Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Er du i gang med årets Fatbike sesong ?

Er du i gang med årets Fatbike sesong ? #2690629 06/12/2021 10:35
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Altså, jeg startet i Nesoddmarka i går med stedvis 3-4 cm urørt snø og resten tråkket opp av hundelufterne. Fortsatt ville stisykkelen vært et artigere våpen men i år tenker jeg pigg kun på grussykkel og fatbike. Jeg har Dillinger 5 / 4,8' / 26'

Gleder meg til mer snø så tynnhjulsmafia'n må legge seg bak monsteret mitt :-)

Her årets første film, signert ErikR (han uten pigg, Fredrik med 3,0 Fat Freddy)

https://www.youtube.com/watch?v=g0nDcixmTIs

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690631 06/12/2021 11:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. Hadde tenkt beholde Bucksaw, men så dukket det opp en sykkel jeg hadde mer lyst på.

Var ute med fatbike på vinteren ca. 20 turer i fjor, altså ikke veldig mange ganger. De fleste gangene tenkte jeg at stisykkel ville vært mer optimalt. Hadde en veldig flott tur på hytta hvor jeg kom meg opp noen småfjell jeg ville slitt å kjøre ned med på vanlige langrennski og som ville gått treigt med fjellski. Hadde også en fin tur fra Ytre Enebakk til Vangen en dag det var dårlig skiføre, men OK med fatbike. Alle turene med tradisjonell stisykling ville vært kulere med stisykkel.

I år blir det langrenn+29x2.2. ISP på rittsykkel.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690638 06/12/2021 11:41
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt som Lars her. Tjukkasen ble alt for lite brukt de to siste sesongene og ble utsatt for downsizing. Har kjøpt ordentlige piggdekk til stisykkelen i stedet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690639 06/12/2021 11:43
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Jeg er enig LarsDX, Fatbike har et ganske smalt anvendelsesområde. Jeg går langrenn når det er føre til det, hjemme og på fjellet. Men noen turer høyt til fjells på skare og i skiløyper blir det hver vinter (på Haglebu er Fatbike fortsatt litt eksotisk med få folk og tilnærmet null kommentarer 40 - 50 åringer som skøyter i stykker trikkeskinner og skriker etter bikkjer, gående og Fatbike syklister).

Hjemme synes jeg fatbike'n med carbis-felger, dempegafffel og relativt ok geometri er ganske artig som vintersykkel og jeg blir mer sliten enn gutta med raskere utstyr, det hart jeg bare godt av.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690643 06/12/2021 11:56
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har ihvertfall hentet Isbilen fra sommerlagring men ikke kjørt noe med den. Det blir mest Hemsedal og ski neste ukene, samt at det er like greit med vanlig stisykkel i Oslomarka inntil videre, så vi får se på når tjukkasen får seg en tur.

Redigert av DesmoSkier; 06/12/2021 12:20.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690655 06/12/2021 13:44
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kul video og snasent OTB Emil. Så veldig "mosjømarka" (mellom Løten/Elverum) der hvor dere sykla.

Veldig glad i fatbiken og den brukes mye på vinteren. Bor også veldig strategisk til, for er ofte lang vinter her, og såpass med snø at stisykkel ikke er bedre en fatbike. Bor tett på skiløypa i Grundsetmarka i Elverum (for de som ikke er kjent så er dette på vestsiden, mellom Elverum-Hamar veien og Elverum-Rena veien). Når det er gode skiforhold går jeg/vi på ski, når det er dårlige skiforhold så er det ofte gode sykkelforhold. Er veldig bevist på når vi drar ut med fatbiken. Fantastiske muligheter fra oss og over Savallseterhøgda og Budor. Dette gir en sykling som ikke er mulig på sommeren, barfrost kan gi litt tilgang så vidt men ikke så "lett" tilgjengelig som med fatbike. Er også veldig få skiløpere her, først når en krysser veien ved Budor det er mange og holder oss unna de løypene. Har ikke fått negative tilbakemeldinger fra de som kjører løype i Grundsetmarka/opp mot Budor. Rosinen i pølsa er tilgangen til a) skare. b) skuter/hundeløyper. Som med barfrost er dette vinduet noe smalt når det er bra, men når en treffer med vær, temp så dette opplevelse på lik linje som de råe stiturene på sommeren og barfrosten (nå). Oppe på vidda er det uendelige muligheter når det er skare. Har også prøvd å hatt oppe fatbikespesifikke løyper her, men de ryker på første 30 cm snøfall da jeg og samboer + par til er eneste som sykler fatbike på denne siden av elva. På østsiden av Glomma derimot er det en god del flere fatbikesyklister (dog færre slik det var for 5 år siden). Her blir det også gått opp løyper begge sider av Trysilveien, og i år blir det også kjørt opp skuterløype med trommel på den nye rundbanen. dvs ble også gjort det par ganger i fjor, men blir mer/større i år, så da blir det doserte nedoverkjøringen og bra med hm. På østsiden av elva er det mindre populært med sykkel i skiløypa, mindre snø også, derfor flott med muligheter for spesifikk fatbikeløyper.

Har siste årene syklet med kun Jumbo Jim men vurderer å sette på Dillinger 5 m/pigg igjen, for litt mer å gå på når en fejs skal over Glomma og kan møte is på veien. Har kun en håndfull turer med fatbike i år, men skyldes tur til Gran Canaria og en forkjølelse siste uken.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: Garpen] #2690657 06/12/2021 13:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Garpen
Litt som Lars her. Tjukkasen ble alt for lite brukt de to siste sesongene og ble utsatt for downsizing. Har kjøpt ordentlige piggdekk til stisykkelen i stedet.

Jeg også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690664 06/12/2021 14:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Min Bucksaw står klar til bruk med to hjulsett, men foreløpig er den ikke tatt i bruk. Det er en strålende fin sykkel, men jeg har vurdert å selge den rett og slett fordi den fortjener mer bruk, og at det begynner å bli trangt i boden.

Lars-Erik
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690667 06/12/2021 15:05
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jada, har vært ute et par turer med ICT en. Moro med traktorfølelsen som en avveksling. Ser at det nevnes over at 20 turer Ila sesongen på fat ikke er mye. fHer har jeg en helt annen tilnærming. Jeg har en så godt som urørt helstiv tjukkas og primært kjøpte jeg den for å bruke de få dagene tynnhjuling ikke funker. Så selv om den noen sesonger ikke blir brukt mer en et par turer, blir den med meg videre så lenge jeg syntes det er moro å sykle.

Redigert av neistein; 06/12/2021 15:07.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690668 06/12/2021 15:20
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
ICT her, helstiv konfigurasjon. Den pleide å bli med til hytta Røros, men sykling i hundeløyper ble ensformig, og ga moderat mental godkjensle. Susing rundt på skøyteski gir bedre flytfølelse og mental påfyll. Skifølelsen ble ødelagt etter ca 5-6 år med pulk, men nå er den tilbake igjen, så da blir tjukkasen bare brukt i nærområdet, til herjeformål, kanskje ensifret antall turer pr sesong. Femtiårskrisen min blir visst å drite i hva andre mener om høyverdig sykling. Jeg får bedre mental påfyll av en hard intervalløkt på rulle, enn jeg får av mørkesykling med dårlig framdrift og trått føre, og vrienheter med å kle seg for enten kulde, eller intens aktivitet.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: Oddefa] #2690670 06/12/2021 15:24
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: Oddefa
snasent OTB Emil.

"""

Haha, akkurat der synes jeg det er ørlite vanskelig (eller skummelt) og binder meg litt. Det vet fotografen og står klar.

Og Odd Erik, sykkelen min oppfører seg veldig mye mer lekent med slangeløse JJ fremfor blytunge og «døde» Dillinger 5. Begge i 4,8. Er det høst-drittvær hender det jeg tar frem Fatbike’n fremfor Stisykkelen

Redigert av EmilZipp; 06/12/2021 22:47.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690684 06/12/2021 18:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Her har vi fått et par millimeter med melis. Har hatt en 3-4 turer på fat, fordi fatbike = langsom moro.
Når det er så meget drikaldt gjelder det å ikke sykle seg gjennomsvett. Med fat gidder jeg ikke annet en å humpe bortover i kosefart. Kommer opp overalt, og triller over det meste av knot, men det inspirerer ikke til høy puls og brrrapp.

Forøvrig måtte den ha kranklager, hjullager bak og overhaling av SRAM-brems etter sommerdvalen. Står seg ihjel.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: neistein] #2690698 06/12/2021 20:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: neistein
Ser at det nevnes over at 20 turer Ila sesongen på fat ikke er mye.

Mener ikke det, men når 17-18 av turene hadde vært bedre på stisykkel spilte det inn i vurderingen. Jeg kommer sikkert til å savne fatbike 2-3 ganger i år, men det er ikke grunn nok til å ha ekstra sykkel.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690776 07/12/2021 12:02
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter mitt syn har fatbiken min en faktor som gjør den litt overlegen fulldempere på snø i kulda, den har ikke bakdemper.

Det er ikke alltid krise med treg bakdemper i 5-15 minusgrader men jeg får dem ikke til å fungere like bra eller bedre enn det store bakdekket med lavt dekktrykk på tjukkasen. Selv om jeg har byttet til olje med lavere og mer stabil viskositet.
Jeg har coil som alternativ på fulldemper, den synes jeg fungerer ganske bra i kulda, men den er også litt uforutsigbar i hvordan den håndterer kompresjon og retur når det blir bikkjekaldt.

Foran på tjukkasen har jeg en enkel RS Bluto hvor jeg ikke bryr meg så fryktelig om oljen og viskositeten. Den hjelper til litt med å smude ut den verste ristinga i hardtråkka stier og lite luft foran hjelper til med det. Og den er på langt nær like viktig som bakenden.

Jeg er også enig med Knutspeed, jeg trenger ikke en dra-på sykkel i kulda, da er det et jevnt og passe merrasig som gjelder, ikke svette for mye eller hive etter pusten. Der er fatbiken fin.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: larsdx] #2690781 07/12/2021 12:17
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: larsdx
Sitat: neistein
Ser at det nevnes over at 20 turer Ila sesongen på fat ikke er mye.

Mener ikke det, men når 17-18 av turene hadde vært bedre på stisykkel spilte det inn i vurderingen. Jeg kommer sikkert til å savne fatbike 2-3 ganger i år, men det er ikke grunn nok til å ha ekstra sykkel.

Enig det. Jeg velger som regel alltid stisykkel på pigg før fatbike i vintersesongen hvis det er føreforhold til det. Stisykkel på hardtråkket snøføre er mye morsommere en fat.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690913 08/12/2021 07:17
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Tre dager på rad på 6-7 cm snø som er godt tråkket ned på smale stier som normalt er (for) våte resten av året. Gøy selvsagt men sykkelen som er ganske morsom med slangeløse JJ gir lite respons med Dillinger 5 og slanger. Fikk kjørt meg mot stisykkel-ungdommen i går kveld.

Min beslutning om å droppe pigg på stisykkelen henger i en tynn tråd. Men det skal bøtte ned med snø på fredag så kanskje jeg kan tyne krefter ut av tynnhjulsmafian likevel.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2690955 08/12/2021 09:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja! Fått tatt en testtur. Har en stiv Trek Farley med D4 pigget med BestGrip (kant) og Schwalbe-pigger. Kunne tenke meg bredere dekk, men får ikke plass, så om noen med for "tung" fatbike vil bytte sykkel så si fra!

Tok siste tur (tror jeg) med stisykkelen med pigg i går, det begynner å bli vel mye snø her i Drammensmarka til å komme seg oppover. Nedover, derimot, er jo veldig artig!

Nå venter jeg egentlig på at det skal startes med løypekjøring, da det blir mest sykling i skitrasseer for min del, da det ikke er nok trafikk rundt her til andre stier ikke tråkkes/kjøres opp tilstrekkelig (det er snakk om å prøve å skaffe en SledDog-type maskin i området). Da blir det en liten pause der jeg sykler på andre snøstier mens jeg venter på at løypene skal sette seg. For min del er vinteren en avveksling med en annen type sykling enn stisyklingen, mer "grus på snø", og det er et veldig bra nettverk av skiløyper i Drammensområdet. Dette er absolutt ikke kjedelig, men en velkommen avveksling som også er fin til å legge treningsgrunnlag med.

(Om man da ikke, som meg, ofte blir litt vel revet med til at treningen blir som planlagt. En løsning på dette er jo å heller kalle det "sykling" og så kommer treningen som en bonus).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: simenf] #2690977 08/12/2021 11:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Preppa stier på Konnerud (SledDog) eller Årbogen (slep av bildekk) er ikke innenfor ditt nedslagsfelt, kanskje?
(Jada, jeg ser ønsket om å slippe frakt eller lengre transport før turen kan begynne - selv bor jeg heldigvis sånn til at jeg på 10-15 min. kan sykle opp til løypenettet på Krokstadskauen...)

Gaute
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691070 09/12/2021 06:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, er med begge steder, jeg! Du guider?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: simenf] #2691165 09/12/2021 13:02
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan gjerne det!

Gaute
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691382 11/12/2021 13:27
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Glem det jeg skrev, i dag fikk tynnhjulsmafia’n bank av kong FatCAAD ! Riktignok jevnet det seg mer ut etter tre runder med «brøyting» 4,8 tommer og lavt trykk gir faste og fine spor i kram snø :-) til alle som kommer etter !

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691387 11/12/2021 13:59
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men i dag kunne man gå på ski...

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691392 11/12/2021 14:53
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Det dager som i dag jeg er så glad jeg har fatbike. Fantastisk fat føre og ganske begrenset tynnhjulsføre rundt Sognsvann i dag. Jeg betalte i sin tid 16 k for en helt ny ICT og den funker fortsatt og er så godt som helt original. Mao bruksverdien er skyhøy i forhold til salgsverdien. En annen fordel er at denne kan jeg bruke rett ut fra der jeg bor i indre Oslo, uten behov for hverken kollektivt eller bil.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691413 11/12/2021 21:00
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
I Kjekstadmarka ved Liertoppen var det såpass mye snø at el-fatbake var perfekt til å kjøre opp helt nedsnødde stier. Har ikke fått på piggdekk da det ikke har vært is.
Jumbo Jim med lufttrykk 5.1 psi gav godt grep for en gang skyld i den halv kramme snøen. Snitt hastighet på drøye 9 km/t sier sitt at det var litt motstand. Kjørte mest på eco og tour hjelpe nivå.
Fatbike gir glimrende teknikk og balanse trening. Kjørte opp de fleste bakker.
Skimulighet var det også på stedet, men umulig føre.
Satte på Wratchild jula på den vanlig fatbiken i går, så er klar for holke og is.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: EmilZipp] #2691580 13/12/2021 13:39
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jepp, er i gang ICON_SMILE
Vært ute et par turer på Golsfjellet, både med og uten snø. Den siste turen var på Global Fatbike Day, da hadde det kommet for mye snø, endte med å sykle rundt om kring på hytteveien.

Jeg har også fått et par kveldsturer i Drammensmarka, det har blitt en kombinasjon av skogsbilvei og sti. Sykler foreløpig på Jumbo Jim 4.8" i Drammen, synes det fungerer overraskende godt, spesielt når det kun er snø, og ikke klink is.. Faktisk usikker på om jeg gidder å kjøpe piggdekk til sykkelen i Drammen.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: Garpen] #2691597 13/12/2021 15:31
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er det en god erstatning? Hvor mange dager i året får du en positiv opplevelse av å sykle med tynne piggdekk i marka?

Redigert av supernalle; 13/12/2021 15:33.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: supernalle] #2691605 13/12/2021 16:24
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle

Er det en god erstatning? Hvor mange dager i året får du en positiv opplevelse av å sykle med tynne piggdekk i marka?

Overraskende ofte. Var ute på lørdag og søndag med 2.6 dekk. Begge dagene fungerte de fint. Til helgen kommer kulda tilbake og da er jeg bedre skodd med piggene enn med for eksempel Jumbo Jim. Det er mye mellomføre i Østmarka som er min bakgård.

Edit: I fjor da jeg hadde Fatbike til rådighet var jeg oftere ute med stisykkel med pigg en tjukkasen.

Redigert av Garpen; 13/12/2021 16:26.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: Garpen] #2691618 13/12/2021 17:23
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Overraskende ofte. Var ute på lørdag og søndag med 2.6 dekk. Begge dagene fungerte de fint. Til helgen kommer kulda tilbake og da er jeg bedre skodd med piggene enn med for eksempel Jumbo Jim. Det er mye mellomføre i Østmarka som er min bakgård.

Edit: I fjor da jeg hadde Fatbike til rådighet var jeg oftere ute med stisykkel med pigg en tjukkasen.

Det beste er nok fatbike-dekk med pigg.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: supernalle] #2691620 13/12/2021 17:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det beste er nok fatbike-dekk med pigg.

Tja. Kan man bruke stisykkel med pigg er det stort sett gøyere enn fatbike.

Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ? [Re: supernalle] #2691624 13/12/2021 18:44
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Den måneden jeg syklet mest på sti i hele 2021 var januar, pigg på stisykkel, helt fantastisk ICON_SMILE

Redigert av Ndreas; 13/12/2021 18:44.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support