Skiforeningens holdning til fatbike-sykling
|
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling
[Re: supernalle]
01/01/2022 19:48
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Stort sett lite gnål, men av og til blr man overrasket, som i går da jeg syklet (på commuter sykkelen) fra Nordberg/Kringsjå med retning Slemdal. Syklet grusveien som går fra Sognsvannskiosken (ved bommen) , forbi NIH banen til Løkken gård, mao. den veien som ligger mellom Sognsvann og banen på idrettshøyskolen. En dame på ski mente at dette var skiløype, og at skisesongen var kort, så jeg måtte minne henne på at dette var en offentlig grusvei med snø på, som brukes av mange, hele året, til vandring, sykling til skole, jobb, etc. og at skiløpere ikke kan legge krav på hver eneste sti og vei i Oslo området, selv om det er snø. Masse gående der samtidig og, såklart, så dama skjønte etterhvert at alternativet til grusveien for gående var å vasse i knedyp snø på jordet, så ikke optimalt.
NB: noen blir overrasket/skremt når det dukker opp en sykkel på snø (men burde strengt tatt ikke blitt det på en turvei ved Idrettshøgskolen), og kan da bli litt hissige. Et tips er derfor å lage litt lyd, f.eks vri litt på Gripshiften/skifte litt gir, etc.mao. noe som lager litt lyd, og varsler i god tid.
|
|
|
[Re: Espen W]
02/01/2022 08:13
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nettopp, det er denne eiesyken jeg liker dårlig. Man legger seg borti andres bruk og man skal liksom "godkjenne" dette. I Oslo holder ikke en slik holdning mål, og jeg mener man i skiforeningen utsondrer dette. Det er også en del av nikkers/boblevest vestkantholdningen, som jo også skiforeningen er preget av.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
02/01/2022 08:48
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Det sykles ikke i preppa skiløyper. Hold ut i 3 mnd.. Hilsen Syklist og Skiløper.
|
|
|
[Re: erik e]
02/01/2022 08:54
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det sykles ikke i preppa skiløyper. Hold ut i 3 mnd.. Hilsen Syklist og Skiløper. Hvorfor skal man ikke det? Og har du noe med det?
- Voltaire
|
|
|
02/01/2022 11:21
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Om jeg har noe med det ? Tja. Vanlig folkeskikk er jo greit og ha med seg. Møt meg i Nordmarka med sykkel i preppa skispor. Jeg lover og lære deg folkeskikk. Drittsekker må stoppes. Det er milevis med flotte veier og bruke
|
|
|
[Re: erik e]
02/01/2022 11:58
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om jeg har noe med det ? Tja. Vanlig folkeskikk er jo greit og ha med seg. Møt meg i Nordmarka med sykkel i preppa skispor. Jeg lover og lære deg folkeskikk. Drittsekker må stoppes. Det er milevis med flotte veier og bruke Jeg er ikke overrasket over at du ikke hadde noen argumenter. Nå er løypene kjørt opp og det er fine fatbikeforhold. Husk å hilse, det er god folkeskikk å gjøre.
- Voltaire
|
|
|
02/01/2022 15:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo bare å sykle i skiløypene hvis man vil. Spesielt gøy er det jo ikke. Er vel en grunn til at man ikke møter mange på fatbike på en vanlig skitur i Nordmarka. Fat er artig på sti når det er forhold for det, noe det sjelden er i Osloområdet...
|
|
|
02/01/2022 16:43
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
|
|
|
[Re: larsdx]
02/01/2022 23:12
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er jo bare å sykle i skiløypene hvis man vil. Spesielt gøy er det jo ikke. Er vel en grunn til at man ikke møter mange på fatbike på en vanlig skitur i Nordmarka. Fat er artig på sti når det er forhold for det, noe det sjelden er i Osloområdet... Jeg liker mye, og det er ikke et mål for meg at fatbiking skal være mest mulig likt stisykling på sommeren, noe jeg skjønner andre synes. Opptråkkede stier blir ofte humpete, og de blir gjerne i overkant tunge i bratte kneiker, med tung sykkel. En god flyt, der man segler av gårde er flott for meg. Det er fryktelig mye mer morsomt enn landeveissykling, og ikke så irriterende som skogsbilvei på vinteren ofte er, med overraskede ispartier og sporete etter bil. Nå skal det sies at jeg sykler en del skogsbilvei når det er fine forhold, faktisk så sykler jeg for det meste skiløyper for å skjøte sammen en runde. Spesielt gjelder det strekningen etter Tømte gård (mot Movatn), som jo vanligvis er vei. Men jeg tar av og til løypa fra tømte mot Langevann. Den kommer jeg nok til å ta mye i år siden Løvenskiold har bestemt seg for at Greveveien nord for Ørfiske ikke skal måkes etter nyttår. Takk skal dere faen meg ha, til dem. Jeg pleier ofte å møte på en sledekjører der. Jeg lurer på hva han har tenkt til å gjøre nå. Det var forøvrig den eneste runden man kunne sykle på vinteren, foruten rundt Sandungen. Men bakken forbi Finnerud er noe jeg gjerne ikke tar, runden blir også i overkant lang på vinterstid. Nå kan man møte meg over alt på vinterstid i Nordmarka, men har som alle mine favoritter. For meg er opplevelsene viktigst, og det varierer etter sesong og forhold, og ikke at det skal være en dårlig kopi av sommersykling. Jeg kommer uansett til å variere litt ekstra nå for å maksimere sjansen for å møte på erik e.
Redigert av supernalle; 02/01/2022 23:17.
- Voltaire
|
|
|
03/01/2022 07:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg vil som sagt ikke legge meg opp i reelle eller oppkonstruerte konflikter mellom skiløpere og syklister. Og jeg vil helst ikke legge meg opp i hvordan den enkelte nyter Marka fra sykkelsetet. Men i en tråd som er så negativt vinklet, strever jeg litt med det som synes å være din definisjon av - og krav til - vintersykling  Du skriver at for deg er opplevelsene viktigst, at de varerier etter sesong og forhold, og at vintersykling ikke skal være en dårlig kopi av sommersykling. Men det du selv oppgir å like - å seile av gårde med god flyt i preparerte skiløyper eller på brøytede veier når forholdene er fine, om jeg forstår deg rett - er jo bare én side av vintersykling, og attpåtil den som er nærmest nettopp en kopi av sommersykling. Jeg er enig at kremforhold er deilig, men det som kjennetegner vintersykling, er de vidt varierende forholdene - utfordringer og gleder hånd i hånd. Det er å komme seg opp de bratte bakkene i løs nysnø, å mestre sporingen, å kontrollere sykkelen på isen, å holde sikten og retningen når det er mørkt og snør tett - for deretter å nyte i fulle drag deilig, motstandsløs glideflukt på perfekt føre når underlaget er jevnt og raskt og solen skinner  Men de mer utfordrende sidene av vintersykling, som tydeligst skiller vintersykling fra sommersykling, synes du å avvise med at forholdene på brøytede veier ofte er "irriterende", og at det er for humpete og tungt å sykle i opptråkkede stier. Da forstår jeg at det er fristende å sykle der det er perfekt preparert og tilrettelagt for skiløpere. Men da burde du jo være evig takknemlig for arbeidet som legges ned i å lage jevne, fine løyper for skifolket, som vintersyklister på tjukkas med krav om ideelt underlag også kan nyte  Du burde lovprise både skiløpere og deres interesseorganisasjoner for at du som syklist kan nyte godt av arbeidet som gjøres, ikke hause opp konflikter. Når det er sagt, skulle jeg som vintersyklist på smalere dekk også ønske meg at det var flere veier og runder i Marka som ikke ble omgjort til skiløyper på vinterstid. Men jeg velger heller å se det som en utfordring å lage spennende ruter på de veiene som er tilgjengelig for annen ferdsel. Som du peker på, er det i år noe annen brøyting - som beskrevet i føretråden. Dessverre er ikke hele Hakkloarunden fremkombar på alminnelig sykkel, nei. Men se heller på det som en god anledning til å utforske andre deler av Marka enn dem du gjerne sykler mest hyppig. Ta lengre turer nordvestover, sving for eksempel gjerne oppom høyden i retning Storflåtan og rull siden videre gjennom Krokskogen - mulighetene er mange, selv om det ikke alltid blir en runde. Noe så enkelt og kjent som en kombinasjon av Ring 5 forbi Sandungen og Ring 4 forbi Kikut er jo i seg selv en fin runde. Hvorfor du ikke vil sykle bakken forbi Finnerud, vet jeg ikke. Som regel fine forhold, og du kan attpåtil få noe varmt både å spise og drikke i stua. Men jeg ser at du er knapt mer takknemlig for brøytede veier enn for preparerte løyper ("Takk skal dere faen meg ha, til dem")  Uansett, jeg håper du får en flott vinter på sykkelen - på de løyper, veier, stier og ruter du velger å følge  *** Gode kilder til inspirasjon er Derfor bør du sykle sti på vinteren med tilhørende tråd Føreforhold i Oslomarka vinteren 2021/2022 og Her kan du sykle i Nordmarka i vinter med tilhørende tråd Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022. *** Mens jeg skriver dette, kommer brøytebilen brummende opp på min vesle husmannsplass her i Sørkedalen. Da er det ikke lenge til veiene i Marka også brøytes etter det siste snøfallet. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121448&filename=20211216_103109.jpg) Det blir garantert nydelig.
|
|
|
21/03/2022 13:59
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min del er det jo nettopp sykling i løyper og traser som ikke tilgjengelige på sommerstid, på et helt annet underlag og i et helt annet terreng, som gjør fatbike artig.
Vi har ikke nok folk på stiene generelt i Drammen til at det er oppnåelig å sykle der til vanlig, og derfor er skiløypene kjempefine til fatbike (når det er hardt nok til at man ikke etterlater seg spor). Jeg opplever ikke noen konflikt for egen del (smil, sykle fort og ikke se deg tilbake!).
Nå har vi vært så heldige at det lages fatbikeløyper på begge sider av åsen i vinter, og det gjør jo at mange sykler der i steden. Det er jo vinn-vinn. Men det er ikke en erstatning for å cruise skiløyper.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
15/04/2022 01:53
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg opplever ikke noen konflikt for egen del (smil, sykle fort og ikke se deg tilbake!).
Jeg vil understreke at jeg har samme opplevelse gjennom mine 16 år som fatbiksyklist, med noen få unntak. Poenget mitt er at det er krefter som driver med falsk flagg, og de er gjennomskuet. Det er en åpenbar krigshissing. Skiforeningen er ikke den verste, men den største. Å humpe rundt på opptråkkede blåstier er ikke "my cup of tea", men kjør på, for dem som driver med det. Jeg er så og si hver dag ute i marka, både på grusveier og stier, og det er åpenbart når det er få syklister. Når det er speilblank is, eller skiftende føre, så treffer man så og si aldri på noen (i motsetning til hva noe her prøver å gi et inntrykk av). Det er åpenbart at skiløyper er mer brukbare.
Redigert av supernalle; 15/04/2022 02:09.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 11:04
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg opplever ikke noen konflikt for egen del (smil, sykle fort og ikke se deg tilbake!).
Jeg vil understreke at jeg har samme opplevelse gjennom mine 16 år som fatbiksyklist, med noen få unntak. Poenget mitt er at det er krefter som driver med falsk flagg, og de er gjennomskuet. Det er en åpenbar krigshissing. Skiforeningen er ikke den verste, men den største. Men hvor er det Skiforeningen har gjort dette de siste årene? Og hvilke andre foreninger er det du mener lager konflikt? Slik jeg husker det var Skiforeningen ute da fatbike var helt nytt - men da det viste seg at skogen ikke ble full av syklister likevel, har de vel vært helt tyste siden.
|
|
|
[Re: Alpers]
17/04/2022 11:19
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vil understreke at jeg har samme opplevelse gjennom mine 16 år som fatbiksyklist, med noen få unntak. Poenget mitt er at det er krefter som driver med falsk flagg, og de er gjennomskuet. Det er en åpenbar krigshissing. Skiforeningen er ikke den verste, men den største. Men hvor er det Skiforeningen har gjort dette de siste årene? Og hvilke andre foreninger er det du mener lager konflikt? Slik jeg husker det var Skiforeningen ute da fatbike var helt nytt - men da det viste seg at skogen ikke ble full av syklister likevel, har de vel vært helt tyste siden. Hvorfor skulle ikke skogen fylles av fatbike-syklister? De mangler argumenter. Det må være opp til folk selv hva de ønsker å drive med i skogen, innenfor lovens grenser. De prøver stadig å gi inntrykk at reglene er annerledes enn det de er. 30km/t på skogsbilveier er et spesielt grelt eksempel. De fremstiller seg selv som om de sitter på en moralsk høyborg og kan diktere hvordan hva folk skal drive med, og tenke og mene. Dette fører bare til konflikter, og det bør de ta inn over seg. Mener du at det ikke sitter langt inne for dem å lage en reportasje om "Fatbikesykkelens fortreffelighet i skiløypene"? Her har du et annet eksempel på en annen organisasjon, som serverer en ren løgn: https://norskfriluftsliv.no/ber-deg-vise-hensyn-i-skiloypa/"– Det er ikke lov å gå, sykle eller ri i preparerte skiløyper. Dette er fritidsanlegg, som er ment å brukes til skigåing og ikke noe annet."
Redigert av supernalle; 17/04/2022 11:38.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 11:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er litt forvirret jeg nå altså.
Hva Skiforeningen har med 30-sone i Marka å gjøre aner jeg ikke, og hvor(for) det kom inn i bildet her og nå skjønner jeg heller ikke. Hvor Skiforeningen dikterer hva mennesker skal drive med, tenke og mene er for meg en gåte. Marka har to utgaver i året, og at de ikke vier flere sider til noe de færreste vil lese om, det kan jeg godt forstå.
|
|
|
17/04/2022 11:38
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva Skiforeningen har med 30-sone i Marka å gjøre aner jeg ikke, og hvor(for) det kom inn i bildet her og nå skjønner jeg heller ikke. Hvor Skiforeningen dikterer hva mennesker skal drive med, tenke og mene er for meg en gåte. Marka har to utgaver i året, og at de ikke vier flere sider til noe de færreste vil lese om, det kan jeg godt forstå. Det er mulig at du ikke har fått med deg at skiforeningen i lang tid feilinnformerte om at det var 30km/t fartsgrense for syklister på skogsbilveier, noe de har sluttet med etter iherdig innsats fra undertegnede. Hvorfor du ikke mener at dette er en usaklig diktering, vet jeg ikke. Hvorfor du ikke mener at det er ille at skiforeningen hetser fatbike-sykling, og fremstiller dette som en styggedom, som du selv refererte til, vet jeg ikke. Men det bør du kanskje finne ut av. Jeg pleide å overta mine foreldres "Marka", da vi bodde nærme hverandre, og leste de da grundig. I de siste årene har jeg kun lest utvalgte artikler i naboens utgave, da jeg er raskere til å ta inn posten enn ham. I mine øyne hersker det ingen tvil om at de har stadige stikk til andre brukere, som ikke fyller deres romantiske forgangne verdensbilde. Jeg ønsker fortsatt et svar fra deg om hvorfor du mener det var greit av Skiforeningen at de gikk så hardt ut mot fatbikes, med usakligheter. Har de bedt som unnskylding og innrømmet feil i ettertid? Hvorfor er det så viktig for dem å styre hva folk skal drive med i marka innenfor lovens grenser. Hvis halvparten av de som vanligvis gikk på ski på vinteren gikk over til fatbikes i stedet. Hva hadde vært problemet? Nå er det på tide at du svarer litt også, Alpers.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 11:41
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skiforeningen har forøvrig en maskin (eller flere) på Kikut. Det har blitt en greie for meg å hilse på løypebasene når jeg kommer på fatbikes. Man får bare stykke blikk tilbake.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 11:49
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva Skiforeningen har med 30-sone i Marka å gjøre aner jeg ikke, og hvor(for) det kom inn i bildet her og nå skjønner jeg heller ikke. Hvor Skiforeningen dikterer hva mennesker skal drive med, tenke og mene er for meg en gåte. Marka har to utgaver i året, og at de ikke vier flere sider til noe de færreste vil lese om, det kan jeg godt forstå. Det er mulig at du ikke har fått med deg at skiforeningen i lang tid feilinnformerte om at det var 30km/t fartsgrense for syklister på skogsbilveier, noe de har sluttet med etter iherdig innsats fra undertegnede. Hvorfor du ikke mener at dette er en usaklig diktering, vet jeg ikke. Hvorfor du ikke mener at det er ille at skiforeningen hetser fatbike-sykling, og fremstiller dette som en styggedom, som du selv refererte til, vet jeg ikke. Men det bør du kanskje finne ut av. Jeg pleide å overta mine foreldres "Marka", da vi bodde nærme hverandre, og leste de da grundig. I de siste årene har jeg kun lest utvalgte artikler i naboens utgave, da jeg er raskere til å ta inn posten enn ham. I mine øyne hersker det ingen tvil om at de har stadige stikk til andre brukere, som ikke fyller deres romantiske forgangne verdensbilde. Jeg ønsker fortsatt et svar fra deg om hvorfor du mener det var greit av Skiforeningen at de gikk så hardt ut mot fatbikes, med usakligheter. Har de bedt som unnskylding og innrømmet feil i ettertid? Hvorfor er det så viktig for dem å styre hva folk skal drive med i marka innenfor lovens grenser. Hvis halvparten av de som vanligvis gikk på ski på vinteren gikk over til fatbikes i stedet. Hva hadde vært problemet? Nå er det på tide at du svarer litt også, Alpers. Jeg bare lurte på om du hadde noen eksempler på påstandene dine? Jeg er engasjert i det meste som skjer i Marka, men det narrativet du lager nå har jeg til gode å se noen andre steder enn i denne diskusjonen. Hvor er det Skiforeningen har hetset fatbikesyklister?
|
|
|
17/04/2022 12:03
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva Skiforeningen har med 30-sone i Marka å gjøre aner jeg ikke, og hvor(for) det kom inn i bildet her og nå skjønner jeg heller ikke. Hvor Skiforeningen dikterer hva mennesker skal drive med, tenke og mene er for meg en gåte. Marka har to utgaver i året, og at de ikke vier flere sider til noe de færreste vil lese om, det kan jeg godt forstå. Det er mulig at du ikke har fått med deg at skiforeningen i lang tid feilinnformerte om at det var 30km/t fartsgrense for syklister på skogsbilveier, noe de har sluttet med etter iherdig innsats fra undertegnede. Hvorfor du ikke mener at dette er en usaklig diktering, vet jeg ikke. Hvorfor du ikke mener at det er ille at skiforeningen hetser fatbike-sykling, og fremstiller dette som en styggedom, som du selv refererte til, vet jeg ikke. Men det bør du kanskje finne ut av. Jeg pleide å overta mine foreldres "Marka", da vi bodde nærme hverandre, og leste de da grundig. I de siste årene har jeg kun lest utvalgte artikler i naboens utgave, da jeg er raskere til å ta inn posten enn ham. I mine øyne hersker det ingen tvil om at de har stadige stikk til andre brukere, som ikke fyller deres romantiske forgangne verdensbilde. Jeg ønsker fortsatt et svar fra deg om hvorfor du mener det var greit av Skiforeningen at de gikk så hardt ut mot fatbikes, med usakligheter. Har de bedt som unnskylding og innrømmet feil i ettertid? Hvorfor er det så viktig for dem å styre hva folk skal drive med i marka innenfor lovens grenser. Hvis halvparten av de som vanligvis gikk på ski på vinteren gikk over til fatbikes i stedet. Hva hadde vært problemet? Nå er det på tide at du svarer litt også, Alpers. Jeg bare lurte på om du hadde noen eksempler på påstandene dine? Jeg er engasjert i det meste som skjer i Marka, men det narrativet du lager nå har jeg til gode å se noen andre steder enn i denne diskusjonen. Hvor er det Skiforeningen har hetset fatbikesyklister? Du refererte nettopp til det selv. Jeg har heller ikke referert til noe annet enn mitt generelle inntrykk. Jeg har ikke skrevet ned hvor nøyaktig setninger de har skrevet slikt er (og har aldri påstått at jeg har gjort det heller), noe du selvfølgelig skjønner. De har uttalt seg andre steder enn i "Marka". Jeg la også frem dokumentasjon på andre organisasjoner, noe som bare gled igjennom, tydeligvis. Jeg konstaterer dog at du ikke svarer på et av mine spørsmål? Hva du vil eller ikke vil i livet er for meg rivende likegyldig. Jeg husker tidligere kontakt med deg som journalist, og jeg klarte å avsløre deg tidsnok.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 12:11
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva Skiforeningen har med 30-sone i Marka å gjøre aner jeg ikke, og hvor(for) det kom inn i bildet her og nå skjønner jeg heller ikke. Hvor Skiforeningen dikterer hva mennesker skal drive med, tenke og mene er for meg en gåte. Marka har to utgaver i året, og at de ikke vier flere sider til noe de færreste vil lese om, det kan jeg godt forstå. Det er mulig at du ikke har fått med deg at skiforeningen i lang tid feilinnformerte om at det var 30km/t fartsgrense for syklister på skogsbilveier, noe de har sluttet med etter iherdig innsats fra undertegnede. Hvorfor du ikke mener at dette er en usaklig diktering, vet jeg ikke. Hvorfor du ikke mener at det er ille at skiforeningen hetser fatbike-sykling, og fremstiller dette som en styggedom, som du selv refererte til, vet jeg ikke. Men det bør du kanskje finne ut av. Jeg pleide å overta mine foreldres "Marka", da vi bodde nærme hverandre, og leste de da grundig. I de siste årene har jeg kun lest utvalgte artikler i naboens utgave, da jeg er raskere til å ta inn posten enn ham. I mine øyne hersker det ingen tvil om at de har stadige stikk til andre brukere, som ikke fyller deres romantiske forgangne verdensbilde. Jeg ønsker fortsatt et svar fra deg om hvorfor du mener det var greit av Skiforeningen at de gikk så hardt ut mot fatbikes, med usakligheter. Har de bedt som unnskylding og innrømmet feil i ettertid? Hvorfor er det så viktig for dem å styre hva folk skal drive med i marka innenfor lovens grenser. Hvis halvparten av de som vanligvis gikk på ski på vinteren gikk over til fatbikes i stedet. Hva hadde vært problemet? Nå er det på tide at du svarer litt også, Alpers. Jeg bare lurte på om du hadde noen eksempler på påstandene dine? Jeg er engasjert i det meste som skjer i Marka, men det narrativet du lager nå har jeg til gode å se noen andre steder enn i denne diskusjonen. Hvor er det Skiforeningen har hetset fatbikesyklister? Du refererte nettopp til det selv. Jeg har heller ikke referert til noe annet enn mitt generelle inntrykk. Jeg har ikke skrevet ned hvor nøyaktig setninger de har skrevet slikt er (og har aldri påstått at jeg har gjort det heller), noe du selvfølgelig skjønner. De har uttalt seg andre steder enn i "Marka". Jeg la også frem dokumentasjon på andre organisasjoner, noe som bare gled igjennom, tydeligvis. Jeg konstaterer dog at du ikke svarer på et av mine spørsmål? Hva du vil eller ikke vil i livet er for meg rivende likegyldig. Jeg husker tidligere kontakt med deg som journalist, og jeg klarte å avsløre deg tidsnok. Skjønner, jeg lurte bare på om det var noen offisielle uttalelser fra Skiforeningen, eller lignende. Jeg bare kjenner meg ikke igjen i din oppfatning av denne hetsen, men det er jo leit å oppleve å bli hetset av en løypeforening med 75000 medlemmer. Det skjønner jeg gjør vondt. Min erfaring er at fatbikere er velkommen i skiløyper landet over, det er hvertfall den erfaringen jeg har fra de gangene jeg har syklet på en fatbike. Sånn ellers er det ingen hemmelighet at jeg er journalist, så jeg er litt usikker på hva du egentlig har avslørt?
|
|
|
17/04/2022 12:24
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skjønner, jeg lurte bare på om det var noen offisielle uttalelser fra Skiforeningen, eller lignende. Jeg bare kjenner meg ikke igjen i din oppfatning av denne hetsen, men det er jo leit å oppleve å bli hetset av en løypeforening med 75000 medlemmer. Det skjønner jeg gjør vondt.
Min erfaring er at fatbikere er velkommen i skiløyper landet over, det er hvertfall den erfaringen jeg har fra de gangene jeg har syklet på en fatbike.
Sånn ellers er det ingen hemmelighet at jeg er journalist, så jeg er litt usikker på hva du egentlig har avslørt?
Jeg vet ikke hva som foregår i hodet ditt, men du har fortsatt ikke vist til hvor skiforeningen har unnskyldt seg for for eksempel slike uttalelser, eller i det heletatt vist at de har endret holdning: "- Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sa løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff før helgen." Hvorfor dokumenterer du ikke det? Du har heller ikke skjønt problemstilingen, noe som er en dårlig egenskap for journalist. Krigshissing er ikke bra. Hvorfor tror du det ikke er flere fatbike-syklister i skiløypene enn det det er? (sorry, det var et spørsmål. Det klarer jo ikke du å svare på). De har således oppnådd akkurat hva de ville.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 12:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner, jeg lurte bare på om det var noen offisielle uttalelser fra Skiforeningen, eller lignende. Jeg bare kjenner meg ikke igjen i din oppfatning av denne hetsen, men det er jo leit å oppleve å bli hetset av en løypeforening med 75000 medlemmer. Det skjønner jeg gjør vondt.
Min erfaring er at fatbikere er velkommen i skiløyper landet over, det er hvertfall den erfaringen jeg har fra de gangene jeg har syklet på en fatbike.
Sånn ellers er det ingen hemmelighet at jeg er journalist, så jeg er litt usikker på hva du egentlig har avslørt?
Hvorfor tror du det ikke er flere fatbike-syklister i skiløypene enn det det er? Jeg tror det er så enkelt som at folk heller vil gå på ski.
|
|
|
17/04/2022 12:40
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror det er så enkelt som at folk heller vil gå på ski.
"Folk". Du tror da ikke det er flere enn de fire jeg møter hver vinter på fatbike i stor-Oslo kunne ønsket seg å sykle i skiløyper hvis de ikke hadde følt seg uglesett. jaja. Journalist her, altså......
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 12:58
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror det er så enkelt som at folk heller vil gå på ski.
"Folk". Du tror da ikke det er flere enn de fire jeg møter hver vinter på fatbike i stor-Oslo kunne ønsket seg å sykle i skiløyper hvis de ikke hadde følt seg uglesett. jaja. Journalist her, altså...... Jeg vet ikke, så jeg skriver at jeg tror det er årsaken. Jeg kjenner mange som syklet fatbike i en sesong, men gikk lei ganske kjapt - jeg var til dels en av dem. Det handlet om at de ikke opplevde det som gjorde at de likte sykling i utgangspunktet, fartsfølelsen og de store distansene. Så de gikk heller tilbake til å gå på ski. Dette er selvsagt ikke en fasit - kun hva en liten gruppe måtte mene. Nå jobber jeg kun med landvei/cross/gravel, og føler meg ikke veldig ansvarlig for å ikke ha inngående kjennskap til denne problemstillingen, den er langt utenfor mitt fagfelt. Men jeg har forstått at du opplever dette som et problem, men det virker ikke som om det er mange her inne som deler det synet. Om det er mange som sitter med samme følelse som deg, er det helt sikkert relevant for rette medie. Men ettersom Marka er et medlemsblad for Skiforeningen, tror jeg ikke en slik problemstilling, som etter sigende er ganske liten, er det leserne vil ha i et slikt magasin.
|
|
|
17/04/2022 13:23
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
. Men ettersom Marka er et medlemsblad for Skiforeningen, tror jeg ikke en slik problemstilling, som etter sigende er ganske liten, er det leserne vil ha i et slikt magasin. Helt klart. Samtidig bør skiforeningen føle en plikt til å holde konfliktnivået lavest mulig, og fremme en holdning som gjør at flest mulig folk bruker marka innenfor lovens grenser. Da bør de uttrykke seg deretter, og ikke komme med et knapt og surt "Vi lager skiløyper for skiløpere". Helt klart at flere ikke synes noe om fatbikesykling, da de nok hadde forestilt seg at det kun kom med fordeler, og ikke nye utfordringer. En typisk konservativ norsk tankegang, med et kjempefokus på at dette ikke føltes som stisykling på sommeren. Men de får kjempe mot sine demoner. Jeg tviler sterkt på at man kommer lengre med ski enn med fatbike. Men dette er ikke målt. Det går jo fortere på sykkel, noe som kan (kanskje) tyde på at man bruker mindre energi på lik distanse. Kan ikke du ta et intervju med styrelederen eller daglig leder i Skiforeningen, der de redegjør for sine positive holdninger til fatbike-sykling i skiløypene, og legge det ut i terrengsykkelmagasinet og/eller her på terrengsykkel.no? Det skulle vel feie all tvil til siden. Da kan jo den påståtte holdningsforandringen (som det ikke finnes snev av bevis for) utdypes om dette.
- Voltaire
|
|
|
17/04/2022 15:34
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
. Men ettersom Marka er et medlemsblad for Skiforeningen, tror jeg ikke en slik problemstilling, som etter sigende er ganske liten, er det leserne vil ha i et slikt magasin. Helt klart. Samtidig bør skiforeningen føle en plikt til å holde konfliktnivået lavest mulig, og fremme en holdning som gjør at flest mulig folk bruker marka innenfor lovens grenser. Da bør de uttrykke seg deretter, og ikke komme med et knapt og surt "Vi lager skiløyper for skiløpere". Helt klart at flere ikke synes noe om fatbikesykling, da de nok hadde forestilt seg at det kun kom med fordeler, og ikke nye utfordringer. En typisk konservativ norsk tankegang, med et kjempefokus på at dette ikke føltes som stisykling på sommeren. Men de får kjempe mot sine demoner. Jeg tviler sterkt på at man kommer lengre med ski enn med fatbike. Men dette er ikke målt. Det går jo fortere på sykkel, noe som kan (kanskje) tyde på at man bruker mindre energi på lik distanse. Kan ikke du ta et intervju med styrelederen eller daglig leder i Skiforeningen, der de redegjør for sine positive holdninger til fatbike-sykling i skiløypene, og legge det ut i terrengsykkelmagasinet og/eller her på terrengsykkel.no? Det skulle vel feie all tvil til siden. Da kan jo den påståtte holdningsforandringen (som det ikke finnes snev av bevis for) utdypes om dette. Dette må en journalist som skriver om enten langrenn eller fatbike ta tak i, jeg jobber ikke med noen av delene.
|
|
|
18/04/2022 06:44
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det her er da en ganske så oppkonstruert konflikt. Er på Sjusjøen i påsken. Har sett 3 fatbike-syklister (og noen tusen skiløpere). Ingen antydning til misnøye da jeg gikk noen mil bak den ene på fatbike. At interessen for å gå på ski er betydelig større enn å sykle fatbike i skiløypa er hevet over enhver tvil. Det er ikke i nærheten så mange som sykler på sommeren en gang enn som går på ski her nå.
Jeg har forøvrig fatbike stående her selv, men den er ikke i bruk. Langrenn gir mye bedre allsidig muskelbelastning og utfordrer balanse og koordinasjon (teknikk). Å sykle i langrennsløypa er bare tråkk-tråkk-tråkk. Tror det er en av grunnene til at selv ivrige syklister velger skiene om vinteren. Fartsfølelsen på ski er større, selv om fatbike ofte kan gå fortere. Blir litt som å sammenligne stisykling og sykling på asfalt.
At enkelte ikke liker fatbike er vel å forvente. Det finnes jo ingenting som alle er enige i. Folk har nok strekere meninger om hunder, pulker og gående som ødelegger skisporene. Trenger vel ikke skape en stor pulk-i-løypa debatt allikevel? Og hva med han idioten som skøyter på tvers av klassisksporet selv om skøytetraseen er 5 meter bred, og hun gamle dama som sperrer hele løypa når du kommer ned en kneik i 50 km/t.
Er nok mest Supernalle som er opptatt av denne enorme problemstillingen. Du kjemper nok mest kampen på egne vegne. Som fatbike-syklist har ihvertfall ikke jeg noe behov for at du tar kampen for meg. Tror faktisk det kommer mer negativt enn positivt ut av å lage en sak ut av en ikke-sak. Dersom det virkelig er et så stort problem for deg å sykle i skiløypa, så foreslår jeg at du sykler en annen plass :-).
|
|
|
[Re: sls]
18/04/2022 08:32
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det her er da en ganske så oppkonstruert konflikt. Er på Sjusjøen i påsken. Har sett 3 fatbike-syklister (og noen tusen skiløpere). Ingen antydning til misnøye da jeg gikk noen mil bak den ene på fatbike. At interessen for å gå på ski er betydelig større enn å sykle fatbike i skiløypa er hevet over enhver tvil. Det er ikke i nærheten så mange som sykler på sommeren en gang enn som går på ski her nå.
Jeg har forøvrig fatbike stående her selv, men den er ikke i bruk. Langrenn gir mye bedre allsidig muskelbelastning og utfordrer balanse og koordinasjon (teknikk). Å sykle i langrennsløypa er bare tråkk-tråkk-tråkk. Tror det er en av grunnene til at selv ivrige syklister velger skiene om vinteren. Fartsfølelsen på ski er større, selv om fatbike ofte kan gå fortere. Blir litt som å sammenligne stisykling og sykling på asfalt.
At enkelte ikke liker fatbike er vel å forvente. Det finnes jo ingenting som alle er enige i. Folk har nok strekere meninger om hunder, pulker og gående som ødelegger skisporene. Trenger vel ikke skape en stor pulk-i-løypa debatt allikevel? Og hva med han idioten som skøyter på tvers av klassisksporet selv om skøytetraseen er 5 meter bred, og hun gamle dama som sperrer hele løypa når du kommer ned en kneik i 50 km/t.
Er nok mest Supernalle som er opptatt av denne enorme problemstillingen. Du kjemper nok mest kampen på egne vegne. Som fatbike-syklist har ihvertfall ikke jeg noe behov for at du tar kampen for meg. Tror faktisk det kommer mer negativt enn positivt ut av å lage en sak ut av en ikke-sak. Dersom det virkelig er et så stort problem for deg å sykle i skiløypa, så foreslår jeg at du sykler en annen plass :-).
Det viser med all tydelighet at du ikke har skjønt problemet. Du har jo resultatet der. Kun 3 fatbikesyklister. Poenget er at diverse organisasjoner, der skiforeningen er den største, har sendt ut signaler der mener at "Skiløyper er for skiløpere", underforstått at ingen andre har lik rett til denne tettpakkede snøen. Poenget er ikke at folk flest, med noen få unntak, viser hets eller negativitet. At det er tråkk-tråkk-tråkk får stå for din regning. Jeg har aldri sammenliknet det med stisykling. Jeg har hatt en full gjennomgang av alternativene på vinterstid, og det er det beste alternativet for min del. Samtidig registerer jeg at andre finner glede i å humpe rundt på opptråkkede blåstier. Du kan forklare hvorfor sykling i skiløyper skulle være noe verre enn landeveissykling eller birkenrittet. Personlig er jeg ikke ute etter noen fartsfølelse på fatbike, eller på langrenn for den del. Da tar jeg heller alpinski for å oppnå det. Jeg tror at det er mange som føler seg utilpass ved å sykle i skiløyper, i hvert fall i markene rundt Oslo, pga hva disse organisasjonene har utsondret av negativitet, og hva de gir inntrykk av er din plass i systemet. Noen sier at skiløyper er til for skiløpere, andre mener at fatbikesyklister ikke har tilgang på visse tider, og igjen noen mener det er forbudt. Det er dette som er problemet. Jeg håper dette er tydelig nok. Men du har rett i at det er konflikter i marka som har lite med fatbike å gjøre, men det er en annen diskusjon. Det er organisasjonene, med skiforeningen i spissen, som er problemet for fatbike, ikke at folk flest er problematiske. Men dette fører samtidig til at folk som er mer engstelige enn meg, og ikke like villig til å føre en konstruktiv samtale med noen som har innsigelser på fatbikesykligen i marka, ikke tør å sykle der. Men kan plutselig være alene med et eller annet fjols som har til hensikt å drive med skremmende eller plagsom opptreden. I f.eks. Anchorage driver ikke organisasjoner på samme måten og utsondrer samme negativiteten, og der lever langrennsløpere og fatbikesyklister i god harmoni. Jeg peker på hovedgrunnen til at jeg tror det ikke er slik i Norge. Det er lov å være uenig, men forstå den fremsatte problemstillingen, og kritiser den, i stedet for å tillegge, som du sier, en oppkonstruert problemstilling. Den klarte du fint å oppkonstruere selv. Som en kommentar så er jeg sjelden i konflikt med noen. De jeg har hatt noen diskusjoner med er som oftest hundeeiere som bryter loven, f.eks. en glefende hund, der de ikke skjønner at "familiemedlemet", som er så snill, ikke kan gjøre dette, og uten bånd i båndtvang tiden, samt gående langs skogsbilveier som har plutselige rettningsforandringer. Dette gjelder voksne, med den typiske vestkantlooken og er skikkelig verdensvant. Men dette er også sjelden. Dog skjedde det to ganger i fjor sommer. En fyr strenet plutselig over hele veiens bredde uten å se seg for der jeg kom syklende. Han mente jeg syklet fort, noe jeg ikke gjorde. Tvert imot. Uansett er fartsgrensen 80 km/t. En annen gang sjanglet et par midt i veien før den ene plutselig fant ut at hun hoppe ut til siden foran meg. I det siste tilfellet må det sies at jeg hadde fart nærmest mot null(pga at jeg forestilte meg at noe slikt kunne skje), men jeg måtte likevel bremse hardt når personen hopper rett foran meg. Etter en samtale der vi det ble konstatert at de nektet for å ha gått midt i veien, så avsluttet jeg samtalen greit ved å fortelle hva jeg mente om det og syklet videre. Barn i veien er aldri noe problem, som noen (ytterst få) voksne er.
- Voltaire
|
|
|
18/04/2022 10:11
|
sls
Veteran
|
Veteran
Du virker mest interessert i å bevise at du har rett. Graden av interesse (dvs manglende) for denne tråden, samt få fatbike-syklister mener jeg taler sitt. Å påstå at konfliktnivået er årsaken til få på fatbike er ganske lavmål. Men du kan gjerne fortsette å slåss mot vindmøller…
|
|
|
[Re: sls]
18/04/2022 10:21
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du virker mest interessert i å bevise at du har rett. Graden av interesse (dvs manglende) for denne tråden, samt få fatbike-syklister mener jeg taler sitt. Å påstå at konfliktnivået er årsaken til få på fatbike er ganske lavmål. Men du kan gjerne fortsette å slåss mot vindmøller… Jeg har ikke nevnt noe om konfliktnivå i det hele tatt. Jeg har snakket om holdninger fra Skiforeningen (og andre foreninger) til en brukergruppe, og at det kan være årsaken til at enkelte potensielle brukere avstår fra å bruke løypene. Om det gjelder mange eller få, det vet jeg ikke. Det er det prinsipielle i dette, om en det er en slik organisasjon verdig å holde på slik, og hva dette kan ha ført til. For eksempel få brukere. Jeg oppfordret Alpers til å skrive en artikkel om dette der han gjør et intervju med Skiforeningen, men han har tydeligvis mistet evnen til å skrive om fatbike siden han gjorde det sist, og har tydeligvis andre (sannsynligvis innbilte) utfordringer, som hindrer ham fra dette. Dette ville jo fått en klarhet i denne saken. Graden av manglende interesse får du stå for. I skrivende stund har det vært 3800 visninger.
Redigert av supernalle; 18/04/2022 10:28.
- Voltaire
|
|
|
|
|