|
Hvilke pedaler (og sko) skal jeg ha?
|
Hvilke pedaler (og sko) skal jeg ha?
07/12/2021 07:28
|
DeepFu
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Som glad amatør med watt som en elektrisk tannbørste sykler jeg mest fordi jeg liker det. Det blir desidert mest inne foran Zwift, men noen uker på Gran Canaria hver høst blir det, og ellers rundt i nærområdet på fine sommerdager. I alle fall.. Har nå Look Keo Blade, men lagrene begynner å bli slitne med mye slark. Har gode Bontrager sko, men de begynner å bære preg av å ha vært brukt en stund nå, både funksjons- og utseendemessig. Så spørsmålet er: Kjøpe nye Ultegra-pedaler og fortsette med landeveis-sko, eller bare ganske enkelt kjøpe "landeveis-SPD" og Grævel-sko?? Alternativ 1 er jo selvsagt rett svar, men alternativ 2 er jo for alle praktiske formål "bedre" for en amatør som kun sykler fordi han liker det. Tidligere erfaring er at SPD-sko kan føles litt myke i sålen, og at man kjenner pedalen igjennom når man sykler lenge, men nye gravel-sko er kanskje blitt stivere? Så hva skal jeg ha?
|
|
|
Re: Hvilke pedaler (og sko) skal jeg ha?
[Re: DeepFu]
07/12/2021 12:04
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Hei! Har vert gjennom 2 sett med Look Keo og har nå bytta til Shimano landeveispedaler, men sykler stort sett med Shimano terreng pedaler høst og vår samt på grus.
Terrengskoene er jo mye bedre å gå i samt at det med myke såler løser du lett med å kjøpe noen med stive såler. Har bla. Giro VR90 som jeg bruker på landeveissykkeln med terrengbedaler.
Jeg hadde kjøpt terrengpedaler og sko rett og slett fordi det er enkelt og bekvemt
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
07/12/2021 13:10
|
DeepFu
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvis man tenker at man går for SPD typ ES600 eller liknende, er da alt håp ute, og farge og stil på skoene helt likegyldig? Kan jeg like gjerne sykle med Shimano sandaler, eller gjelder fortsatt reglen om svarte eller hvite sko?
|
|
|
07/12/2021 19:39
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror nesten alle her på forum er amatører og sykler fordi vi liker det. (Ellers hadde vi ikke syklet.) Og de fleste liker det enda mer med godt utstyr. Hvis sykling er formålet (i stedet for spaserturer) ville jeg satset på stive landeveissko og pedaler.
|
|
|
07/12/2021 21:01
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt terrengpedaler på landeveissykkelen i flere år, siden det ble en del gåing (til og fra barnehage, før jobbpendling etc) og jeg ikke orket å bytte fram og tilbake.
Men til ditt bruk ser jeg ikke hva fordelen er med SPD-sko. Det er lettere å trives med landeveissko og -pedaler om du skal sitte mange timer på rulla eller på turer på Granca, etc.
Med mindre du tenker å gå en del i skoene også når du er på turer på Granca/nærområdet.
|
|
|
[Re: simson]
08/12/2021 07:13
|
DeepFu
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har brukt terrengpedaler på landeveissykkelen i flere år, siden det ble en del gåing (til og fra barnehage, før jobbpendling etc) og jeg ikke orket å bytte fram og tilbake.
Men til ditt bruk ser jeg ikke hva fordelen er med SPD-sko. Det er lettere å trives med landeveissko og -pedaler om du skal sitte mange timer på rulla eller på turer på Granca, etc.
Med mindre du tenker å gå en del i skoene også når du er på turer på Granca/nærområdet. Jaa, det er litt akkurat det. Når man begynner å kjenne igjen sprekker i asfalten oppover mot Ayacata har man kanskje syklet de samme veiene mange nok ganger. Samtidig er det jo massevis av grusveier av varierende kvalitet. Og de er mye av grunnen til at de skoene jeg har nå ser noe velbrukt ut.. Og sånn er det hjemme også. Skal man sykle noen steder av litt lengde er det ut på E6, men med litt hytteveier og anleggsveier her og der kan man få ganske mange mil uten at man utsetter seg for alt for mange trailere og bobiler. På rulla kan jeg nok bruke de pedalene og skoene jeg har lenge enda før de faller fra hverandre. Er liksom ikke noen krise hvis pedalkroppen detter av akslingen når man sitter i kjelleren.
|
|
|
08/12/2021 15:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg bruker normalt sett de utrolig lite gåvennelige Speedplay pedalene og klossene. Funker fint når man sykler. Når jeg er på ferie i Spania og tester litt mer ukjente veier og har erfart at Komoot gjerne ruter meg en grusvei eller to. Eller jeg vil på kafe, eller bare er redd for å komme bort, punktere og måtte traske endeløst med defekt sykkel bruker jeg SPD.
Med stive ritt-karbon-ballettsko spiller det liten rolle for syklingen om det er den ene eller den andre klossen.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
09/12/2021 13:13
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg bruker normalt sett de utrolig lite gåvennelige Speedplay pedalene og klossene. Funker fint når man sykler. Når jeg er på ferie i Spania og tester litt mer ukjente veier og har erfart at Komoot gjerne ruter meg en grusvei eller to. Eller jeg vil på kafe, eller bare er redd for å komme bort, punktere og måtte traske endeløst med defekt sykkel bruker jeg SPD.
LarsB Speedplays Walkable-klosser, som alle nye Wahoo Speedplay-pedaler leveres med er bedre å gå på enn Look og Shimano. Så fremt du ikke tråkker i løs sand eller jord. På fast underlag er de mye mindre glatte enn klossene fra Shimano og Look. https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkelpedaler/test-av-wahoo-speedplay-zero-pedaler
Redigert av sykkeloyvind; 09/12/2021 14:46.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
09/12/2021 13:44
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil slå et slag for Look-klosser uten gummiinnlegg. På våte flisgulv. Når man er like skjelven som Alpers før lunch.
|
|
|
10/12/2021 08:55
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Time Xpresso er mine favorittpedaler. Syns klossene er greie å gå med også. Man ser neppe grasiøs ut (som man sjelden gjør når man benytter landeveissko til spadsering), men de er mye mindre glatte enn Look sine klosser i alle fall.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
10/12/2021 11:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd med lagerlevetiden på Time da (Jeg har hatt to sett av dem. Høy årskostnad. Look nå). Tror jeg kjøper Dura-Ace neste gang. Jeg er gammel nok til den totale blasfemi, og ingen lager lengelevende enkelvedlikeholdte landeveispedaler som Shimano.
|
|
|
[Re: Valentino]
10/12/2021 12:01
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd med lagerlevetiden på Time da (Jeg har hatt to sett av dem. Høy årskostnad. Look nå). Tror jeg kjøper Dura-Ace neste gang. Jeg er gammel nok til den totale blasfemi, og ingen lager lengelevende enkelvedlikeholdte landeveispedaler som Shimano. Valentino erkjenner at Look har levetid som et politisk løfte. Det kommer til å sne på julaften i år. Og bli fred på nyåret.
|
|
|
[Re: Valentino]
10/12/2021 17:21
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Synd med lagerlevetiden på Time da (Jeg har hatt to sett av dem. Høy årskostnad. Look nå). Tror jeg kjøper Dura-Ace neste gang. Jeg er gammel nok til den totale blasfemi, og ingen lager lengelevende enkelvedlikeholdte landeveispedaler som Shimano. Vel, jeg har kanskje vært heldig da? Har et sett Xpresso 8 som vel nærmer seg 6-7 år nå, null vedlikehold, still going strong. Du har sikkert flere W/kg enn meg, men jeg har nok flere kilo, såh…. Har også flere Xpresso 2 og 4, også her helt uten lagertrøbbel.
|
|
|
10/12/2021 17:24
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
År gir kanskje et dårlig bilde forsåvidt, har ikke full oversikt over distanse, men ganske sikker på at de har gått langt over 20.000 km i alle fall. And counting.
|
|
|
[Re: Magnoos]
11/12/2021 18:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde to sett Xpresso 12. Veldig lette. Sikkert lette lagere også. Jeg elsket dem så lenge de varte, men det var som å bruke en Dino 246 som pendlerbil.
|
|
|
|
|