Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 31 1 2 9 10 11 12 13 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2691541 13/12/2021 11:37
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: sanouka

Beklager men det er et vikarierende argument.
Jeg tok det med fordi det er innlysende at noen skulle bruke det.
Alt fokus fra myndighetenes side handler om Omikron.
For ordens skyld. Som jeg har sagt tidligere så tar jeg gjerne både 2 og 3 og tom fler for laget, men da må det foreligge gode veldokumenterte/evt antakelser for å gjøre det.

Så vidt jeg vet er det ikke nok data tilgjengelig til å kunne si noe med sikkerhet (tallbasert). Det vil nok ta noen dager eller noen uker til før man har nok tallgrunnlag fra virkeligheten. Det må også vises med sikkerhet at omikron blir den dominante versjonen. Det vil ta noen uker til også

Slik det utvikler seg nå nærmest fra dag til dag med først usikkerhet så blir dette byttet ut med antakeligvis ikke så kan ikke jeg skjønne annet enn at tilslutningen rundt vaksineringen vil synke. Det fremstår mer og mer som en form for kollektiv placebo med håp om et godt nytt år tross alle motbakker som aldri tar slutt.

Det kommer an på. Fordelen med mRNA-vaksiner er at det er relativt enkelt å tilpasse til andre varianter. Og det er god mulig at om omikron eller andre nye varianter blir implementert i dose 3 mfl. for de som er sent ute med dose 3 (som med influensavaksinen som tlpasses etter sesongens dominante virus). Men, som sagt, dette avhenger av utviklingen.

https://scitechdaily.com/rapidly-ad...update-coronavirus-vaccines-for-omicron/

Dette vet vi.
Det står tydelig i artikkelene jeg linket til og innlegget mitt er tuftet på prinsippet at vi ikke vet helt sikkert enda. Det man helt sikkert kan si er at når HD eller FHI går ut og sier at det "ganske sikkert ikke" så er det det samme som at det ikke gjør. Det er bla slik sentralbanker uttaler seg om ting.
Slår dette til så kan ikke jeg se annen grunn til å ta dose 3 enn at den beskytter mot de andre eksisterende virusene og muligens vil gjøre det mot fremtidige. Mot Omikron kommer den antakeligvis ikke til å funke. Situasjonen vi står i i dag hvor vi er så godt som tilbake til start viser jo det. Det vi fremdeles kan håpe på er at den er mildere slik at vi åpner opp litt igjen over jul/nyttår. Ting kan tyde på det. Jula er uansett f..cked.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: EspenS] #2691543 13/12/2021 11:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: EspenS

Det må jo være åpenbart for alle og enhver hvor godt vaksinene hjelper mot alvorlig sykdom. Vaksineoppslutningen kan neppe ha vært høyere enn nå.

Ikke så åpenbart som man skulle tro, når man har kvalitetsinnhold som dette:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...mp;utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

- vi er litt tilbake til mars 2020
- vaksinene ser ikke ut til å gi full beskyttelse mot omikronvarianten.
- Nå ser det ut som vaksinene ikke beskytter oss så veldig godt mot denne nye varianten
- bortsett fra at vaksinene kanskje beskytter deg mot å bli alvorlig syk.
- vaksinene gir viktig beskyttelse mot alvorlig sykdom
- det ser ut til at den vil ha samme beskyttelse mot alvorlig sykdom ved omikronsmitte.

Kan noen gi meg executive summary? ICON_LAUGH

Disclaimer: har tatt alle tilgjengelige doser

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691548 13/12/2021 11:54
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ja, av og til så er det vanskelig å vite om det er journalister som formidler dårlig, eller om det er redaktører i medier som formidler andrehånds journalistkilder dårlig. Heldigvis er det noen få som både evner å ha en slags oversikt og i tillegg gis tilstrekkelig arbeidsflate for å legge det ut. Men folk flest har nok fått meg seg hovedpoengene nå, tross all støyen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: knutspeed] #2691549 13/12/2021 11:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knutspeed

- det ser ut til at den vil ha samme beskyttelse mot alvorlig sykdom ved omikronsmitte.

Her klarer ikke selv jeg å finne en god, alternativ tolkning. Denne er håpløs,

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2691555 13/12/2021 12:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anonymous
Dagbladet har tatt i bruk de store bokstavene, øker de mer nå må vi alle kjøpe større skjermer...

[Linket bilde fra i.postimg.cc]

ps. de har muligens klart å grave frem en død person med Omikron smitte, minst èn, i England:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=80315

Store bokstaver? Det er jo standard db.no der der...? ICON_WINK

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691571 13/12/2021 13:19
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Det smarteste her er vel å gjøre som alle vaksinemotstanderes drøm:

La alle de andre bli smitta eller på annen måte bygge immunitet, slik at man selv deretter kan dra nytte av opparbeidet flokkimmunitet til å bevege seg problemfritt rundt i samfunnet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: knutspeed] #2691584 13/12/2021 13:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Dagbladet har tatt i bruk de store bokstavene, øker de mer nå må vi alle kjøpe større skjermer...

ps. de har muligens klart å grave frem en død person med Omikron smitte, minst èn, i England:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=80315

Store bokstaver? Det er jo standard db.no der der...? ICON_WINK

Ingen som stusser på kvannen som går naken på alle fire?
Alle kan jo se at hen har sokker på seg?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691585 13/12/2021 13:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Forlenget juleferie, portforbudt, og minst tre uker med vassgraut?

Jeg har sett en del lastebiler i dag, med kun havregrynn i lasterommet.
Mon tro at staten kommer til å dele ut rasjoner med havregryn, levert på døra som skal holde en treukersperiode.
Godt at jeg kjøpte en boks med tomatbønner på lørdag, blir det i hvert fall julekos.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691586 13/12/2021 14:00
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er det noen gang regnet på kostnaden av 3 uker totalt portforbud? Da burde vel viruset bli borte?
Antar det er helt umulig å få til....

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: aug11x] #2691588 13/12/2021 14:03
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: aug11x
Er det noen gang regnet på kostnaden av 3 uker totalt portforbud? Da burde vel viruset bli borte?
Antar det er helt umulig å få til....

Ikke aktuelt. Syklene står i garasjen, og vi kjøpte ganske dyr port i 2019! Ikke pokker om staten får den!

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2691649 14/12/2021 07:28
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Saken med uferdige rapporter er at konspinisser og annet utøy vil ta tak i eventuelle skrivefeil og unøyaktigheter og misbruke de for alltid selv om man skulle rette ting senere. Så ja, når masse folk er politiske i steden for vitenskaplige i lesingen av rapporter må man ta politiske hensyn, det er ikke FHI sin feil.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2691651 14/12/2021 07:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
FHI gønna på med sine hysteriske 90.000 til 300.000 smittede hver dag fremover og den store panikk-bryteren ble trykket hardt.
Men gjett, FHI nekter å utlevere beregningene bak tallene!!!

«Aftenposten har bedt om å få innsyn i modellrapporten, som anslaget på 300.000 nye smittetilfeller pr.dag er basert på.
Svaret er foreløpig nei. FHI sier at rapporten vil bli offentliggjort når den er ferdig.
»

Ehh... Rapporten er ikke ferdig .. men tallene taes likevel ibruk...

https://www.aftenposten.no/norge/i/...ter-nyttaar-det-kommer-neppe-til-aa-skje

Neste uke kommer vel nyheten om at FHI endrer navn til PHI (Politisk Helseinstitutt) ICON_CRAZY

Ja. De er ute etter å ta deg. Alle sammen.

"Et foreløpig scenario viser at man om tre uker kan få mellom 90.000 og 300.000 tilfeller per dag. "

Merk at jeg har streket under et nøkkelord her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691653 14/12/2021 07:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan dele. Hva er grunnen til at hverken tall eller regnestykker er open source?
Det er veldig mange flinke mennesker som ikke tar seg råd til å jobbe i offentlig sektor som kunne bidratt her.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2691658 14/12/2021 08:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan dele. Hva er grunnen til at hverken tall eller regnestykker er open source?
Det er veldig mange flinke mennesker som ikke tar seg råd til å jobbe i offentlig sektor som kunne bidratt her.

Har du noen gang gjort modellberegninger? Hvis ikke, er det kanskje hovedgrunnen til at du ikke forstår dette.

Det er en stor forskjell på å lage beregninger som en kan diskutere med noen få innvidde for å være noenlunde sikker på at de stemmer, og å lage dem publiserbare. Det siste innebærer å skrive fyldig dokumentasjon som forklarer premisser og metode slik at hvem som helst kan gjøre seg opp en mening om modellen og resultatene stemmer.

Sistnevnte tar tid.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2691666 14/12/2021 08:48
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

Har du noen gang gjort modellberegninger? Hvis ikke, er det kanskje hovedgrunnen til at du ikke forstår dette.

Det er en stor forskjell på å lage beregninger som en kan diskutere med noen få innvidde for å være noenlunde sikker på at de stemmer, og å lage dem publiserbare. Det siste innebærer å skrive fyldig dokumentasjon som forklarer premisser og metode slik at hvem som helst kan gjøre seg opp en mening om modellen og resultatene stemmer.

Sistnevnte tar tid.

Publisering? Jeg snakker om vanlig open source.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2691667 14/12/2021 08:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sistnevnte tar tid.

Du må fremdeles gjøre det forståelig for dem som leser. Hvis dette eksisterer på et regneark som ikke er intuitivt, kan det å gjøre det åpent tilgjengelig fort gi veldig mange spørsmål man må bruke verdifull tid på å svare. Derfor er det mer effektivt å bruke tid på å dokumentere hva man har gjort FØR beregningene offentligjøres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2691668 14/12/2021 08:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Sistnevnte tar tid.

Nettopp, og derfor ligger det (siden i går) en risikovurdering på FHI som i kort gir informasjon om vurderingene de har gjort:

https://www.fhi.no/contentassets/c9...0/vedlegg/risikovurdering-2021-12-13.pdf

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk hele tiden må skrike høyt om noe som blir skrevet i mediene isf. å bruke den tiden til å gå inn på nettsiden til FHI (mfl.) først, og så om de fortsatt sitter med spørsmål kontakte FHI eller gå videre til internasjonale rapporter som ofte også ligger til grunn for vurderingene i Norge.

.......... og så er man skuffet over at 'myndighetene' ikke vil høre på dem.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2691669 14/12/2021 08:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har et fjernt minne om dette har skjedd en gang tidligere, en eller annnen påstått eksponentiell vekst uten fremleggelse av regnestykket?

Vi har nå to stykker å forholde oss til ICON_WINK

Hvis du ikke hadde blokkert meg, kunne du i dag lært at Manns "hockeystick curve" bekreftes av uavhengige modeller der bergeningene ER tilgjengelige.

Men det ser ikke ut som du er her for å lære.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2691670 14/12/2021 08:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Tenker på en sånn type rapport?

https://www.nature.com/articles/s41598-021-83853-2

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2691671 14/12/2021 09:04
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis du ikke hadde blokkert meg, kunne du i dag lært at Manns "hockeystick curve" bekreftes av uavhengige modeller der bergeningene ER tilgjengelige.

Poenget er ikke modellenes eller dataene korrekthet. Det er mangelen på innsyn og reproduserbarhet på publiseringstidspunktet som er emnet her.

Og apropos klimadata og klimamodeller. De er jo blitt forbilledlige i å dele begge deler som open source. Hvorfor skal epidemiologi være så veldig mye annerledes. Spesielt når det er offentlige institusjoner som sitter på begge delene?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2691672 14/12/2021 09:06
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Nei jeg tenker sånn som dette

https://github.com/CDCgov

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2691678 14/12/2021 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
mangelen på innsyn og reproduserbarhet på publiseringstidspunktet

Men modellene til FHI er ikke publisert. De er foreløpige beregninger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2691680 14/12/2021 09:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Åh, denne:

https://github.com/folkehelseinstituttet

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691685 14/12/2021 10:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker FHI gir ut rätt mye av det de gör i rapporter och har för mig att modellen de bruker också er tillgänglig. Har dock ikke letat rundt i det sista.

Att ha all modellering och data tillgänglig så andra kan se och bruke den är som GeirK skriver väldigt mycket mer jobb än att få till en modellering som forskaren själv kan bruke. Beror dock självklart på vilka program man bruker hur vansklig det er. Tillslut er det nog bättre för alla hvis det görs men tidsbruken kan vara för stor. Hvis procedurer och antaganden kommer fram bör det ikke heller vara nödvändigt.

Har inga detaljer i detta tillfället men föredrar hvis de lägger ned tiden på själva modelleringen och slutsatserna av den så man kan tidigt kan handla efter dem, så får El-Syklo utföra sina egna beräkninar i valfritt rameverk ett tag, istället för att lägga ned ekstra tid på en open source lösning innan man kan handla på resultatet på modelleringen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2691688 14/12/2021 10:22
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig

Men det ser ikke ut som du er her for å lære.

What took you so long ?

Gi noe som varer, gi fan
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2691691 14/12/2021 10:34
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Her klarer ikke selv jeg å finne en god, alternativ tolkning. Denne er håpløs,

Det går så fort nå at jeg ikke klarer å henge på.
Ser at nå kjøres det på med vaksinering både hjemme og ute.
Har de funnet ut siden i går at vaksinen hjelper likevel eller er det logikken min som ikke henger med?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2691699 14/12/2021 11:08
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Åh, denne:

https://github.com/folkehelseinstituttet

Jepp nettopp. Hvorfor ligger ikke modellene og dataene der?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691702 14/12/2021 11:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Fordi de kanskje bruker standardmodeller som du finner andre steder på Github?

Edit: Mener vi har vært inne på denne før, var i hvert fall flagget hos meg.

https://www.fhi.no/en/id/infectious-diseases/coronavirus/coronavirus-modelling-at-the-niph-fhi/

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2691704 14/12/2021 11:12
Loki Offline
Besatt
Besatt
Vaksinering er det eneste reelle virkemidlet man har så da pøser man på inntil det tiltaket er oppbrukt.
For å få maksimal effekt stenger man ned inntil det er gjort.

Så tar man en ny vurdering: slippe opp og håpe nåværende vaksiner er god nok, eller stenge ned inntil bedre vaksiner er på plass (18-24 mnd*) eventuelt bare la det gå (veldig lite trolig).

*) Før 18-24 mnd har gått har viruset naturligvis mutert på nytt og man får et nytt kappløp mellom virus og vaksinering.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2691713 14/12/2021 11:58
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Fordi de kanskje bruker standardmodeller som du finner andre steder på Github?

Kan jeg tolke deg dit hen at du tenker FHI har en hensiktsmessig tilnærming til å dele sine data og prosesser, gitt hvordan disse tilsynelatende tillegges vekt i utforming av politikk?

Jeg er usikker på hvordan FHIs informasjon i den formen vi ser, er særlig til nytte for en gjeng som knapt klarer å lese og forstå et enkelt regelverk pendlerleiligheter. Så ja, jeg tenker at tilgjengeliggjøring og tilrettelegging for publikum er svært nyttig.

Side 11 av 31 1 2 9 10 11 12 13 30 31

Moderator  support