Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Om varmepumper og strømforbruk

Om varmepumper og strømforbruk #2690562 05/12/2021 11:22
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei orakler
Vi vurderer å innstallere varmepumpe i heimen, men er plutselig blitt i tvil. Årsaken til det er at flere melder at de slår av varmepumpa og går over til vedfyring grunnet høye strømpriser. I min enfoldighet har jeg trodd at mye av hensikten med varmepumper var å spare utgifter til strøm. Når det gjelder hvor mye strøm disse varmepumpene trekker er det også litt vanskelig å finne et klart svar på det. Fint om noen her inne som har erfaring med disse dingsene kan øse av sin visdom.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690566 05/12/2021 12:59
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hei. Det vil alltid være et skjæringspunkt hvor strømprisene gjør det mer økonomisk å fyre kontra å bruke varmepumpe. Men sammenlignet med en panelovn vil du stort sett alltid spare penger ved å bruke varmepumpe.

Hvor mye strøm varmepumper bruker er avhengig av veldig mange faktorer, og det er vanskelig å gi et konkret svar. Men årsvarmefaktor for kalde klima gir et godt sammenligningsgrunnlag for å sammenligne hvor gjærrige varmepumper er på tvers av modeller og leverandører.

Redigert av Paulus; 05/12/2021 12:59.
Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690569 05/12/2021 14:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Når på året varmer du huset? Varmepumper er veldig effektive på idelt driftspunkt, type 5 ganger så mye varme som strømbruk.
Når det er kaldt synker virkningsgraden, men på gode varmepumper er den vel ganske bra på ganske lav utetemperatur.
Kristiansand er vel ikke så veldig kaldt så veldig ofte og lenge?

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: appelsin2] #2690572 05/12/2021 16:58
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: appelsin2
Når på året varmer du huset? Varmepumper er veldig effektive på idelt driftspunkt, type 5 ganger så mye varme som strømbruk.
Når det er kaldt synker virkningsgraden, men på gode varmepumper er den vel ganske bra på ganske lav utetemperatur.
Kristiansand er vel ikke så veldig kaldt så veldig ofte og lenge?

Varmer huset vanligvis mellom september/oktober og midten av april. Relativt mildt her på,Sørlandet, så virkningsgraden er i den bedre delen av skalaen vil jeg tro. Vurderer en Panasonic gulvmodell som har effekt på 5,5 kw.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690585 05/12/2021 20:17
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Du kan få noen harde data fra min.
Har luft-luft varmepumpe.
Enebolig på ca 166 p-rom over 2 etg.
Hele 1. etg har varmekabler som varmekilde.
2. etg varmes kun av varmepumpen.

Statistikk:
I går: 13 kWh
30 dager: 261 kWh
12 mnd: 1701 kWh

Bruker den også på sommeren for kjøling.

Så for gårsdagen som var ca -7 grader kostet det omtrent 23 kr å holde 2. etg varmt. Og da snakker vi veldig behagelig temperatur over hele døgnet, er bare å la den gå jevnt og trutt på samme innstilling. Tror strømprisen må bli ekstremt høy for at vedfyring skal kunne gi samme behagelige romtemperatur i en hel etg.

Så kan jo prøve å regne hjem investeringskosten, men helt ærlig: Komfort trumfer alt. Særlig fint å kunne ha det svalt og behagelig inne når det er 25-30 grader ute om sommeren.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: eirikbk] #2690592 05/12/2021 22:05
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: eirikbk

Statistikk:

Så for gårsdagen som var ca -7 grader kostet det omtrent 23 kr å holde 2. etg varmt. Og da snakker vi veldig behagelig temperatur over hele døgnet, er bare å la den gå jevnt og trutt på samme innstilling. Tror strømprisen må bli ekstremt høy for at vedfyring skal kunne gi samme behagelige romtemperatur i en hel etg.

Så kan jo prøve å regne hjem investeringskosten, men helt ærlig: Komfort trumfer alt. Særlig fint å kunne ha det svalt og behagelig inne når det er 25-30 grader ute om sommeren.

Takk for utfyllende svar. Da tror jeg det bare er å kjøre på med varmepumpe hos oss. Skal varme opp 1. etasje, ca 85 kvm. Huset er fra 1908 så komfort står meget høyt på lista. Så langt har vi barmet opp med panelovner og peis med innsats. Sistnevnte spiser ved og er lite effektiv. Regner med at din pumpe er koblet til internett siden du har så detaljert statistikk på forbruk, eller finner du data på en annen måte. Spør av ren uvitenhet.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690599 06/12/2021 07:43
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vi er også happy med luft/luft hva gjelder komfort og forbruk. Men: handle for all del fra et firma som sannsynligvis lever og er serviceinnstilte om 2 år. Første pumpa vår trengte service og gasspåfylling til 5000 etter to år, nye 6000 året etterpå, og det var veldig pes å finne noen som var villige til å utføre service. I løpet av de første 4 årene hadde den kostet oss over 40k uten forbruk.

Når den så trengte nok en service pga feil, var det ingen som ville ta i den. Opprinnelig installatør var konk. Selv om det var en fancy LG var nærmeste servicefirma i Bergen.
Det endte med kjøp av ny pumpe, kostet ca 50k inkl installasjon. De var superhyggelige/proffe, og ga beskjed etter installasjonen om at det lønte seg å få utført en enkel service 1 gang i året, i det minste annenhvert år. Så summa sumarum... ICON_WINK

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: knutspeed] #2690614 06/12/2021 09:52
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Første pumpa vår trengte service og gasspåfylling til 5000 etter to år, nye 6000 året etterpå

Hadde jeg fått påvist manglende gass etter to år hadde jeg klagd på monteringen. Da er det åpenbart lekkasje et sted.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: knutspeed] #2690615 06/12/2021 09:54
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Avhengig av hvor du bor, så selger Coop Obs varmepumper. Du betaler til Coop, så da blir de garantileddet ditt, for meg gir det større trygghet enn "Arnes varme rør" etablert i 2019.
Coop bruker "Arnes varme rør" til installasjon, men sitter som butikk med overordnet garantiansvar.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690617 06/12/2021 09:57
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som har erfaring med varmepumpe på hytta hvor mesteparten av tiden er frostsikring? I 10 minus går det 30kWh for å holde knappe 10 grader i en 76kvm hytte fra 2010 med panelovner.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: kjerts] #2690618 06/12/2021 09:59
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: kjerts
Første pumpa vår trengte service og gasspåfylling til 5000 etter to år, nye 6000 året etterpå

Hadde jeg fått påvist manglende gass etter to år hadde jeg klagd på monteringen. Da er det åpenbart lekkasje et sted.

Jepp, men da var installatør allerede konk :/

Redigert av knutspeed; 06/12/2021 09:59.
Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: kjerts] #2690650 06/12/2021 12:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Noen som har erfaring med varmepumpe på hytta hvor mesteparten av tiden er frostsikring? I 10 minus går det 30kWh for å holde knappe 10 grader i en 76kvm hytte fra 2010 med panelovner.

Ikke hytte, men kjenner mange som har samme formål i garasjen. Mange kjøper den julapumpa du kan få til 3000kr på tilbud. De fleste har god erfaring med den til slik bruk.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: kjerts] #2690653 06/12/2021 13:20
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

30 kWh pr dag antar jeg?

Jeg har troa på dette såfremt elektrisitet er primærvarmekilden din.
Har noe det samme hos oss og vurdere å endre noe strategi for frostsikring, for å slippe å ha lunk hele tiden. Vi har for lite elektrisk kapasitet til å få fullverdig varme i hytta ved bruk, og baserer oss på noe grunnvarme med elektrisk, så vedfyring.
Idag: Har stilt inn frostsikring på panelovn i stue/kjøkken delen. Bad satt på 10 grader. Soverommene er satt på 5 (laveste mulig).
Rørene til kjøkkenet er i samme skap som vvb så denne avgir noe varme. Ca 30 kWh pr dag.

Tenkt løsning. Jeg tenker å frostsikre rørene innendørs på kjøkken samt røroppføringene i krypkjelleren med noe selvregulerende varmekabel (og isolasjon). Vannlås på kjøkkenet er inne i skap som har noe varme fra vvb, så denne bør gå greit. Vannlås på vask og dusj på badet får seg en klunk forstvæske (mest miljøvennlige type...). Da kan jeg fjernstyre på panelovnen i stue/kjøkken et døgn før vi reiser opp.

Går strømmen så fryser det....

Redigert av Stefan77; 06/12/2021 13:28.

- Stefan
Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690666 06/12/2021 15:00
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Vannet i rørene står still uten forbruk, og vil derfor miste varme over tid. Ville ikke regnet det som frostsikring

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: knutspeed] #2690681 06/12/2021 17:41
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Vi er også happy med luft/luft hva gjelder komfort og forbruk. Men: handle for all del fra et firma som sannsynligvis lever og er serviceinnstilte om 2 år. Første pumpa vår trengte service og gasspåfylling til 5000 etter to år, nye 6000 året etterpå, og det var veldig pes å finne noen som var villige til å utføre service. I løpet av de første 4 årene hadde den kostet oss over 40k uten forbruk.

Når den så trengte nok en service pga feil, var det ingen som ville ta i den. Opprinnelig installatør var konk. Selv om det var en fancy LG var nærmeste servicefirma i Bergen.
Det endte med kjøp av ny pumpe, kostet ca 50k inkl installasjon. De var superhyggelige/proffe, og ga beskjed etter installasjonen om at det lønte seg å få utført en enkel service 1 gang i året, i det minste annenhvert år. Så summa sumarum... ICON_WINK

Vi satser på seriøse aktører som har vært i markedet en stund. Det er nok av røvere der ute som vil sko seg på en boom som det er tilløp til nå.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2690883 07/12/2021 18:35
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Egil52

Statistikk:

Takk for utfyllende svar. Da tror jeg det bare er å kjøre på med varmepumpe hos oss. Skal varme opp 1. etasje, ca 85 kvm. Huset er fra 1908 så komfort står meget høyt på lista. Så langt har vi barmet opp med panelovner og peis med innsats. Sistnevnte spiser ved og er lite effektiv. Regner med at din pumpe er koblet til internett siden du har så detaljert statistikk på forbruk, eller finner du data på en annen måte. Spør av ren uvitenhet.

Isolering på huset spiller jo naturligvis en rolle, vårt hus er 10 år gammelt. Men uansett tror jeg du kommer mye bedre ut med en pumpe.

Kjøpte Panasonic til ca 20k. Har modul fra Verisure på den slik at vi styrer den fra appen og ser statistikk. Ikke minst kan jeg styre den når jeg ikke er hjemme!
Men om jeg skulle valgt på nytt, hadde jeg valgt en løsning som ikke er avhengig av et alarmselskap sitt system, men som kan styres uavhengig og helst koblet til smarthuben (men varmepumpen ble kjøpt før smarthub var i tankene). Joda, sistnevnte kan løses med Sensibo, men det er en IR sender som ikke kan lese faktisk status.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: eirikbk] #2690991 08/12/2021 12:58
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: Egil52

Statistikk:

Isolering på huset spiller jo naturligvis en rolle, vårt hus er 10 år gammelt. Men uansett tror jeg du kommer mye bedre ut med en pumpe.

Kjøpte Panasonic til ca 20k. Har modul fra Verisure på den slik at vi styrer den fra appen og ser statistikk. Ikke minst kan jeg styre den når jeg ikke er hjemme!
Men om jeg skulle valgt på nytt, hadde jeg valgt en løsning som ikke er avhengig av et alarmselskap sitt system, men som kan styres uavhengig og helst koblet til smarthuben (men varmepumpen ble kjøpt før smarthub var i tankene). Joda, sistnevnte kan løses med Sensibo, men det er en IR sender som ikke kan lese faktisk status.

Vi går for en pumpe fra Panasonic, gulvmodell Z25 med 5,5kw. Tror det skal bli bra. Har også bestil tilleggsmodul for styring av pumpa fra appen til Panasonic. Etterisolering av et hus fra 1907 er for spesielt interesserte;)

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Paulus] #2691038 08/12/2021 18:28
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Paulus
Ikke hytte, men kjenner mange som har samme formål i garasjen. Mange kjøper den julapumpa du kan få til 3000kr på tilbud. De fleste har god erfaring med den til slik bruk.

Heldigvis er det jo ikke som i 2012, nå må man ha sertifisert installatør for å få montert pumpene så jeg vet ikke helt hvor mye man sparer på den Jula-pumpen.
Vil du ha best mulig virkningsgrad så må du jo dimensjonere pumpen, og plassering i forhold til størrelse på rommet, og byggestandarden på huset.
Det er ikke bare å finne størst mulig pumpe å montere den opp, hvis du er ønsker høyst mulig besparelse.

Når alt det er sagt så er det beste med en pumpe at du kan sette den på kjøling på sommeren. Dette er spesielt viktig hvis du bor i et moderne drivhus som fort kan oppleve over tredve grader inne på sommeren.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2691057 08/12/2021 21:16
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Litt off topic her, men vi har kjøpt hytte og derav monternt varmepumpe som vi benytter til varme/kjøling, samt å holde 10 grader i hytta når vi ikke er der.
Halvparten av er åpen til taket, mens resten er loftstue og soverom. Denne halvdelen fører til at det forsvinner veldig mye varme opp der på vinterent, og at varmepumpa sliter med å holde det kjølig nok på loftstue/soverom om sommeren. Vi har derfor tenkt tanken om takvifte for å presse varmluften ned igjen og for å sørge for sirkulasjon.

Noen som har noen formeninger om den idéen, og evt. har gode tips til takvifter som fungerer?

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: olip] #2691082 09/12/2021 08:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: olip
Sitat: Paulus

Heldigvis er det jo ikke som i 2012, nå må man ha sertifisert installatør for å få montert pumpene så jeg vet ikke helt hvor mye man sparer på den Jula-pumpen.
Vil du ha best mulig virkningsgrad så må du jo dimensjonere pumpen, og plassering i forhold til størrelse på rommet, og byggestandarden på huset.
Det er ikke bare å finne størst mulig pumpe å montere den opp, hvis du er ønsker høyst mulig besparelse.

Når alt det er sagt så er det beste med en pumpe at du kan sette den på kjøling på sommeren. Dette er spesielt viktig hvis du bor i et moderne drivhus som fort kan oppleve over tredve grader inne på sommeren.

Heldigvis og heldigvis. Regelen var fornuftig før i tida, men nå kommer veldig mange pumper ferdigfylte og med hurtigkobling så det er enkelt å gjøre monteringen riktig for hvermannsen. I dag fremstår regelen om ansvarlig installatør som en regel for beskyttelse av en næring.

Kravet til installatør endrer vel ikke så mye på prisen. Installasjon koster gjerne 5500+ uansett hvilken pumpe du skal montere og hvor den er kjøpt. Det er ikke så mange andre som tilbyr varmepumpe ferdig montert til ca 9k.

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Egil52] #2691097 09/12/2021 08:53
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sakl isolere utebod og benytte den som hjemmekontor og treningsrom. Ca 15 m2. Har det noe for seg med varmepumpe der, eller blir det overkill for et så lite rom?

Re: Om varmepumper og strømforbruk [Re: Jåddhå] #2691189 09/12/2021 18:37
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Jåddhå
Sakl isolere utebod og benytte den som hjemmekontor og treningsrom. Ca 15 m2. Har det noe for seg med varmepumpe der, eller blir det overkill for et så lite rom?

Tror du aldri vil klare å regne hjem den kosten. En wifi styrt panelovn ville vært mer hensiktsmessig, så kan du fjernstyre når det skal varmes. Har det i furteboden selv, men den står konstant på 15 grader

Eneste argument for pumpe vil kanskje være kjøling om sommeren, men det er vel betydelig billigere med en liten, portabel AC.

Moderator  support