Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Effekttariff og smarte termostater

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Knirkekne] #2689730 26/11/2021 10:01
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Knirkekne

Dusj, matlaging og støvsuging må vi uansett ta de få timene vi er hjemme og våkne. Altså før 8 og etter 4. De strømtoppene blir de ikke kvitt uansett tror jeg.

Dusj kan man gjøre med vann varmet opp på andre tidspunkt.
Støvsuging og matlaging kan man koble mot oppvarmingen slik at denne skrur seg av mens man gjør dette, for en innsparing på 2-3 tusen i året kan man tene inn ting ganske raskt.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Knirkekne] #2689731 26/11/2021 10:10
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Men "de fleste" med elbil lader vel allerede i dag på natta? Noe annet er jo rimelig løk, med tanke på timeprisingen av strøm.

Denne omleggingen av fastleddet er til syvende og sist et incentiv for alle til å kjøre vaskemaskin og tørketrommel på natta. Stikk i strid med gjeldende liturgi for bruk av brannfarlige apparater.
Dusj, matlaging og støvsuging må vi uansett ta de få timene vi er hjemme og våkne. Altså før 8 og etter 4. De strømtoppene blir de ikke kvitt uansett tror jeg.

Men de kan flates ut noe, og selv om det ikke betyr så mye for deg så betyr det mye i større skala. Som folk har sagt over; med smart styring av vvb så trenger ikke denne å slå inn rett etter dusj hvis du har steika i ovnen og støvsuger soffan, og da kan du utsette 2 kW.
Kriss' eksempel med natt- og dagsenking av varmekabler som gir topper på over 10kWt er et eksempel på topper som man kan fjerne/flate ut.

Jeg ser det er vanskelig å regne hjem slike smarthjem investeringer kun med grunnlag i effekttariffen på nettleie. Til det er merkostnaden for å bikke over for liten. Med forventede høyere strømpriser ser jeg det som et større insentiv enn effektariffen.

- Stefan
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: knuthaug] #2689741 26/11/2021 10:47
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: knuthaug
Sitat: Kriss

Var inn å sjekka selv, enebolig ca 200kv. Var faktisk over 10kwh på høyeste snitt time i 5 av mnd uten elbil.

Hvor sjekket du dette? Jeg prøvde å finne dette selv på nettsidene til netteier og strømleverandør, men kunne ikke finne noe tall på det.

Du laster ned Elvias app (netteier Oslo, Viken og Innlandet), der finner du forbruk detaljert ned til time for time.

Ståle
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689745 26/11/2021 11:24
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skulle gjerne stilt inn termostaten på badet til nattsenking. Men den jævelen som laga grensesnittet på boksen skulle blitt forbannet med evig våte sokker. Makan til knot. P1-P2, KE, KL, 1.2.3. etc. og så har man 3 sek fra hvert valg, før termostaten antar du har gitt opp, og går tilbake til normal drift :-(

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689746 26/11/2021 11:26
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Virker som jeg er fucked med den nye modellen i hvert fall, ser jeg peaker på over 15kw hver mnd i 2021, og nå installerer jeg en badstueovn på 9kw... ICON_TONGUE crying

Elbillader på 7,3 kw skal jeg klare å styre greit, så får satse på å holde meg under 15, men da må jeg nok få kontroll på varmekolbe/varmtvann.

Synd at det har blitt slik at vi må stresse rundt med dette, virker som mange allerede bruker vask/tørk mm. om natten med den dyre strømmen som nå har vært i det siste. Spiller ingen rolle hva strømselskaper og forsikringselskaper sier, prismodellen setter føringer for hvordan bruken blir, og da er kanskje målet nådd?

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: oyvinsr] #2689749 26/11/2021 11:40
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: oyvinsr
Sitat: mroek
Sitat: oyvinsr

Når det gjelder styring av VVB, så er nok den Aeotec Heavy Duty-saken gode greier, men på en 2 kW bereder (som jeg har), så er den litt overkill. Jeg er rimelig trygg på at denne saken vil gjøre jobben helt fint, og til en betydelig lavere pris:

https://heatit.com/product/9999/smart-products/relays/heatit-zm-single-relay-16a/1115

Nysgjerrig på hvordan dette blir satt opp, har du tenkt å få inn en bryter for manuell overstyring? (enten overstyre releet i sin helhet, eller inn på bryterinngangen på releet?)

Nei, planen er at Homey skal overvåke timesforbruket, og hvis det ser ut til å nærme seg 10 kWh (altså oppimot 10 kW i snitteffekt), så vil berederen automatisk kobles ut. Nå er det jo ikke sikkert det hjelper, så jeg har også tenkt å styre noen andre storforbrukere automatisk, som gulvvarme og elbillader.

Det forstår jeg, at det skal styres av Homey. Tenkte mer hva du gjør hvis Homey eller smart-delen av releet skulle finne på å streike. Vil den være normalt lukket, slik at VVB er på, eller vil den da være avslått?
Eller er slike system vurdert til å være så bombesikre at det ikke er et tema?

Reléet vil konfigureres slik at det er normalt lukket (altså at VVB får strøm), og ved strømbrudd settes det opp til å automatisk gå til lukket (altså ikke at det skal huske forrige tilstand, i tilfelle det på det tidspunktet var åpent).

Ingenting er jo bombesikkert, så det er klart at hvis Homey har slått reléet av, og deretter dør/kræsjer, så vil det etterhvert bli bare kaldt vann i springen/dusjen. Tror likevel ikke dette er noe reelt problem, for skulle det skje mens vi er hjemme, så vil jeg oppdage det ganske fort. Skjer det mens vi er borte, vil jeg nok også oppdage det ganske fort, men da får jeg selvfølgelig ikke gjort noe med det før vi kommer hjem.

Så er det også slik at selve reléet kan konfigureres til å automatisk slå seg på igjen en gitt tid etter at det har blitt slått av, så man kan jo velge å bruke det som en ekstra sikkerhetsventil. Hvis Homey har slått reléet av, så vil det da automatisk gå på igjen etter oppsatt tid selv om Homey eventuelt har kræsjet.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2689760 26/11/2021 12:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: appelsin2
Sitat: baronKanon

Med så mye kontinuerlig last, er nok en skikkelig sak å foretrekke. Er flere av disse puckene som ikke er laget for så høy kontinuerlig last. Det er derfor folk anbefaler heavy duty. 2kW er mye kontinuerlig last over tid for et lite relé.

Den der er laget for 16 A altså 3.6 kW, omske tap som er det man har ved kontinuerlig last skalerer med strømmen i andre. Denne vil på 2 kW altså produsere ~31% av det den er oppgitt til å klare.

Den er skalert for 3,6KW ren Ohmsk belastning. Selvregulerende varmekabler skal være på maks 750W.
Sitat: Heatit Quickstart
Max load
3600W (resistive load)
750W self-limiting heating cable

https://media.heatit.com/1652

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Knirkekne] #2689767 26/11/2021 13:23
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skulle gjerne stilt inn termostaten på badet til nattsenking. Men den jævelen som laga grensesnittet på boksen skulle blitt forbannet med evig våte sokker. Makan til knot. P1-P2, KE, KL, 1.2.3. etc. og så har man 3 sek fra hvert valg, før termostaten antar du har gitt opp, og går tilbake til normal drift :-(

Om jeg skulle nattsenket mine varmekabler, altså for at det skulle vært kaldere på natten, så ville jeg måtte skrudd de av tidlig på kvelden og skrudd de på igjen midt på natta for at det skulle være god temperatur på morgenen.

For min del er varmekabler en av to magasinerbare kilder som jeg velger å koble ut basert på døgnprisvariasjoner, ikke noe jeg føler det er meningsfullt å koble ut for å spare oppvarmingskostnader. Når man velger å koble ut noe, så blir jo den gjennomsnittstemperaturen for døgnet lavere. Det er bare det at om man kobler ut basert på timespris istedenfor tid, så vil man spare mer penger.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689772 26/11/2021 13:55
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Den er skalert for 3,6KW ren Ohmsk belastning. Selvregulerende varmekabler skal være på maks 750W.

Strengt tatt er vel også selvregulerende varmekabler en omsk last da ;-) ? Bare at lasten er temperaturavhengig. Kontinuerlig bruk med slike vil gi samme strøm som 750 W med vanlige varmekabler, men de vil altså trekke større startstrøm/starteffekt når de er kalde.

Men her var det vel en varmtvanssbereder?

Redigert av appelsin2; 26/11/2021 13:55.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689795 26/11/2021 18:12
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Forhør deg med din nettleverandør om hvordan de planlegger å implementere det.
Det er store sprik, noen kan finne på å bruke størrelse på hovedsikring som grunnlag.
Det er ikke gitt at trinnene vil være 5 for hver leverandør, og ikke alle leverandørene vil være så grådige at de de fakturerer deg for din 1 times maks effektbruk gjennom hele måneden.

Hele greia er egentlig ganske lite gjennomtenkt, og den ble jo skrotet i både 2017, og i 2020, og ikke mye har endret seg siden.

Total energibehov vil nå ha en neglisjerbar innvirkning på nettleien, så det trenger man ikke å tenke så mye på mere.

Når det kommer til å styre strømforbruket etter prisnivået så må du finne ut hvordan strømleverandøren din beregner ditt forbruk.
Selv med AMS-måler så har jeg hatt leverandører som leste av en gang i måneden!
Og beregnet ut mitt forbruk ut i fra at jeg fulgte den gjennomsnittlige effektkurven for siste kvartal.
(Så det hadde null innvirking å jevne ut forbruket, f.eks. unngå toppene før, og etter jobb, fordi de bare sa at det var da mitt forbruk var høyest...)

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2689798 26/11/2021 19:13
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Strengt tatt er vel også selvregulerende varmekabler en omsk last da ;-) ? Bare at lasten er temperaturavhengig. Kontinuerlig bruk med slike vil gi samme strøm som 750 W med vanlige varmekabler, men de vil altså trekke større startstrøm/starteffekt når de er kalde.

Men her var det vel en varmtvanssbereder?

Strengt tatt hadde jeg tenkt å bruke samme type relé både på VVB og på varmekabler, og begge disse er altoverveiende ohmske laster. Jeg trodde at selvregulerende varmekabler også ville være en temmelig ohmsk last, så hvorfor skal de være et spesialtilfelle?

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689799 26/11/2021 19:23
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Strengt tatt hadde jeg tenkt å bruke samme type relé både på VVB og på varmekabler, og begge disse er altoverveiende ohmske laster. Jeg trodde at selvregulerende varmekabler også ville være en temmelig ohmsk last, så hvorfor skal de være et spesialtilfelle?

Vel den selvregulerende effekten må jo komme av noe, og dette er temperaturavhengig motstand. Ideelt sett ville man hatt at motstanden alltid var passe høy, og så gikk ned på økende temperatur, dette er vanskelig å få til, så man får et veldig strømtrekk før temperaturen stiger.

For en varmtvannsbereder (og klassiske varmekabler) kan man velge et varmeelement som har mere stabil motstand (ala konstantan) da men ikke er ute etter denne selvstabiliserende effekten.

(Så kan det selvsagt være eksotiske egenskaper i kablene jeg ikke vet om, som strømavhengig motstand, men tviler veldig)

Redigert av appelsin2; 26/11/2021 19:24.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2689801 26/11/2021 19:31
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Vel den selvregulerende effekten må jo komme av noe, og dette er temperaturavhengig motstand. Ideelt sett ville man hatt at motstanden alltid var passe høy, og så gikk ned på økende temperatur, dette er vanskelig å få til, så man får et veldig strømtrekk før temperaturen stiger.

For en varmtvannsbereder (og klassiske varmekabler) kan man velge et varmeelement som har mere stabil motstand (ala konstantan) da men ikke er ute etter denne selvstabiliserende effekten.

(Så kan det selvsagt være eksotiske egenskaper i kablene jeg ikke vet om, som strømavhengig motstand, men tviler veldig)

Ja, det kan jo tenkes at det er den ekstra strømtoppen ved innkobling av selvregulerende kabler som er grunnen til at disse ikke må være for kraftige. De er fremdeles en ohmsk last, bare at den lasten er svært høy ved innkobling om kablene er kalde.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689816 26/11/2021 23:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas
Sitat: sanouka

Om man det blir én trapp på 5kW, betyr det jo i praksis at ca ingen eneboliger med elbil vil klare automatisere seg under dette på vinteren

Og akkurat det er vel meningen

Lader jeg bilen på natta og passer på å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig så er 10kwh innafor. Det vil jeg nok tenke på uten at jeg kommer til å bli superstressa hvis noe skulle slå ut. 5 kwh grensa blir det bare dårlig stemning i heimen av hvis man skal løpe rundt å passe på. Selv i passivhus som vi bor i.

Men hva skulle være poenget med å "ta" eneboliger med elbil?

Hvis formålet er å ta ned toppene...

Og hvis du må kjøre mye/har stort batteri, så kan du fortsatt tippe over 10k bare med varme på natta og elbil-lading, med mindre du vil lade på lav hastighet hver eneste kveld, uavhengig av pris. Hvis du skal lade en ny/tesla med maks, så bikker du jo 10k uan-fette-sett.
Hvis jeg plutselig trengte å lade med 7kwt en natt, så bikker jeg 10k lett med mindre jeg skrur av all varmen i huset, og jeg tror jeg kan holde meg under 5k greit ellers.

Jeg er ikke som deg og velger å ta begrunnelsen for endringen med en klype salt og tenker at de, som i alle andre tilfeller, egentlig bare er ute for å melke massene for enda noen hundrelapper. Hele opplegget lukter råtten fisk. Vi bader i vannbåren kraft og når prisene går i taket omtrent samtidig som vi kobles opp på et strømnett med ubegrenset behov som vi tillegg har betalt for over nettleie og en tilleggsskatt på toppen der igjen så (bort)forklares dette med tørke og annet som ligger utenfor menneskelig påvirkning. Det blir bare for dumt. Strøm koster lite å produsere og er i prinsippet enkelt. Når man ender opp der hvor fakturaene er bortimot umulige å tolke så er det en grunn til det.

Ang lading så går det greit å holde seg under 10 på natten. Selv med 7.2 kwh lader og stort batteri . Jeg har fjernvarme til oppvarming av gulv og vann. På natten er der bare varmegjenvinner på ventilasjonen og noen kabler på badet i 2 etg som trekker strøm.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689850 28/11/2021 07:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Ja, det kan jo tenkes at det er den ekstra strømtoppen ved innkobling av selvregulerende kabler som er grunnen til at disse ikke må være for kraftige. De er fremdeles en ohmsk last, bare at den lasten er svært høy ved innkobling om kablene er kalde.

Hvis du får inrush, er det ikke en ohmsk last, men induktiv last.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689852 28/11/2021 10:01
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Kapasitiv.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689853 28/11/2021 10:03
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Antar du blander med induksjonsmaskiner, her har man stor induktiv last ved oppstart. Dette fordi den induktive lasten er en funksjon av rotorhastigheten , litt på samme måte som resistansen i varmekabler er en funksjon av temperaturen.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689854 28/11/2021 10:43
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tror ikke det er noe inrush-problemer med verken VVB eller vanlige kabler. Jeg har nå koblet på ZM Single Relay 16A på min VVB for å teste litt, så får vi se. I første omgang skal jeg ikke ha noen styring av den, så den vil i praksis kun være en måler.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: ØysteinS] #2689873 28/11/2021 16:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØysteinS

Kapasitiv.

Det er induktiv last. Når du setter på vekselspenning vil første topp ha null motstand, og derfor får du inrush. En kondensator har vel ekstremt høy indre motstand. Har god (dvs skikkelig dårlig) erfaring med dårlig strømforsyning (spole = induktiv) som spiste sikringer ved oppstart.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2689877 28/11/2021 17:52
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg forstår noen av ordene som brukes i tråden over.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689889 28/11/2021 20:12
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Kapasitiv.

Det er induktiv last. Når du setter på vekselspenning vil første topp ha null motstand, og derfor får du inrush. En kondensator har vel ekstremt høy indre motstand. Har god (dvs skikkelig dårlig) erfaring med dårlig strømforsyning (spole = induktiv) som spiste sikringer ved oppstart.

Om vi snakker forbi hverandre er jeg ikke sikker på, siden jeg bare gryntet et enstavelsesord.

En kapasitans er en kortslutning idet spenning forandres, strømmen er proporsjonal med kapasitans multiplisert med deriverte av spenningen, (dU/dt).

Du kan ikke momentant endre strøm i en induktiv last. Om den kortslutter så er den lite induktiv. Derimot kan du endre spenning så raskt du vil/kan. Momentant, om du klipper ledningen.

Du greier stort sett ikke å skru på spenning, og treffe nullgjennomgangen. Dermed blir det kortslutning, når ting med ukurant kapasitans, kobles til.

For en kapasitans så er det ikke mulig å endre spenning momentant. Dermed kortslutter den idet en spenning dyttes på, for å motvirke spenningsendringen.

Om en strømforsyning i form av en standard transformator får sikring til å gå er det en kapasitiv last på en av sidene av den, som kortslutter forsyningen et øyeblikk. Om det er en switchmode-forsyning så er det for høy kapasitans i primærkrets, eller annen snusk som ikke er som det skal være.

En vanlig elektromotor, dvs kortlutningsmotor får gjerne sikring til å gå når man slår den på. Det er ikke for at den er induktiv, når rotoren står stille er det en transformator, med kortsluttet sekundærvikling (inni rotorkjernen), pga at rotoren står stille. Denne kortslutningen er også tilstede i primærvikingen, og
da ser strømforsyningen en ikke-reaktiv last, dvs. resistansen internt i gitteret inni rotoren multiplisert med viklingsforholdet. Lignende tilhøve kan også forekomme i diverse spenningsforsyningsdingser.

I min verden som apparatutvikler så er inrush noe du får idet du setter på en spenning i systemet, og ting man ikke hadde tenkt på for hardt inntreffer da, om man ikke tok hensyn til det om man var for raus med kondensatorer, omkring. Forsyningen svikter da momentant, og en periode med pes inntreffer.

Strømforsyningsapparater er til enhver tid ca hundre ganger mer komplisert enn man tror, og førstevalget hvor man undersøker når et apparat fjusker.

Du kan sikker finne noe med nokså rent induktivt som vil kortslutte forsyningen, f. eks en moderat kveil med tykk kobberledning. Der vil stort sett ikke strømforsyningen greie å dytte nok reaktiv strøm gjennom før sikring går, så for alle praktiske formål er den rent ohmsk.

Og en varmekabel har ikke noe relevant induktans eller kapasitans.

Heretter kan det hende vi vil snakker forbi hverandre.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: mroek] #2689890 28/11/2021 20:19
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tror ikke det er noe inrush-problemer med verken VVB eller vanlige kabler. Jeg har nå koblet på ZM Single Relay 16A på min VVB for å teste litt, så får vi se. I første omgang skal jeg ikke ha noen styring av den, så den vil i praksis kun være en måler.

En liten foreløpig rapport er at dette releet ser ut til å takle lasten fra berederen greit. Når det var 15 grader i rommet, så ble overflatetemperaturen på releet ca 30 grader mot slutten av perioden der berederen sto på. Altså en lett lunk. Ville jo blitt mer om rommet var varmere, men jeg kan aldri tenke meg at det ville kommet i nærheten av at den interne temperaturovervåkningen slår inn.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: ØysteinS] #2689979 29/11/2021 16:02
jag Offline
Ringrev
Ringrev

Om en strømforsyning i form av en standard transformator får sikring til å gå er det en kapasitiv last på en av sidene av den, som kortslutter forsyningen et øyeblikk.

Off topic, men her forklarer du hvorfor lyset blunker når jeg slår på min hjemmebygde effektforsterker. Den 40.0000 uF i strømforsyningen, og hvis jeg husker rett, 500VA ringkjerne.
Jeg har hele tiden trodd det var trafo, som var synderen ICON_WINK

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: baronKanon] #2689984 29/11/2021 16:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er induktiv last. Når du setter på vekselspenning vil første topp ha null motstand, og derfor får du inrush.

Nei. En induktiv last motsetter seg endringer i strøm (på samme måte som en kondensator motsetter seg endringer i spenning). Men 50Hz er så lav frekvens at du må ha en veldig stor induktor for at impedansen skal være vesentlig forskjellig fra den rent ohmske motstanden i kobberet.

En kondensator har vel ekstremt høy indre motstand.

Nei. Store elektrolyttkondensatorer som gjerne brukes i strømforsyninger har svært LAV indre motstand.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2690031 30/11/2021 08:41
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Om elektronikkfolk og sånne skal regne på mekanikk i bevegelse, f.eks i høyttalere, så kan man gruble litt på at induktanser og kapasitanser kan tilsvare mekaniske ting.

Kapasitans -> fjær
Induktans -> masse
Strøm -> fart
Kraft -> spenning
Friksjon -> resistans
Transformator -> momentomformer

En masse i bevegelse er umulig å stoppe momentant.
En (masseløs) fjær beveger seg momentant om man endrer kraften.

En masse som henger i en fjær beskrives av samme matematikk som en resonanskrets med spole og kondensator, og evt. en motstand.

Når man grubler på dempere og luftfjærer og slikt, så er det for sånne som meg, mye mer behagelig å tenke at det er et kretsskjema med noen komponenter som ovenfor, som er koblet sammen, og oppfører seg som kjent og kjær elektronikk. Som kan simuleres i LTSpice, eller annet gratisverktøy, om man havner på det kjøret.

Redigert av ØysteinS; 30/11/2021 09:59.
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: ØysteinS] #2690034 30/11/2021 09:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Om elektronikkfolk og sånne skal regne på mekanikk i bevegelse, f.eks i høyttalere, så kan man gruble litt på at induktanser og kapasitanser kan tilsvare mekaniske ting.

Kapasitans -> fjær
Induktans -> masse
Strøm -> fart
Kraft -> spenning
Friksjon -> resistans
Transformator -> momentomformer

En masse i bevegelse er umulig å stoppe momentant.
En (masseløs) fjær beveger seg momentant om man endrer kraften.

En masse som henger i en fjær beskrives av samme matematikk som en resonanskrets med spole og kondensator, og evt. en motstand.

Når man grubler på dempere og luftfjærer og slikt, så er det for sånne som meg, mye mer behagelig å tenke at det er et kretskjema med noen komponenter som ovenfor, som er koblet sammen, og oppfører seg som kjent og kjær elektronikk. Som kan simuleres i LTSpice, eller annet gratisverktøy, om man havner på det kjøret.

Jeg forklarer det med vannrør, jeg.

Spenning: Vanntrykk
Strøm: Vann i bevegelse
Motstand: Innsnevring i røret
Induksjon: Turbin
Kapasitans: Elastisk membran som fyller rørets tverrsnitt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: GeirK] #2690037 30/11/2021 09:17
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: GeirK

Fungerer det, men litt usikker på turbinen? Tenker den er mere som en motstand, og at massen til vannet i bevegelse blir bedre som induktans? Eller tenker du bare treghetsmomentet til turbinen som induktans?

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: appelsin2] #2690038 30/11/2021 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Fungerer det, men litt usikker på turbinen? Tenker den er mere som en motstand, og at massen til vannet i bevegelse blir bedre som induktans? Eller tenker du bare treghetsmomentet til turbinen som induktans?

Jepp. Treghetsmomentet er induktansen - både ved akselerasjon og retardasjon. Når den har nådd hastighet der det ikke lenger overføres krefter fra vannet, har den ingen motsand lengre. Minker du strømmen når denne tilstanden er intrådt, får du undertrykk oppstrøms og overtrykk nedstrøms inntil turbinen stopper - akkurat som i en induktor.

- Robert Green Ingersoll
Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Jomar Henriksen] #2690088 30/11/2021 12:22
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Sitat: Jomar Henriksen
Jeg forstår noen av ordene som brukes i tråden over.

Re: Effekttariff og smarte termostater [Re: Ndreas] #2729836 09/03/2023 19:06
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kan skyte inn at Enova kan støtte slike tiltak. Noen med gode erfaringer? Er litt i tenkeboksen på å koble opp bereder, varmeelementer (dobbeltmantlet bereder til radiatorannlegg) og gulvtermostat.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support