Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Prosjekt bli mindre treig på langrenn

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2692295 19/12/2021 13:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Mulig at ett teknikkurs er en bedre investering enn nye ski,
får sjekke ut hva Learn2Ski og andre kurstilbydere har på nyåret

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Flamini] #2692310 19/12/2021 18:51
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Flamini
Hvor mye bedre er årets skimodeller kontra 10-12år gamle ski ?

Kjenner at det ene parret er "betydelig" tyngre enn nyere og dyrere modeller, regner med at det er en viss utvikling av såle og kjerne også.
Som ivrig men fullstendig talentløs skigåer som går opp mot 75mil på en god snøvinter, hvor mye bør jeg legge i nye ski ?. skal sies at jeg har mer penger enn vett, men er gjerrig ICON_SMILE kan selvfølgelig kjøpe toppmodell men jeg føler at det blir å kaste pengene veldig langt ut av vinduet

Kommer an på paret. De kan fortsatt være veldig gode om de opprinnelig var det.
Men det er forskjell på markaski/turski og racingski. Det blir som hybridsykkel mot racer og vekt spiller inn.
Det kan tenkes de gamle skiene ikke passer deg nå. Med 75 mil i sesongen vil jeg si det kvalifiserer til et nytt par for økt skiglede.
Trenger ikke world cup dyre, men et nivå som er over markaski. Og viktig å være ærlig på kroppsvekt og teknikk.
Jeg er amatør som må gå meg i form hver sesong og går flere ganger i uken når det er føre. Har flere par ski, med og uten fell, men synes det er mest gjevt når jeg har smurt racingskiene!
Så kan du ha ditt gamle par som steinski når det er mulighet for riper i sålen.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2692817 25/12/2021 10:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Langrenn er jo en av de idrettsgrene der utstyret har mye å si og hypingen rundt god gli tar vel aldri slutt.
Produkter som dette https://www.skatepro.no/757-46425.htm er det bare lurium, for eliten eller en knallgod investering for alle som kan kompensere talentløshet med velfylt lommebok ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2692824 25/12/2021 14:10
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Med en miljøgift som bonus!

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Flamini] #2692833 25/12/2021 20:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Flamini
Langrenn er jo en av de idrettsgrene der utstyret har mye å si og hypingen rundt god gli tar vel aldri slutt.
Produkter som dette https://www.skatepro.no/757-46425.htm er det bare lurium, for eliten eller en knallgod investering for alle som kan kompensere talentløshet med velfylt lommebok ?

Vad er målet? Att göra det bra i renn eller försöka imponera andra på treningsturen?

På renn går det lite raskare med perfekta ski men tvivlar på att man verkar så väldigt mycket bättre hvis man legger ned en massa penger på ski och preparering. Vansklig att preparera ett par ski som gör att man går mycket bättre diagonal i motbakke.

Langrenn er mest teknikk och kondition och det är nog begränsat hur mycket bättre man köpa sig till.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Knirkekne] #2693476 04/01/2022 09:16
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Knirkekne
Klassisk langrenn må bevares! Ingen annen langrennsgren gir deg samme mulighet til å daffe noen hundremeter i rolig tempo midt i treningsøkta. Skøyteski er helt umulig å hvile med :-D
Helt uenig! I skøyting kan man jo bare padle eller gli bortover om vil ta det helt piano. I klassisk går det jo ikke framover om man ikke går skikkelig! Diagonal på flater er verdens verste følelse. Verre enn dobbeldans i nedoverbakke!

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2693480 04/01/2022 09:28
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Men tilbake til prosjektet. Jeg vil slå et slag for skileik! Personlig føler jeg faktisk jeg har mer igjen for å stikke opp på Tryvann og kjøre med langrennski i slalåmbakken, enn jeg har med å drive teknikktrening, intervaller og vanlig trening. Jeg synes også det er gøy å utfordre meg selv på ei ski, småspurter, svinger, osv, når jeg er på tur med andre. Familievennlig, tilgjengelig og gøy er det også!

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2693537 04/01/2022 12:47
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Har ikke lest tråden, men det opplagte svaret er: Dobbelttak med fraspark. Da får du opp farten og flyter gjennom skogen uten å bruke for mye krefter.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: boltzmann] #2693562 04/01/2022 14:06
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: boltzmann
Klassisk langrenn må bevares! Ingen annen langrennsgren gir deg samme mulighet til å daffe noen hundremeter i rolig tempo midt i treningsøkta. Skøyteski er helt umulig å hvile med :-D
Helt uenig! I skøyting kan man jo bare padle eller gli bortover om vil ta det helt piano. I klassisk går det jo ikke framover om man ikke går skikkelig! Diagonal på flater er verdens verste følelse. Verre enn dobbeldans i nedoverbakke!

Det er nok veldig teknikkavhengig. Hadde skøyteski en periode, men uten noe som lignet på teknikk ble det bare masing og slten etter veldig kort tid. Klarte ikke gå rolig/ avslappet nok til å hente meg inn, og følte heller ikke jeg hadde tid til å bygge opp teknikk. Byttet til klassisk og får mye mer ut av skituren, selv om teknikken nok ikke er så veldig mye bedre enn på skøyting. Lettere å bare gire ned til labbing ved behov.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Cerberus] #2693574 04/01/2022 15:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Cerberus

Det er nok veldig teknikkavhengig. Hadde skøyteski en periode, men uten noe som lignet på teknikk ble det bare masing og slten etter veldig kort tid. Klarte ikke gå rolig/ avslappet nok til å hente meg inn, og følte heller ikke jeg hadde tid til å bygge opp teknikk. Byttet til klassisk og får mye mer ut av skituren, selv om teknikken nok ikke er så veldig mye bedre enn på skøyting. Lettere å bare gire ned til labbing ved behov.

Sånn er det for meg også. Skøyting da er jeg utslitt etter 30 min. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2693635 05/01/2022 07:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordeler med klassisk:

- Man kan slappe helt av og likevel komme fremover
- Flater er IKKE et problem, for da staker man.
- Man får en fantastisk stuss av alle disse frasparkene :-D
- Man ser flott, klassisk og fjong ut når man går korrekt.

Ulemper med klassisk:

- Alt som ikke er blå swix føre. Er det varmere enn -2 er det bare å pakke sammen og velge andre ski :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2693641 05/01/2022 07:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hvis man kan gå skøyting så er det inga alls problem att gå långt och avslappad. Tycker snarare det er enklare än klassisk då man i klassisk i en del bakker lätt kommer i en situation där det er vansklig att hålla nede farten samtidigt som man har ok teknik och feste. Alternativet er att bara gå fiskeben vilket kanske ikke känns så bra.

"For noe tull. Det som virkelig er trist er at det er blitt sånn at man må ha 4 par ski og 17kvm smørebod for å komme seg ut i marka i vinterhalvåret. Det er virkelig helt tragisk, egentlig verre enn 4 sykler for ski kan være så latterlig mye enklere. Det jeg har gått i plussgrader har gått overraskende bra på rødt/lilla. Gikk på blå¨tt i pluss her også forrige dagen. Jeg har tenkt på hvorfor jeg enda ikke har måtte plundre med klister."

Beror helt på föret. Ibland er det väldigt vansklig å få bra ski rundt 0 och ibland er det enkelt. Angående klister så är det nödvändigt vid en del fören. (möjligt att du har så pass mjuka ski att smöringen blir enklare).

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2693651 05/01/2022 08:31
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: JoachimV
For noe tull men det er klart det fordrer litt grunnleggende teknikk. Det som virkelig er trist er at det er blitt sånn at man må ha 4 par ski og 17kvm smørebod for å komme seg ut i marka i vinterhalvåret. Det er virkelig helt tragisk, egentlig verre enn 4 sykler for ski kan være så latterlig mye enklere. Det jeg har gått i plussgrader har gått overraskende bra på rødt/lilla. Gikk på blå¨tt i pluss her også forrige dagen. Jeg har tenkt på hvorfor jeg enda ikke har måtte plundre med klister. Jeg tok frem skia igjen i fjor og har gått på et par 20 år gamle turski, det er klart jeg har lyst på nytt men blir nok å bruke de litt til med nye fjellski til turer utenfor oppkjørte løyper i fjellet.

Skjønner at dette er feil sted å spørre men hvordan velger man ski som er greie å gå klassisk og skøyte med? For sånt kan man jo ikke snakke om i en butikk i dag.
Jeg må innrømme at jeg har n+1 skipar i boden, men det paret jeg bruker desidert mest er et par skøyteski til 400 kroner jeg kjøpte på Havaristen. Går klassisk med det om det er skikkelig sugeføre og null glid i skøytetraseen. Det går helt fint uten smøring under de rette forholdene. Og det klassiskparet jeg bruker mest er et billig par fra 1999 jeg som jeg rubber om det er plussgrader. Dette paret liker alle som prøver det, da det er mykt og lett å få feste med. Fikk boka "Hva jeg snakker om når jeg snakker om langrenn" til bursdagen, og der forteller forfatter Thorkild Gundersen om hvordan han går klassisk og skøyting om hverandre på samme skitur etter der terrenget og føret passer best for teknikken. Jeg vil tro at det beste utstyret for både skøyting og klassisk, er skøyteski som du smører, kombisko og lange staver.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: Cerberus] #2693663 05/01/2022 08:55
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Cerberus

Her føler jeg faktisk du finner essensen i "Bli mindre treig på langrenn". Om man bare vil ut, få kjøre pumpa og blow out some steam, er det best å bare gjøre noe man er vant med. Men om man vil utvikle ferdighetene, enten om det er klassisk eller skøyting, må man ut av komfortsona. Det trenger ikke bare å bety melkesyre og blodsmak, men kan også være fokus, lek og mindfulness. Å stresse ned kan ofte være vel så nyttig som å kjøre hardt.

Re: Prosjekt bli mindre treig på langrenn [Re: larsdx] #2698784 11/02/2022 10:20
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Prosjekt bli mindre treig er delvis skrinlagt på grunn av ny hverdag med opp tidlig om morgenen og ikke hjemme før 17 om kvelden. Tas opp igjen om det kommer nok snø til å gå på ski ut døra, ellers blir det å gå et par skiturer i uka.

Men: Jeg kan nå hvert fall gå like fort som jeg løper, hvertfall når jeg løper rolig. Og jeg klarer holde noe høyere fart ved staking i flatt terreng enn jeg klarer å løpe fort på flat asfalt o.l.

Jeg går fortsatt tregere enn de fleste jeg ser på Strava, men det lever jeg med. Er fornøyd med at jeg nå kan trene med høy puls om jeg vil.

Føler likevel at det er en slags kode her jeg ikke helt har knukket og som kanskje ikke bare dreier seg om teknikk. Da jeg begynte sykle landevei var farten ganske lenge lav. Flere jeg fulgte på Strava som generelt var i dårligere form enn meg som likevel syklet fortere. Det løste seg ganske kjapt da jeg la inn noen turer på relativt asfalt med fokus på å holde farten jevn, blant annet med å småspurte opp små bakketopper og tråkke på nedover.

Drev på med noe av det samme på sti i fjor sommer og noe av det jeg gjorde som ga umiddelbar effekt var å tråkke til før nedkjøringer, sånn at farten er relativt høy allerede før det begynner å gå nedover.

Kanskje det er noen tilsvarende triks på langrenn jeg ikke helt har funnet ut av?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support