Ja gratulerer til deg også EmilZip med ny kanonsykkel. Nå er det duket for mange fine turer og forhåpentlig med en egnet toptube bag. Ser at kabelen kan skape utfordringer, men ser jo ikke helt feil ut med den som sykkeloyvind har på sin.
En mulighet er jo å modde ekstra fester på baggen slik at den kommer litt lengre fram mot kabelen, kanskje?
... i tilegg til at Vroomens fikse idé om kreativ bremsekabelføring legger hindringer i veien, men liker Øyvinds kombinasjon av 3T og BMC
Det skal sies at den BMC-tasken rommer veldig lite. Et par hansker, en ekstra buff, tre trippel-Snickers - altså ikke alt dette, men en av delene. Slange, pumpe, mineverktøy, mobil får også plass. Tasken er stiv så den er vanskelig å få ting inn i og ut av.
Øyvind, jeg har et batteri til Gemini 4.000 som er 5 cm på det bredeste og 18 cm langt inkl utgangen til ledningen. Får dette plass og i tillegg noe småstæsj ? Må kanskje få meg en jobb med skiftordning så jeg slipper å sykle i mørket :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Øyvind, jeg har et batteri til Gemini 4.000 som er 5 cm på det bredeste og 18 cm langt inkl utgangen til ledningen. Får dette plass og i tillegg noe småstæsj ? Må kanskje få meg en jobb med skiftordning så jeg slipper å sykle i mørket :-)
Tror lengden kan bli problematisk. Du vil i hvert fall måtte fikle og true en del for å få batteriet opp fra og ned i tasken.
Jeg tar poenget og om jeg blir like flink som deg og Sepeda til å holde antall sykler på et minimum så ja selvsagt. Har dessverre benyttet lykt på 4 av mine elskerinner i år og da blir det ørlite prosjekt med dynamohjul. Kunne kanskje hatt en felg med dynamo til landevei + grus og fortsatt med lykt på stisykkel og fatbike.
Enda et argument for en sykkel til alt og enda flere poeng til Sepeda....
Enda et argument for en sykkel til alt og enda flere poeng til Sepeda....
Før du deler ut (ufortjente) poeng: Her er vi i samme båt
Har ikke så mange sykler som deg, men har heller ikke kommet i mål med én sykkel til alt, og dermed dessverre heller ikke med dynamonav. Selv om sun flyer har helt rett.
Min utfordring er at nerdehjernen min tvinger meg til å kjøpe det ypperste av nav og lykter, stilpolitihjernen krever at for- og bakhjul skal være av samme merke og modell, vektvokterhjernen vil at hjulsettet skal være fjærlett, allsidighetshjernen vil ha gjensidig kompatible løsninger på begge de gjenværende syklene, og gnierhjernen vil alt det hele skal være rimelig. Bare tvangstanker alt sammen, men slik er det.
En dag får jeg meg dynamo.
Forresten: Din tanke om dynamo til landevei + grus og annen lykt på stisykkel og fatbike synes fornuftig. Forskjellige behov for lysstyrke og form på lyskjeglen på vei og i terrenget.
Og forresten 2 : Om noen lurer - det var spørsmål om overrørsveske og plass til batterier som gjør at vi snakker om dynamonav. Tråden er fortsatt om vesker og oppakning.
Grattis Emil, velkommen i klubben (dog ikke racing green her).
Du skal vel ikke ha noe godtepose der, kjøp heller de stiligste skruene for en hissig profil (obs bare til pynt og vet ikke riktig strl)
Skulle jeg hatt en selv ville jeg prøvd å få tak i denne, eller gått for denne. Sistnevnte har jeg fått bekreftet at skal fungere stabilt uten stropp rundt spacere (det har du vel ikke?), stroppen skal kunne fjernes. Og den har to ulike plasseringer på skruehull.
Som jeg nevnte i tidligere innlegg, er det lansert flere mellomstore styrevesker det siste året.
Testet nylig Restrap Bar Pack på 10 liter. Flott veske, men dessverre litt stor/lav for mine sykler med forholdsvis lavt styre. Sikkert ypperlig for sykler som har hakket høyere front. Likte særlig godt lommen for mini-bøylelås.
Veska er så vidt jeg vet ikke kommet til norske forhandlere ennå, og er knapt å få tak i selv i hjemlandet Tyskland, men den ble altså utdelt som premie til en heldig abonnent av Bikepacking, og jeg kjøpte den av ham
Førsteinntrykket av veska er godt - kjent vanntett Ortlieb-kvalitet, romslig og med festeanordning som slett ikke er så komplisert som man kan få inntrykk av. Se videoinstruks.
Liker også at hempen i veskelokket er enkel å betjene selv med tykke vinterhansker.
Den bygger ikke så mye ned under styret som nevnte Restrap, gitt den faste formen og solid feste. Det er ingen fare for subb på mine sykler. Selv om jeg ikke kan utelukke at det kan være utfordrende om styret er tilstrekkelig lavt, slik Offroad.cc peker på. Ser forresten av det ble nevnt i en test av veska på terrengsykkel.
Men... det viser seg at Ortlieb ikke anbefaler denne for karbonstyre på grunn av friksjonen og slitasjen som kan oppstå mellom styre og feste/stropper. Kan gjerne løses med solid tape eller annet, men styre i aluminium er i utgangspunktet tingen.
Og for akkurat min del, siden jeg ønsker større veske med tanke på dunvest og andre klær for vintersykling, er det synd at veska, i likhet med de fleste lignende vesker av en viss størrelse, skjermer for lykt festet på bukkestyret. Jeg har rutine med tidlige morgenturer i Marka før solen står opp, så foretrekker veske som ikke bygger opp over styret.
Alt i alt synes dette å være en ypperlig veske til rett bruk, men gitt forbeholdene nevnt over, tenker jeg i grunnen å selge den videre, ny og ubrukt i originaleske, til noen som den kan passe enda bedre for. Har ikke lagt den ut ennå, så om noen entusiaster fra denne tråden er interessert, er det bare å ta kontakt på PM.
Kult med litt testing av frontvesker. Jeg har en Road Runner Jumbo Jammer på vei, julegave til meg selv, den kan ta opptil 26 liter (!) Får se om den også kan funke på nåværende grushoien eller om den blir liggende til jeg klarer bestemme meg for fremtidig dedikert bikepacke-rig.
Slike vesker uten pakkpose har vært nisjeprodukter, men nå ser vi et utvalg også hos velkjente merker som Restrap med nevnte Bar Pack og Ortlieb med Handlebar Pack QR. Sistnevnte får etter alt å dømme et eventyrlig liv videre hos arekey
Til mitt spesifikke vinterbruk, merker jeg etter lang tids søken at jeg egentlig bare vil ha en større versjon av den tradisjonelle, runde styrevesken som ikke bygger for mye, ikke sperrer for lykt, og har glidelås som kan betjenes med én hånd. Her illusterert med Roadrunners største burrito California, som kun er litt større enn min Hagen Outdoor Gaus. Jeg tenker på North St. Scout 11 Duffle - da trolig i sort. Den er større enn de to andre, det er trolig enkelt og kjapt ta ut og inn dunvest, andre klær eller nistemat, og den kan settes opp slik at den ikke skjermer for lykt på styret. Jeg kan dog absolutt klare meg uten veskehåndtakene. Kanskje må de til pers, om det blir veske.
Om noen kjenner til enda større vesker av Sanktbernhardshund-typen, gi meg et ord!
Og, ja. Til tross for gryende utvalg av større styrevesker som ikke krever stativ, er fortsatt rando konge. Som på olelovolds fullendte skjønnhet Fairlight Faran.
We strrretched our regular Five-Star Bar Bag by 50-percent — from 8-inches wide to 12-inches wide — for almost 4 liters of storage space! When we made the first one, the word "bazooka" poped into our heads, and the name stuck.
I valgfrie farger.
Jeg tror jeg er forelsket.
Med lengde på massive 30 cm er ikke dette en veske for de smaleste styrene, men går med litt velvilje på mine Syntace. Her burde det være plass til både vinterklær, niste og kikkert. Og kvalifisere for lett bikepacking og en plass i tråden.
Liker at den er enkel, om enn volumet er lavere enn den mer lubne Scout Handlebar Duffle.
Veskene lages fortløpende for hånd. Sendte nettopp en henvendelse til Rickshaw for å høre om produksjonen er i gang under pandemien, og på amerikansk vis fikk jeg - på en søndag! - etter kun et par minutter hyggelig svar fra grunnlegger og eier Mark Dwight om at veskene lages som normalt og i løpet av få dager
Om landeveisfolket ramler innom vårt røffe underforum, kan jeg berolige med at tønna kommer i diverse størrelser.
Sitat: EspenS
Miniracks er hot det, en ganske fersk gjennomgang her.
Veldig praktisk med Shimano's tørkesnorer for de som ikke har nymotens integrerte styreløsninger :-) Og superkul veske men er den åpningen litt for knapp ?
Og superkul veske men er den åpningen litt for knapp?
Så vidt jeg kan se, går glidelåsen på Rickshaw i hele veskens lengde. Og gitt fleksibelt stoff og en lengde på nærmere 30 cm i mega-monsterversjonen Bazooka, burde det gi sjenerøs åpning for denne typen kompakt burrito-veske.
Gitt samstemmigheten i liknende tester jeg har sett, er jeg ikke i tvil om at seterakett, eller i dette tilfellet Tailfin Aero Pack, er aerodynamisk gunstig.
Særlig for ultradistanseritt er jeg helt enig med deg.
Aerodynamikk er dog ikke avgjørende når jeg raskt skal ha på meg en dunjakke uten å gå av sykkelen i 20 minusgrader ved Storflåtan en tidlig morgen i januar eller ta en kjapp bit niste når Bjørnholt er stengt av smittevernhensyn
Men som en kuriøsitet, finnes det også andre erfaringer. Kan alltid stole på Jan Heine til å forklare at hverken skjermer, styreveske/rando eller brede dekk nødvendigvis gjør deg tregere René Herse/Jan Heine: Aerodynamics: Rando vs Racer
Sitat: hvordetgaar
Hvor mye større den er vet jeg ikke, men kan jo nevne Fabio's Chest.
Takk for tips! Flott monsterveske som kan ta konkurransen opp med EspenS sin Road Runner Jumbo Jammer.
Selv om den ikke er sylinderformet som de nevnte sanktbernhardstønnene/burrito-stil-veskene, liker jeg at den ikke bygger særlig over styret og dermed ikke skjermer for alminnelig lykt.
Bredden på denne modellen tilsier at bukkestyret også må være av en viss bredde og gjerne ha flare for at rytteren skal kunne betjene hendlene effektivt. Ser dog på hjemmesiden at veskene kommer i forskjellige dimensjoner.
For mitt vinterbruk, skulle jeg ønske meg å kunne åpne og lukke vesken i tykke vinterhansker. Med én hånd og én bevegelse. Men det er bare min særhet, og jeg skal ikke klandre vesken for det
Ja, vi snakker om litt ulike løsninger til ulike bruksområder, det er stor forskjell på å drive asfalttouring/ultra/randoneu vs bikepacking i betydningen syklingens ekvivalent til backpacking, in the backcountry. Jeg har ikke kjøpt meg monsterbag foran for å harve i full fart på landevei, jumboen får ikke engang plass på standardgrussykkelen min.
For mitt vinterbruk, skulle jeg ønske meg å kunne åpne og lukke vesken i tykke vinterhansker. Med én hånd og én bevegelse. Men det er bare min særhet, og jeg skal ikke klandre vesken for det
Du har sikkert tenkt på det, men et vintertriks er å feste 5-10cm tau(i estetisk tilfredstillende farger) i håndtaket til glidelåsen. Da blir det litt lettere å åpne glidelåsen med tykke hansker.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Du har sikkert tenkt på det, men et vintertriks er å feste 5-10cm tau(i estetisk tilfredstillende farger) i håndtaket til glidelåsen. Da blir det litt lettere å åpne glidelåsen med tykke hansker.
Godt tips!
Kommentaren var ellers med tanke på Fabios voksede bryst og liknende monstervesker som gjerne ikke har den enkle glidelåsen eller annen lukkeanordning som kan betjenes med én hånd og én bevegelse. Uten at det er noe å klandre dem for
Tror forresten jeg nettopp er kommet i havn med rett veske for mitt bruk. Har underveis oppdaget mange vesker og produsenter jeg ikke kjente til. Rapport kommer!
Jeg vil alltid foretrekke halv rammebag framfor styrebag når jeg ikke skal ha med meg alt for mange ting da, når det er sagt. I de tilfellene det gir nok plass.
Dere med 3T Exploro, er dette den ultimate ENSYKKELTILALT? Spør for en venn.
Rykker ut som trådstarter: Dette er en tråd om vesker og utstyr for bikepacking. Ikke for valg av sykler. Være en engel og opprett egen tråd eller bruk en av de mange trådene om allsidige sykler. Finnes også flere spesifikt om Exploro
Svaret på spørsmålet ditt er forresten ja, om du liker raske sykler med kjapp geometri og plass til brede dekk, men vær så snill - ta det i annen tråd
Dere med 3T Exploro, er dette den ultimate ENSYKKELTILALT? Spør for en venn.
Rykker ut som trådstarter: Dette er en tråd om vesker og utstyr for bikepacking. Ikke for valg av sykler. Være en engel og opprett egen tråd eller bruk en av de mange trådene om allsidige sykler. Finnes også flere spesifikt om Exploro
Svaret på spørsmålet ditt er forresten ja, om du liker raske sykler med kjapp geometri og plass til brede dekk, men vær så snill - ta det i annen tråd
Og som jeg allerede har nevnt i tråden om ukrainske sykkel- og deleprodusenter, fant jeg like før krigsutbruddet min drømmeveske hos Dmitro Rogov i Rogov Bags på Etsy, det sympatiske nettstedet for håndverk og brukskunst fra små bedrifter verden over.
Valgte versjonen i 5,5 liter, som var den største med fortsatt god plass mellom hendlene. Finnes i 2 til 8 liter.
Til sammenlikning er f.eks. Road Runners største burrito oppgitt til 3,5 liter, men den er i ytre mål kun litt større enn min Hagen Outdoor Gaus.
Rogov 5,5 liter versus Gaus.
Veldig fristet til å bestille også den største i 8 liter, selv om den er både bredere og dypere.
Kan ikke få fullrost vesken nok. Godt håndarbeid, praktisk innerlomme, innerfôr i skarp farge for kontrast, stropp i front som kan ta dunjakke e.l., og vannavvisende ytterstoff med ekstra regntrekk vedlagt i nettinglomme på siden. Glidelåsen lar seg åpne og lukke i fart med én hånd. Ypperlig service fra imøtekommende og hyggelig selger.
Dmitro og familien bor i Tsjernihiv, nord for Kyiv og mot grensen til Hviterussland. Store deler av byen ble ødelagt under krigens første måned, og etter uker i bomberegnet og siden på flukt, har han etter den russiske tilbaketrekningen kunne gjenoppta produksjon og salg under tryggere forhold.
Har nå bestilt og mottatt seteveske i 6 liter - betydelig større enn min vesle Restrap Saddle Pack og betydelig mindre enn min Arkel Seatpack. Akkurat hva jeg var ute etter for lettere turer. Finnes i versjoner opp til 26 liter.
Helt ufortjent, fikk jeg også i bonus en praktisk universal feed bag. Kanskje fordi jeg var blant dem som støttet dem under flukten med å kjøpe fotografier som ble lagt ut i stedet for vesker. Ypperlig utforming og solid og stabilt feste.
Dmitro tilbyr også bl.a. custom-sydde rammevesker etter mål fra kunden, i versjon med glidelås og i versjon med roll-in. Burde være hånd i hanske for mange!
Kan anbefale Rogov Bags på det varmeste. Håper at flere velger vesker derfra, både fordi det er gode og rimelige vesker, og fordi det er en måte å gi et lite, men konkret bidrag til en ukrainsk familie.
Forsendelse kan ta noe tid ettersom flere av de internasjonale fraktselskapene ikke opererer i krigssoner, men jeg mottok mine vesker raskere enn anslått på Etsy. Høsten er en flott tid for bikepacking, så nå er tiden for å bestille!
På Etsy finner du også mange andre som tilbyr bikepacking-vesker fra forskjellige land, og også fra andre steder i Ukraina.
Jeg endte i sin tid opp med Arkels Seatpacker for vingle- og gnikke-fri seteveske og vurderte Rollpacker for tilsvarende gnikke-fri styreveske. Begge med ministativer.
De siste årene er veskene blitt stadig mer stabile, godt hjulpet av hylstre, og vi har også sett enkle stativer som Jack the Rack, Woho Stabilizer og selvsagt Tailfin.
Ville bare si at dersom noen fortsatt opplever at setevesken vingler eller styrevesken gnikker på styrerøret, har jeg lagt merke til to enkel ministativer som er eller blir tilgjengelig her i landet: Topeak Backloader Wishbone og Restrap Bumper Bar.
Wishbone så jeg senest i dag på Bike Fixx på Røa Den passer ikke nødvendigvis enhver seteveske. Utvalget er bredere hos ovennevnte Woho.
Bumper Bar vil bli tatt inn bl.a. av Bikeshop og kanskje Oslo Sportslager. Eksempel på praktisk bruk i Gravelstoke. Synes som en fiks løsning både for å redusere faren for at vesken berører dekket, og for å hindre at gnikking mot styrerøret går ut over lakkering og dekaler.