Smitte, lockdown here we go again?
|
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
21/12/2021 13:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
@tageli
Jeg har ikke argumentert for medisinsk diskriminering, men jeg synes det er viktig at vi tar sårbare grupper på alvor. Å jobbe i helsevesenet feks bør kreve vaksinasjon, det så vi hadde veldig god effekt på noen varianter, og tilsynelatende mindre på andre.
|
|
|
[Re: ]
21/12/2021 14:18
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Med "virker ikke", mener jeg at vaksinen åpenbart ikke virker så godt mot smitte som tidligere antatt. Ser vi på eksempelet fra julebordet på Aker er det mye som tyder på at vaksinen har svært liten effekt mot smittespredning. Eller sagt på en annen måte : "virker ikke". To ting: 1) At noe virker dårligere enn 100%, eller dårligere enn forventet, er ikke det samme som at det "virker ikke". Ingen vaksiner har 100 % virkning. Selv poliovaksinene, som nærmest utryddet den sykdommen i vår del av verden, hadde langt fra full virkning da de kom. Men fordi alle lot seg vaksinere, ble den samlede virkningen over tid likevel god. 2) Den viktigste funksjonen til vaksinene er vel å hindre alvorlig sykdom? Selv om de er mindre effektive til å hindre spredning av nye mutasjoner, hindrer de fortsatt folk å bli syke. For meg personlig er det den viktigste grunnen til at jeg vil ta covid-vaksinen og alle nødvendige påfyll jeg blir tilbudt. Det er ikke så farlig å bli smittet av et virus hvis man ikke blir syk av det. Det gjelder både på individ- og gruppenivå.
|
|
|
21/12/2021 16:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Pluss at det virker som feathermtn retroaktivt rettferdiggjører sitt valg pga vaksinenes effekt mot omikron vs mot tidligere varianter, der de har vært bedre til å stoppe spredning.
|
|
|
[Re: Ndreas]
21/12/2021 17:11
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Pluss at det virker som feathermtn retroaktivt rettferdiggjører sitt valg pga vaksinenes effekt mot omikron vs mot tidligere varianter, der de har vært bedre til å stoppe spredning. Jeg vil vel heller anta det var en helt adekvat vent-og-se-holdning til en flunka ny medisin?
|
|
|
21/12/2021 19:56
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Vel, som det har vært sagt før: Også vaksineskeptikerene oppsøker sykehusene når de blir syke. Og da er de ikke behandlingsskeptikere - tvert imot blir de uten protest kjørt fulle av alle mulige slags medikamenter.
|
|
|
21/12/2021 20:16
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det der er jo et ikke-poeng. Det er en risikovurdering som alt annet og noen ganger er du uheldig. De to jeg kjenner er ikke vaksineskeptikere, men skeptiske til å ta medisiner som ikke har hatt utprøving lenge nok til å avdekke evnt. langtidsvirkninger.
|
|
|
21/12/2021 20:57
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Med "virker ikke", mener jeg at vaksinen åpenbart ikke virker så godt mot smitte som tidligere antatt. Ser vi på eksempelet fra julebordet på Aker er det mye som tyder på at vaksinen har svært liten effekt mot smittespredning. Eller sagt på en annen måte : "virker ikke". To ting: 1) At noe virker dårligere enn 100%, eller dårligere enn forventet, er ikke det samme som at det "virker ikke". Ingen vaksiner har 100 % virkning. Selv poliovaksinene, som nærmest utryddet den sykdommen i vår del av verden, hadde langt fra full virkning da de kom. Men fordi alle lot seg vaksinere, ble den samlede virkningen over tid likevel god. 2) Den viktigste funksjonen til vaksinene er vel å hindre alvorlig sykdom? Selv om de er mindre effektive til å hindre spredning av nye mutasjoner, hindrer de fortsatt folk å bli syke. For meg personlig er det den viktigste grunnen til at jeg vil ta covid-vaksinen og alle nødvendige påfyll jeg blir tilbudt. Det er ikke så farlig å bli smittet av et virus hvis man ikke blir syk av det. Det gjelder både på individ- og gruppenivå. 1) og 2) Jeg kan godt endre "virker ikke" til "virker ikke som vi ble lovet tidlig i pandemien". Da ble det lovet høy immunitet og langvarig effekt, både mot alvorlig sykdom og smitte. I dag sitter vi igjen med kun effekt mot alvorlig sykdom. Og det er selvsagt positivt. Minuset er bare at du må booste vaksinen med jevne mellomrom. Det at hele verden skal booste vaksinen sin hver 3 eller 4 måned er jeg tvilende til vil fungere godt. At pandemien ikke er over før alle er vaksinert er noe vi får høre ofte. Du sier videre at det ikke er så farlig å bli smittet av et virus man ikke blir så syk av, det er jeg enig i. Men hvor mange yngre folk (<45) utenfor risikogruppen har blitt alvorlig syke og dødd under pandemien i Norge? Ikke mange, knapt noen. Jeg har veiet denne risikoen opp mot eventuelle bivirkninger og valgt å vente. Det er mitt problem. Jeg føler meg ganske så trygg på at jeg ikke utgjør noen stor fare for de som har tatt vaksinen av den grunn.
|
|
|
[Re: Ndreas]
21/12/2021 21:07
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Pluss at det virker som feathermtn retroaktivt rettferdiggjører sitt valg pga vaksinenes effekt mot omikron vs mot tidligere varianter, der de har vært bedre til å stoppe spredning. Det korrekte er at jeg tok en avventende holdning til dette da en god venn, som jobber i helsevesenet, tok AstraZeneca og ble svært dårlig av den vaksinen. Han sliter enda, 8-9 måneder etter vaksinen. Dette var også en vaksine som var godkjent og anbefalt fra Steinar Madsen og co. Etter det kom Moderna på banen som også ble anbefalt til alle og enhver. Som kjent, etter en stund valgte man å ikke anbefale den heller for menn under 30. Senest i dag på pressekonferansen kom det frem at yngre, spesielt menn under 30, selv må velge/ta en risikovurdering på om de ønsker stikk nummer 3. Kall meg gjerne konspiratorisk, men at unge folk som blir presset til å ta en vaksine som beviselig gir menstruasjonsproblemer og hjerteproblemer mener jeg man bør ta en kost/nytte verdi av.
|
|
|
[Re: Tagelli]
21/12/2021 22:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det der er jo et ikke-poeng. Det er en risikovurdering som alt annet og noen ganger er du uheldig. De to jeg kjenner er ikke vaksineskeptikere, men skeptiske til å ta medisiner som ikke har hatt utprøving lenge nok til å avdekke evnt. langtidsvirkninger.
Jeg er imponert over hvor mye folk setter seg inn i ting de i utgangspunktet ikke har forutsetninger for å ta stilling til. Selv gjør jeg ikke det. Jeg leser ikke medisinske forskningstidsskrift og følger ikke med på utviklingen av nye legemidler. Jeg kan ikke noe om det. Når jeg har vært på sykehus har jeg ikke hatt noen anelse om hva som er i diverse piller, sprøyter og injeksjoner de har kjørt i meg under og etter operasjon. Jeg bare stoler på at de vil meg vel og vet hva de driver med. Sannheten er at jeg ikke engang vet hvordan Ibux virker eller hvordan det ble godkjent. Bruker det likevel. Når det gjelde covid, har jeg vært i begravelsen til et familiemedlem som døde av viruset, så min terskel for å ta imot vaksinen er nokså lav. (Han døde før vaksinene var tilgjengelig.)
|
|
|
21/12/2021 22:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Vi har aldri blitt lovet en dritt om effekt mot mutasjoner. Avisene har kontinuerlig skrevet om at det er viktig å sende vaksiner til Afrika, at det kan komme mutasjoner mm. Tidlig i testingen av vaksinene husker jeg det ble diskutert at grunnen til at noen av de hadde ennå bedre effekt enn andre var at de ble tested før det kom mutasjoner mm. Altså ingen ting nytt. Det ble også feiret at de så ut til at vaksinene hadde så pass høy effekt som det så ut som de hadde.
Så er det selvsagt mulig å diskutere kost/nytte. Men går man hardt ut med påstander som "kun effekt mot alvorlig sykdom" Påstander man ikke har beviser for, hvorfor skal man forvent å bli tatt mere seriøs enn for eksempel en mmr-antivaxxer?
|
|
|
[Re: feather+mtn]
22/12/2021 07:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kall meg gjerne konspiratorisk, men at unge folk som blir presset til å ta en vaksine som beviselig gir menstruasjonsproblemer og hjerteproblemer mener jeg man bør ta en kost/nytte verdi av. Mener du at man ikke har gjort det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
22/12/2021 08:06
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kall meg gjerne konspiratorisk, men at unge folk som blir presset til å ta en vaksine som beviselig gir menstruasjonsproblemer og hjerteproblemer mener jeg man bør ta en kost/nytte verdi av. Mener du at man ikke har gjort det? Jeg tipper han med "man bør ta en kost/nytte" mener at det bør kunne gjøres på individ-nivå av personen selv, og ikke at myndighetene ikke har gjort det. Som hvis man antar at sannsynligheten for bivirkninger er lik for alle så vil f. eks en 20 år gammel olympisk mester på 1500m komme litt annerledes ut av kost/nytte-vurderingen enn en 20-åring som kun får frisk luft når han skal til butikken for å fylle opp lagrene av ostepop.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
22/12/2021 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tipper han med "man bør ta en kost/nytte" mener at det bør kunne gjøres på individ-nivå av personen selv, og ikke at myndighetene ikke har gjort det.
OK. I et samfunn der vi må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, ser jeg ikke hvordan det skal fungere i en langt mer komplisert avgjørelse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/12/2021 08:39
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
OK. I et samfunn der vi må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, ser jeg ikke hvordan det skal fungere i en langt mer komplisert avgjørelse.
Det er noe helt annet. Bilbeltepåbudet i Norge kom 20 år etter Volvo introduserte trepunktsseler i sine biler. Å begynne med å kreve bruk av individets kropper for samfunnets beste er for meg å tråkke over en grense som historien viser at har en skyhøy risiko for forkastelige konsekvenser. Ja, det kan godt hende det finnes saker som vil kunne kreve dette. En fislete pandemi (sett i historisk sammenheng) er _ikke_ den saken.
|
|
|
22/12/2021 08:51
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Prisverdig at man forsøker å opplyse vaksinemotstandere. Men det er dessverre fånyttes. De har valgt sine informasjonskilder. Tviler på at vårt forum vil overtale noen til å vaksinere seg når det finnes så mange ulike kompetente organer og personer som har oppfordret alle til å vaksinere seg.
Personlig er jeg for harde tiltak. Det vil si, skal du jobbe med svake og syke SKAL du vaksineres så fremst man ikke har reelle helsefaglige grunner til å avstå. Sak i Lancet viser også at coronapass fungerer dersom det målrettes mot grupper hvor vaksineandel er lav. Verstinggruppa er i alder 25 til 39. Innfør coronapass på utesteder så skal man nok se at drikke- og kjønnsdriften får disse til å vaksinere seg også.
Ja alle smitter, men du smitter mer om du blir sykere og utvikler sterke symptomer. Hvis du tidligere har vist liten evne til å tenke på fellesskapets beste, hvorfor skulle jeg jeg tro at dersom du er syk holder deg hjemme slik du burde?
Jeg har nå snart 2 år ut i pandemien og med signaler om ytterligere ett par år til, ingen tålmodighet eller respekt for vaksinemotstandere. Til det er konsekvensen for store. Folk mister arbeid, næringslivet går i stå, undersøkelser som kunne berget liv settes på vent, en hel befolkning lever i et vakum hvor sosial omgang er satt på hold og ansatte i helsevesent gråter på tv og har "dugnaden" langt opp i halsen. Hvis vaksinemotstandere ikke utgjorde så stor del av de innlagte, ville sannsynligheten for nedstengning minke betraktelig. Men det synes vanskelig å forstå, for alle de innlagte vaksinemotstandere kommer jo fra Polen...!
Leste nylig om en kar i 40 årene med 2-3 barn som holdt på å dø av covid. Uvaksinert selvsagt, men han hadde jo tenkt å vaksinere seg samme uken som han fikk covid. Nå hadde han vært innlagt i lang tid med et helt kobbel av pleiere som tok vare på han døgnet rundt og pumpet han full av merkelige preparater. Han hadde nå sett lyset. Fantastisk.
|
|
|
[Re: Marøder]
22/12/2021 09:12
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det vil si, skal du jobbe med svake og syke SKAL du vaksineres så fremst man ikke har reelle helsefaglige grunner til å avstå. Man kan jo ønske seg det, men det er ikke akkurat kø av folk som vil jobbe innen helse heller. Hvordan skal man erstatte alle de som forsvinner ut av yrket som følge av en slik politikk?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
22/12/2021 09:13
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Kall meg gjerne konspiratorisk, men at unge folk som blir presset til å ta en vaksine som beviselig gir menstruasjonsproblemer og hjerteproblemer mener jeg man bør ta en kost/nytte verdi av. Mener du at man ikke har gjort det? Det gjør de selvsagt fortløpende. Konklusjonen av den vurderingen endres også fortløpende. Senest i går fikk vi høre på pressekonferansen at de mellom 18 og 44 år, som ikke er i risikogruppene eller gravide, selv må vurdere om de ønsker en tredje dose. Altså selv vurdere fordeler sett opp mot ulemper i form av fare for bivirkninger. Hvis man ser på utviklingen fra første stikk ble gitt til nå har det være en del frem og tilbake med endelig strategi, og vi er nok ikke i mål enda.
Redigert av feather+mtn; 22/12/2021 09:18.
|
|
|
22/12/2021 09:15
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å begynne med å kreve bruk av individets kropper for samfunnets beste er for meg å tråkke over en grense som historien viser at har en skyhøy risiko for forkastelige konsekvenser.
Ja, det kan godt hende det finnes saker som vil kunne kreve dette. En fislete pandemi (sett i historisk sammenheng) er _ikke_ den saken.
Skyhøy risiko for forkastelige konsekvenser ? Hva mener du er «skyhøy» risiko, i form av sannsynlighet for å pådra seg en uønsket bieffekt ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
22/12/2021 09:15
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har nå snart 2 år ut i pandemien og med signaler om ytterligere ett par år til, ingen tålmodighet eller respekt for vaksinemotstandere. Til det er konsekvensen for store. Det er her vi får problemer. Altså med slike holdninger til sine medmennesker som har gjort valg etter sin beste overbevisning. Møter du de med den holdningen der, får du nøyaktig like hard pushback og man ender opp med en kultur/verdikonflikt som er uendelig mye mer belastende enn covid er. Hvis man ikke er med på at det finnes argumenter for at mye av pandemikonsekvensen skyldes særdeles dårlig forberedte myndigheter, en tro på tiltak som ikke har støtte i empiri, og en konsekvent nedbygging av kapasitet i helsevesenet, så velger man en konfliktlinje som ikke bidrar til å bedre situasjonen i det hele tatt. Man får også situasjoner hvor slike konfronterende holdninger gjør folk med mer laidback forhold til vaksinen plutselig få et verdimessig innslag i valget av å ta flere vaksiner eller ikke. Det er fort gjort å tenke at man ikke vil assosieres med de hardeste vaksineprogramforkjemperne ene og alene på bakgrunn av måten de kommuniser på og hvilke verdier de fronter. Da blir plutselig det å ta en vaksine som å akseptere et sett med verdier man ikke er enig i. Og det kan da for veldig mange friske, unge bety at man ikke tar en vaksine man eller ville tatt.
|
|
|
22/12/2021 09:17
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Prisverdig at man forsøker å opplyse vaksinemotstandere. Men det er dessverre fånyttes. De har valgt sine informasjonskilder. Tviler på at vårt forum vil overtale noen til å vaksinere seg når det finnes så mange ulike kompetente organer og personer som har oppfordret alle til å vaksinere seg.
Personlig er jeg for harde tiltak. Det vil si, skal du jobbe med svake og syke SKAL du vaksineres så fremst man ikke har reelle helsefaglige grunner til å avstå. Sak i Lancet viser også at coronapass fungerer dersom det målrettes mot grupper hvor vaksineandel er lav. Verstinggruppa er i alder 25 til 39. Innfør coronapass på utesteder så skal man nok se at drikke- og kjønnsdriften får disse til å vaksinere seg også.
Ja alle smitter, men du smitter mer om du blir sykere og utvikler sterke symptomer. Hvis du tidligere har vist liten evne til å tenke på fellesskapets beste, hvorfor skulle jeg jeg tro at dersom du er syk holder deg hjemme slik du burde?
Jeg har nå snart 2 år ut i pandemien og med signaler om ytterligere ett par år til, ingen tålmodighet eller respekt for vaksinemotstandere. Til det er konsekvensen for store. Folk mister arbeid, næringslivet går i stå, undersøkelser som kunne berget liv settes på vent, en hel befolkning lever i et vakum hvor sosial omgang er satt på hold og ansatte i helsevesent gråter på tv og har "dugnaden" langt opp i halsen. Hvis vaksinemotstandere ikke utgjorde så stor del av de innlagte, ville sannsynligheten for nedstengning minke betraktelig. Men det synes vanskelig å forstå, for alle de innlagte vaksinemotstandere kommer jo fra Polen...!
Leste nylig om en kar i 40 årene med 2-3 barn som holdt på å dø av covid. Uvaksinert selvsagt, men han hadde jo tenkt å vaksinere seg samme uken som han fikk covid. Nå hadde han vært innlagt i lang tid med et helt kobbel av pleiere som tok vare på han døgnet rundt og pumpet han full av merkelige preparater. Han hadde nå sett lyset. Fantastisk. Hvordan lenge tenker du et coronapass bør være gyldig? Vaksinen har jo en tidsbegrenset effekt mot smitte. Det logiske vil vel da være at coronapasset lyser rødt når vaksineeffekten avtar, noe den nå ser ut til å gjøre etter 4-5 mnd..
|
|
|
22/12/2021 09:19
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har nå snart 2 år ut i pandemien og med signaler om ytterligere ett par år til, ingen tålmodighet eller respekt for vaksinemotstandere. Til det er konsekvensen for store. Det er her vi får problemer. Altså med slike holdninger til sine medmennesker som har gjort valg etter sin beste overbevisning. Møter du de med den holdningen der, får du nøyaktig like hard pushback og man ender opp med en kultur/verdikonflikt som er uendelig mye mer belastende enn covid er. Hvor har du dette fra ? Hvilken empiri lener du deg på ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: feather+mtn]
22/12/2021 09:27
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Pluss at det virker som feathermtn retroaktivt rettferdiggjører sitt valg pga vaksinenes effekt mot omikron vs mot tidligere varianter, der de har vært bedre til å stoppe spredning. Det korrekte er at jeg tok en avventende holdning til dette da en god venn, som jobber i helsevesenet, tok AstraZeneca og ble svært dårlig av den vaksinen. Han sliter enda, 8-9 måneder etter vaksinen. Dette var også en vaksine som var godkjent og anbefalt fra Steinar Madsen og co. Etter det kom Moderna på banen som også ble anbefalt til alle og enhver. Som kjent, etter en stund valgte man å ikke anbefale den heller for menn under 30. Senest i dag på pressekonferansen kom det frem at yngre, spesielt menn under 30, selv må velge/ta en risikovurdering på om de ønsker stikk nummer 3. Kall meg gjerne konspiratorisk, men at unge folk som blir presset til å ta en vaksine som beviselig gir menstruasjonsproblemer og hjerteproblemer mener jeg man bør ta en kost/nytte verdi av. Skaper det ikke en trygghet i å vite at Norge som kanskje som det første land i verden stoppet med AZ? Det burde vel gjøre deg mindre konspiratorisk? Er du enig i at FHI jobber for å ta de beste avgjørelsene for folket med den dataen de har tilgjengelig, til enhver tid?
|
|
|
[Re: HeavyDude]
22/12/2021 09:35
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Skyhøy risiko for forkastelige konsekvenser ? Hva mener du er «skyhøy» risiko, i form av sannsynlighet for å pådra seg en uønsket bieffekt ? Nei, det har med menneskesyn å gjøre, ikke vaksine, sykdom eller bivirkninger. Det har noe med individets ukrenkelighet å gjøre og det straffe eller kriminalisere det få lov å eksistere uten at kroppen din blir sett på som av samfunnets eller noen andres eiendel.
|
|
|
22/12/2021 09:40
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Så det har ingenting med risiko som du skrev. Så du drikker ikke vann fra springen som er tilsatt fluor ?
|
|
|
22/12/2021 09:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er noe helt annet. Bilbeltepåbudet i Norge kom 20 år etter Volvo introduserte trepunktsseler i sine biler. Å begynne med å kreve bruk av individets kropper for samfunnets beste er for meg å tråkke over en grense som historien viser at har en skyhøy risiko for forkastelige konsekvenser. Ja, det kan godt hende det finnes saker som vil kunne kreve dette. En fislete pandemi (sett i historisk sammenheng) er _ikke_ den saken. Men jeg sammenligner ikke bilbeltepåbud med vaksine. Jeg brukte bilbeltepåbudet som en referanse for befolknignens evne til å ta valg basert på informasjon om kost/nytte. Les det jeg skriver en gang til. Du diskuterer mot en stråmann.
|
|
|
[Re: Loki]
22/12/2021 09:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det vil si, skal du jobbe med svake og syke SKAL du vaksineres så fremst man ikke har reelle helsefaglige grunner til å avstå. Man kan jo ønske seg det, men det er ikke akkurat kø av folk som vil jobbe innen helse heller. Hvordan skal man erstatte alle de som forsvinner ut av yrket som følge av en slik politikk? Hvorfor er ikke dette et problem i Forsvaret. Det er ikke noen vanskeligheter med å få nok søkere til befalsskolen. Ikke hører jeg noe sutring fra den kanten heller. Forsvarsloven § 20.Vaksinering og andre tiltak for å forebygge smittsomme sykdommerTjenestepliktige som er innkalt til tjeneste, plikter å la seg vaksinere, og å godta at Forsvaret gjennomfører andre tiltak som er nødvendige for å forebygge smittsomme sykdommer.
Departementet kan gi forskrift om vaksineringen og om andre tiltak som er nødvendige for å forebygge smittsomme sykdommer.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
22/12/2021 09:55
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har nå snart 2 år ut i pandemien og med signaler om ytterligere ett par år til, ingen tålmodighet eller respekt for vaksinemotstandere. Til det er konsekvensen for store. Det er her vi får problemer. Altså med slike holdninger til sine medmennesker som har gjort valg etter sin beste overbevisning. Møter du de med den holdningen der, får du nøyaktig like hard pushback og man ender opp med en kultur/verdikonflikt som er uendelig mye mer belastende enn covid er. Hvor har du dette fra ? Hvilken empiri lener du deg på ? Nei, du kan jo se hva som har skjedd opp gjennom historien når noen har forsøkt eller lykkes med å tvinge andre til å gjøre noe som innbefatter å gjøre noe med kroppen. Ellers har du vel vist en viss tiltro til washington post. De har en artikkel som beskriver problemstillingen bedre enn jeg klarer. https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/08/18/culture-war-covid-vaccine-mandates-deadly/
|
|
|
22/12/2021 10:06
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Artikkelen er et hjertesukk, ikke empiri. Og det må leses i den konteksten forfatteren bruker, et dypt politisk splittet USA. Så jeg synes ikke den artikkelen traff så godt diskusjonen i Norge.
Redigert av HeavyDude; 22/12/2021 10:09.
|
|
|
22/12/2021 10:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, du kan jo se hva som har skjedd opp gjennom historien når noen har forsøkt eller lykkes med å tvinge andre til å gjøre noe som innbefatter å gjøre noe med kroppen.
Vi hadde obligatorisk BCG-vaksinering frem til 1997. Hvilke splittelser så du i befolkningen?
|
|
|
22/12/2021 10:15
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor er ikke dette et problem i Forsvaret. Det er ikke noen vanskeligheter med å få nok søkere til befalsskolen.
Forsvarsloven § 20.Vaksinering og andre tiltak for å forebygge smittsomme sykdommer Tjenestepliktige som er innkalt til tjeneste, plikter å la seg vaksinere, og å godta at Forsvaret gjennomfører andre tiltak som er nødvendige for å forebygge smittsomme sykdommer.
Departementet kan gi forskrift om vaksineringen og om andre tiltak som er nødvendige for å forebygge smittsomme sykdommer. Forsvaret er spesiell innretning, siden det er strengt tatt er utgangspunktet å i det hele tatt kunne ha en nasjonalstat. Det er også derfor man skiller forsvaret fra resten av samfunnet, med eget lovverk og eget politi. Det som foregår i forsvaret er jo store mengder brudd på menneskerettighetene, men det er en aksept som en forutsetning for at menneskerettighetene skal kunne eksistere i det sivile.
|
|
|
|
|