Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 31 1 2 4 5 6 7 8 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690819 07/12/2021 13:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tagelli
Dette er ikke riktig. Vaksinen ble lansert for ganske nøyaktig ett år siden, og det har ikke fulgt med noe slik tvil i kommunikasjonen om at så mange som mulig måtte vaksinere seg. "Vi må vaksinere oss, men det er fullt mulig det kommer en variant når som helst som gjør vaksinasjonen lite relevant"
Det høres bare ikke ut som noe som bør sendes ut i befolkningen på dispensasjonsgodkjenning. Dette må det da være mulig for den mest ihugga vaksineentusiast å skjønne?

Men hva er det du mener? At vaksinen vi har fått ikke er relevant?
Se på situasjonen i Tyskland. Sykehusene fylles opp av uvaksinerte som er smittet av delta-varianten av viruset.
De som er vaksinert er godt beskyttet mot denne. Vaksinen har virket og virker fortsatt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2690820 07/12/2021 14:01
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: sanouka
Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle.

Tilfredstillende er subjektiv.

Med historisk høy, høy smitte, ikke historisk høy testing, sykehusinnleggelser på nivået med mars/april i fjor, og intensiv ogf respiratorpasienter som ennå ikke følger etter er det lite sannsynlig at folkets immunitet er svekket av vaksiner. Det som derimot vil være veldig sannsynlig er at, om oppslutningen om vaksine faller, en tur til Sverige noe er de fleste kan se langt etter.

Skjønner egentlig ikke hele greia heller. Har aldri hørt noen klage på at influensavaksine bare har en virkningsgrad på 70 %, og at vil heller burde la være å vaksinere og isf. burde ha brukt andre tiltak. Lockdowm kanskje ICON_SMILE .

Feberfantasiene og babbelet ditt er vanskelig å få grep på. Derfor blir det nesten umulig å besvare. Vi må jo i lockdown uansett. Det vi sitter igjen med (og som iofs ikke er helt irrelevant) er en vaksine som gir oss bedre beskyttelse mot alvorlig sykdom (de lærde strides jo som kjent om hvor farlig den egentlig er).
Bottomline er at sånn som dette kan vi ikke drive på særlig mye lengre uten å permanent ende opp et sted vi kan finne på å ikke ville være. Eller for å være mer presis, et sted jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil være. Tilfeldighetene vil at stort sett hele verdens befolkning tenker omtrent det samme, men på et nørdeforum i et land langt langt mot Nord med oljefond, hytter og hjemmekontor så sitter det noen ensomme svaler og har det fint og kan ikke få nok kontaktbegrensende tiltak.

Etter 1 1/2 så tenker jeg at nå har vi prøvd det og at det er på tide å komme opp med noe nytt. At svaret kan være usikkert og ta lang tid skjønner alle. Kanskje kommer noen flere til å dø og kanskje det er greit. Livet går sin gang og døden er også en del av det. Å ha det som nå at man blir anklaget for å ville drepe bestemor hvis man ikke omfavner lockdown er lite formålstjenlig. Kan hende at skjerming av svake og eldre er veien å gå.

Problemet nå er jo at det blir fint lite snakket om alternativer. Det tror jeg tiden vil gjøre noe med.
Først og fremst må vi se hvordan Omicron utvikler seg og hvordan vaksinene fungerer. Men det kommer jo til å ta tid. Den siste 18 åringen vil vel være vaksinert i mai ca med den nye fremskyndingen på 5 mnd intervall fremfor 6 mnd.
Om vi blir sittende med tildels inngripende tiltak like lenge, vet jo ingen, men helt usannsynlig er det ikke.

Redigert av sanouka; 07/12/2021 14:03.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2690821 07/12/2021 14:01
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tex
Men hva er det du mener? At vaksinen vi har fått ikke er relevant?

Har jeg sagt det?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690822 07/12/2021 14:16
Tex Offline
Besatt
Besatt
Har jeg sagt det?

Nei, det er derfor jeg spør. Det ser ut fra ditt innlegg som at du er kritisk til at det angivelig ikke ble informert om at det kan komme senere varianter av viruset som vaksinen virker dårligere mot. Men det kan være en feiltolkning fra min side, selvsagt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690825 07/12/2021 14:18
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere.

Dette er ikke riktig. Vaksinen ble lansert for ganske nøyaktig ett år siden, og det har ikke fulgt med noe slik tvil i kommunikasjonen om at så mange som mulig måtte vaksinere seg. "Vi må vaksinere oss, men det er fullt mulig det kommer en variant når som helst som gjør vaksinasjonen lite relevant"

Det høres bare ikke ut som noe som bør sendes ut i befolkningen på dispensasjonsgodkjenning. Dette må det da være mulig for den mest ihugga vaksineentusiast å skjønne?

Folket ble fortalt at en dobbel runde med dette sannsynligvis var veien ut og tilbake til normalen. Derfor har programmet blitt fulgt opp så forbilledlig. Dugnadsånden (og selvinteressen) har vært på topp. Den som hevder at folk har gått og vaksinert seg har blitt fortalt noe annet må ta seg en bolle helt enkelt. Og nei, hva som har stått med liten skrift og ikke blitt kringkastet høyt og tydelig på alskens kanaler gjelder ikke. Budskapet har ikke vært til å misforstå. Ta vaksinen og vi kommer tilbake til normalen (med hevet beredskap). Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690830 07/12/2021 14:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere.

Jeg har - urten å ha studert dette inngående, fått med meg dette.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2690831 07/12/2021 14:25
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Har jeg sagt det?

Nei, det er derfor jeg spør. Det ser ut fra ditt innlegg som at du er kritisk til at det angivelig ikke ble informert om at det kan komme senere varianter av viruset som vaksinen virker dårligere mot. Men det kan være en feiltolkning fra min side, selvsagt.

Du argumenterer jo som om jeg har sagt at vaksinen ikke virker eller ikke har virket. Det synes jeg er uredelig stråmannsvirksomhet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690833 07/12/2021 14:27
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har - urten å ha studert dette inngående, fått med meg dette.

Du fremstår vel som av de aller mest vaksineinteresserte, så det er ikke overraskende.

Men fra alle som har ytret seg i nærheten av "bare vi får vaksinen, så blir vi ferdige med dette og kan leve som normalt igjen" har ikke hatt den samme graden av forståelse. Jeg har selvfølgelig ikke tall på hvor mange prosent som skjønner at man er én mutasjon unna rykk tilbake til start.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690834 07/12/2021 14:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Folket ble fortalt at en dobbel runde med dette sannsynligvis var veien ut og tilbake til normalen. Derfor har programmet blitt fulgt opp så forbilledlig. Dugnadsånden (og selvinteressen) har vært på topp. Den som hevder at folk har gått og vaksinert seg har blitt fortalt noe annet må ta seg en bolle helt enkelt. Og nei, hva som har stått med liten skrift og ikke blitt kringkastet høyt og tydelig på alskens kanaler gjelder ikke. Budskapet har ikke vært til å misforstå. Ta vaksinen og vi kommer tilbake til normalen (med hevet beredskap). Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre.

De som ikke har fått med seg at det er en sjansen for at det oppstår mutanter som vaksinene ikke virker på, har ikke fulgt med i timen. Når man overser informasjonen som blir gitt, har man ikke blitt "lurt" etter noen normative definisjoner av begrepet.

1. Februar 2021
"Vil mRNA-vaksinene virke mot muterte virus med endrede piggproteiner?

Det kommer an på hvor mye proteinet er endret. Etter en mRNA-vaksine kan immunsystemet kanskje gjenkjenne et nytt piggprotein eller kanskje slett ikke.

Hvis proteinet ikke gjenkjennes, gir ikke vaksinen noe forsvar. Dette er vanskelig å forutsi. Vi kan forvente at nye, muterte virus vil opptre i fremtiden og at disse vil kreve nye vaksiner."

https://www.aftenposten.no/viten/i/...aksinen-men-virker-den-mot-muterte-virus

Mer her:
30. januar 2021: https://www.nettavisen.no/nyheter/n...ndig-revolusjonerende/s/12-95-3424080895
22. januar 2021: https://www.nrk.no/norge/koronavaks...oner-fra-brasil-og-sor-afrika-1.15339681
22. januar 2021: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...an-gi-daarlig-beskyttelse-mot-mutasjoner
8. mai 2021: https://www.ao.no/indisk-mutant-bekymrer-ikke-sikkert-vaksinene-vil-ha-god-effekt/s/5-128-96274

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690835 07/12/2021 14:28
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Folket ble fortalt at en dobbel runde med dette sannsynligvis var veien ut og tilbake til normalen. Derfor har programmet blitt fulgt opp så forbilledlig. Dugnadsånden (og selvinteressen) har vært på topp. Den som hevder at folk har gått og vaksinert seg har blitt fortalt noe annet må ta seg en bolle helt enkelt. Og nei, hva som har stått med liten skrift og ikke blitt kringkastet høyt og tydelig på alskens kanaler gjelder ikke. Budskapet har ikke vært til å misforstå. Ta vaksinen og vi kommer tilbake til normalen (med hevet beredskap). Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre. Det er en helt naturlig reaksjon.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690836 07/12/2021 14:30
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hvem føler seg lurt? Jeg kjenner ingen som føler seg lurt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690838 07/12/2021 14:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du fremstår vel som av de aller mest vaksineinteresserte, så det er ikke overraskende.

Men fra alle som har ytret seg i nærheten av "bare vi får vaksinen, så blir vi ferdige med dette og kan leve som normalt igjen" har ikke hatt den samme graden av forståelse. Jeg har selvfølgelig ikke tall på hvor mange prosent som skjønner at man er én mutasjon unna rykk tilbake til start.

Vel. Avisartiklene jeg gjenga over er en brøkdel av alle dem jeg finner om dette. Hvor mye informasjon trenger den gjennomsnittlig nordmann for at det skal sige inn?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690839 07/12/2021 14:32
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ta vaksinen og vi kommer tilbake til normalen (med hevet beredskap). Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre.

Ei ny undersøking viser at 48 prosent meiner nivået på koronatiltaka er passe slik dei er. Medan ein av tre nordmenn seier tiltaka ikkje er strenge nok. https://www.nrk.no/vestland/nye-tiltak-klokka-19_-blanda-respons-pa-signala-som-har-kome-1.15760903

Hvis halvparten av folket er fornøyd med det vi har nå, og en tredjedel ønsker strengere tiltak, må andelen folk som føler seg lurt være nokså liten.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690841 07/12/2021 14:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Förstår ikke att så många verkar vara så "lättlurade". Tycker också att det varit tydligt i media vad som kan ske med pandemin och vaksinerna.

Nu er det nästan ett halvår sen smitten begynte å stiga i Israel igen då väl de flesta borde fått med sig att allt kanske ikke kommer gå helt bra i framtiden.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2690842 07/12/2021 14:43
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ta vaksinen og vi kommer tilbake til normalen (med hevet beredskap). Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre.

Ei ny undersøking viser at 48 prosent meiner nivået på koronatiltaka er passe slik dei er. Medan ein av tre nordmenn seier tiltaka ikkje er strenge nok. https://www.nrk.no/vestland/nye-tiltak-klokka-19_-blanda-respons-pa-signala-som-har-kome-1.15760903

Hvis halvparten av folket er fornøyd med det vi har nå, og en tredjedel ønsker strengere tiltak, må andelen folk som føler seg lurt være nokså liten.

Anbefaler deg å lese hele setningen. Spes etter komma. Man trøttnas på stadige forsøk på avsporinger. Det gjør ikke forumet bedre.

Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre. Det er en helt naturlig reaksjon.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2690843 07/12/2021 14:45
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Förstår ikke att så många verkar vara så "lättlurade". Tycker också att det varit tydligt i media vad som kan ske med pandemin och vaksinerna.

Nu er det nästan ett halvår sen smitten begynte å stiga i Israel igen då väl de flesta borde fått med sig att allt kanske ikke kommer gå helt bra i framtiden.

Påført selvblindhet kan ingen gjøre noe med.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690846 07/12/2021 14:49
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Vel. Avisartiklene jeg gjenga over er en brøkdel av alle dem jeg finner om dette. Hvor mye informasjon trenger den gjennomsnittlig nordmann for at det skal sige inn?

Det er jo ganske enkelt, man trenger at myndighetspersonene forteller dette i klartekst. Har Erna, Høye, Raymond, Støre sagt det? Det er 50% av befolkningen som er under gjennomsnittsbefolkningen. Det er jo en betydelig mengde?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2690847 07/12/2021 14:52
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

"- Det var den pandemien, skrev Aavitsland på Twitter søndag formiddag,"

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-pandemien-er-over-i-august/73870621

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690848 07/12/2021 14:54
Tex Offline
Besatt
Besatt

Anbefaler deg å lese hele setningen. Spes etter komma. Man trøttnas på stadige forsøk på avsporinger. Det gjør ikke forumet bedre.
Det har ikke skjedd og folk føler seg lurt, eller om ikke akkurat det så ser mange ikke helt poenget lengre. Det er en helt naturlig reaksjon.

Undersøkelsen jeg viste til omtalen av, viser det motsatte: At halvparten er fornøyd, og en tredjedel ønsker strengere tiltak.
Hvor får du din informasjon fra?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690850 07/12/2021 15:08
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det var vel tiltakene som har kommet frem til nå og ikke om selve vaksinen(?). Jeg postet artikkelen som din spinner videre på tidlig i dag morges på tråden. Jeg snakker om trua på vaksinene og tight locdown. Man kan lese litt forskjellig ut av sånne undersøkelser. Jeg leser det som om halvparten synes det holder med tiltak nå pluss 10% til som synes det gått for langt. Og kun (sett i lys av tidligere oppslutning rundt tiltakene) 30% som ikke/aldri kan få nok. I hovedstaden var dette tallet enda lavere.
Nå kommer det som kjent en pressekonferanse som kommer til å gi mindretallet det de vil ha siden det antakeligvis vil bli mye strengere.
Ikke noen vits å bedrive mer semnatikk rundt dette så vi får bare se på fortsettelsen. Uavhengig av ståsted så får vi håpe det går bra til slutt.

Redigert av sanouka; 07/12/2021 15:12.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690852 07/12/2021 15:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er jo ganske enkelt, man trenger at myndighetspersonene forteller dette i klartekst. Har Erna, Høye, Raymond, Støre sagt det? Det er 50% av befolkningen som er under gjennomsnittsbefolkningen. Det er jo en betydelig mengde?

Den halvdelen av befolknignen ser ut til å være så kognitivt utfordret at det antakelig ikke nytter om du sier ting hundre ganger.

Erna Solberg 29.1.2021:

"- Det store utfordringen er det muterte viruset og om vaksinen virker effektivt mot mutasjonen og videre mutasjoner. Det kan gå bra, men det kan også gå mye dårligere enn det vi har lyst til å tenke på."

Camilla Stoltenberg 13..1.2021:

"Viruset ser ut til å smitte raskere enn det første koronaviruset, og i tillegg er en variant oppdaget i Sør-Afrika, som ser ut til å kunne spre seg enda fortere, også oppdaget i Norge. I en ny risikovurdering kommer det frem at Folkehelseinstituttet vurderer sannsynligheten for at disse virusvarianten skal spre seg i Norge, som høy.

- Vi har sett det skjer i andre land – ikke bare på grunn av disse virusvariantene – men vi ser at de sliter med å få smittespredningen ned på grunn av disse virusvariantene. Vi oppfatter dette som en stor trussel, fortsetter Stoltenberg.

Den britiske varianten av viruset har ført til en sterk økning av epidemien i Storbritannia og Irland. Den sørafrikanske varianten har ført til en voldsom epidemi i Sør-Afrika. I tillegg følger FHI nøye med på en mutasjon fra Brasil.

Hvis virusvariantene får fotfeste, er det ifølge FHI «langt fra sikkert» at Norge vil klare å holde utbruddene under kontroll, påpekes også i risikovurderingen.

«Disse nye variantene blir sannsynligvis i løpet av de kommende månedene en alvorlig trussel mot vår evne til å holde epidemien under kontroll», advares det i risikovurderingen."

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690853 07/12/2021 15:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ikke tilgang til artikkelen? Tar han noen forbehold?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690854 07/12/2021 15:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ja, och jag tyckte det var väldigt dumt skrivet av Aavitsland. Med den informationen jag hade vid tidpunkten så trodde inte det skulle stämma. Har för mig att han fick en del kritik internet också.

Men ok, jag tycker också att folk som Aavitsland och regeringen ibland har kommit med alltför positiv retorik som sen har visat sig fel. Tycker dock att det ikke har varit så vansklig att föreksempel få information om att mutationer kan göra vaksinerna sämre eller att framtiden kanske ikke ser helt positiv ut.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690856 07/12/2021 15:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
[quote=sanouka] Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle.

Tilfredstillende er subjektiv.

Med historisk høy, høy smitte, ikke historisk høy testing, sykehusinnleggelser på nivået med mars/april i fjor, og intensiv ogf respiratorpasienter som ennå ikke følger etter er det lite sannsynlig at folkets immunitet er svekket av vaksiner. Det som derimot vil være veldig sannsynlig er at, om oppslutningen om vaksine faller, en tur til Sverige noe er de fleste kan se langt etter.

Skjønner egentlig ikke hele greia heller. Har aldri hørt noen klage på at influensavaksine bare har en virkningsgrad på 70 %, og at vil heller burde la være å vaksinere og isf. burde ha brukt andre tiltak. Lockdowm kanskje ICON_SMILE .

Feberfantasiene og babbelet ditt er vanskelig å få grep på. Derfor blir det nesten umulig å besvare. /quote

Bare å sjekke ut dashbordet https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway, men det virker du ikke var kjent med denne fra før. My bad.

Vi må jo i lockdown uansett. Det vi sitter igjen med (og som iofs ikke er helt irrelevant) er en vaksine som gir oss bedre beskyttelse mot alvorlig sykdom (de lærde strides jo som kjent om hvor farlig den egentlig er). Så, da er vi eneige i at vaksine styker immunforsvaret og ikke svekker den. Hvor farlig COVID 19 er strides det lite om, nå to år senere har man ganske god oversikt over dødelighet per 100k og gode tall til å sammenligne med f.eks influenza. Det man kan være uenig om er om 10 ganger så høy dødelighet under tidsvis lockdown er alvorlig nok til å forsvare lock down.

Bottomline er at sånn som dette kan vi ikke drive på særlig mye lengre uten å permanent ende opp et sted vi kan finne på å ikke ville være. Eller for å være mer presis, et sted jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil være. Tilfeldighetene vil at stort sett hele verdens befolkning tenker omtrent det samme, men på et nørdeforum i et land langt langt mot Nord med oljefond, hytter og hjemmekontor så sitter det noen ensomme svaler og har det fint og kan ikke få nok kontaktbegrensende tiltak.

Hmm, vi har selvfølgelig ikke tall frem til november i år, men tidligere forskning viser at det ikke er økonomien som styrer graden av aksept i befolkningen. Men heller verdisett og verdenssyn. Nå er dette for en ganske begrenset gruppe så jeg får gjerne tall/forskning fra deg som viser at 'stort sett hele verdens befolknig tenker det samme.

https://www.pnas.org/content/118/24/e2100411118

At økonomi er en faktor, også i verdenssyn forøvrig er jo ikke en bombe. At vi har rådt til HMS i Norge pga. vår rikdom betyr ikke at all HMS bare er tul siden det er omtrent fraværende i stort sett hele verden. Og befolkningen i stort sett hele den verden ser med latter på oss når vi tar på oss sykkelhjelm for å sykle til butikken.

Etter 1 1/2 så tenker jeg at nå har vi prøvd det og at det er på tide å komme opp med noe nytt. At svaret kan være usikkert og ta lang tid skjønner alle. Kanskje kommer noen flere til å dø og kanskje det er greit. Livet går sin gang og døden er også en del av det. Å ha det som nå at man blir anklaget for å ville drepe bestemor hvis man ikke omfavner lockdown er lite formålstjenlig. Kan hende at skjerming av svake og eldre er veien å gå.

Her er en del forskning fra før vaksinen som setter tall på effekten av forskjellige tiltak:

In the absence of vaccines and antiviral medication, non-pharmaceutical interventions (NPIs) implemented in response to (emerging) epidemic respiratory viruses are the only option available to delay and moderate the spread of the virus in a population.

https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0

Bare å velge og vrake.

Problemet nå er jo at det blir fint lite snakket om alternativer. Det tror jeg tiden vil gjøre noe med.
Først og fremst må vi se hvordan Omicron utvikler seg og hvordan vaksinene fungerer. Men det kommer jo til å ta tid. Den siste 18 åringen vil vel være vaksinert i mai ca med den nye fremskyndingen på 5 mnd intervall fremfor 6 mnd.
Om vi blir sittende med tildels inngripende tiltak like lenge, vet jo ingen, men helt usannsynlig er det ikke.

Det problemet har sin årsak i to ting, at dette er noe nytt som ingen i verden har særlig erfaring med, og at det etter ovennevnte rapport (Nature) ikke har dukket opp særlig mange nye alternativer annet enn vaksine. Dette fører til at det eneste man så langt kan gjøre er å velge kombinasjoner av kjente tiltak. Medisin er muligens rundt hjørnet, men det er noe helt nytt som vi ikke vet om kan ha alvorlige langsiktige bivirkninger. Det vil altså være lurt og viktig å gå forsiktig frem og teste dette på en begrenset gruppe mennesker og observere de over lang tid før denne muligens kan bli brukt i fremtidig behanling av COVID-19-pasienter. Kanskje om 5 år. Haste- eller dispensajsonsgodkjenning er ikke akkurat ønskelig.

Så tenker en tidshorisont på 5-6 år er mer sannsynlig enn 5-6 måneder.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690857 07/12/2021 15:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det gjør han jo mellom setningene før betalingsmuren slår inn.
Bortsett fra det er anledningen en twittermelding.
Ja, jeg vet at twitter er en viktig nyhetskilde for mange som lett samler flere uker eller måneder med nyheter i én setning. Problemet er bare at det er så mye informasjon blir borte underveis..............

Dessverre er det også overleger som ser ut til å ikke skjønne dette.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690860 07/12/2021 16:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Inga som jag tycker er speciellt relevanta før vad som faktiskt har hänt i höst i alla fall. Han tar opp delta varianten också.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2690861 07/12/2021 16:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Den halvdelen av befolknignen ser ut til å være så kognitivt utfordret at det antakelig ikke nytter om du sier ting hundre ganger.

Erna Solberg 29.1.2021:

"- Det store utfordringen er det muterte viruset og om vaksinen virker effektivt mot mutasjonen og videre mutasjoner. Det kan gå bra, men det kan også gå mye dårligere enn det vi har lyst til å tenke på."

Camilla Stoltenberg 13..1.2021:

"Viruset ser ut til å smitte raskere enn det første koronaviruset, og i tillegg er en variant oppdaget i Sør-Afrika, som ser ut til å kunne spre seg enda fortere, også oppdaget i Norge. I en ny risikovurdering kommer det frem at Folkehelseinstituttet vurderer sannsynligheten for at disse virusvarianten skal spre seg i Norge, som høy.

- Vi har sett det skjer i andre land – ikke bare på grunn av disse virusvariantene – men vi ser at de sliter med å få smittespredningen ned på grunn av disse virusvariantene. Vi oppfatter dette som en stor trussel, fortsetter Stoltenberg.

Den britiske varianten av viruset har ført til en sterk økning av epidemien i Storbritannia og Irland. Den sørafrikanske varianten har ført til en voldsom epidemi i Sør-Afrika. I tillegg følger FHI nøye med på en mutasjon fra Brasil.

Hvis virusvariantene får fotfeste, er det ifølge FHI «langt fra sikkert» at Norge vil klare å holde utbruddene under kontroll, påpekes også i risikovurderingen.

«Disse nye variantene blir sannsynligvis i løpet av de kommende månedene en alvorlig trussel mot vår evne til å holde epidemien under kontroll», advares det i risikovurderingen."

Linkene dine sier ingenting om hvordan dette ble frontet i media eller i pressekonferanser. Dette kan ha vært innskutte setninger som får utrolig liten kommuniserende effekt blant alle oppblåste vinklinger fra media, politikere og fagfolk.

Så det gir liten informasjon om hva det generelle inntrykket er. Kommentaren din om siste 50% er ikke verdt å kommentere engang. Får litt übermench vibber av det.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2690863 07/12/2021 16:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kommentaren din om siste 50% er ikke verdt å kommentere engang. Får litt übermench vibber av det.

Jeg diskuterer en hel del på nettet. Hvis mange av dem jeg diskuterer med ikke later som de er kognitivt utfordret, så er konklusjonen min riktig - med unntak av andelen. Den vet jeg ingen ting om, men det er jaggu en stor andel av dem i kommentarfeltene.

Sitatet til Erna er direkte fra et innlegg hun holdt på en pressekonferanse og sitatet til Camilla Stoltenberg er svar på et spørsmål fra Nettavisen i en pressekonferanse.

Skal vi legge den død da - eller vil du gå noen runder til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690866 07/12/2021 16:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke noen runder dette. Du har ikke sannsynliggjort i hvilken grad dette har blitt kommunisert sett opp mot mer tabloid kommunikasjon.

Dette har du ikke tall på, og å sitte å fiske opp lenker uten å vise i hvilken grad de har blitt eksponert, gir ingen indikasjon på hvordan en lite interesser publikumer oppfatter budskapet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2690869 07/12/2021 17:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@tagelli disse pressekonferansene har jo blitt behørig dekket av media. Både alternative og mer tradisjonelle. Jeg er helt uten medisinsk erfaring, men denne muligheten for mutasjoner har jeg altså fått med meg.

At en del mennesker hører det de vil høre er et velkjent fenomen, så jeg ser ikke helt hvor du vil med dette. Jeg tror du pisker en død hest...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 6 av 31 1 2 4 5 6 7 8 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå