Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Prestere - gener eller målrettet trening?

Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Iselilja] #2692430 21/12/2021 08:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er vel ekstremtilfellet
Utrent og smådvask jula for to år siden. Begynner å jogge og vinner alt hun stiller opp på. Kan forestille meg å være en av de andre med årevis systematisk trening når det skjer. ICON_LAUGH

https://www.aftenposten.no/sport/i/KzaRp5/jenta-med-syvmilssteget

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Iselilja] #2692457 21/12/2021 10:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg leste den og tenkte på diskusjonen her.
Noen folk altså. Har av og til sett det i sykling også. De bare kommer inn fra sidelinja og tar til seg alt så lett som bare det.
Felles for sånne "eklinger" er at de ofte har vært aktive i en eller annen idrett tidligere i livet.

LarsB

Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: sanouka] #2692483 21/12/2021 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sanouka
Utrent og smådvask jula for to år siden. Begynner å jogge og vinner alt hun stiller opp på. Kan forestille meg å være en av de andre med årevis systematisk trening når det skjer. ICON_LAUGH

Jepp. Det sitter mange potensielle verdensmestre rundt og spiser ostepop og glaner på TV.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: sanouka] #2692512 21/12/2021 16:04
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka

Moren min var litt i samme båt. Begynte å løpe i en alder av 35 år da hun synes det var så tungt å gå i trapper. Aldri trent noe kondisjon før. I løpet av få år ble hun blant landets beste løpere med totalseiere i Birkebeinerløpet og 2 i NM halvmaraton blant annet. Hun er veldig lett og det viste seg at hun hadde talent for det. Hun var mer enn middels hard når det gjaldt trening da og løpte hoftene helt i senk etterhvert.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Iselilja] #2692513 21/12/2021 16:16
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Og det er fleire ulike dimensjonar på dette med gode gener. Du har gener som bestemmer kor høg VO2max du kan få, men du har også gener som styrer kor bra du responderer på trening.

Sjølv syklar eg meir enn dei fleste eg kjenner, og med ein viss disiplin i treninga, men det beste rittresultatet mitt er sånn ca. midtvegs ned på lista.

Det får meg til å lure på kva som er poenget med konkurransar i utgangspunktet. Å feire dei som var så heldige å bli født med gode gener?

Eg lar konkurranse vere konkurranse, og kosar meg med mine eigne prestasjonar, om det så er i turritt med resultatliste eller på langtur utan. Har aldri vore spesielt interessert i å sjå profesjonell idrett på TV, eigentleg. Og eg meiner bestemt at alle idrettsklubbar bør prioritere å skape idrettsglede for barn og unge, framfor å dyrke fram dei neste topputøvarane.

Tor Hovland
Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: boltzmann] #2692553 21/12/2021 23:26
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: boltzmann
Verdensrekorden er 9.58. Bolt hadde antageligvis vært i verdenstoppen selv med minimalt med trening.

Hva Bolt gjorde i ungdomstiden vet man ikke så mye om, men han tok seg jo HELT fri en hel måned i løpet av året, uten å røre joggesko.
Dette har jo også noe med hvor mye bedre han var enn de han løp mot på den tiden.
Warholm f.eks. tør jo ikke å gjøre det, fordi det er så tett i toppen i den idretten for tiden.

Når det kommer til store prestasjoner i vektløfting så må man nesten se tilbake til litt 'mørkere' tider, med navn som Stefan Topurov som tok 182,5kg i støt, i 60 kg klassen!

I individuell idrett så har gener mye å si hvis du vil nå toppen i en idrett med stor konkurranse.
(Doping i ungdomstiden, før du begynner å konkurrere internasjonalt, gir deg varige fordeler, selv om du slutter med doping før din profesjonelle karriere starter.)
Se f.eks. Kina som tester evnene til barn som så vidt har begynt å gå, for å se om de kan ha forutsetninger for en turner. (Nå skal det sies at veksthormoner er ekstremt utbredt i denne idretten, men det er en annen sak.)
Du trenger et systematisk tilrettelagt opplegg for å klare å gjøre det bra.
Eksempler her er Armand Duplantis, og Casper Ruud som begge startet i en veldig ung alder med et systematisk opplegg rundt sine idretter, og hadde gode forutsetninger fra foreldrene.

Når det kommer til lagidrett så vil jeg si at miljø spiller størst rolle.
Du trenger ikke å være sinnsyk god, bare laget er godt sammen.
Unntak her er vel idretter som volleyball, basket, og herre håndball hvor høyde spiller en stor rolle.
Se på basket, en sinnsyk stor idrett i USA, men minstekravet for å bli plukket ut til NBA er jo 6,4", som er under 1% av USA's befolkning.
Du kan være sinnsyk god, men hvis du stopper å vokse, så spiller det ingen rolle.

Det er jo også en grunn til at jeg har et ønske om at det skal være en liga i basket for folk under 6 fot.
71% av den mannlige befolkningen i USA er jo mellom 5,6" og 5,11", så det ville jo gitt forutsetninger for et sinnsykt høyere nivå enn det NBA har i dag.

Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: torhovl] #2692555 22/12/2021 06:58
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: torhovl
Og det er fleire ulike dimensjonar på dette med gode gener. Du har gener som bestemmer kor høg VO2max du kan få, men du har også gener som styrer kor bra du responderer på trening.

Sjølv syklar eg meir enn dei fleste eg kjenner, og med ein viss disiplin i treninga, men det beste rittresultatet mitt er sånn ca. midtvegs ned på lista.

Det får meg til å lure på kva som er poenget med konkurransar i utgangspunktet. Å feire dei som var så heldige å bli født med gode gener?

Eg lar konkurranse vere konkurranse, og kosar meg med mine eigne prestasjonar, om det så er i turritt med resultatliste eller på langtur utan. Har aldri vore spesielt interessert i å sjå profesjonell idrett på TV, eigentleg. Og eg meiner bestemt at alle idrettsklubbar bør prioritere å skape idrettsglede for barn og unge, framfor å dyrke fram dei neste topputøvarane.

Du har en del gode betraktninger,
se fx til barne- og ungdomsidrett der det er avgjørende å være født tidlig på året samtidig med at du er tidlig utviklet. Enkelte fremstår som talentfulle utelukkende fordi de har en fysikk som ligger to-tre år foran de andre. Så spørs det om de som er sent utviklet gir seg før de tar igjen de som er tidlig utviklet.
Det er en vinner i en konkuranse og resten er tapere. Da spørs det om det er riktig å bruke tid og penger på den som vinner, eller på den gemene hop som faktisk gjør det mulig å ha en konkuranse. Eller om hele greia med konkuranse er dødfødt. Men igjen, noen synes det er stas og bli nummer 7543 i Birken

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Iselilja] #2692755 23/12/2021 11:48
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Spennende spørsmål.

Du har idretter hvor kroppsstørrelse og vekt påvirker hvor god du kan bli. Du blir ikke NBA spiller hvis du er 175 cm høy. Der spiller selvfølgelig gener en avgjørende rolle.

Deretter har du idretter som ikke stiller så strenge krav til kroppsstørrelse feks ballspill hvor verdens beste er under 170 cm mens feks Haaland er 194 cm. Hvor begge har lykkes. Har de bedre gener enn andre fotballspillere som ikke lykkes, eller har de bare trent bedre?

Personlig er jeg 100% overbevist om at de som er blant de beste innen idrett har noe mer en oss vanlig dødelige. Eller bedre gener om du vil.

Hvis vi holder oss til ballspill så er det sikker mange millioner 16 åringer som drømmer om å spille proff, men bare en brøkdel klarer det. Tror ikke den brøkdelen som klarer det er nødvendigvis de som har trent best og mest hele livet. Er Messie, som er vedens beste fotballspiller, den som har trent best i verden?

Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Dexter] #2692758 23/12/2021 13:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dexter
Du har idretter hvor kroppsstørrelse og vekt påvirker hvor god du kan bli. Du blir ikke NBA spiller hvis du er 175 cm høy. Der spiller selvfølgelig gener en avgjørende rolle.

Det er "mange" NBA spillere, nåværende og tidligere som har vært 175 cm eller lavere. Det er bare 9 år siden Earl Boykins på 165 cm spilte for Huston Rockets. På 90-tallet var de en NBA spiller på 160 cm. Men det er et poeng at det er bare én aktivt NBA spiller som er 175 eller lavere.

Re: Prestere - gener eller målrettet trening? [Re: Tagelli] #2692764 23/12/2021 14:04
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tagelli
Sitat: Dexter

Det er "mange" NBA spillere, nåværende og tidligere som har vært 175 cm eller lavere. Det er bare 9 år siden Earl Boykins på 165 cm spilte for Huston Rockets. På 90-tallet var de en NBA spiller på 160 cm. Men det er et poeng at det er bare én aktivt NBA spiller som er 175 eller lavere.

Hørte en podcast vdr dette for litt siden (husker ikke hvilken tror det var Abels tårn). Hvor de snakket om dette med rekorder som blir slått. Evolusjonen har ikke bidratt så mye på de få årene vi har målt rekorder. Det største spranget var vel i teknologi, feks hvis du sammenligner underlaget og sko i sist OL med hva de hadde på 1930 tallet så har du hentet mye tid der. Deretter så har du trenings metodene, det ligger vel mer vitenskap bak hvordan man trener i dag en for bare noen 10 år siden. En annen avgjørende faktor var hvordan kroppene har blitt mer tilpasset idretten. Feks slalåmkjørere er høyere og slankere enn utforkjørerene, og gjennomsnitthøyden i NBA har gått opp.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support