Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Piikkisika 29" 2.8 TLR

Piikkisika 29" 2.8 TLR #2689901 29/11/2021 02:10
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Har noen her blitt velsignet med snø/holke og disse dekkene på en 29+ ennå? Litt firkanta mønster i forhold til freddies & co, men de er sikkert bra likevel. Jeg er nesten frista til å prøve en vintersesong med sommertjukkasen og disse dekka på 50mm felger. I alle fall med mindre det kommer enorme mengder med snø med det første, for da blir det vel full fat og 26" som gjelder her, men det kan jo vente til nyåret..
[Linket bilde fra sykkelkomponenter-i02.mycdn.no]

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2689906 29/11/2021 07:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
[quote=ingeplinge]Har noen her blitt velsignet med snø/holke og disse dekkene på en 29+ ennå? Litt firkanta mønster i forhold til freddies & co, men de er sikkert bra likevel. Jeg er nesten frista til å prøve en vintersesong med sommertjukkasen og disse dekka på 50mm felger. I alle fall med mindre det kommer enorme mengder med snø med det første, for da blir det vel full fat og 26" som gjelder her, men det kan jo vente til nyåret..

De er best når det er "snø´ish", og har ikke sin styrke på klink is/holke. Men alt kommer an på hastighet. De er bedre på is en FatFreedies på 27.5 i hvertfall, selv om også det er en særdeles bra dekk... men nå har jeg ikke 27.5+ lenger, så ikke et alternativ.

Kun kjørt på 29er med 35mm innvendig bredde, forøvrig.

Sånn som dette er de i sitt ess, der man får bittelitt feste.
is-fresing

Redigert av RazeFaze; 29/11/2021 07:32.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2690071 30/11/2021 11:00
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Står ferdig montert på en Surly ICT her i gården, 29" felger (Notubes Hugo 50mm) og disse dekka i 2.8 variant. Ikke mye smalere enn sommerdekkene som er Minion 3.0. Erfaring hittil: ser bra ut, lett å få satt opp slangeløst med vanlig gulvpumpe. Holder ikke på lufta ennå, selv med guffe. Ser ikke helt hvor det lekker, men vil tro et par turer på skogen vil hjelpe. Tenker det er smart å ta med pumpe på de første turene.

Ikke fått vært ute på skogslurking ennå, men når forkjølelsen gir seg. Da gitt...
(antar de ikke griper like godt som 4.8 wrathchild med pigg, det er mindre pigger dette. Og ikke konkave, slik som 45nrth sine Xl pigger er)

Bjørn

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2690293 02/12/2021 09:02
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjørte en del på dette på seinvinteren i fjor, primært på sti med kompakt snø og is, men lite speilhålke.
Kort sagt, dette dekket har imponert meg voldsomt. Gnager seg opp overalt og har god bæreevne. Kom meg opp flere kneiker hvor turfølget med tjukksykkel med piggdekk (45NTH) måtte gi opp.
Skulle gjerne hatt folding-varianten, men det var ikke mulig å få satt opp slangeløst i fjor (kast som følge av betydelige avvik og dårlig presisjon i produksjonen, masse reklamasjoner), men skitt au. Montert på litt smale felger, 27 mm innvendig.
[Linket bilde]

Gaute
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: gauter] #2690770 07/12/2021 11:44
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: gauter...Montert på litt smale felger, 27 mm innvendig.
[Linket bilde</div><div class=" class="post-image" style="height:auto!important;max-width:100%!important;"/>

Du sykler fortsatt på Scott? Jeg ser felgene er Santa Cruz, men men. Vet du om disse monsterdekka går inn i ramma på en Scott Spark?

Egentlig mens nysgjerrig altså, jeg har 45NRTH Wratchild 27.5+ 3.0" som jeg er kjempefornøyd med. Men piggene på Wratchild fyker jo ut bare du ser på en stein.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: SykkelGlenn] #2690785 07/12/2021 12:25
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SykkelGlenn

Du sykler fortsatt på Scott? Jeg ser felgene er Santa Cruz, men men. Vet du om disse monsterdekka går inn i ramma på en Scott Spark?

Stisykkelen (avbildet) er en Santa Cruz Tallboy. Der fikk disse dekka plass ved flytting/bytting av innsatser ved bakakslingen ("long").
Har ikke prøvd i "short", men gikk bare ut fra at det ikke går, og man vil IKKE at disse piggene skal subbe inni noe sted.
Kan måle bakramma i kveld hvis det kan være til hjelp.
Jeg har ikke mistet en eneste pigg, tror jeg. Enda jeg kortet ned anbefalt innkjøringslengde på asfalt betraktelig. Altfor utålmodig etter å komme meg til skogs - særlig med sånne dekk...

Gaute
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: gauter] #2690802 07/12/2021 13:05
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: gauter

..
Kan måle bakramma i kveld hvis det kan være til hjelp...

Jeg har en 2018 modell Spark 700, så jeg tror du slipper å måle.

Den støtter jo egentlig ikke 29" hjulsett i det hele tatt, selv om det går helt fint. Men jeg har jo ikke prøvd med større dekk enn 29" Nobby Nic 2.25" bak. Det går jo helt supert med 27.5+ i både 2.8" og 45NRTH 3.0", men sykkelen (bakramma) er jo konstruert for den dimensjonen.

Men takk for info ICON_SMILE

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: gauter] #2691200 09/12/2021 21:38
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander

Stisykkelen (avbildet) er en Santa Cruz Tallboy. Der fikk disse dekka plass ved flytting/bytting av innsatser ved bakakslingen ("long").
Har ikke prøvd i "short", men gikk bare ut fra at det ikke går, og man vil IKKE at disse piggene skal subbe inni noe sted.
Kan måle bakramma i kveld hvis det kan være til hjelp.
Jeg har ikke mistet en eneste pigg, tror jeg. Enda jeg kortet ned anbefalt innkjøringslengde på asfalt betraktelig. Altfor utålmodig etter å komme meg til skogs - særlig med sånne dekk...

Tror du da årets 2,6 går inn bak på Tallboy 4 uansett om den står i short eller long?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: gauter] #2691207 10/12/2021 07:27
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Skulle gjerne hatt folding-varianten, men det var ikke mulig å få satt opp slangeløst i fjor (kast som følge av betydelige avvik og dårlig presisjon i produksjonen, masse reklamasjoner), men skitt au. Montert på litt smale felger, 27 mm innvendig.

Altså, hvilket mener du er lettest å sette opp slangeløst, folding eller ikke, er i tenkeboksen på 29'er / 2,25 på bred IBIS felg. Hva er pro/con på disse ? Hadde tenkt å kun ha pigg på fatbike og grus men har hatt tre turer med Fat på rappen og med 5-6 cm hardtråkket snø er det et tungt alternativ til Ripley'n :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: EmilZipp] #2691213 10/12/2021 08:11
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: OveR
Tror du da årets 2,6 går inn bak på Tallboy 4 uansett om den står i short eller long?

mvh OveR

Vanskelig å si, men jeg er frista til å si ja, men det kommer litt an på felgene. Santa Cruz oppgir 2,6 som største dekkbredde på Tallboy 4, men da med "long" setting. Det er jo bare å prøve, så eventuelt bytte akslinginnsatsen etterpå hvis det viser seg å være nødvendig. Viktig i sammenhengen er det at jeg altså har mine på i27 mm Reserve-felger. Det overrasket meg at ikke Santa Cruz gikk for i30 på en sykkel som Tallboy i 2021, men det er en annen sak... De har i30 på nyeste versjon.

Sitat: EmilZipp

Altså, hvilket mener du er lettest å sette opp slangeløst, folding eller ikke, er i tenkeboksen på 29'er / 2,25 på bred IBIS felg. Hva er pro/con på disse ? Hadde tenkt å kun ha pigg på fatbike og grus men har hatt tre turer med Fat på rappen og med 5-6 cm hardtråkket snø er det et tungt alternativ til Ripley'n :-)

Nå fikk jeg aldri prøvd det, men folding-utgaven bør være lettere å sette opp slangeløst. Det skal mer til å få en stiv vaierkant til å smette på plass i felgen og holde tett, og det måtte litt jobbing til. Men Ripley har da plass til større enn 2,25? Hvis man først skal øse ut penger på nye piggdekk, ville jeg - hvis mulig - gått for noe bredere. Da dekker den piggdekkutstyrte sykkelen et enda større bruksområde.

Gaute
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: gauter] #2691216 10/12/2021 08:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: OveR

mvh OveR

Vanskelig å si, men jeg er frista til å si ja, men det kommer litt an på felgene. Santa Cruz oppgir 2,6 som største dekkbredde på Tallboy 4, men da med "long" setting. Det er jo bare å prøve, så eventuelt bytte akslinginnsatsen etterpå hvis det viser seg å være nødvendig. Viktig i sammenhengen er det at jeg altså har mine på i27 mm Reserve-felger. Det overrasket meg at ikke Santa Cruz gikk for i30 på en sykkel som Tallboy i 2021, men det er en annen sak... De har i30 på nyeste versjon.

Nå fikk jeg aldri prøvd det, men folding-utgaven bør være lettere å sette opp slangeløst. Det skal mer til å få en stiv vaierkant til å smette på plass i felgen og holde tett, og det måtte litt jobbing til. Men Ripley har da plass til større enn 2,25? Hvis man først skal øse ut penger på nye piggdekk, ville jeg - hvis mulig - gått for noe bredere. Da dekker den piggdekkutstyrte sykkelen et enda større bruksområde.

VI VIL HA PIKKISIKKA to-kåmma-fir-tom!

Redigert av RazeFaze; 10/12/2021 08:28.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: EmilZipp] #2691217 10/12/2021 08:27
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg hadde fjorårets 2,25" Piikisikka satt opp slangeløst på Ibis S35 bakhjul forrige vinter, absolutt null problem, holdt seg tett og fint og er et glimrende bakdekk.
NB! Fjorårets versjon av 2,25" er mer som et 2,35-2,4" dekk.
Hvis du kjøper nytt så prøv å få tak i årets 2,4" Det går greit med 2,25" (reell bredde) også men på en i35 felg er det bedre med 2,4"
Ikke for det, har kjørt masse med Schwalbe Ice Spiker Pro i 2,25" på i35 felger når det var eneste alternativ, funker det også.

Det ryktes at årets 2,6" dekk passer fint i Ripley og Ripmo bakramme, noe fjorårets 2,6" IKKE gjorde pga det er reellt et høyt 2,8" dekk. Piggene tar borti bakramma og du rasper fort av karbonfiber om du gambler på det dekket bak.
Jeg hadde det framme.

Jeg kommer til å kjøre samme dekk i år, altså fjorårets 2,25" bak og 2,6" foran (2,4" og 2,8")

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Ripen] #2691224 10/12/2021 08:42
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen

Jeg hadde fjorårets 2,25" Piikisikka satt opp slangeløst på Ibis S35 bakhjul forrige vinter, absolutt null problem, holdt seg tett og fint og er et glimrende bakdekk.
NB! Fjorårets versjon av 2,25" er mer som et 2,35-2,4" dekk.
Hvis du kjøper nytt så prøv å få tak i årets 2,4" Det går greit med 2,25" (reell bredde) også men på en i35 felg er det bedre med 2,4"
Ikke for det, har kjørt masse med Schwalbe Ice Spiker Pro i 2,25" på i35 felger når det var eneste alternativ, funker det også.

Det ryktes at årets 2,6" dekk passer fint i Ripley og Ripmo bakramme, noe fjorårets 2,6" IKKE gjorde pga det er reellt et høyt 2,8" dekk. Piggene tar borti bakramma og du rasper fort av karbonfiber om du gambler på det dekket bak.
Jeg hadde det framme.

Jeg kommer til å kjøre samme dekk i år, altså fjorårets 2,25" bak og 2,6" foran (2,4" og 2,8")

Dekket finnes i 2.25 (tror det er samme bredde som i fjor), 2.6 og 2.8 i 29". 2.4 finnes ikke.

Fjorårets både 2.25 og 2.6 var helt sjanseløse for min del å få satt opp slangeløst på en Ibis-felg. Ikke noe problem å få satt opp, men det holdt bare ikke tett - holdt vel maks fem minutter og det virker på meg som at det var felgkanten på dekket som var problemet, så jeg endte opp med å destruere (dvs. klippe i stykker) og få igjen pengene - så nå har jeg ekstra pigg skulle det behovet dukke opp.

Har nå både 2x2.6 og 2x2.25 av årets produksjon stående på hylla som skal på to sykler, skal bli spennende å se om opplevelsen blir bedre i år. Snakket med en erfaren mekaniker i en stor sykkelbutikk i går, og han sa at også årets produksjon ikke var feilfri den heller.

Lars-Erik
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Ugla] #2691280 10/12/2021 11:25
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Fjorårets både 2.25 og 2.6 var helt sjanseløse for min del å få satt opp slangeløst på en Ibis-felg. Ikke noe problem å få satt opp, men det holdt bare ikke tett - holdt vel maks fem minutter og det virker på meg som at det var felgkanten på dekket som var problemet, så jeg endte opp med å destruere (dvs. klippe i stykker) og få igjen pengene - så nå har jeg ekstra pigg skulle det behovet dukke opp.

Fjorårets modeller hadde en designfeil jeg håper de har fått rettet opp. Langs felgkanten har de dekkene tverrgående riller som gjør det vanskelig å få tettet langs kanten om ikke guffa er tykk nok.
Trikset er tykkere guffe (Orange Seal fungerte for meg) og høyt nok trykk til at dekket presses godt ut mot felgkanten og guffa får tettet og satt seg.

Jeg måtte også pumpe opp dekkene 2-3 ganger før det tettet skikkelig, og det hjelper med en stitur hvor man får skumpa guffa rundt i dekket og inn mot felgkanten.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691312 10/12/2021 13:42
C
Calamity Offline
Fersking
Fersking
C
Hvordan fungerer guffe når det er skikkelig kaldt? Kjør dere spesiell vinterguffe?

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Calamity] #2691314 10/12/2021 13:50
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Calamity
Hvordan fungerer guffe når det er skikkelig kaldt? Kjør dere spesiell vinterguffe?

Man bør helst bruke guffe som tåler minusgrader, f.eks Orange Seal Sub Zero, eller Joe's Super Sealant vet jeg tåler minusgrader.

Roy

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Calamity] #2691318 10/12/2021 14:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Calamity

Jeg gjør det ikke, men jeg kommer også ut med sykkel som er romtemperert og med relativt korte turer og kontinuerlig bevegelse har jeg pt. ikke opplevd noen problemer med akkurat det.

Lars-Erik
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Calamity] #2691319 10/12/2021 14:57
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker den samme som ellers i året (Syncros), og den skal kunne brukes ned til -20, står det på flaska.

Gaute
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691383 11/12/2021 13:28
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg har satt opp fjorårets 2.6 med Tubolito slange i år, og dekket sitter av én eller annen grunn rettere på felgen i år enn i fjor.

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691384 11/12/2021 13:36
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er det så viktig å kjøre slangeløst på vinter’n?

Sommerstid kan jeg forstå det, men punktering på snø og is skal jo veldig godt gjøres?

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: runermm] #2691390 11/12/2021 14:24
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm

Sommerstid kan jeg forstå det, men punktering på snø og is skal jo veldig godt gjøres?

Når det er slett og hardpakket så fungerer jo slange helt fint, men når det er overgangsføre og mye gjennomslag, eller når du må mye ned på lufttrykk foretrekker jeg slangeløst etter alt for mange punkteringer tidligere. Slipper gjerne å bytte slange, og ikke minst pumpe opp igjen med en liten håndpumpe.

Lars-Erik
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: runermm] #2691406 11/12/2021 18:45
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Sitat: runermm

Jeg fryser på fingrene når det dropper under 15 varmegrader, og tanken på å bytte en slange i 10 minus er bare vond.
Da blir det slangeløst på vinteren også, selv om sjansen for punktering er svært svært lav.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691418 12/12/2021 04:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er jo ikke bare på grunn av punktering man ikke bruker slange

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691498 13/12/2021 08:47
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Brukte mucoff gugge i fjor, funka fint ned til minus femten som jeg tror var kaldeste jeg var ute på.

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691642 14/12/2021 01:28
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Mange lovende vitnesbyrd her, men det kom plutselig så mye snø her at det ble fattorama og pengene spart.. (greit når strømkostnadene bare før jul øker med ca samme beløpet som 2xPiikkisika), Ekstra fint at sprengkulda ga seg, nå er det godt piggfri-tjukkasføre her. [Linket bilde]

Redigert av ingeplinge; 14/12/2021 01:33.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691656 14/12/2021 07:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Hva er erfaringene med Piikisika nå? Jeg destruerte fjorårets dekk og har kjøpt 2x2.25 og 2x2.6. Satt opp 2.25 dekkene på et par Ibis-felger i går og er ikke veldig imponert. Tydelig kast i særlig det ene dekket samt at det lekker som en sil langs særlig den ene felgkanten på det ene dekket, noe lekkasje også på det andre, men ikke i samme omfang.

De ser ut til å holde mer tett enn fjorårets versjon, det skal sies, men de lakk for egen del verre enn en sil. Har ikke vært ute på sti med de enda, men kjenner jeg er litt skeptisk til særlig det ene dekket.

Lars-Erik
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Ugla] #2691809 15/12/2021 07:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er erfaringene med Piikisika nå? Jeg destruerte fjorårets dekk og har kjøpt 2x2.25 og 2x2.6. Satt opp 2.25 dekkene på et par Ibis-felger i går og er ikke veldig imponert. Tydelig kast i særlig det ene dekket samt at det lekker som en sil langs særlig den ene felgkanten på det ene dekket, noe lekkasje også på det andre, men ikke i samme omfang.

De ser ut til å holde mer tett enn fjorårets versjon, det skal sies, men de lakk for egen del verre enn en sil. Har ikke vært ute på sti med de enda, men kjenner jeg er litt skeptisk til særlig det ene dekket.

Hmm, det er jo skuffende når de har hatt et godt år på seg til å fikse feil i former og støpeprosess.
Hvis du ser på dekket langs felgkanten, er det fortsatt riller inn mot og under felgkanten som det var på første generasjon?

Roy

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: Ripen] #2691834 15/12/2021 08:45
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen

Hmm, det er jo skuffende når de har hatt et godt år på seg til å fikse feil i former og støpeprosess.
Hvis du ser på dekket langs felgkanten, er det fortsatt riller inn mot og under felgkanten som det var på første generasjon?

Om det var riller eller ikke husker jeg ikke, men at den var litt rufsete det var den og nå sitter jo de dekkene på og ligger vannrett i håp om at det skal bli tett, det ene ser lovende ut, det andre er jeg mer tvilende til. Jeg har brukt Stans i dekket, har noe Orange Seals liggende, så mulig jeg skal skifte og se om det hjelper, den er vel litt tykkere i konsistensen, samtidig som jeg synes å huske at den er mye verre å få ut etter endt sesong - det var vel grunnen til at jeg skiftet til Stans.

Lars-Erik
Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691850 15/12/2021 09:30
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er sant, Orange Seal limer veldig når den tørker ut og du skal ha av dekket igjen. Antagelig noe av det som gjør at den tetter godt.

Du får ta en titt på dekket langs felgkanten, dersom det ser ut som på fjorårets så har kanskje ikke gjort noe med designet og dermed ikke løst en av utfordringene folk hadde med slangeløst oppsett.
Dårlig design om planen er å lage et dekk som er lett å sette opp slangeløst.

Roy

Re: Piikkisika 29" 2.8 TLR [Re: ingeplinge] #2691877 15/12/2021 11:35
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jeg har slitt voldsomt med å få disse dekkene tette i år. Tok akkurat av igjen et dekk som har stått på en uke uten å bli tett, og da så jeg at guffa bare perlet seg inni dekket, overflaten på gummien var helt oljete og sleip. Typisk "formfett" fra støpeprosessen. Da blir det å vaske dekket skikkelig med zalo, og blåse det opp med litt isopropanol eller skivebremserens for å få renset porene i gummien litt også. Rapporterer tilbake om resultatet.

Ole.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support