Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 31 1 2 5 6 7 8 9 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690882 07/12/2021 18:34
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Lest exec summary fra konferansen på vg nå, og skjønner lite av hvordan dette skal bremse annet enn utelivet i Oslo. Meter og munnbindspåbud har vi allerede her. Masse rallemikk om skjenking og uteliv, men skole skal fortsette som før. Har ikke vært på pub på 2 år, knapt nok cafe, og vi kom aldri skikkelig tilbake fra hjemmekontoret med max et par dager på bortekontoret i uka.

Barna våre går på en ganske liten skole. De er flinke med smittevern. Av 300 elever har de hatt over 100 smittetilfeller *den siste måneden*. Vi og våre barn har kjørt selvtester opp i nesa nesten daglig, og beriket det med random PCR-kos. Senest i ettermiddag fikk vi ny mail fra skolen om påvist smitte hos en elev i klassen til eldstemann, beskjed om at de skulle få med selvtest hjem, og ballen ruller videre. Forrige var torsdag.

Samtidig sitter vi her hjemme og er småstressa siden kona nettopp har fått siste cellegiftskur og dermed null immunforsvar.

Har allerede rukket å bli like mett på Rockstar-pressekonferansene med nytt band som jeg var av den forrige i våres. For ikke å snakke om å vasse i drøvtygget og sammentvinnet sammensurium av "artikler" media pøser ut hver time. Er vel egentlig mest svett av media.

Neidasåjoda, får bare fruste her på forumet. Bedre enn Facebook ICON_SMILE

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690885 07/12/2021 19:11
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Du har jo helt rett. Smitten er sluppet fullstendig løs i de yngre årskullene, det dras med tilbake i de tusen hjem, og det gjøres alt for lite for å stoppe det. Karantenetiden for nærkontakter er også alt for kort, min søster trodde hun var beskyttet av vaksine og slapp unna, men dagen etter karantene var slutt slo det ut midt blant folk. Men regjeringen ønsket jo ikke lytte til anbefalingene om utvide karantenetiden i frykt for at det skulle være upopulært... kun for 'mistenkt omikron'. På pressekonferansen i dag ble det dog sagt at kommunene måtte forberede seg på å innføre gult nivå. Og det tipper jeg kommer ganske raskt i de pressede områdene. Ikke en dag for sent.

Et annet håpløst problem er manglende kapasitet til å sette vaksiner i eksempelvis oslo. De har visst siden 6 oktober at de skal vaksinere 65+. De regner ikke med å komme videre med 65- før over nyttår, dvs 3 måneder skal de bruke, med unntak av noen få bydeler. Et resultat av kraftig nedskalert vaksineringskapasitet. Dose 2 beskytter ca 35% mot smitte mot omikron, fersk dose 3 beskytter ca 80%, iflg ny kunnskap fra UK. Ergo er 3 dose fryktelig viktig nå. Andre land evner å mobilisere dette i langt større grad. Det er svært mange i Oslo nå i segmentet 45-65 og 6+ mnd. Oslo slipper fryktelig billig unna når fokuset til pressen blir 'ikke nok armer til alle vaksinene' i landlige kommuner.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690887 07/12/2021 19:23
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor ikke myndighetene har prøvd å gjøre helsevesenet mere solid overfor pandemien. Hvor er de nye inensivplassene? Hvor er midlene for å utdanne sykepleiere? Hva gjør de for å beholde sykepleierens som ikke vil være i jobben? Osv

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: johannessen] #2690888 07/12/2021 19:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: johannessen
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor ikke myndighetene har prøvd å gjøre helsevesenet mere solid overfor pandemien. Hvor er de nye inensivplassene? Hvor er midlene for å utdanne sykepleiere? Hva gjør de for å beholde sykepleierens som ikke vil være i jobben? Osv

Hvordan utdanner du en haug med intensivsykepleiere og -leger på kort tid?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690889 07/12/2021 19:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sanouka

Sitat: GeirK
Intuisjon er kun nyttig i temaer man har kunnskap om og erfaring med.

Der er vi uenige

Det kan godt hende, men da tar du feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690890 07/12/2021 19:39
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Det går selvsagt ikke, men et sted må man begynne. Hva syns du er en bedre taktikk?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690892 07/12/2021 19:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli
Det er ikke noen runder dette. Du har ikke sannsynliggjort i hvilken grad dette har blitt kommunisert sett opp mot mer tabloid kommunikasjon.

Dette har du ikke tall på, og å sitte å fiske opp lenker uten å vise i hvilken grad de har blitt eksponert, gir ingen indikasjon på hvordan en lite interesser publikumer oppfatter budskapet.

Dette er jaggu en så klassisk tilfelle av "moving the goalpost" at det bør inngå i et studium om logiske feilslutninger.

G: "Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere."
T: "Dette er ikke riktig. .. det har ikke fulgt med noe slik tvil i kommunikasjonen "
G: "<Linker til en mengde artikler der denne tvilen er kommunisert>"
T:"man trenger at myndighetspersonene forteller dette i klartekst. Har Erna, Høye, Raymond, Støre sagt det?"
G <Siterer fra pressekonferanser der dette har blitt kommunisert i klartekst>
T: "Du har ikke sannsynliggjort i hvilken grad dette har blitt kommunisert sett opp mot mer tabloid kommunikasjon."

Folk som ikke evner å innrømme at de tar feil, er det utrolig slitsomt å diskutere med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: johannessen] #2690893 07/12/2021 19:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det går selvsagt ikke, men et sted må man begynne. Hva syns du er en bedre taktikk?

Begrense smittespredningen. Det er ikke mulig å dimensjonere helsevesenet for fullt frislipp.

Med eksponensiell vekst vil ikke en dobling av intensivkapasiteten tillate særlig mindre restriksjoner enn det vi nå ser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690898 07/12/2021 21:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Begrense smittespredningen. Det er ikke mulig å dimensjonere helsevesenet for fullt frislipp.

Med eksponensiell vekst vil ikke en dobling av intensivkapasiteten tillate særlig mindre restriksjoner enn det vi nå ser.

Jeg tror du er enig i at de kunne ha fått r*va i gir og prøvd å komme i gang med å reparere helsevesenet. Hva om vi får noe annet oppå dette, eks en ulykke/storbrann, whatever, hvor vi må stable på beina et større antall intensivplasser? I mitt hode må helsevesenet til enhver tid ha budsjett stort nok til å la et visst antall ansatte dingle med beina og tvinne tommeltotter. I det minste så de kan ha normal arbeidstid, trygge arbeidsvilkår og god lønn.

Litt det samme som at politi etc ble tatt på senga en viss dag i juli for noen år siden. Hvor kjapt klarte landet å snu seg rundt da? Sorry for digresjonen, men jeg syntes dette er litt typisk.

Vogons, alle sammen!

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690900 07/12/2021 21:30
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Pressekonferansen var så ok som disse seansene kan være. Kred til regjeringen for å forsøke å gjøre lockdown litt mindre inngripende samt ett prinsipielt trampeklapp for å bruke seg av råd og anbefalinger i større grad enn vi har vært vant til. Så får vi se om det holder. Folk skal jo som kjent følge opp. Det kan jo erfaringsmessig være en vanskelig greie. Også har vi skolebarna som løper rundt med smitten som nevnt i tråden. Blir ikke overrasket om det kommer mer forbud og påbud om en ukes tid.

Debatten var bra
Der ble det stilt spm om kapasiteten av ei særdeles skarp professor på UiO. Det er interessant hvordan dette spm har blitt mer eller mindre begravet til nå. At man ikke kan bygge kapasitet nok til å komme ut av worst case betyr jo ikke at man ikke trenger å se på forbedringer.
Ellers så var kommunelegen fra distriktet et interessant bekjentskap med sine meninger om å endre strategi fra pandemi til kronisk strategi.
Det var også greit å se at langt de fleste ser ut til å være enige (med meg) om at dette ikke er en type situasjon som er holdbar særlig lengre. Eller dvs Guldvog annonserte vel mer eller mindre en presentasjon av ny strategi i april. Tipper vi kommer til å være i omtrent denne sitsen litt til eller fra frem til da. Det blir en lang vinter.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690901 07/12/2021 22:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det å kalle situasjonen «ikle holdbar», hjelper ingen ting. Virkeligheten bryr seg ikke om hva vi mener om den.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: knutspeed] #2690902 07/12/2021 22:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva mener du er et passe antall intensivplasser i beredskap til en hver tid?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690903 07/12/2021 22:30
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Jeg vet ikke Geir. Jeg jobber ikke med det. Men på generelt grunnlag vil jeg si at et rikt land som Norge godt kunne ha smykket seg med å være på topp blant land vi ønsker å sammenlikne oss med. Det kom jo frem ganske tidlig i pandemien at vi er langt nede på listen. En aldri så liten skandale i seg selv. Hva den blir, når det ikke er gjort noe som helst med kapasiteten på 1 og 1/2 år under en av de største krisene for folkehelsen i nyere historie tenker ihvertfall jeg litt rundt.

Redigert av sanouka; 07/12/2021 22:31.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690905 07/12/2021 23:13
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Vet ikke, men løsningen er garantert ikke tvungen lønnsnemd på syltynt grunnlag

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690906 07/12/2021 23:29
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Historien viser at pandemier er over på 3-4 år og etterlater seg en slagmark. Så jeg tipper vi straks er inne i siste halvdel. Bare å holde ut.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690909 08/12/2021 06:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet ikke Geir. Jeg jobber ikke med det. Men på generelt grunnlag vil jeg si at et rikt land som Norge godt kunne ha smykket seg med å være på topp blant land vi ønsker å sammenlikne oss med. Det kom jo frem ganske tidlig i pandemien at vi er langt nede på listen. En aldri så liten skandale i seg selv. Hva den blir, når det ikke er gjort noe som helst med kapasiteten på 1 og 1/2 år under en av de største krisene for folkehelsen i nyere historie tenker ihvertfall jeg litt rundt.

Kan man øke dette i særlig grad innen en periode på 18 måneder hvis man bestemmer seg for det?

Eller tar det lengre tid?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690911 08/12/2021 07:10
gare Offline
More than words
More than words

Kan man øke dette i særlig grad innen en periode på 18 måneder hvis man bestemmer seg for det?

Jeg er litt usikker på hvordan det er nå, men da jeg tok videreutdanning i intensivsykepleie var det et studium på halvannet år.
Man må selvsagt ha gått tre år på skole for å bli sykepleier først, og helst ha noe erfaring for å begynne på intensivutdanningen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: gare] #2690916 08/12/2021 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

Jeg er litt usikker på hvordan det er nå, men da jeg tok videreutdanning i intensivsykepleie var det et studium på halvannet år.
Man må selvsagt ha gått tre år på skole for å bli sykepleier først, og helst ha noe erfaring for å begynne på intensivutdanningen.

Nemlig. Så her må man ta sykepleiere fra stillinger som allerede er besatt. Da er det kanskje ikke noe man kan gjøre på 18 måneder.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690917 08/12/2021 07:57
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Ref siste (eller nest siste) nummer av Sykepleien (ja, kona jobber som sykepleier) så jobber 1 av 3 med sykepleierutdanning ikke som sykepleiere. Så det er vel relativt sannsynlig at om man hadde brukt noen av de 500 milliardene i koronatiltak på å f. eks tilby alle sykepleiere 200 000 mer i grunnlønn så hadde antageligvis en god del sykepleiere stått og banket på døra til sykehusene og lurt på om det var ledig jobb til dem.

Hun var relativt sint på statsministeren igår som under pressekonferansen sa at sykehuskapasiteten snart var sprengt og at det ikke var tilgjengelig sykepleiere i backup. For det er det absolutt. De gidder bare ikke jobbe som sykepleiere fordi betingelsene er ganske dårlige.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690920 08/12/2021 08:06
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hvor lang er en strikk og hvor legger man lista for for det å være sykepleier generelt og intensiv spesielt.
I krig og kriser så vil man gjerne ta ut det essensielle og bruke det i opplæring av motiverte borgere.
Diskusjonen rundt det å ruste opp sykeplasser på militært vis gikk på en annen tråd tidligere så den er det ikke noen vits i å fortsette på. Det som var mitt anliggende her er at selv ikke etter at det kommer frem at norsk intensiv kapasitet står til stryk så skjer det lite eller ingenting. Om det tar tid er sekundært i dette tilfellet da der ikke handler om epidemien primært, men om hvordan man prioriterer og hva slags forhold man har til beredskap generelt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: bjerkseth] #2690923 08/12/2021 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bjerkseth

Ref siste (eller nest siste) nummer av Sykepleien (ja, kona jobber som sykepleier) så jobber 1 av 3 med sykepleierutdanning ikke som sykepleiere. Så det er vel relativt sannsynlig at om man hadde brukt noen av de 500 milliardene i koronatiltak på å f. eks tilby alle sykepleiere 200 000 mer i grunnlønn så hadde antageligvis en god del sykepleiere stått og banket på døra til sykehusene og lurt på om det var ledig jobb til dem.

Hun var relativt sint på statsministeren igår som under pressekonferansen sa at sykehuskapasiteten snart var sprengt og at det ikke var tilgjengelig sykepleiere i backup. For det er det absolutt. De gidder bare ikke jobbe som sykepleiere fordi betingelsene er ganske dårlige.

Det vil da koste staten 7 milliarder mer hvert år hvert år fremover - eller kanskje mer siden det vil løfte lønnsnivået i andre sekorer også.

Vet vi at 200 000/år er nok?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690925 08/12/2021 08:15
gare Offline
More than words
More than words
Vel, jeg bruker ikke utdannelsen min lenger(det er selvsagt ikke helt sant, da alt man har lært har en verdi), men jeg trenger ikke autorisasjonen i den jobben jeg har nå. Det er rett og slett for deilig med fri hver helg, ingen helgejobbing og ingen jobbing i jul/påske/pinse/ osv osv.
Lavere lønn enn jobben som sykepleier, men man kan jo ikke forvente å få kompensasjon for ubekvem arbeidstid når man jobber 0800-1530.

Hadde grunnlønna vært 200 lapper høyere enn den er i dag som sykepleier hadde jeg nok vurdert det temmelig kraftig.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690927 08/12/2021 08:20
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J

Det er ikke lett, og vil også være helt feil ende å starte opp. Noe man derimot kan gjøre noe med er hvor attraktivt det er å være intensivsykepleier f.eks. Så slipper vi at veldig mange av dem jobber med helt andre ting. Det handler om lønn, stillingsprosent, arbeidspress, vakter, og sikkert en hel del andre ting. Om man bare sørger for at de som utdanner seg ønsker å fortsette i yrket er mye gjort.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: gare] #2690930 08/12/2021 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare
Vel, jeg bruker ikke utdannelsen min lenger(det er selvsagt ikke helt sant, da alt man har lært har en verdi), men jeg trenger ikke autorisasjonen i den jobben jeg har nå. Det er rett og slett for deilig med fri hver helg, ingen helgejobbing og ingen jobbing i jul/påske/pinse/ osv osv.
Lavere lønn enn jobben som sykepleier, men man kan jo ikke forvente å få kompensasjon for ubekvem arbeidstid når man jobber 0800-1530.

Hadde grunnlønna vært 200 lapper høyere enn den er i dag som sykepleier hadde jeg nok vurdert det temmelig kraftig.

Hvilke bransjer i hovesak vil da bli lidende fordi vi tar fra dem arbeidskraft?
Hvilke andre investeringer må vi gjøre for å skalere opp antall intensivplasser og hva er implementasjonstiden for disse? Må det feks bygges mer sykehusareal?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690931 08/12/2021 08:26
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Nei, det er nok bare å gi opp. Klin umulig å få gjort noe som helst med denne kapasiteten i løpet av et par år. Sannsynligvis også på lenger sikt. Mest effektivt at folk med sykepleierutdannelse jobber i andre sektorer, så ikke andre bransjer blir lidende.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Jåddhå] #2690932 08/12/2021 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jåddhå
. Så slipper vi at veldig mange av dem jobber med helt andre ting.

Hvilke andre ting jobber intensivsykepleiere med nå under pandemien når de behøves til det de er utdannet til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690936 08/12/2021 08:30
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Aner ikke.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690938 08/12/2021 08:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Det vil da koste staten 7 milliarder mer hvert år hvert år fremover - eller kanskje mer siden det vil løfte lønnsnivået i andre sekorer også.

Vet vi at 200 000/år er nok?

Jeg slang ut et tall jeg tenkte var høyt nok. Ref posten over så kan det virke som om tallet ikke var så håpløst.

Ja, det vil koste penger. Men det var strengt tatt ikke poenget mitt. Poenget var at det var mange utdannede sykepleiere tilgjengelig på kort varsel som staten fint kunne fått tilbake i jobb om man bare hadde brukt penger på et lønnsløft til sykepleiere istedenfor andre tiltaksordninger som var vesentlig mye dyrere. Bare på min arbeidsplass er 3 av 16 ansatte utdannet sykepleiere. Og de har sluttet fordi lønna er dårlig, arbeidspresset ble for stort pga nedskjæringer pga mangelfulle budsjetter osv. Jeg sier ikke at løsningen hadde vært å bla opp store summer til sykepleiere, jeg sier bare at påstanden om at det ikke er tilgjengelige sykepleiere og at det tar for lang tid å utdanne dem osv ikke stemmer.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690940 08/12/2021 08:41
gare Offline
More than words
More than words
Jeg jobber i NAV, har flere sykepleierkolleger som gjør det, og har andre tidligere kolleger som jobber innen forsikring, undervisning og slike ting.

Jeg er forøvrig såpass rusten etter 8 år utenfor sykepleieryrket at jeg måtte hatt temmelig mye trening for å føle meg kompetent og trygg.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690943 08/12/2021 08:48
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I 2030 vil det være flere eldre enn unge i Norge. Det vil kreve mer ressurser til bl.a. tjenester til eldre. Og vi opplever allerede nå manko på arbeidskraft i Norge i flere sektorer, som delvis avhjelpes med import av arbeidskraft. Kanskje er løsningen også denne gang å basere seg på arbeidsinnvandring av sykepleiere, også intensivsykepleiere ? «Også denne gang» … fordi Norge gjorde det samme for den del år siden ( også da var utsagnene fra sykepleiere den samme : for mye å gjøre, for lav lønn ..). Jeg husker godt hvor happy de svenske sykepleierne var, som kom til Norge. Her tjente de bedre og det var langt bedre bemanning og mindre stress her enn i Sverige.

Jeg tror det handler mer om andre faktorer ( som å slippe turnusarbeidere feks) enn lønn for å få sykepleiere i andre yrker tilbake til sykehjem, hjemmesykepleie og hektiske sykehus.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Side 7 av 31 1 2 5 6 7 8 9 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå