|
|
Ansette sykkeltrener
|
Re: Ansette sykkeltrener
[Re: NjuK]
16/10/2021 13:21
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
en trener må ha mer å komme med enn en wattplan, det må jo være massevis av detaljer å gripe fatt i: sittestillinger, svingteknikk, drafting/slipstreaming, tråkkteknikk, utstyr mm, sykle i felt Hvis man skal ha ett program for høst/vinter på rulla, så er det wattplan man trenger. tildels enig men en trener må ha mye mere å komme med enn bare en wattplan
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
16/10/2021 18:04
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
en trener må ha mer å komme med enn en wattplan, det må jo være massevis av detaljer å gripe fatt i: sittestillinger, svingteknikk, drafting/slipstreaming, tråkkteknikk, utstyr mm, sykle i felt Hvis man skal ha ett program for høst/vinter på rulla, så er det wattplan man trenger. tildels enig men en trener må ha mye mere å komme med enn bare en wattplan En trener kunne sagt til meg at det holdt med rødvin til maten i går og at det ikke var lov i kveld. Godt det er Oktober bare.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
16/10/2021 19:01
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor gammel er du da? Og hvor mye hindrer deg i å trene/hvile/spise bra..
Jeg hadde aldri brukt sykkel til noe annet enn å sykle til skolen og senere hjem fra fest før jeg var 33. Men ble ganske bra til jeg var 36. 39 somre ung. Ingen hindrer annet enn jobb mellom 8 og 16. Ligger på 10 timer/uken som minimum. Har satt opp periodiseringsplan på 16-18 timer på maks ukene. Skal bety at det er håp for bedre form 2022.. Bare ungdommen jo..  Få hindre, da er det som regel viljen (over tid) det står på og altså opp til deg selv.. Angående trener så tviler jeg på du ender opp med en trener som er tett nok på til å få med seg helheten. Og da blir egentlig en trener bare så god som du gjør han til selv.. Det blir nesten så du må justere han etter hvor sliten/uthvilt du er i stedet for at han justerer deg.. Så jeg hadde heller gjort det selv
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2021 13:05
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde aldri brukt sykkel til noe annet enn å sykle til skolen og senere hjem fra fest før jeg var 33. Men ble ganske bra til jeg var 36.
Dvs ikke noe annet treningsgrunnlag heller?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
17/10/2021 13:37
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde aldri brukt sykkel til noe annet enn å sykle til skolen og senere hjem fra fest før jeg var 33. Men ble ganske bra til jeg var 36.
Dvs ikke noe annet treningsgrunnlag heller? ballspill i 3. divisjon i 10 år. Minst like opptatt av det som skjedde etter kampen i helgene. Lite seriøs med andre ord, stort sett fest hver helg i 15 år. Var høyst middels på f.eks 3000 m på skolen og middels kondisjon av de på ballspill laget og.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2021 15:38
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Dvs ikke noe annet treningsgrunnlag heller? ballspill i 3. divisjon i 10 år. Minst like opptatt av det som skjedde etter kampen i helgene. Lite seriøs med andre ord, stort sett fest hver helg i 15 år. Var høyst middels på f.eks 3000 m på skolen og middels kondisjon av de på ballspill laget og. Liten og lett om jeg husker riktig. Det hjelper godt i kondisjonsidrett med oppoverbakker. Husker en likblek nordlending fra militæret som satt på ræva og levde på 2 kanner kaffe og rullings i munnvika fra morgen til kveld. På 3000 m test var han så vidt over 10 min.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
17/10/2021 15:38
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Dvs ikke noe annet treningsgrunnlag heller? ballspill i 3. divisjon i 10 år. Minst like opptatt av det som skjedde etter kampen i helgene. Lite seriøs med andre ord, stort sett fest hver helg i 15 år. Var høyst middels på f.eks 3000 m på skolen og middels kondisjon av de på ballspill laget og. Liten og lett om jeg husker riktig. Det hjelper godt i kondisjonsidrett med oppoverbakker. Husker en liten likblek nordlending fra militæret som satt på ræva og levde på 2 kanner kaffe og rullings i munnvika fra morgen til kveld. På 3000 m test var han så vidt over 10 min.
iq
|
|
|
19/10/2021 07:44
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hei, Enkelt spørsmål ut fra emnefeltet, men allikevel relativt komplisert. Jeg er på utkikk etter en coach som kan gjøre "jobben for meg". Dvs. Finne ut av hva jeg trenger ut fra profil og ambisjoner og sette opp mine daglige treninger i training peaks i etterkant av dette. Har funnet ut at ved 600 timer + i året kombinert med full jobb og familie er det en stressfaktor å tenke gjennom alle øktene og sette dette i system. Har tro på at hvis noen gjør den jobben for meg vil nivået kunne heves ytterligere.. Noen som har konkrete tips om trenere som ansetter middelaldrende menn (masters) i sin portefølje? Hei, sent til festen. Jeg har ikke konrete tips, men noen erfaringer Har hatt en amerikansk coach i to år, via Trainingpeaks/Todays Plan og zoom. Jeg sykler med et internasjonalt lag på Zwift og har inntrykk av at det å ha en virtuell coach er mye mer vanlig i feks USA enn her, her er det kanskje litt sånn jantelov-aktig å engasjere noen hvis man bare er en vanlig mastersyklist? Det passet ekstra bra da pandemien kom også (selv om jeg startet 6 mnd før) Jeg ville heve treningen et hakk men var lei av å navigere i alt av teori og styr, + en tendens til å ville alt alltid. Sleit med å fokusere og velge tilnærming, så det å velge å betale en til å guide meg var et lett valg. Jeg har lært helt vilt mye med meg selv som praktisk case, og er veldig glad for at jeg gjorde det. Man ser seg selv mer utenfra når man også har en annen person som bryr seg om hva man driver med, og får også opp øynene for hva som er produktivt og hva som ikke er det. Det har gitt meg noen eureka-opplevelser som jeg ikke hadde fått ellers. Min coach var også opptatt av livet som helhet; stress, jobb, ernæring, søvn osv. Veldig vitenskapelig og forklarte meg mye av "hvorfor" bak opplegget, noe som er viktig for meg. I tillegg har jeg også forstått mye mer av hva slags "type" jeg er, dvs hva som er mine styrker og hvor mine svakheter er, så er en mye mer komplett syklist nå + sterkere  Har hatt veldig gode resultater av dette, men mest av alt er jeg veldig glad for å ha lært meg så mye! Nå går jeg over til en norsk trener med mulighet for å være med på fysisk fellestrening, som er noe jeg trenger (terreng), så derfor har jeg avsluttet samarbeidet. Anbefaler uansett å teste tilnærmingen med virtuell coach, hvis man har muligheten til det. (den jeg brukte henvender seg spesielt til kvinner så kan ikke sende deg dit )
|
|
|
[Re: SiljeKH]
19/10/2021 08:45
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Godt svar SiljeKH. Veldig godt svar. Har en venn på laget som også benytter coach via TP. Han er veldig fornøyd og kan ikke "prise" vedkommende nok. Han tar fatt på alt han sier med en tilnærming om at det er rett. Fysiske tester etc. viser også fremgang for hans del. Da er det ganske enkelt å stole på det man gjør. Det du sier med at en coach vil analysere å se hva som er produktivt og ikke. Sette ordet på dette. Har også han en oppfatning av at stemmer. I mitt hode deler jeg synspunktene dine og ser fornuften i det. Allikevel kommer jeg ikke til å gå for en sånn tilnærming basert på at fysisk oppfølging etc. teller mest for min del. Det å ha sparring lokalt (innenfor noen km..) er viktig. Basert på tilbakemeldingene til nå. VELDIG GODE! har jeg besluttet for egen del å ta en ny vinter med generell tilnærming til en periodiseringsplan. Fant ut at det var enkelt å kopiere enkeltuker i Trainingpeaks slik at malen for treningsperiodene er satt. Endrer økter, intensitet etc ut fra treningsuke og belastning generelt. Har man tid kan man være sin egen coach fikk jeg høre her. Da går jeg for den varianten  Periodiseringsmodell på 8,12,15,17 timer/uke etc blir planen fra November. Tilpasser ved behov og følelse. Mer timer = lavere intensitet på de rolige dagene etc. Har trua på at dette blir bra. Avslutter periodiseringsplanen med en uke til Mallorca i overgangen Mars/April. Tar tester der nede så får vi se. (Hvis helsa tillater det vel og merke). Tar ikke noe for gitt lenger rundt dette bildet.
|
|
|
20/10/2021 13:41
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ville seriøst vurdert denne karen her, vet om flere som har gode resultater ved å følge programmene hans: www.wattkoden.no
|
|
|
27/10/2021 21:23
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
For løping, så har Marius Bakken laget treningsprogram opp mot Maraton. Knyttett opp mot sluttid man jobber mot. I løpemiljøe er det mange som ahr hatt godt nytte av disse. En kompis av meg har løpt to maraton. 3:00 og 2:50 Begge gangene har han fulgt treningsprogram fra Bakken på de gitte sluttidene. Slik skulle man også fått kjøpt på sykkel. Birken på 4:00, 3:30 under 3:00 osv…
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
28/10/2021 08:07
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Vel, det fins jo en bok "Best i Birken: på sykkel" skrevet av Kurt Asle Arvesen og Erik Nordby (treneren til Calle Hagen antar jeg?). Sikkert forslag til treningsprogram der.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
02/12/2021 13:04
|
Egi
Medlem
|
Medlem
Registrerer jo at det har blitt normalt å betale for PT på sats og andre treningsentre. Spesielt i Oslo(?) Så om man har overflødig cash og nok tid så tenker jeg det er bare å kjøre på. Tror dog det er generelt få trenere på terrengsykkling spesifikt. Det er flere som jobber mot triathlon, eller har løping som hovedfokus med støtte innenfor sykkling. (landevei)
|
|
|
[Re: SiljeKH]
03/12/2021 10:10
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå går jeg over til en norsk trener med mulighet for å være med på fysisk fellestrening, som er noe jeg trenger (terreng), så derfor [...].
Kan ikke du bare bite deg fast i bakhjulet til farihuset, og bli råere/bedre på den måten? 
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
04/12/2021 18:51
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Nå går jeg over til en norsk trener med mulighet for å være med på fysisk fellestrening, som er noe jeg trenger (terreng), så derfor [...].
Kan ikke du bare bite deg fast i bakhjulet til farihuset, og bli råere/bedre på den måten?  Han er en sånn genetisk ekling som kan trene i 10 dager før Offroad Valdres og sykle i ring rundt meg i 8 mil....så vi trenger litt forskjellig opplegg virker det som. Når det er sagt så mener jeg at jeg kan slå han opp Nerdamsveien en skikkelig god dag.
|
|
|
06/12/2021 10:13
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dro i land en småfrekk 1000 TSS uke nå sist. Merker med en gang at "noe" ønsker å sabotere denne uken som er hvileuke (5 dager trening). Dvs. basilusker og svineri.
Krysser fingrene for at kroppen klarer å holde ting borte. Hjelper lite at hele familien (kone og barn) har gått rundt med forkjølelse og hoste. (Ikke Covid). Mye trening gjør kroppen mottakelig sies det. Får tro man slipper.
Syk får man være i September/Oktober...
|
|
|
23/10/2022 06:55
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har prøvd noen av de overnevnte tjenestene enda?
|
|
|
23/10/2022 08:19
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, Glemt å oppdatere denne tråden. Fikk trener fra April 2022. https://malrettet-trening.no/Har vært en bra erfaring. Har vært min egen trener i flere og har trivdes med det. Men fikk engasjert trener for å slippe å bruke tid på TP og tenke gjennom hva som skulle gjøres når. Jeg ga timebruken jeg kunne disponere og fikk økter deretter. Kristian setter opp trenigsdagboken i et system ut fra hvor man er og hva man forventes å tåle. Det som først og fremt ble nytt med trener var fridag(er) man måtte ta. Det var nytt. Trente før heller 7 dager enn 5. men her var det ingen bønn. Aktiv hvile var under tvil lov. Få et system på dette var bra, Fikk også svært spesifikt innhold i øktene som åpenbart ga fysiologisk tilpasning. Terskelwatt 2022 har nok ikke økt med nytt innhold. Nevneverdig iallfall. Men seigheten og det å tåle juling har fått en bra oppsving noe årets resultater har kvittert ut. Personlig tror jeg at evalueringen av sesongmåleme skyldes nytt innhold. Det har gått over all forventning. Totalt sett er jeg fornøyd med erfaringen og kan anbefale dette.
|
|
|
31/10/2022 13:41
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Ble Sfit for min del. Oppstartssamtale i november. Blir ålreit med litt innput på treningen. De siste årene har jeg kuket for mye rundt.
|
|
|
31/10/2022 15:13
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hvilket nivå/pakke la du deg på?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
31/10/2022 20:14
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvilket nivå/pakke la du deg på? TP opplegg. Periodisert i hht. arbeidsoppgaver i periodene. Veldig behagelig. Dagens økt lå klar i TP. Lastet inn på Zwift og good to go. Ukes målene er klare, supplerer selv med ekstra økter (rolig) ut fra følelse og tid. Ingen plan er hugget i stein, men er en god grunnplan.
|
|
|
31/10/2022 20:24
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Hvilket nivå/pakke la du deg på? Jeg legger meg på coach tilbudet til Sfit.
|
|
|
|
|