Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
07/12/2021 12:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så skjønner ikke motstanden mot spredd betaling når den ellers er godt akseptert i samfunnet i mange andre tilfeller.
Betaling av ting når de skjer er jeg 100% for. Veiavgift fordelt over året siden bilen går hele året, innbetaling av skatt når man tjener pengene er også flott. Strøm bør betales når den brukes. En faktisk mere jevn strømpris er jeg for, underlige avbetalingsplaner grupperer jeg derimot sammen med avbetalingsplanene til elkjøp og alle andre kredittfeller. Jeg antar at du får pensjonspengene utbetalt hver måned når du opptjener dem, og regner med at du ikke har forsikring, men tar støyten når kostnaden kommer? Kjøpte huset kontant? Ditt opprinnelige argument var at du var redd for økonomisk utrente folk, noe du heller ikke går inn på med tanke på Sanouka's utsagn om at kanskje så mye som over 80% vil trenge økonomisk hjelp denne vinteren. Det er veletablert i samfunnet at man sprer store kostnader i livet på en eller annen måte utover lengre betalingsperioder. Nettopp fordi for mange har for lite kontroll over økonomien sin (det samme hva som er bakgrunnen for dette). At det kan diskuteres om fyringskostander er høye nok til å forsvare en regulert betalingsordning er jeg åpen for. Med tanke på at så små beløp som vegavgift og forsikring foirdeles i månedlige beløp er fyringskostnader tror jeg godt innenfor. At jeg som deg personlig foretrekker å betale 'kontant' ved kjøp er ikke det samme som at det er den beste løsningen for de fleste.
|
|
|
[Re: fredriks]
07/12/2021 12:45
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Man kan vel like gjerne gå fra noe for hvordan de håndterer ting. Regjering og stortinget oppfører seg som en voksen som holder ungen foran seg når de møter en bjørn.
|
|
|
[Re: Andreas83]
07/12/2021 12:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med 250 w på do og 175 w i inngangspartiet som faste varmekilder og resten vedfyring, tror jeg også årets strømregninger vil være akseptable. Hjemmekontor sparer i tillegg til transportkostnader også oppvarmingskostnader. Jevnere temperatur og ingen 'sprengfyring'.
Angrer uansett ikke på at jeg valgte å ty til dyr vedfyring og for lengst HAR betalt for årets 'oppvarming', den nette summen av 4000,- . Forutsigbarhet er verdt noen kroner. Når flere i tråden nevner at strømprisene denne vinteren vil gå hardt utover økonomien, fremstår dette som hovmod. Hovmod ville det vært om det hadde vært betydelig fare for stor fallhøyde. Det er det nok ikke. Kan tenke f.eks. pipebrann og fyringsnekt som vil tvinge meg til å fyre med strøm en god stund fremover, eller brann i vedlageret Mulig men lav sannsynlighet. Arrogant er et bedre ord. Men jeg regner med at du også har problemer med de som går inn i 'offerrollen'. Jeg er forøvrig ganske sikker på at de fleste har et vesentlig bedre økonomisk utgangspunkt enn meg, ie. høyere inntekt. Om du mener det å ta valg som gir økonomisk forutsigbarhet mot en liten ekstrakostnad eller kanskje mindre komfort er hovmod. Du (eller flere) om det Det som dog er mest interessant er om noen av de som sitter med strømregning på 10.000+ ville ha foretrukket å betale når de kjøper eller om de heller hadde fått spredd vinterens fyringskostnader over 6 like terminbeløp. For selv om de siste tidens aktuelle strømpriser er ganske høye, snittet vil komme til å ligge mye lavere.
|
|
|
07/12/2021 12:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Er ikke situasjonen et resultat av en fellesinnsats av de siste regjeringene?
|
|
|
[Re: eOpseth]
07/12/2021 12:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det politiske sjelvet i norge blir ingenting sammenlignet med hva som kommer når gassprisen, som er en vesentlig input i kunstgjødselproduksjon, slår ut i de globale og lokale matvareprisene. Konturene er der allerede. Norge tjener vel mer nå på gasseksport enn oljeekspport, og en uke med gass er vel mer innbringende enn et år med strømeksport. Men godt poeng, Mat er nok en større kostnad jevnt over enn fyring for en gjennomsnittsfamilie.
|
|
|
07/12/2021 13:00
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Hvem som har "skyld" er nok en diskusjon for seg. Mange vil trolig mene at vi har vært vitne til en form for kollektiv kollaps, primært blant de som har sittet med makten, men også blant partier som "ment det samme" som sittende regjering og ikke sett risikoen for at dagens situasjon kunne oppstå. Det velgerne nok er mest opptatt av er om regjeringspartiene i tilstrekkelig grad forstår nåværende situasjon, og i ikke minst klarer å komme med gode og rettferdige løsninger.
Redigert av Duck; 07/12/2021 13:19.
|
|
|
07/12/2021 13:20
|
tron
Besatt
|
Besatt
At strømprisene nå er veldig uforutsigbare og at prisvariasjonene er ekstreme, er nok alle enige om. Men for å få litt mer forutsigbarhet enn de offentliggjorte dagen-derpå-prisene kl 13. fra Nordpool, skal jeg dele et tips:
Strømprisene er ekstremt avhengige av vindkraften i Tyskland. Windy.com (finnes også som app) kan med ganske stor treffsikkerhet være med på å spå prisene et par dager framover. Er kartet grønt i Tyskland, blåser det godt og prisene er mer moderate. Blått betyr lite vind og ekstrempriser morgen og ettermiddag. Jeg planlegger hvilke dager (netter) elbilen skal få litt påfyll på denne måten.
Førstkommende lørdagspizza må nok stekes på dyr strøm, slik vindprognosene ser ut nå.
Redigert av tron; 07/12/2021 13:30.
|
|
|
07/12/2021 13:26
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Et av mange utslag nedenfor: "Gartneri seier opp 15 personar på grunn av høg straumpris På Jæren har 15 gartneriarbeidarar mista jobben, og i tillegg er 17 permitterte. Gartneriet må også kaste agurkplantar som kunne gitt ein halv million agurkar på nyåret. Straumprisen er årsaka." https://www.nrk.no/rogaland/gartner...rkar-pa-grunn-av-straumprisen-1.15761182
|
|
|
[Re: tron]
07/12/2021 14:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Førstkommende lørdagspizza må nok stekes på dyr strøm, slik vindprognosene ser ut nå.
Du sparer fort inn en vedfyrt pizzaovn!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/12/2021 14:21
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Du sparer fort inn en vedfyrt pizzaovn! Eller bare få seg en 100kg pizzastein som du varmer opp når strømmen er billig?
|
|
|
07/12/2021 14:30
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Men som de muligens kunne ha håndtert litt mer hurtig og handlekraftig, det kan jo ha noe med det å gjøre... Jeg blir iaf ikke positivt innstilt til en regjering som kommer med noen få tafatte uttalelser også "flesker" til 4mnd på etterskudd med tiltak som ikke monner. Med mindre de var fanget i en hule i hele 2021 så har de ingen/liten unnskyldning til å ikke komme forberedt til situasjoner som er varslet i lang tid (både strøm og covid).
|
|
|
[Re: Ndreas]
07/12/2021 14:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Men som de muligens kunne ha håndtert litt mer hurtig og handlekraftig, det kan jo ha noe med det å gjøre... Jeg blir iaf ikke positivt innstilt til en regjering som kommer med noen få tafatte uttalelser også "flesker" til 4mnd på etterskudd med tiltak som ikke monner. Med mindre de var fanget i en hule i hele 2021 så har de ingen/liten unnskyldning til å ikke komme forberedt til situasjoner som er varslet i lang tid (både strøm og covid). Greit, jag er ikke speciellt insatt i saken och har ikke heller haft lika dyr el som i andra områden men er det ikke väldigt speciellt att tro att regeringen på kort tid ska få till en ordning som gör att folk får betala mindre för en vara? Möjligt att jag helt missar noe men det var en annan regering årets 9 första månader med höga priser men det er dagens regering som skulle ha reagerat raskare och gjort om marknaden?
|
|
|
[Re: GeirK]
07/12/2021 15:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du sparer fort inn en vedfyrt pizzaovn! Hvor mye koster det egentlig å varme opp en grandis? 20 min på 3-4 kW? Det man sparer på grandis dekker vel mer enn nok merkostnadene pga. av lite vind.
|
|
|
07/12/2021 15:47
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, og som andre har nevnt eies kilden til dette problemet av de fleste/største partiene i landet. Men uavhengig av nåværende regjerings skyld i problemet, så har de da uansett nå makt (og dermed ansvar) til å løse/fikse problemet.
Dette og korona runde X har de visst om og sett i lang tid, det å da ikke ha kommet lenger eller få gjort mer når de først kommer til makten ødelegger kredibiliteten og godviljen, og bare av politisk kalkyle alene burde dette vært (og er garantert) regnet på og veid opp mot andre ting.
Dette blir en litt karikert svarthvitt konklusjon, men enten så har de ikke sett/skjønt problemet (flere runder med covid, høye strømpriser), eller så har de skjønt det, men vurdert det slik at det ikke var viktig nok til å ta på alvor. Ingen av delene er en god look.
Det verste er jo at i kriser er handlekraftighet (enten den blir brukt på gode eller dårlige tiltak) i seg selv en stor "boost" for sittende regjering, med mye usikkerhet blir mennesker veldig lojale mot ledelse. Se feks de konservatives popularitet gjennom brexit, covid og konsekvenser. (eller mindre ekstremt, alle(de fleste?) sittende regjeringers håndtering av covid under krisa.
Så det og da å sitte på gjerdet, tvinne tomler og servere vassgraut blir bare enda mer pinlig.
|
|
|
07/12/2021 17:09
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
[Re: Ndreas]
07/12/2021 17:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till. Men som de muligens kunne ha håndtert litt mer hurtig og handlekraftig, det kan jo ha noe med det å gjøre... Jeg blir iaf ikke positivt innstilt til en regjering som kommer med noen få tafatte uttalelser også "flesker" til 4mnd på etterskudd med tiltak som ikke monner. Med mindre de var fanget i en hule i hele 2021 så har de ingen/liten unnskyldning til å ikke komme forberedt til situasjoner som er varslet i lang tid (både strøm og covid). Var det ikke avstemming om Acer tidligere på året.? Og var det ikke AP (Støre) som i 2018 forlot oppososjonen og støttet regjeringspartiene for Acer? Vedum har vært imot hele tiden, og fikk med seg FRP som snudde fra å ha vært for til å ha blitt imot, Men da var det jo alt for sent Rødt, SV, SP og KRF (FRP ja, etter at de brøtt med regjeringen som stemte for), der har vi den nye regjeringen om noen år........... om det blir jordskjelv da. Uansett et skikkelig politisk fellesprosjekt.
|
|
|
07/12/2021 17:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Rom for politisk svindel ja.
|
|
|
07/12/2021 17:54
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Men i mange år (sikkert de siste 50 år) har de hatt utrolig lav strømpris og solgt agurker til 20 kr stykket og tjent bra på det. I Tyskland koster en agurk f. eks. 5 kr. Hvorfor ikke alle virksomheter og fabrikker bytter til fastpris nå det skjønner ikke jeg. Er mange kommuner og fylker som har fastprisavtaler til rundt 1 kr alt inkl.
|
|
|
[Re: Tange]
07/12/2021 18:14
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg antar at du får pensjonspengene utbetalt hver måned når du opptjener dem, og regner med at du ikke har forsikring, men tar støyten når kostnaden kommer? Kjøpte huset kontant?
Ditt opprinnelige argument var at du var redd for økonomisk utrente folk, noe du heller ikke går inn på med tanke på Sanouka's utsagn om at kanskje så mye som over 80% vil trenge økonomisk hjelp denne vinteren.
Det er veletablert i samfunnet at man sprer store kostnader i livet på en eller annen måte utover lengre betalingsperioder. Nettopp fordi for mange har for lite kontroll over økonomien sin (det samme hva som er bakgrunnen for dette). At det kan diskuteres om fyringskostander er høye nok til å forsvare en regulert betalingsordning er jeg åpen for. Med tanke på at så små beløp som vegavgift og forsikring foirdeles i månedlige beløp er fyringskostnader tror jeg godt innenfor.
At jeg som deg personlig foretrekker å betale 'kontant' ved kjøp er ikke det samme som at det er den beste løsningen for de fleste.
Det er veletablert? Tror du det er et argument for at alt bør bli slik? Min kommentar var til en spesifikk metode med en form for tvungen sparing på strømprisene, jeg mener det ikke er fornuftig, men så har vi avtalfrihet i landet. Litt som at vi tillater folk å ta opp forbrukslån, tullete valg, men det er lov. Å spare litt slik at man kan ta utgifter på en god det tusen "kontant" mener jeg er det beste for de fleste og for samfunnet. Brent barn skyr ilden, folk må brennes, men vil selvsagt ikke at noen får kroniske skader. Om 80% trenger nødhjelp på grunn av dette har vi en latterlig lite økonomisk robust befolkning, og de burde virkelig trimmes hardt. Men tror ikke på det tallet i det hele tatt. Men at mange er sure er klart.
|
|
|
07/12/2021 18:14
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I situasjoner som trekker i retning av kriser, er det alltid noen som kommer med enkle årsaksforklaringer. Høye strømpriser søkes forklart med Acer, eller strømkabler til utlandet. Populistene lever gode dager, med retorikk a la Trump eller likesinnede. Her er en interessant artikkel som setter dette i en større sammenheng : https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nWB4Qd/stroemprisen-stiger-noen-maa-ha-forraadt-oss
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Panda]
07/12/2021 18:18
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor ikke alle virksomheter og fabrikker bytter til fastpris nå det skjønner ikke jeg.
Hva slags vilkår kunne de fått på fastpris? Om konkurrenten hadde fått det tilstrekkelig mye billigere så ville alle de som nå sliter ha gått konkurs for lenge siden bare for å forberede seg på krisen nå. Ikke mulig.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
07/12/2021 18:27
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Ja, Spetalen er innvolvert i Resett og diverse tvilsomt. Men har har vert mot flere utenlandskabler lenge, her fra 2014: https://www.dn.no/politikk/regjerin...anger-ut-mot-utenlandskabler/1-1-5215889Vi kan altså avskrive Hole på idiotisk Spetalenangrep, eller vi kunne diskutere resten av innlegget. Men problemet med resten av innlegget er at det egentlig ikke kommer med noen selvstendige analyser, bare noen påstander og linker. Linkene kan selvsagt være bra, men innlegget generelt er bare vissvass. Angående poltikk generelt så er det ikke spesielt kontroversielt å mene at Trump ble valgt inn på grunn av korrupte politikere. Altså tvilsomme nettsteder hjalp til, men de hadde mye basis i virkelighet, om enn forvrengt.
Redigert av appelsin2; 07/12/2021 18:29.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
07/12/2021 19:02
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hva gjør den interessant egentlig? En "tidligere" politisk spindoktor i Høyre som drar paralleller mellom Spetalen og Berlusconi/Trump, i et forsøk på å latterliggjøre han, siden han tråkket dem på tærne med kritikken sin? Det fremstår mer som tåkelegging siden mye av Spetalens kritikk lander på den tidligere Høyre-regjeringen, iallfall for de fleste som kun leser nettaviser og husker hvem som styrte de siste 8 år. Det er en ganske stor del av velgermassen. "Strømkrisa" er jo egentlig bare en ny politikerkrise, etter et år hvor mange har blitt tatt eller mistenkt for juks, triksing og korrupsjon. Konsekvensen er mindre tillit til politikere, og at flere forstår at mange av dem ikke er kompetente. Samfunn er ofte drevet av illusjoner, om at myndighetene har full kontroll. Noe de ikke har. Av og til sprekker den illusjonen, slik som nå.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
08/12/2021 08:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-oke-bostotte-og-sosialhjelp-etter-stromsjokk-1.15762377Foreløpig fasit. Det ble slettes ikke 80%. Høyre som i sin tid var i en av regjeringene som har vært pådriver for Acer mfl. synes det er utrolig skuffende. FRP som i sin tid også støttet Acer-forslaget mener at det ikke holder (partiet som tidligst innså sin tabbe, men som trakk seg for sent ut allikevel?). SP som sitter ordentlig i saksa (manglet vel noen vegger som kunne skrives på i Hurdal). Og AP som i opposisjpon støttet Acer, fortsetter nok å støtte seg på tanken at de også ved neste valg fortsatt vil være størst. Var det noen som nevnte politisk svindel? Rødt, KRF og Venstre har sitt på det tørre, men kommer nok ikke til å sanke mange stemmer ved neste valg for det, selv om lommeboka blør. Som vanlig har man etter mange år fortsatt ikke klart å få bukt med praksissen at kommuner kan trekke ektraordinær støtte fra kommunale yttelser slik at statens rause gave ender opp i 0. For noen kommuner blir statens rause gaver nok til støtte for å betale egne strømregninger. Med litt hell kommer de med flere tiltak som vil gagne de som er litt mindre dårlig stelt og kun har egen inntekt å leve av. De vil i hvert fall ikke stå i fare for å bli trukket andre steder. Sånn, det var dagens kjappe politiske kommentar.
|
|
|
08/12/2021 08:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snakk om å drive selvskading og ta liksom ansvar på feil områder i en tid med mye uro. Personlig er jeg positivt innstilt til den nye regjeringen og har vært/er villig til å gi dem litt tid til å bli varme i trøya, men å ligge bakpå både i pandemihåndteringen og strømprissjokket i ukesvis har denne svake mindretallsregjeringen ikke råd til. Inntrykket som etterlates av dette daffe forslaget vil lage masse støy i en allerede ganske utsatt posisjon. Bedre blir det jo heller ikke når folk omsider har blitt fortalt hvor pengene for strømmen går og blitt forklart de egentlige bakenforliggende årsakene til sjokkprisene. Helt utrolig når man tenker på at det er ringrevene i AP som har sittet på bakrommet og endt opp med dette. https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-oke-bostotte-og-sosialhjelp-etter-stromsjokk-1.15762377
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
08/12/2021 08:30
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-oke-bostotte-og-sosialhjelp-etter-stromsjokk-1.15762377Foreløpig fasit. Det ble slettes ikke 80%. Høyre som i sin tid var i en av regjeringene som har vært pådriver for Acer mfl. synes det er utrolig skuffende. FRP som i sin tid også støttet Acer-forslaget mener at det ikke holder (partiet som tidligst innså sin tabbe, men som trakk seg for sent ut allikevel?). SP som sitter ordentlig i saksa (manglet vel noen vegger som kunne skrives på i Hurdal). Og AP som i opposisjpon støttet Acer, fortsetter nok å støtte seg på tanken at de også ved neste valg fortsatt vil være størst. Var det noen som nevnte politisk svindel? Her var det mye Acer, uten at noen hittil har klart å forklare meg hva det har med høye strømpriser å gjøre.
|
|
|
08/12/2021 09:18
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bortsett fra oppgulpet om kronikøren, så hadde du ikke noen konkrete innvendinger til innholdet skjønner jeg.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
08/12/2021 09:19
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke beslutninger har Acer tatt som konkret har medført hvor mye høyere strømpriser i Norge ?
|
|
|
08/12/2021 09:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva gjør den interessant egentlig? En "tidligere" politisk spindoktor i Høyre som drar paralleller mellom Spetalen og Berlusconi/Trump, i et forsøk på å latterliggjøre han, siden han tråkket dem på tærne med kritikken sin? Det fremstår mer som tåkelegging siden mye av Spetalens kritikk lander på den tidligere Høyre-regjeringen, iallfall for de fleste som kun leser nettaviser og husker hvem som styrte de siste 8 år. Det er en ganske stor del av velgermassen. "Strømkrisa" er jo egentlig bare en ny politikerkrise, etter et år hvor mange har blitt tatt eller mistenkt for juks, triksing og korrupsjon. Konsekvensen er mindre tillit til politikere, og at flere forstår at mange av dem ikke er kompetente. Samfunn er ofte drevet av illusjoner, om at myndighetene har full kontroll. Noe de ikke har. Av og til sprekker den illusjonen, slik som nå. Mener du at Erna Solbergs regjering bærer hovedansvaret for de høye strømprisene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/12/2021 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Høyre som i sin tid var i en av regjeringene som har vært pådriver for Acer mfl. synes det er utrolig skuffende. FRP som i sin tid også støttet Acer-forslaget mener at det ikke holder (partiet som tidligst innså sin tabbe, men som trakk seg for sent ut allikevel?). SP som sitter ordentlig i saksa (manglet vel noen vegger som kunne skrives på i Hurdal). Og AP som i opposisjpon støttet Acer, fortsetter nok å støtte seg på tanken at de også ved neste valg fortsatt vil være størst.
Har du satt deg inn i hva ACER er?
|
|
|
|
|