikke. Da kan man fort gå tom for egenmeldingsdager.

Personlig er jeg ikke vaksineskeptiker, men var litt skeptisk til mRNA-vaksine siden teknologien er ganske ny. Selv de jeg kjenner som er utdannet innen helse/biokjemi har vært litt skeptisk. Så og si alle har vaksinert seg siden risikoen ved vaksine er mindre enn risikoen ved sykdom.

Ja, det er en viss forskjell på noen enkle molekyler og 4kb med modifisert viruskode som du får sprøytet inn. Hvordan de sjekker det for langtidseffekter uten å se over lang tid vet jeg, men jeg bare regner med at de som har oppsyn med dette har kontroll. La oss si det er en eller annen alvorlig bieffekt som man ser konsekvensene av om 2 år, eller 10 år. Hva er sannsynligheten for at dette ikke skjer? Det vil jo være litt mer enn veldig dumt når flere milliarder folk har tatt medisinen. Men igjen, her har jeg bare stolt på at det er åpne prosesser og innsyn slik at de som skal risikosjekke dette har nok til å si at det er tryggere enn å ikke ta vaksinen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2692786 23/12/2021 21:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er gode eksempler på vaksiner som har hatt langtidsbivirkninger?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2692799 24/12/2021 09:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Personlig er jeg ikke vaksineskeptiker, men var litt skeptisk til mRNA-vaksine siden teknologien er ganske ny. Selv de jeg kjenner som er utdannet innen helse/biokjemi har vært litt skeptisk. Så og si alle har vaksinert seg siden risikoen ved vaksine er mindre enn risikoen ved sykdom.

Ja, det er en viss forskjell på noen enkle molekyler og 4kb med modifisert viruskode som du får sprøytet inn. Hvordan de sjekker det for langtidseffekter uten å se over lang tid vet jeg, men jeg bare regner med at de som har oppsyn med dette har kontroll. La oss si det er en eller annen alvorlig bieffekt som man ser konsekvensene av om 2 år, eller 10 år. Hva er sannsynligheten for at dette ikke skjer? Det vil jo være litt mer enn veldig dumt når flere milliarder folk har tatt medisinen. Men igjen, her har jeg bare stolt på at det er åpne prosesser og innsyn slik at de som skal risikosjekke dette har nok til å si at det er tryggere enn å ikke ta vaksinen.

Det ser fortsatt ut til at det har gått hus forbi på folk at mRNA-vaksiner ikke er noe som ble laget over natta.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1748013219301483

https://biblio.ugent.be/publication/8628303/file/8628317

Ja, dette er fra oktober 2019, da ingen hadde hørt om COVID-19.

Og hva noen mener med 'noen enkle molekyler' hvor det gjelder andre type vaksiner (typisk svekket / vektor), 10-20 k baseparer i et gjenneomsnittsvirus er ikke akkurat noen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2692802 24/12/2021 13:03
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det ser fortsatt ut til at det har gått hus forbi på folk at mRNA-vaksiner ikke er noe som ble laget over natta.

Hvem er de ‘noen’ og hvorfor er det viktig?

Og hva noen mener med 'noen enkle molekyler' hvor det gjelder andre type vaksiner (typisk svekket / vektor), 10-20 k baseparer i et gjenneomsnittsvirus er ikke akkurat noen.

Dette er molekyler som kommer fra naturen selv. Lite å gjøre med det.
Det er noe helt annet når man sitter med en DNA-printer og kan lage sin helt egne oppskrift.

Litt som forskjellen på å kjøre et shellscript du har fått av noen og å kjøre en ekseverbar fil du har fått. Den ene er betydlig enklere som mottaker å kontrollere for feil og mangler.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2692808 24/12/2021 20:35
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Interessante tanker om en koronaa-avgift for de som velger å ikke vaksinere seg: https://www.dn.no/innlegg/korona/va...koronaavgift-for-uvaksinerte/2-1-1134128

Kjører du bil uten sikkerhetsbelte, risikerer du avkortning i forsikring ved ulykke. Røyker du, betaler du ekstra avgifter til samfunnet. Spiser du mye sukker, betaler du mye i sukkeravgift. Nekter du å vaksinere deg under en pandemi hvor det må påregnes 9-10 ganger høyere sannsynlighet for å bli innlagt, betaler du en avgift. Flere av disse avgiftene bidrar til samfunnet kan håndtere økte kostnader og belastning av helsevesen som følge av irrasjonell atferd. Man kan også vri på det, f.eks premiere de som lar seg vaksinere.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2692813 25/12/2021 08:54
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: Marøder
Interessante tanker om en koronaa-avgift for de som velger å ikke vaksinere seg: https://www.dn.no/innlegg/korona/va...koronaavgift-for-uvaksinerte/2-1-1134128

Kjører du bil uten sikkerhetsbelte, risikerer du avkortning i forsikring ved ulykke. Røyker du, betaler du ekstra avgifter til samfunnet. Spiser du mye sukker, betaler du mye i sukkeravgift. Nekter du å vaksinere deg under en pandemi hvor det må påregnes 9-10 ganger høyere sannsynlighet for å bli innlagt, betaler du en avgift. Flere av disse avgiftene bidrar til samfunnet kan håndtere økte kostnader og belastning av helsevesen som følge av irrasjonell atferd. Man kan også vri på det, f.eks premiere de som lar seg vaksinere.

Fotografen er grunder av terrengsykkel ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2692814 25/12/2021 09:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvem er de ‘noen’ og hvorfor er det viktig?

Det ser fortsatt ut som om noen har gått glipp av at mRNA ikke er en ny teknilogi..........om man da ikke vil stemple alle medisk fremgang fra de siste 3 tiårene som ny. Broparten av de viktigeste utviklingene i medisinsk teknologi er kanskje to ganger så gamle. Og hvor vi knapt har rukket til å ha muligheten i det hele tatt til å logge de reelle langtidsvirkningene (ie. livstid). Antivitale medisiner 'kom' for 40 år siden på markedet, etter 20 år med utvikling. Merkelig nok hører jeg ofte folk nevne antivirale meddisener som løsningen på pandemien, samtidig med at de er skeptiske til mRNA-vaksiner.
Mine 100 øre her? De tror (satser) at de ikke kommer til å bli syke og må ty til nyutvuklede eksperimenetelle medisiner, og vakisnen? Ja, det var det med vaksinen at man tar den før man bloir syk.

Nå var dette tenkt mer generelt, men jo, det så ut som om bla. Andreas tror at mRNA-vaksiner er ny teknologi sett i medisinsk historisk perspektiv, og du bifalt ham så jeg sitter ikke igjen med intrykket av at du mener noe annet.

Dette er molekyler som kommer fra naturen selv. Lite å gjøre med det.
Det er noe helt annet når man sitter med en DNA-printer og kan lage sin helt egne oppskrift.

Litt som forskjellen på å kjøre et shellscript du har fått av noen og å kjøre en ekseverbar fil du har fått. Den ene er betydlig enklere som mottaker å kontrollere for feil og mangler.

Det ser fortsatt ut til at noen tror at naturlige molekyler er annerledes enn syntetiske molekyler (av samme type) eller at naturlige 'molekyler' er generelt mindre skadelig enn syntetiske 'molekyler'. En av de viktigeste (den?) grunnene hvorfor forventet levealder har steget fra 40 til 80 i løpet av et par århundre er fordi vi har klart å motvirke skaden av naturlige 'molekyler' ved å bruke syntetiske 'molekyler'.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2692822 25/12/2021 13:01
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå var dette tenkt mer generelt, men jo, det så ut som om bla. Andreas tror at mRNA-vaksiner er ny teknologi sett i medisinsk historisk perspektiv, og du bifalt ham så jeg sitter ikke igjen med intrykket av at du mener noe annet.
Beklager om en uopplyst person som meg formulerte seg feil, jeg har tatt det fra Legemiddelverket at mRNA er en ny teknologi. Trodde de var en troverdig kilde.
Hvordan virker de ulike koronavaksinene?
Flere koronavaksiner er blitt tatt i bruk og mange flere er under utvikling. Noen av vaksinene er basert på tradisjonelle metoder, mens andre bruker helt ny teknologi, slik som mRNA.
Nature hadde forresten en spennende artikkel for noen uker siden om The tangled history of mRNA vaccines. God lesing om man er interessert i Biotech-bransjen, enten av nysgjerrighet eller av investeringsgrunner.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Andreas83] #2692835 25/12/2021 20:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Beklager om en uopplyst person som meg formulerte seg feil, jeg har tatt det fra Legemiddelverket at mRNA er en ny teknologi. Trodde de var en troverdig kilde.
Hvordan virker de ulike koronavaksinene?

Flere koronavaksiner er blitt tatt i bruk og mange flere er under utvikling. Noen av vaksinene er basert på tradisjonelle metoder, mens andre bruker helt ny teknologi, slik som mRNA.

Kilden er troverdig, men å være skepsisk mot en teknologi som er utviklet over en periode på tre tiår blir litt som å være skeptisk mot 'all' medisk/medisinsk utvikling med tanke på at utvikling fra ide til produkt vanligvis kanskje tar 10-15 år (det er så klart viktig å huske at teknologien rett og slett ikke var der på 80-tallet til å utvikle mRNA-medisiner).

Nature hadde forresten en spennende artikkel for noen uker siden om The tangled history of mRNA vaccines. God lesing om man er interessert i Biotech-bransjen, enten av nysgjerrighet eller av investeringsgrunner.

Alt om mRNA er spennende, litt som å oppdage antibiotika på nytt. For å ikke snakke om CRISPR.
Ja, om man ønsker å investere i fremtiden er RNA-utvilking noi ikke det verste å satse på.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2692927 28/12/2021 08:01
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Tanker fra en vaksinemotstander som jobber på et omsorgssenter. Gud hjelpes.

"Kevin Bollmann er opprinnelig fra Tyskland, men bor i Oldervika. Han jobber som kostvert på Otium bo- og velferdssenter i Tromsø, noe som betyr at han lager frokost og lunsj til pasientene på sykehjemmet.

Han var, inntil denne uken, uvaksinert, og hadde heller ikke lyst å ta vaksinen. Etter det han omtaler som økende press, bestemte han seg denne uken for å ta sin første dose med Pfizer.

– Grunnen til at jeg nå tok er at jeg tror at vi i løpet av januar eller februar kommer til å bli tvunget til å ta vaksinen. At vi enten må ta vaksinen, ellers kommer vi til å miste jobben, sier Bollmann til Nordlys.

Blir kalt konspirasjonsteoretiker
Bollmann mener selv at han ikke er imot vaksiner generelt.

– Men tvang om å ta denne vaksinen er jeg imot. Vi vet ingenting om hvilken skade det kan gjøre. Mange tar denne vaksinen bare for å få sin frihet, som for eksempel muligheten til å reise. Ikke fordi de er redde for å bli syke.

Av nye innlagte forrige uke var 60 prosent uvaksinerte, ifølge FHIs ukesrapport denne uken.

– Hva tenker du om det?

– Det jeg tar ut fra det er at det er 40 prosent av de innlagte som er vaksinerte. Om denne vaksinen er så super at man i løpet av åtte måneder må ta tre doser, hvorfor er fortsatt 40 prosent av dem innlagt?

Han har flere ganger blitt kalt konspirasjonsteoretiker av både kolleger og venner.

– Man blir med en gang satt i den konspirasjonsbåsen når man ikke ønsker å ta vaksinen. Det jeg gjør er å stille kritiske spørsmål.

Opplever press
Som arbeidstaker på sykehjemmet sier han at han har opplevd et sterkt press om å ta vaksinen.

– Det beste eksempelet er at de som er fullvaksinerte ikke har restriksjoner på jobb, mens vi som ikke er det må teste oss to ganger i uka.

– Hva tenker du om at de som ikke blir tatt vaksinen blir omtalt som egoistiske, og at du kan utgjøre en fare for andre med å ikke ta vaksinen?

– Det er i mine øyne komplett feilinformasjon, for når du er vaksinert kan du fortsatt smitte andre, svarer han

Gjennom pandemien har han ikke tatt noen særlige forholdsregler, forteller han.

– Jeg går ikke så mye ut uansett og er blant folk. Jeg bor tross alt i Oldervika. Jeg bruker ikke munnbind, og har ikke sprita hender.

– Du er forberedt på at du kommer til å få reaksjoner når du nå står frem med dette?

– Ja, det er jeg absolutt forberedt på. Jeg har selv respektert folk som har latt seg vaksinere, selv om jeg er skeptisk. Men om du mener det er bra, så vær så god! Men nå kan jeg jo ikke si det mer, siden jeg selv har tatt vaksinen, sier han og ler.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2693814 05/01/2022 21:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Selvskadingen til AP/regjeringen bare fortsetter og fortsetter. Hvor lenge til kan de holde ut?

https://www.nrk.no/norge/fhi_-blir-...on-gir-mindre-alvorlig-sykdom-1.15797402

Redigert av sanouka; 05/01/2022 21:46.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2693817 05/01/2022 22:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
FHI også, da?

"FHI venter derfor en betydelig smittebølge de nærmeste ukene og en betydelig belastning på helsetjenesten."

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2693840 06/01/2022 08:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Svaret fra den vaksineskeptikeren til @Marøder er litt sånn:

Mattelærer: Om dere ikke skjerper dere kommer 50 % av dere til å stryke på eksamen!
Elev: Så mange er vi ikke i klassen en gang!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 17 av 31 1 2 15 16 17 18 19 30 31

Moderator  support