Jeg mistenker at du ikke er særlig mer mottagelig for råd fra blandeveisfolket hva gjelder såler enn du var hva gjelder bukkestyre

![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121386&filename=Topaz MG_3994.jpg)
Vil likevel si at jeg nettopp har hentet noen par
reinsdyrsåler som skal prøves ut de nærmeste ukene.
Jeg har altså ingen erfaring med dem ennå, men de bygger slett ikke så mye som bildene på hjemmesiden skulle tilsi, samtidig som de synes å lage mer luftrom under/rundt fotsåle og tær enn ullsåler jeg har sett. Og luft hjelper i kulda. Så jeg har tro på dem.
De skal til en viss grad forme seg etter foten, men er ikke ergonomiske, og har heller ikke aluminium eller annet isolerende materiale i bunn, så jeg regner med at Baronen avviser dem umiddelbart
Som forventet passer reinsdyrsålene i 44 ganske nøyaktig 45NRTH-sko i 45, og tilsvarende for såle i 43 og sko i 44.
Ellers er mine råd helt sammenfallende med det man hører fra erfarne ekspedisjonssyklister, fjellfolk og polarfarere:
Altså godt isolerte sko, som for oss syklister betyr beskyttelse mot kulda fra både pedaler/klosser og fartsvind, og som er 1-2 numre større enn man vanligvis bruker, slik at man får plass til flere lag sokker, forslagsvis tynn innersokk med ull innerst, deretter gjerne dampsperre for lengre turer, og siden skikkelig tykk, luftig ullsokk

Alt dette med tanke på sykling i 10-20 kuldegrader, eller noen grader mer eller mindre, ikke sånt varmvær med bare noen få minus

Tåvarmere og elektriske såler eller sokker fungerer også, om enn de har tidsbegrenset funksjon. Jeg ser absolutt nytten, og applauderer alt som hindrer forfrysning, men jeg prøver selv å bruke kroppsvarme. (Med inntoget av el-sykler kan man dog forvente stadig bredere tilbud av elektriske såler, sokker, hansker, jakker, vester, bukser, luer og sikkert etterhvert hjelmer, om man er ute etter det. Kanskje sykkelsko fiks ferdig med innebygget batteri og varmekabler

)
Kanskje er det noen nordfra på forumet som kan dele sine erfaringer.