Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner?

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692351 20/12/2021 10:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske lik erfaring som Lars. Også 2 doser Moderna før Pfizer på torsdag forrige uke. Når det gjelder Moderna så var det ikke noe spesielt med den første men hangoverfølelse på dose 2 varte i flere døgn uten at jeg ble syk. Følte det satt i (sykkelbeina) flere uker, men kan være den sedvanlige feiltreningen også.

Dose 3 Pfizer medførte vond arm første døgnet (vondere en jeg husker første 2 gangene), men også fortere over over (kjente ikke noe lørdag) en det jeg husker fra de 2 første. Alle på jobben min hadde samme prosedyre ( moderna x 2 og Pfizer forrige uke). Flere meldte om tydelige influensesymptomer fredag og litt på lørdag, men frisk/rask i dag på mandag. Den som følte mest symptom på dose 3 hadde ikke symptom på dose 2. Jeg hadde små symptom som kom på torsdagskveld i form av "frysninger/småfysen" som varte til fredagskveld (dvs jeg var litt kaldere en til vanlig, ikke feber/tokter, ikke hodepine). Tok en Frydenlund juleøl og spiste taco. Skjønner godt Frydenlund vant juleøltesten på tv 2, for med den forsvant både symptomene/frysingen og min negative holdning til juleøl. Lørdag som normalt med lengre rolig fatbiketur og alpint på søndag.

Redigert av Oddefa; 20/12/2021 10:42.
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692357 20/12/2021 11:40
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Dose 1: Nei
Dose 2: Njet
Dose 3: aldri i verden.

Jeg var veldig nærme ved å melde meg for noen uker siden, men når jeg leste fra Israel at de snart vurderer fjerde dose ble det med tanken. Ny dosering hver 4-5 måned er ikke en holdbar strategi.

Overbevis meg gjerne, men argumentet med at jeg må ta det for å beskytte de rundt meg kjøper jeg ikke lenger. Det argumentet har gått ut på dato. Vaksinen beskytter ikke mot smitte eller å bli smittet.

Begge barna mine hadde Covid, jeg tok ingen særlige hensyn og ble ikke selv smittet. Måtte ta selvtest hver dag for å komme meg på jobb så er sikker på at jeg ikke ble smittet.

Kjenner veldig mange som ikke ønsker dose 3. Tror nok vaksinasjonsgraden synker betraktelig fra dose 2 til 3.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692359 20/12/2021 12:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Mamma fikk dose nr. 15 i november.
Ingen 'bivirkninger'.

ICON_WINK

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692396 20/12/2021 18:06
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Litt på siden, men det er vel innafor på Snikksnakk... ;-)

Jeg har fått to runder med Pfizer (lite bivirkning, litt øm i armen et par dager og kanskje bittelitt slapp en dag).

Tredje dose er avtalt rett før nyttår, og da kan vi visstnok velge selv hvilken vaksine vi ønsker.

Har noen gode innspill til et ev. valg mellom Pfizer og Moderna?

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692401 20/12/2021 18:41
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: feather+mtn

Jeg var veldig nærme ved å melde meg for noen uker siden, men når jeg leste fra Israel at de snart vurderer fjerde dose ble det med tanken. Ny dosering hver 4-5 måned er ikke en holdbar strategi.

Overbevis meg gjerne, men argumentet med at jeg må ta det for å beskytte de rundt meg kjøper jeg ikke lenger. Det argumentet har gått ut på dato. Vaksinen beskytter ikke mot smitte eller å bli smittet.

Hva med argumentet om at samfunnet må stenge ned pga slike som deg? Du har kanskje fått med deg at uvaksinerte er overrepresentert på landets intensivavdelinger? Og at samfunnet stenger ned pga. frykt for overbelastning av vårt helsevesen? Jeg er for er mye hardere justis mot vaksinemotstandere og tålmodigheten til folk flest er i ferd med å ta slutt.

Edit: forøvrig håpes det at vaksinemotstandere er prinsippfaste når de blir lagt inn med covid og at de nekter å medisineres med diverse tvilsomme medisiner i kampen mot sykdommen. Da er man prinsippfast og får min dypeste respekt.

Redigert av Marøder; 20/12/2021 18:48.
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: SturlaS] #2692402 20/12/2021 19:25
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: SturlaS

Jeg har fått to runder med Pfizer (lite bivirkning, litt øm i armen et par dager og kanskje bittelitt slapp en dag).

Tredje dose er avtalt rett før nyttår, og da kan vi visstnok velge selv hvilken vaksine vi ønsker.

Moderna og Pfizer skal vere nesten identiske, men Moderna har større dose. Moderna ser ut til å ha større effekt, men også litt mere bivirkninger. Sikkert på grunn av den større dosen. Det er i hvert fall det media og internett generelt har fortalt meg.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692403 20/12/2021 19:31
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Begge barna mine hadde Covid, jeg tok ingen særlige hensyn og ble ikke selv smittet. Måtte ta selvtest hver dag for å komme meg på jobb så er sikker på at jeg ikke ble smittet.

Du var altså vaksinert og hadde barn som ble smittet, og ble ikke smittet selv? Tenker du det er et argument for at vaksinene ikke fungerer?

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692405 20/12/2021 19:33
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Min vaksinehistorie:

Pfizer så Moderna. Stiv i skulder på første. Stiv i skulder og muligens litt trøtt et par dager på andre. Kanskje påvirkning på formen på nummer to, men har ikke nok kontroll på treningen til å si noe.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: appelsin2] #2692407 20/12/2021 19:41
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: appelsin2
Moderna ser ut til å ha større effekt, men også litt mere bivirkninger. Sikkert på grunn av den større dosen. Det er i hvert fall det media og internett generelt har fortalt meg.

Moderna dose 1 og 2 inneholder 100 milligram RNA-virkestoff, mens Pfizer har 30 milligram.Moderna dose 3 er derimot en halv fulldose sammenlignet med Moderna dose 1 og 2, mens Pfizer dose 3 er lik Pfizer dose 1 og 2, så forskjellen er mindre på tredje dose.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Tange] #2692410 20/12/2021 20:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Ingen 'bivirkninger'.
ICON_WINK

Da skjønner jeg hvis vi mangler vaksiner.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: SturlaS] #2692411 20/12/2021 20:21
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: SturlaS

Jeg hadde to ganger Pfizer og ved tredje dose ble jeg anbefalt Pfizer . Argumentet fra helsepersonellet var at hadde jeg tatt to ganger Pfizer og det hadde fungert godt, så anbefaler vi det

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: appelsin2] #2692416 20/12/2021 21:03
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F

Du var altså vaksinert og hadde barn som ble smittet, og ble ikke smittet selv? Tenker du det er et argument for at vaksinene ikke fungerer?

Nei, jeg var ikke vaksinert, du leste muligens ikke første avsnitt i innlegget mitt, Jeg tror absolutt vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom for de i risikogruppen, men har ikke tro på at de fungerer mot smitte. Noen veier.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Marøder] #2692418 20/12/2021 21:12
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Marøder

Hva med argumentet om at samfunnet må stenge ned pga slike som deg? Du har kanskje fått med deg at uvaksinerte er overrepresentert på landets intensivavdelinger? Og at samfunnet stenger ned pga. frykt for overbelastning av vårt helsevesen? Jeg er for er mye hardere justis mot vaksinemotstandere og tålmodigheten til folk flest er i ferd med å ta slutt.

Edit: forøvrig håpes det at vaksinemotstandere er prinsippfaste når de blir lagt inn med covid og at de nekter å medisineres med diverse tvilsomme medisiner i kampen mot sykdommen. Da er man prinsippfast og får min dypeste respekt.

Men stengte de ned pga de 8-9% som ikke har tatt vaksinen, eller stengte de ned fordi det kom en ny virusvariant som vaksinen fungerte dårlig mot og «endret spillereglene»?

Er det slik at hvis de resterende hadde vaksinert seg ville samfunnet vært åpent? Neppe

Spar meg for «sånne som deg», «vaksinemotstander» etc. kom heller med gode argumenter

Redigert av feather+mtn; 20/12/2021 21:13.
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692421 20/12/2021 21:43
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
[
Nei, jeg var ikke vaksinert, du leste muligens ikke første avsnitt i innlegget mitt, Jeg tror absolutt vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom for de i risikogruppen, men har ikke tro på at de fungerer mot smitte. Noen veier.

Leste av en eller annen grunn bare veldig feil.

Vel statistikken viser at de skal virke. Så da lyver de så det renner av de.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692425 21/12/2021 00:10
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Marøder

Men stengte de ned pga de 8-9% som ikke har tatt vaksinen, eller stengte de ned fordi det kom en ny virusvariant som vaksinen fungerte dårlig mot og «endret spillereglene»?

Er det slik at hvis de resterende hadde vaksinert seg ville samfunnet vært åpent? Neppe

Spar meg for «sånne som deg», «vaksinemotstander» etc. kom heller med gode argumenter

men du satser på at omikron faktisk er en mildere variant da? eller tenker du at du sannsynligvis har hatt det tidligere og bare ikke blitt testet? Eller at du uansett ikke blir alvorlig syk?
Er det bivirkningene som er problemet eller er det sprøyteskrekk? Tenker du at mRNA vaksinene fortsatt ikke er testet godt nok? Eller at det er nanochipper designet av geirK Modernaglasset? Tar det for lang tid å vaksinere seg? Er det for vonde stoler på venterommene? Hva var det som gjorde at du var på glid? Kan du belyse dette litt kanskje?

Det er langt flere som for alvorlig forløp av covid enn det er som får alvorlige vaksinebivirkninger så jeg skjønner liksom ikke resonnementet. Ja, det er en risiko ved vaksinen, men den er mye mindre enn ved sykdommen, både på samfunns og individnivå.

Og det er jo faktisk slik at med tidligere varianter inkludert deltavarienten så smittes vaksinerte sjeldnere og man er mye mindre smittsom som vaksinert. Jeg vil jo tro det er sånn med omikron også, men at det smitter så ekstremt lett at selv om man er mye mindre smittsom som vaksinert så smitter det fortsatt veldig lett. Tredjedose hjelper nok og en justert vaksine kan muligens endre dette helt. I tillegg jobbes det jo med flere vaksineteknologier.

Enig i at det blir masete om vi må på med vaksine hver 5. måned men har du noen bedre strategier? Det er ikke veldig slitsomt å få vaksine, det tar ikke mye tid i dagen og de fleste får kun en litt øm arm noen dager og kjenner seg kanskje litt slappe noen timer. Sånn sett er det ikke veldig inngripende i min hverdag og jeg ser på det å stå først i vaksinekøen som et av privilegiene ved jobben min. Først og fremst fordi det gir meg mindre sannsynlighet for å smitte sårbare pasienter og familie og fordi jeg ønsker å bidra til at vi som flokk kan håndtere dette best mulig. Men også fordi jeg syns det er utrolig kjipt å være syk og fordi jeg absolutt ikke vil risikere å bli så syk at jeg havner på intensiven dersom det er noe jeg kan gjøre for å minimere den muligheten. Det er nemlig ikke noe kult sted å være, men om du havner der er det faktisk fordi det er gode muligheter for at du dør ellers.

Hvordan tenker du det hadde gått det her om ingen hadde vaksinert seg? hva hadde vært en holdbar strategi?

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692426 21/12/2021 07:48
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L

Kjenner veldig mange som ikke ønsker dose 3. Tror nok vaksinasjonsgraden synker betraktelig fra dose 2 til 3.

Hvorfor skal noen prøve å overbevise deg når du takket nei til dose 1 og 2, sannsynligvis på et tidspunkt du ikke visste om dose 3 eller en mulig dose 4, og nå argumenterer med at en mulig 4'de dose har fått deg til å ombestemme deg til ikke å ta noen?

Redigert av Labbetuss; 21/12/2021 07:56.
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692428 21/12/2021 07:53
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Hvordan bortforklarer du det faktum at de som nå ligger på intensiven og opptar alle plassene er uvaksinert? Det som er årsaken til at vi nå er nedstengt.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Tex] #2692431 21/12/2021 08:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tex
Sitat: Tange
Ingen 'bivirkninger'.
ICON_WINK

Da skjønner jeg hvis vi mangler vaksiner.

Nei, det skyldes Danmark, ikke mamma.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692432 21/12/2021 08:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan ikke heller du komme med gode argumenter for dine valg?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692435 21/12/2021 08:45
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har tatt tre, ingen bivirkninger utover litt øm i armen. Trente samme dag jeg tok vaksinene, uten problemer.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692437 21/12/2021 08:50
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Før dette tar helt av - fint om denne tråden ikke ødelegges med generell vaksinediskusjon, det kan tas andre steder.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692441 21/12/2021 09:24
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: jorn
men du satser på at omikron faktisk er en mildere variant da? eller tenker du at du sannsynligvis har hatt det tidligere og bare ikke blitt testet? Eller at du uansett ikke blir alvorlig syk?
Er det bivirkningene som er problemet eller er det sprøyteskrekk? Tenker du at mRNA vaksinene fortsatt ikke er testet godt nok? Eller at det er nanochipper designet av geirK Modernaglasset? Tar det for lang tid å vaksinere seg? Er det for vonde stoler på venterommene? Hva var det som gjorde at du var på glid? Kan du belyse dette litt kanskje?

Jeg foreslår at du dropper morsomheter som "nanochipper, tar det for lang tid å vaksinere seg, er det for vonde stoler på venterommene" etc. Mulig du bedriver en merkelig form for hersketeknikk, men det er ikke spesielt morsomt eller konstruktivt. Hvis jeg skal forsøke å luke ut et spm. oppi all humoren så er svaret absolutt at mulige bivirkninger er en del av problemet.

Jeg tok heller ikke vaksinen i 2009, en vaksine som av Aavitsland i ettertid kalte den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid:

https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

548 alvorlige bivirkninger på 2,2 millioner satte doser ble karakterisert som en vaksinekatastrofe.
Her er status p.t for Covid vaksinen:

https://legemiddelverket.no/nyheter...oVE4Gm37ugwD1Zm8OdRgoq8YO89iBClQmwU5rmV4

4083 alvorlige bivirkninger på 8,9 millioner doser. Ganske så likt forholdstall med andre ord. Man kan gjerne bagatellisere dette, men jeg er nå uansett avventende sett i lys av sykdommens alvorlighetsgrad for min alders og risikogruppe.

Det er langt flere som for alvorlig forløp av covid enn det er som får alvorlige vaksinebivirkninger så jeg skjønner liksom ikke resonnementet. Ja, det er en risiko ved vaksinen, men den er mye mindre enn ved sykdommen, både på samfunns og individnivå.

Her må du nesten komme med kildehenvisning utover VG og Dagbladet. Begrunn det gjerne!

Og det er jo faktisk slik at med tidligere varianter inkludert deltavarienten så smittes vaksinerte sjeldnere og man er mye mindre smittsom som vaksinert. Jeg vil jo tro det er sånn med omikron også, men at det smitter så ekstremt lett at selv om man er mye mindre smittsom som vaksinert så smitter det fortsatt veldig lett. Tredjedose hjelper nok og en justert vaksine kan muligens endre dette helt. I tillegg jobbes det jo med flere vaksineteknologier.

Her er det mye "tror, muligens og hjelper nok". Det er det som er problemet til Nakstad og gjengen også, mye "tror". Veldig mange utsagn fra noen måneder tilbake står seg dårlig i dag.

Enig i at det blir masete om vi må på med vaksine hver 5. måned men har du noen bedre strategier? Det er ikke veldig slitsomt å få vaksine, det tar ikke mye tid i dagen og de fleste får kun en litt øm arm noen dager og kjenner seg kanskje litt slappe noen timer. Sånn sett er det ikke veldig inngripende i min hverdag og jeg ser på det å stå først i vaksinekøen som et av privilegiene ved jobben min. Først og fremst fordi det gir meg mindre sannsynlighet for å smitte sårbare pasienter og familie og fordi jeg ønsker å bidra til at vi som flokk kan håndtere dette best mulig. Men også fordi jeg syns det er utrolig kjipt å være syk og fordi jeg absolutt ikke vil risikere å bli så syk at jeg havner på intensiven dersom det er noe jeg kan gjøre for å minimere den muligheten. Det er nemlig ikke noe kult sted å være, men om du havner der er det faktisk fordi det er gode muligheter for at du dør ellers.

Hvordan tenker du det hadde gått det her om ingen hadde vaksinert seg? hva hadde vært en holdbar strategi?

Jeg er ikke vaksinemotstander, har tatt samtlige vaksiner (unntatt influensavaksine), også reisevaksiner for eksotiske reisemål. En vaksine som permanent utrydder viruset ville absolutt være en holdbar strategi, men det syntes å være en naiv tanke. Idet 90% av Norge var vaksinert kom en ny variant som totalt "endret spillereglene". Vaksinen hadde dårligere effekt både må smitte og sykdom. Dette vil skje igjen, viruset muterer og dagsaktuell vaksine må justeres. Holdbar strategi? Tror ikke det...

Min mening: vaksiner de som er i risikogruppen. Dropp de unge friske under 30, ser ikke poenget. Øk intensivplasser kraftig (at ikke dette har mer fokus er for meg uforståelig)

Hvis vaksinen hadde virket mot smitte kunne jeg vært positiv til at alle bør vaksineres, men det gjør den ikke.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: feather+mtn] #2692452 21/12/2021 10:16
Tex Offline
Besatt
Besatt

Min mening: vaksiner de som er i risikogruppen. Dropp de unge friske under 30, ser ikke poenget. Øk intensivplasser kraftig (at ikke dette har mer fokus er for meg uforståelig)
Hvis vaksinen hadde virket mot smitte kunne jeg vært positiv til at alle bør vaksineres, men det gjør den ikke.

Men hvorfor behøves det flere intensivplasser hvis man følger din oppskrift?

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: EspenS] #2692454 21/12/2021 10:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: EspenS
Før dette tar helt av - fint om denne tråden ikke ødelegges med generell vaksinediskusjon, det kan tas andre steder.

Hør på Espen, ta det i den andre vaksinetråden.

LarsB

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Tex] #2692455 21/12/2021 10:29
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Tex

Men hvorfor behøves det flere intensivplasser hvis man følger din oppskrift?

Fordi flere blir syke under en pandemi/krise enn det helsevesenet har kapasitet til i dag, også de som er fullvaksinert ( det er vel ca 50% av de innlagte som er fullvaksinert).

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: JoachimV] #2692460 21/12/2021 10:49
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JoachimV

Hvordan bortforklarer du det faktum at de som nå ligger på intensiven og opptar alle plassene er uvaksinert? Det som er årsaken til at vi nå er nedstengt.

Det er en forsvinnende liten andel uvaksinerte nordmenn som opptar sykehusplassene. Jeg foreslår at du tar en sjau hos østeuropeere, somaliere og eritreeer og forklarer de hva du synes og hva de bør gjøre. Det er de som er den faktiske årsaken til at vi er nedstengt, sammen med de som ikke kan ta vaksine av medisinske årsaker. Samme som sist.

Årsaken til at vi må stenge ned er store grupper med mennesker som ikke ønsker å delta i samfunnskontraktene i særlig grad, samt dårlig politisk vilje til beredskap. Det å forsøke å gi inntrykk av at det ligger store gjenger med konspirasjonsteoretikere på sykehusene gjør bare vondt verre.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Tagelli] #2692462 21/12/2021 11:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli

Det er en forsvinnende liten andel uvaksinerte nordmenn som opptar sykehusplassene. Jeg foreslår at du tar en sjau hos østeuropeere, somaliere og eritreeer og forklarer de hva du synes og hva de bør gjøre. Det er de som er den faktiske årsaken til at vi er nedstengt, sammen med de som ikke kan ta vaksine av medisinske årsaker. Samme som sist.

Årsaken til at vi må stenge ned er store grupper med mennesker som ikke ønsker å delta i samfunnskontraktene i særlig grad, samt dårlig politisk vilje til beredskap. Det å forsøke å gi inntrykk av at det ligger store gjenger med konspirasjonsteoretikere på sykehusene gjør bare vondt verre.

Det spiller ingen kassrolle hvem de er og hvor de er fra. De er uvaksinerte de som er sykest av korona på intensiv.

8 prosent av befolkningen er ikke vaksinert mot covid-19. Likevel utgjør denne gruppen over halvparten av de sykeste koronapasientene.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/de-sykeste-koronapasientene-er-ikke-vaksinert-1.15771711
Det er ikke opp til deg og meg å sortere ut i fra folkeslag.

Om du ikke liker det får du hoppe på sleden til nissen når han er forbi på fredag.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: ] #2692464 21/12/2021 11:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Merkligt hur folk födda i Norge som ikke vill ta vaksinen ikke er noe problem eftersom de er i en grupp där många tagit vaksinen.

En antivaksare fra polen däremot verkar vara ett mycket större problem för att fler i hans gruppe gör som han.

Jag skulle tro att en antivaksare er ett lika stort problem oberoende av hvis de er fra Polen eller Sarpsborg.

Men jag har förstått att denna memen er väldigt utbredt bland en del grupper.

Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: JoachimV] #2692472 21/12/2021 11:54
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det spiller ingen kassrolle hvem de er og hvor de er fra.

En slik tankegang er ekstremt kontraproduktivt, og skader utsatte (etniske) grupper i langt større grad enn det hjelper.

Det å forstå hvilke grupper som ikke vaksinerer seg og hvorfor, er essensielt for å få de til å vaksinere seg. Endel av de gruppene som har lav vaksinedekning har ofte kulturelle eller historiske grunner til å ikke vaksinere seg. De kan f.eks. komme fra brutale regimer og dermed har lite tillit til myndighetene. Myndighetene og kommunene vet dette. Derfor har de målrettede tiltak for å få spesifike grupper til å vaksinere seg. Innad i gruppene jobbes det også for å formidle risiko angående Covid-19, på morsmål, og hvorfor vaksine er mye bedre enn sykdom.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fikk noen av dere bivirkninger av Covid-vaksiner? [Re: Andreas83] #2692475 21/12/2021 12:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83
Det spiller ingen kassrolle hvem de er og hvor de er fra.

En slik tankegang er ekstremt kontraproduktivt, og skader utsatte (etniske) grupper i langt større grad enn det hjelper.

Det å forstå hvilke grupper som ikke vaksinerer seg og hvorfor, er essensielt for å få de til å vaksinere seg. Endel av de gruppene som har lav vaksinedekning har ofte kulturelle eller historiske grunner til å ikke vaksinere seg. De kan f.eks. komme fra brutale regimer og dermed har lite tillit til myndighetene. Myndighetene og kommunene vet dette. Derfor har de målrettede tiltak for å få spesifike grupper til å vaksinere seg. Innad i gruppene jobbes det også for å formidle risiko angående Covid-19, på morsmål, og hvorfor vaksine er mye bedre enn sykdom.

Nå er det en helt annen diskusjon å få de til å vaksinerer seg enn å bruke menneksegrupper som argument til å ikke vaksinere seg selv. Ikke jeg som startet med denne sorteringen av hvem som ligger på på sykehus utover vaskinerte uvaksinerte.

Men jeg er ute av denne diskusjonen. Lykke til videre

Redigert av JoachimV; 21/12/2021 12:08.

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå