Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Skiforeningens holdning til fatbike-sykling

Skiforeningens holdning til fatbike-sykling #2691594 13/12/2021 15:19
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det bør herske liten tvil om at skiforeningen er svært negativ til fatbike-sykling. Det gjelder både ut i fra hva som står i "Snø & ski" og hvordan de uttaler seg. Ansatte truer til og med med å skjelle ut fatbike-syklister:
Løypebas forbannet på syklister i skiløypene

Når mediene tar dette opp dette med andre aktiviteter i skiløypene en skigåing så har de lagt seg på en linje ved at de sier at de lager løyper for skigåere. Ut fra et teknisk synspunkt så er det jo ikke sant. Legger de løyper så er det til bruk for alle som holder seg innenfor markaloven og allemannsretten. Det vil si, så lenge du ikke ødelegger så har du fritt bruk. Det at man kan se fatbikespor er ikke nok til at man kan si at de er ødelagt. Forøvrig ødelegger nok skøyting langrennsporene langt mer enn noe annet. Det finnes også andre aktiviteter, som gåing og hundekjøring, som bruker disse sporene. Etter det tekniske så gjenstår det kun en forakt for andre brukere. Jeg mener derfor at et slikt utsagt ikke er uskyldig, og kan føre til opphetet stemning. Burde ikke egentlig skiforeningen bidra til å roe gemyttene i stedet, ved å si at: Vi lager skiløyper, men alle har rett til å bruke dem så lenge løypene ikke blir ødelagt. For min del mener jeg at skiforeningen kunne trengt seg en nesestyver.

Hvis de mener at det er så problematisk å sameksistere med andre brukere så burde man kanskje se på løsninger der man nekter dem å legge en del løyper om vinteren (her må det sies at det er Oslo kommune som står for de bynære løypene), og heller la f.eks. veier og tilrettelagte stier bli måkt, slik at flere velger disse til andre aktiviteter enn skiaktiviteter.

Generelt sett reagerer jeg på skiforeningens holdning til brukere av marka. Det virker som om de tror de er en slags myndighet. Et forslag forbud om stisykling fordi det trener birken-syklister på markaveiene er et eget kapittel. Men de har også bevisst spredt feilinformasjon, som for eksempel hvor fort det er lov å sykle på markaveiene. Det er en slags mobbing av andre brukere jeg mener vi ikke skal være bekjent av. Det er faktisk ingen behovsprøving av bruken av marka så lenge man holder seg innenfor loven. Å ha en slik organisasjon som prøver å gi ekstra føringer, der de gjerne fremstiller dette som sannheter, kan skape dårlig stemning, og uheldige situasjoner. En ting er at en voksen mann blir skjelt ut av en løypebas, og fikk dagens underholdning. Men hva med en gubbe av en markatraver på ski som finner det for godt å skjelle ut kvinner eller barn fordi de ikke har latt seg underkaste seg av skiforeningens føringer, hellig overbevist om at skiforeningen sitter på sannheten? Det kan fort bli en skremmende opplevelse. Hvordan jobber NOTS opp mot disse? Finnes det noe å gjøre med dem? At de prøver å få folk til ha en slags dårlig samvittighet for å bruke løypene er ikke bra, og burde stanses. Burde kommunene fortsatt samarbeide med en slik organisasjon? Det virker som tiden har løpt fra dem.....

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691662 14/12/2021 08:40
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lager man uforholdsmessige spor, så er det IKKE ok å sykle/gå i løypa. Der er jeg 100% enig med skiforeningen.
Så får markalov være markalov. Man ødelegger ikke skisporene de dagene det er godt skiføre.

De andre dagene, de dagene med hardt føre som man ikke synker ned i , og is: Sykle i vei :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691664 14/12/2021 08:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Nå sykler ikke jeg fatbike selv, men mitt inntrykk er at det skal være relativt myke forhold før fatbikeavtrykk i det hele tatt synes. Jeg, som går klassisk, blir mye mer "plaget" av folk som skøyter over klassisksporet.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691686 14/12/2021 10:13
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Usikker hva trådstarter har opplevd av holdninger men artiklene han refererer til er fra jan 2015.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691687 14/12/2021 10:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg forstår Skiforeningen godt. Noen ødelegger spor og andre ikke helt avhengig av underlag, bredde på dekk osv. Generelt bør gående og syklende være svært forsiktige med å oppholde seg i skiløyper. På Nesodden sykler jeg aldri i skiløype men på fjellet hvor det er færre folk og harde forhold hender det jeg tar en tur... Her er det lett for alle å se at jeg ikke setter spor. Kun en gang har jeg fått kjeft, en 40-50 åring som skøytet i stykker trikkespor slo etter meg med staven og skrek. Jeg møtte han igjen på Fiskeløysingen, hentet karbonstavene hans og sa at dersom han ikke ble med bort i sporene for å se hva han og jeg hadde satt av spor ville jeg knekke stavene hans. Jeg fikk tomler opp fra et par fedre på tur med familien og min nye uvenn måtte innrømme at han ødela spor og at jeg ikke gjorde det. Han slapp å gå hjem uten staver. På Sjusjøen eller opp fra Sognsvann ville jeg aldri syklet i skiløypa uansett hvor hardt unerlaget er, det ville blitt bråk uansett. Så ja jeg forstår skiforeningen.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691689 14/12/2021 10:24
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: supernalle
Det bør herske liten tvil om at skiforeningen er svært negativ til fatbike-sykling. Det gjelder både ut i fra hva som står i "Snø & ski" og hvordan de uttaler seg. Ansatte truer til og med med å skjelle ut fatbike-syklister:
Løypebas forbannet på syklister i skiløypene

Du klarte dra frem en 6 år gammel artikkel fra arkivet for å lage innlegget ditt. Hvem er det som er negative til hva sa du?

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Kjetil307] #2691690 14/12/2021 10:32
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kjetil307
Usikker hva trådstarter har opplevd av holdninger men artiklene han refererer til er fra jan 2015.

Spiller det noen rolle om artikkelen er fra 2015? Selv har jeg brukt fatbike siden 2006.

De aller, aller fleste er positive og smiler, men det finnes noen få unntak. Det er alltid gretne gamle gubber. På den annen side liker jeg slike "konflikter". Jeg tar alltid diskusjonen, og det ender alltid med at de blir enige med meg.

Uansett trenger ikke skiforeningen å fyre opp under slike usaklige holdninger. Man må ta inn over at det er flere helårssyklister i marka, og at de har like mye rett på marka som skiløpere, og ting skal derfor være lagt like mye til rette for dem. Fjerning av flere skiløyper om vinteren kan være en vei å gå, hvis det er problemer med sameksistering.

Redigert av supernalle; 14/12/2021 10:48.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691696 14/12/2021 11:00
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Spiller det noen rolle om artikkelen er fra 2015? Selv har jeg brukt fatbike siden 2006.

De aller, aller fleste er positive og smiler, men det finnes noen få unntak. Det er alltid gretne gamle gubber. På den annen side liker jeg slike "konflikter". Jeg tar alltid diskusjonen, og det ender alltid med at de blir enige med meg.

Uansett trenger ikke skiforeningen å fyre opp under slike usaklige holdninger. Man må ta inn over at det er flere helårssyklister i marka, og at de har like mye rett på marka som skiløpere, og ting skal derfor være lagt like mye til rette for dem. Fjerning av flere skiløyper om vinteren kan være en vei å gå, hvis det er problemer med sameksistering.

Har du hørt med skiforeningen om deres holdning til Fatbike i skiløypa etter artiklene Januar 2015.Sikker på at de har samme holdning som denne løypekjøreren.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Kjetil307] #2691703 14/12/2021 11:11
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Har du hørt med skiforeningen om deres holdning til Fatbike i skiløypa etter artiklene Januar 2015.Sikker på at de har samme holdning som denne løypekjøreren.

Som jeg viser til i hovedinnlegget så er holdningen deres klar, både gjennom ski & snø, samt uttalelser i media.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691735 14/12/2021 13:27
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Ting å klage over i 2021:
1: vaksinekrav
2: koronanedstenging
3: utenlandskabler
4: skiforeningens holdninger til fatbike i 2015

Heelt sikker på at du ikke skal bruke sinnet ditt på en av de tre første? Da greier du sikkert å finne ett eller annet samhold. For nummer 4 er det ingen som har veldig mye sympati med.

Redigert av Anerds; 14/12/2021 13:28.
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Anerds] #2691739 14/12/2021 13:33
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anerds
Ting å klage over i 2021:
1: vaksinekrav
2: koronanedstenging
3: utenlandskabler
4: skiforeningens holdninger til fatbike i 2015

Heelt sikker på at du ikke skal bruke sinnet ditt på en av de tre første? Da greier du sikkert å finne ett eller annet samhold. For nummer 4 er det ingen som har veldig mye sympati med.

Hvis du det er det det du mener står så bør du kanskje ta grunnskolen om igjen. Det viser kun din manglende evne til å forstå et innlegg. Det ble gitt som et eksempel på hva en løypebas har sagt.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691763 14/12/2021 15:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det har skjedd en hel del generelle endringer i Skiforeningen rundt sykling.
Jeg er ikke medlem lengre, men før jeg sluttet med det i 2018-19 (?) var den generelle holdningen til sykling i Snø og Ski ganske positiv.

Det er riktig at sykling i skisporene ikke akkurat fremmes enda. Og jeg har ingen problemer med det.
Ja det skader ikke skispor under de rette forholdene. Nei, de fleste syklister kan ikke vurdere dette selv. Ja skøyting i nylagte trikkeskinner er også en uting. Det samme er hester, hundebæsj, folk som går tre i bredden og gamle gubber som kjefter.

For øvrig en hands on problemløsning av EmilZipp. Det skulle jeg gjerne sett.

LarsB

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: larsb] #2691766 14/12/2021 15:28
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Nei, de fleste syklister kan ikke vurdere dette selv.

Lovverket er lagt opp til at man skal det, så formelt sett er dette feil.

"Sykling i skisporet"... vel, nå er det brede traseer (til forskjell hva det historisk pleide å være), der det ligger issvuller til langt ut i juni. Det er som oftest bredt mellom sporene, og de ligger på kombinasjonen av de mest naturskjønne og fremkommelige traseene om vinteren. Det er ikke tilfeldig hvor disse traseene ligger. Dette er en "motorveier" med komprimert snø, og det bør være opplagt at andre brukergrupper bruker dette også. Det finnes faktisk folk som bruker skogsbilveier til andre ting enn å kjøre bil. Tenke seg til, til tross for at det bygges sykkelveier i sentrum, og at man gå på blåstier. Folk er så utakknemmelige, altså... (Anerds, det siste var ironi.)

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691768 14/12/2021 15:38
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Vi er vel relativt enig i at om man ikke lager spor etter seg, så er det greit å sykle i skisporet. Ødelegger man langrennsspor så er man drittsekk, uansett ski, sykkel eller sko. Det renner ikke over av dager med fint langrennsføre (på østlandet) så da er det greit å holde seg unna. Er jo ikke sånn at langrennsløyper legger beslag på alt av veier og stier heller.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: aug11x] #2691771 14/12/2021 15:50
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: aug11x
Vi er vel relativt enig i at om man ikke lager spor etter seg, så er det greit å sykle i skisporet. Ødelegger man langrennsspor så er man drittsekk, uansett ski, sykkel eller sko. Det renner ikke over av dager med fint langrennsføre (på østlandet) så da er det greit å holde seg unna. Er jo ikke sånn at langrennsløyper legger beslag på alt av veier og stier heller.

Hva synes du? Vedlagt ligger skiforeningens eget kart over løypene nord for Oslo. Skiforeningen og andre "som ikke liker syklister i sporet" har veldig enkle løsninger for andre. Det er soleklart at det er bedre å sykle fatbike i oppkjørte løyper enn på isete bilvei, som også kan være veldig sporete. Det snakkes om piggdekk, og antall dager man kan sykle med piggdekk på bilvei i marka. Dagene det er perfekte forhold for det er svært få (jeg kjøper ikke argumentet om at dette er et flott vinteralternativ). Selvfølgelig finnes det vintre som er unntak, men i en normalvinter så vil en bilvei enten ha strekninger "løs" med grus eller strekninger med løs snø, i stedet for is eller hardpakket snø de aller fleste dagene. Dette var utgangspunktet for at jeg selv gikk til anskaffelse av fatbike. Hvorfor skal man holde seg unna? Det er vel opplevelsen man er ute etter for mange. Den er vel like viktig for syklistene. Det er en slags greie at mange tror alle trener til Birken. De fleste på fatbike gjør ikke det. Da kan man like gjerne spørre disse skiløperne hvorfor de ikke bruker stakemaskinen på sats istedet, eller er i svømmehallen.

[Linket bilde]

Redigert av supernalle; 14/12/2021 16:06.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691773 14/12/2021 16:13
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Hvem er det du er så sinna på? Har du selv opplevd noe traurigt, eller har du bare lest om en løypebas som ikke liker syklister? Du virker ikke som en person det er morsomt å treffe på i skauen ihvertfall.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691774 14/12/2021 16:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Selvom det er mye skiløyper så er det jo fortsatt mye stier. Uten skiløyper så hadde det jo bare vært løssnø der, så det er jo ikke slik at skiløypene "stjeler" sykkelspottene dine. Hva med å trekke dekk og lage løyper selv? Det driver vintersyklistene med her.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691776 14/12/2021 16:26
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg ser at Skiforeningen har reklamert for "Global fatbike day", ser også at Erik Eide, generalsekretær i Skiforeningen i et intervju sier: "Eide forteller at det er nokså få klagesaker når det kommer til bruk av fatbike hos Skiforeningen. Han er enig med Lorentzen om at fatbike egentlig ikke er noe stort problem.

- Fatbike brukes bare når det er hardt føre og at det da ikke blir noe spor å snakke om, sier Eide."

Artikkelen jeg sakset fra er her: https://www.nettavisen.no/nyheter/k...a-sorge-for-skiloyper/s/12-95-3424075900

Lars-Erik
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Ugla] #2691780 14/12/2021 16:50
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Jeg ser at Skiforeningen har reklamert for "Global fatbike day", ser også at Erik Eide, generalsekretær i Skiforeningen i et intervju sier: "Eide forteller at det er nokså få klagesaker når det kommer til bruk av fatbike hos Skiforeningen. Han er enig med Lorentzen om at fatbike egentlig ikke er noe stort problem.

- Fatbike brukes bare når det er hardt føre og at det da ikke blir noe spor å snakke om, sier Eide."

Artikkelen jeg sakset fra er her: https://www.nettavisen.no/nyheter/k...a-sorge-for-skiloyper/s/12-95-3424075900

Jeg må si dette er nye koster, men generelt gjenspeiler det ikke det som blir uttrykt i ski og snø om dette.

Samtidig ser vi mye av problematikken i denne artikkelen: (fritt gjengitt) hold dere unna, sesongen er kort, hold dere på veien, det koster penger å lage skiløyper, osv.

Hvorfor skal syklister holde seg unna i helgene? Tar en syklist mer plass enn en skiløper?

At det koster mye penger er mulig, men hvordan vet de at alle syklister ikke er medlem i skiforeningen? Merkelig holdning. Det er mange skiløpere som bruker dette som ikke har betalt en krone til skiforeningen. Hvem skal den største moralske bruksretten (selv om dette bare er tøv)? Syklisten som har betalt kontigent, eller skiløper som ikke har betalt?

Jeg skal være såpass ærlig på at gående lager ofte hull, og det nok er problematisk, men de går ikke så langt.... så det begrenser seg nok hvor problematisk det er. Lager de hull så bryter de loven, og det er vel egentlig det mest problematiske her.

Om det er morsomt å møte på meg i skaugen tror jeg de fleste synes, i det minste synes de nok det er hyggelig, med mindre de utfordrer meg, og de utfordringene liker jeg svært godt.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: larsb] #2691789 14/12/2021 19:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: larsb

For øvrig en hands on problemløsning av EmilZipp. Det skulle jeg gjerne sett.
LarsB

Tar det som et kompliment Lars :-)

Ingenting er som en god diskusjon om hundedritt eller skiløyper :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691859 15/12/2021 09:48
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Ugla

Jeg må si dette er nye koster, men generelt gjenspeiler det ikke det som blir uttrykt i ski og snø om dette.

Samtidig ser vi mye av problematikken i denne artikkelen: (fritt gjengitt) hold dere unna, sesongen er kort, hold dere på veien, det koster penger å lage skiløyper, osv.

Hvilket ski og snø er det du henviser til?
Du kan lese dem her:
https://www.skiforeningen.no/omoss/publikasjoner/sno--ski/
Jeg skummet gjennom 2018, 2019, 2020 og 2021 og finner ingenting negativt om sykkel vinterstid.

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691861 15/12/2021 09:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Nå var dette en artikkel hvor man intervjuet en kar som åpenbart hadde sterke meninger om tematikken, og ja det du skriver over kan jo være en riktig beskrivelse av vedkommende sine holdninger.

Så har altså journalisten spurt Skiforeningen hva de mener, og da kom svaret jeg la inn i tråden. Skiforeningen har uttalt via deres øverste leder at dette er et lite problem når det kommer til fatbike i skiløypene.

Lars-Erik
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Ugla] #2691864 15/12/2021 10:07
perbl Offline
More than words
More than words
Nå må du ikke ødelegge en god opphisselse med nøkterne fakta da!

Per B.
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691867 15/12/2021 10:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du klager altså på én sur fyr i Marka. Kom deg ut, så får han selskap!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2691887 15/12/2021 12:23
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

De aller, aller fleste er positive og smiler, men det finnes noen få unntak. Det er alltid gretne gamle gubber.

Skiforeningens løypebaser er jo i hovedsak nettopp gretne gamle gubber. Møter jeg en løypebas i Nordmarka så er det nesten garantert at løypebasen skal fortelle meg skrekkhistorie(r) om syklister i skiløypa. Dette gjerne når jeg sykler på grusvei eller når jeg står på utsiden av Kikutstua, mens løypebasens sønn på ca 10 år ulovlig freser rundt på snøscooteren ved siden av oss.

Sykling i skiløypa er ikke et problem i Nordmarka. Om det er noe som ødelegger skiløypene som Skiforeningen prepper så er det skiløpere og hunder. Skiløypene som blir tråkket ned av fotfolk er det Bymiljøetaten som prepper og de er det fritt frem for alle å bruke uavhengig av hva man har på bena.

Men Skiforeningen liker jo å ta cred for å preppe mer enn de egentlig gjør, for å få mer penger i kassa.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: Alpers] #2691909 15/12/2021 13:25
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Du klager altså på én sur fyr i Marka. Kom deg ut, så får han selskap!

Snakk for deg selv!

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: magnusc] #2691910 15/12/2021 13:32
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: magnusc

De aller, aller fleste er positive og smiler, men det finnes noen få unntak. Det er alltid gretne gamle gubber.

Skiforeningens løypebaser er jo i hovedsak nettopp gretne gamle gubber. Møter jeg en løypebas i Nordmarka så er det nesten garantert at løypebasen skal fortelle meg skrekkhistorie(r) om syklister i skiløypa. Dette gjerne når jeg sykler på grusvei eller når jeg står på utsiden av Kikutstua, mens løypebasens sønn på ca 10 år ulovlig freser rundt på snøscooteren ved siden av oss.

Sykling i skiløypa er ikke et problem i Nordmarka. Om det er noe som ødelegger skiløypene som Skiforeningen prepper så er det skiløpere og hunder. Skiløypene som blir tråkket ned av fotfolk er det Bymiljøetaten som prepper og de er det fritt frem for alle å bruke uavhengig av hva man har på bena.

Men Skiforeningen liker jo å ta cred for å preppe mer enn de egentlig gjør, for å få mer penger i kassa.

Spot on, og jeg poengterer også at Oslo kommune prepper bynære løyper. Det med løypebasen var bare et eksempel, men det viste i hvert fall dårlig ledelse (i hvert fall i 2015), da man skal klare å viske ut slike ytringer hos de ansatte. En god måte for ledelsen å løse dette på er å uttale utad at det ingen har mer rett på løypene enn andre, og at det ikke er noen behovsprøving, og ikke med et "vi lager løyper for skiløpere". Det er ikke en uskyldig uttalelse, men ekskluderende holdning, som kan skape konflikter i marka. Jeg har forståelse for at de ønsker å reklamere for seg selv, men det er ikke veien å gå for å få inn kontigent fra fatbikere.

Redigert av supernalle; 15/12/2021 15:54.

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2692503 21/12/2021 14:59
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg skal være såpass ærlig på at gående lager ofte hull, og det nok er problematisk, men de går ikke så langt.... så det begrenser seg nok hvor problematisk det er. Lager de hull så bryter de loven, og det er vel egentlig det mest problematiske her.

Hvilken lov sikter du til her?

Bjørn
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: bjorn] #2692504 21/12/2021 15:10
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: bjorn

Hvilken lov sikter du til her?

Friluftsloven

- Voltaire
Re: Skiforeningens holdning til fatbike-sykling [Re: supernalle] #2692505 21/12/2021 15:24
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
skiforeningen har vel aldri vært negative mot syklister, det de eventuelt måtte være negative til er syklister i skiløypene.

som det er nevnt i tidligere tråder så er det en grunn til at det kalles skiløyper. jeg har møtt folk til fots med og uten truger, med barnevogn, sett spor etter hester (kjent problem i enkelte områder) og ikke minst syklister. Mange gjemmer seg bak allemannsretten og krever tilgang til skiløypene og gir i større eller mindre grad jamnt faen i om de ødelegger løypene.
Tidligere "storheter" innen sykkelsporten som har hatt som yrke å promotere fatbiker har vært blandt sistnevnte gruppe (det er en bruker som ikke er så ofte innom)

Jeg kunne kjøpt meg en fatbike for å bruke den på preparert stier, ser for meg at det vil være en fin greie. Slike preparerte stier finnes ikke i mitt nærområde. I skiløypene går jeg på ski.

Når forholdene tilsier det så ser jeg at fatbikesykler ikke lager spor i skiløypa, men jeg ser også at enkelte/mange ikke bryr seg om de lager spor. Når folk sykler i skiløypa - skal vi da nekte fotgjengere og joggere å bruke skiløypene ?

Veldig beroende på mulighetene der man bor, så vil jeg anbefale folk som går på beina eller sykler holder seg langt unna skiløypene og heller bruker skogsbilveier eller opptråkkede stier.

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå