Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: eOpseth]
06/12/2021 08:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det politiske sjelvet i norge blir ingenting sammenlignet med hva som kommer når gassprisen, som er en vesentlig input i kunstgjødselproduksjon, slår ut i de globale og lokale matvareprisene. Konturene er der allerede. God tilgang til energi til overkommelige priser er en forutsetning for stabile og trygge samfunn og er jo også et konkurransefortrinn og i siste instans et sikkerhetsspørsmål. Både internt og geopolitisk. Rart hvordan denne lærdommen ser ut til å være glemt.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Duck]
06/12/2021 08:42
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Er vel en knivsegg det også. Virker som om svaret, fo rmange, er proteksjonisme for en del produkter, og det er ikke gitt at det kommer billig det heller. Så at det blir dyrere er gitt, spørsmålet nå er hvor mye dyrere. Samme gjelder jo gass, hva blir den nye normalen fremover når denne energikrisen en gang er over?
Men at det blir et geopolitisk etterspill og taktikkeri er vel gitt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
06/12/2021 08:50
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har hatt tilgang til nesten gratis strøm i åresvis, hvor både konsumenter har sløst med energien, og også produsentene ved å ha overfylte magasiner. At vi i et år med lav vannstand i magasinene i sør-Norge , kombinert med mangel på energi i Europa ( både gass og strøm) presser prisene opp er ikke så rart. Eksporten vår har vel ikke vært spes høy i år. Jeg håper at fagfolkene våre kan komme opp med en bedre løsning enn å dele ut penger etter en eller annen firkanter modell . Hvis problemet er prisen er det jo det som må løses. Og jeg har ennå ikke skjønt hvorfor vi ikke kan ha en passe «rimelig» strøm innlands, og eksportere til markedspris, altså et to-prissystem. Da vil man slippe effektivitetstapet ved at penger skal først inn i statskassen og så (delvis) tilbakebetales etter en mer eller mindre rettferdig og energieffektiviserende modell .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
06/12/2021 09:33
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Har produsentene virkelig hatt overfylte magasiner?
|
|
|
[Re: HeavyDude]
06/12/2021 09:43
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Og jeg har ennå ikke skjønt hvorfor vi ikke kan ha en passe «rimelig» strøm innlands, og eksportere til markedspris, altså et to-prissystem. Dette er vel subsider man ikke uten videre har kan innføre hvis man er medlem i EU/EØS?
|
|
|
06/12/2021 09:56
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Og jeg har ennå ikke skjønt hvorfor vi ikke kan ha en passe «rimelig» strøm innlands, og eksportere til markedspris, altså et to-prissystem. Da vil man slippe effektivitetstapet ved at penger skal først inn i statskassen og så (delvis) tilbakebetales etter en mer eller mindre rettferdig og energieffektiviserende modell .
I fjor skrev vel avisene side opp og side ned om hvor billig strømmen var. Husker jeg rett fikk vi tidvis betalt for å forbruke strøm? Skulle gjerne likt å se din modell i drift, der menigmann betaler 30-40-50 øre/kWh mens eksporten går til 3-4 øre/kWh.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
06/12/2021 10:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Husker jeg rett fikk vi tidvis betalt for å forbruke strøm? Da tror jeg du husker feil siden strømprisen da må overgå nettleien og elavgiften, men med negativt fortegn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2021 10:06
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Husker jeg rett fikk vi tidvis betalt for å forbruke strøm? Da tror jeg du husker feil siden strømprisen da må overgå nettleien og elavgiften, men med negativt fortegn. Poeng det - det har vel ikke skjedd nord for Skagerak. Men at kraftprisen isolert sett var < 0 skjedde jo.
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2021 10:26
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husker jeg rett fikk vi tidvis betalt for å forbruke strøm? Da tror jeg du husker feil siden strømprisen da må overgå nettleien og elavgiften, men med negativt fortegn. Det var en periode ja, at du kunne få en introavtale med noen måneder med -5,6 øre pr kwh (5.6 tatt ut av løse lufta, da jeg ikke husker eksakt beløp) Men det var vel et påslag som gjorde det til et positivt fortegn...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/12/2021 14:04
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig komisk sitat fra en av hoved-insjerne bak Resett.no, som selv har sagt at de er modellert på infowars og breitbart >.<
|
|
|
[Re: Tagelli]
06/12/2021 14:18
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og jeg har ennå ikke skjønt hvorfor vi ikke kan ha en passe «rimelig» strøm innlands, og eksportere til markedspris, altså et to-prissystem. Dette er vel subsider man ikke uten videre har kan innføre hvis man er medlem i EU/EØS? De har ordnet seg slik i Frankrike. De tok grep allerede før kulda kom. Så det går. Man kan altså, gitt at man har et faktisk energioverskudd, selge overskuddet til blodpris ut til andre medlemmer av ACER. Det er jo egentlig ikke kablene som er problemet og fiaskoen. Det er avtalene som er gjort og den manglende reguleringen på et livsnødvendig gode internt.
Redigert av sanouka; 06/12/2021 14:18.
|
|
|
[Re: sanouka]
06/12/2021 16:19
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har stilt spørsmålet om toprissystem til sentrale politikere, Debatten m.fl. Hittil er det ingen som har sagt at det er umulig ( juridisk, pga EØS-avtalen eller annet). Så inntil det motsatte er bevist, har jeg tro på den modellen.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: appelsin2]
06/12/2021 16:21
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har produsentene virkelig hatt overfylte magasiner? Ja, det har de. Norge har sløst med energi både i produsentleddet og på forbrukerleddet i mange år. Fordi det har vært overflod av energi i den vestlige verden i tiår, med tilsvarende lave priser på energi. Utenlandskablene er et viktig virkemiddel for en effektiv energiproduksjon.
|
|
|
[Re: Tagelli]
06/12/2021 16:34
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og jeg har ennå ikke skjønt hvorfor vi ikke kan ha en passe «rimelig» strøm innlands, og eksportere til markedspris, altså et to-prissystem. Dette er vel subsider man ikke uten videre har kan innføre hvis man er medlem i EU/EØS? Jeg mener at subsidiespørsmålet ( i EØS-sammenheng ) ikke er relevant. Selvkost på norsk elkraft ligger langt under dagens kraftpriser, så det er ikke snakk om å subsidiere noe, men å redusere profitten for innlandske kunder. Omvendt av hva som skjer i dagligvaremarkedet, hvor produktene ofte prises høyere i Norge fordi vi har en særskilt høy betalingsevne, enn hva de gjør i andre markeder.
|
|
|
06/12/2021 16:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har stilt spørsmålet om toprissystem til sentrale politikere, Debatten m.fl. Hittil er det ingen som har sagt at det er umulig ( juridisk, pga EØS-avtalen eller annet). Så inntil det motsatte er bevist, har jeg tro på den modellen. Som sagt, de gjør det i Frankrike. Bare å google. En generell rabatt og en extraløsning for de aller mest utsatte.
|
|
|
06/12/2021 17:17
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Ja, det har de. Norge har sløst med energi både i produsentleddet og på forbrukerleddet i mange år. Fordi det har vært overflod av energi i den vestlige verden i tiår, med tilsvarende lave priser på energi. Utenlandskablene er et viktig virkemiddel for en effektiv energiproduksjon.
Så du har altså ikke eksempler? Ellers er jeg fullstendig klar over at utenlandskabler er viktige, som nesten alle andre, selv om noen er uenige i hvordan nevnte kabler bør styres..
Redigert av appelsin2; 06/12/2021 17:19.
|
|
|
06/12/2021 19:23
|
tron
Besatt
|
Besatt
« Kraftbransjens organisasjon, NHO-foreningen Energi Norge, anslår at staten i år vil tjene rundt 11 milliarder mer enn normalt på de uvanlig høye strømprisene, gjennom skatter, avgifter og utbytte fra kraftselskapene.» Kilde: https://e24.no/olje-og-energi/i/a7q4W7/ny-oppgang-i-stroemprisen-tirsdagMan kan mene mye om internasjonalt strømmarked, grønt skifte, fornybar strøm, gass og kull, men for meg virker det høl i hue at momsen på strøm er 25% enten kWh-prisen er 30 eller 530 øre.
|
|
|
06/12/2021 20:13
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pris-systemet skal tjene to formål samtidig. Høyest mulig pris ut av landet og kostnadseffektiv pris innenlands som fører til rasjonell produksjon og forbruk. Det er god grunn til å få opp prisen på overskuddsstrømmen, den utgjør 10% av volumet (10-15 TWh) årlig. https://www.hallingdolen.no/meiningar/kronikk-fakta-om-krafta-var/?Men det er idiotisk at dette skal sette nivået innenlands. Så enkelt og så vanskelig er det. Ellers merkelig at oppfinnsomheten og viljen til å ta «NAV-snyltere» virker helt ubegrenset, mens apatien er slående når det gjelder positive tiltak for folk flest. For øvrig: 10 TWh er cirka det samme strømforbruket som Oslo og er altså en milliard kWh. Selger vi alt til 100 øre kilowatten blir det 10 milliarder. Dagens pris opp mot 450 øre gir 45 milliarder. Penger det og.
|
|
|
06/12/2021 21:52
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Men overskuddet er ikke stabilt år for år, altså hva TWh angår.
|
|
|
06/12/2021 22:00
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, sjekk artikkelen jeg lenket til så ser du fort tallene de siste årene.
|
|
|
[Re: Tange]
06/12/2021 22:32
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Så skjønner ikke motstanden mot spredd betaling når den ellers er godt akseptert i samfunnet i mange andre tilfeller.
Betaling av ting når de skjer er jeg 100% for. Veiavgift fordelt over året siden bilen går hele året, innbetaling av skatt når man tjener pengene er også flott. Strøm bør betales når den brukes. En faktisk mere jevn strømpris er jeg for, underlige avbetalingsplaner grupperer jeg derimot sammen med avbetalingsplanene til elkjøp og alle andre kredittfeller.
|
|
|
[Re: runermm]
07/12/2021 07:02
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Nei, sjekk artikkelen jeg lenket til så ser du fort tallene de siste årene. Litt rart at tabellen ikke tok med 2010, men OK.
|
|
|
07/12/2021 08:33
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Begynner opprøret å gi seg politisk utslag blant velgerne allerede før de fleste har fått siste strømregning? Flykter fra Støre - Høyre er landets største parti; "- Velgerne gir Støre og Vedum strømsjokk. Mens regjeringen nøler med på komme på banen med tiltak mot galopperende strømpriser, forlater velgerne dem, skriver TV 2s kommentator Aslak M. Eriksrud." https://www.nettavisen.no/nyheter/f...landets-storste-parti/s/12-95-3424216071
Redigert av Duck; 07/12/2021 08:33.
|
|
|
07/12/2021 09:21
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Brukte 320 kr på strøm i går, om dette er den nye standarden så koster det 10.000 / måneden for en større enebolig (210 m2) med en familie på 4. Det er jo helt hinsides. Ikke hadde vi det spesielt varmt inne heller, 21 grader.
|
|
|
[Re: Panda]
07/12/2021 10:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Brukte 320 kr på strøm i går, om dette er den nye standarden så koster det 10.000 / måneden for en større enebolig (210 m2) med en familie på 4. Det er jo helt hinsides. Ikke hadde vi det spesielt varmt inne heller, 21 grader.
Samme som oss det. Selv når vi nå bruker minst mulig strøm når det er dyrt, skrur av varme i deler av bolig halve døgnet osv må vi regne med 9000-13000 kroner på regninga som kommer i januar.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/12/2021 10:27
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Begynner opprøret å gi seg politisk utslag blant velgerne allerede før de fleste har fått siste strømregning? Flykter fra Støre - Høyre er landets største parti; "- Velgerne gir Støre og Vedum strømsjokk. Mens regjeringen nøler med på komme på banen med tiltak mot galopperende strømpriser, forlater velgerne dem, skriver TV 2s kommentator Aslak M. Eriksrud." https://www.nettavisen.no/nyheter/f...landets-storste-parti/s/12-95-3424216071 Tilstrømningen til H får vi håpe kun er representert i den 1/3 som vil ha strengere covidtiltak for å løpe tilbake til skjørtene til Erna og henge der sammen med Jan Tore gir neppe det helt store utslaget på regningene som kommer.
|
|
|
07/12/2021 10:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med 250 w på do og 175 w i inngangspartiet som faste varmekilder og resten vedfyring, tror jeg også årets strømregninger vil være akseptable. Hjemmekontor sparer i tillegg til transportkostnader også oppvarmingskostnader. Jevnere temperatur og ingen 'sprengfyring'.
Angrer uansett ikke på at jeg valgte å ty til dyr vedfyring og for lengst HAR betalt for årets 'oppvarming', den nette summen av 4000,- . Forutsigbarhet er verdt noen kroner.
|
|
|
[Re: sanouka]
07/12/2021 11:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Man kan jo mene så mangt om Spettets motiver, men analysen på hvorfor prisen på strøm har gått i taket står seg uansett.
Hva er det han analyserer, strømpris som går i taket eller en strømpris som har vært unaturlig lav gjennom mange år?
Det jeg har tenkt mens denne farsen har utspilt seg i høst har vært å lure på hvordan de trodde de skulle slippe unna med bortforklaringene. De må jo tro folk er helt lost. Årsakene er så enkle at selv en tredjeklassing skjønner sammenhengen når hen får det forklart. Det blir en dobbel whammy siden folk ikke liker å bli undervurdert og løyet til. Skal bli spennende å se videre utover vinteren og våren om man plukker opp signalene og gjør noe grunnleggende eller om de satser på at det går over. Det er slike hendelser/events som skaper politiske fiaskoer/suksesser. Hvor ender JGS?
Nja, når over 80% ser ut til å ikke ha tatt høyde for dette på grunnlag av informasjon som har kommet frem i mediene de siste 5-10 åra tror jeg dette kommer til å gå hus forbi for mange av dem, de fleste. Ingen politiske jordskjelv som kan ventes med andre ord. At du bor på landet har jeg fått med meg, men at du også bor under en stein var nytt for meg. Hele landet koker. Dette er det man på politikerspråket kaller for et event. De må som kjent håndteres asap. Risikoen for å stå igjen på perrongen med svarteper er skyhøy. Du må være omtrent den eneste som ikke mener dette om dagen. Fasit kommer om noen uker. At du hopper elegant over mitt første spørsmål er jo innlysende. Landet koker absolutt ikke. Tvert imot, høye strømpriser fører til vesentlig lavere temperaturer i de norske hjem. Et event på politikkerspråk, og så skal man forvente strukturelle tiltak fra de samme som kaller det et event? Historisk sett er det få eventer som har ført til politiske jordskjelv i Norge. En viktig grunn er at vi har det godt (kanskje bla. pga. historisk for lave strømpriser  ) og det påvirker langtidsminnet. Det betyr ikke at ingen kommer til å gjøre noe eller må gjøre noe. Jeg mener kun at dette ikke kommer til å føre til et jordskjelv. Det samme om regjeringen viser seg til å være handlingslammet eller viser handlingskraft.
|
|
|
[Re: Tange]
07/12/2021 11:46
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Med 250 w på do og 175 w i inngangspartiet som faste varmekilder og resten vedfyring, tror jeg også årets strømregninger vil være akseptable. Hjemmekontor sparer i tillegg til transportkostnader også oppvarmingskostnader. Jevnere temperatur og ingen 'sprengfyring'.
Angrer uansett ikke på at jeg valgte å ty til dyr vedfyring og for lengst HAR betalt for årets 'oppvarming', den nette summen av 4000,- . Forutsigbarhet er verdt noen kroner. Når flere i tråden nevner at strømprisene denne vinteren vil gå hardt utover økonomien, fremstår dette som hovmod.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
07/12/2021 11:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant hvis folk går i fra den nya regeringen några månader efter de tilträdde på grund av en situation som de knappast er opphavet till.
|
|
|
|
|