Smitte, lockdown here we go again?
|
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
10/11/2021 14:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke tanken om flokkimmunitet på vei til å bli en ønsketanke men mest sannsynlig utenfor rekkevidde (i hvert fall en god stund fremover)?
|
|
|
26/11/2021 08:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det skrur seg til. Nye varianter dukker opp samtidig som kritikken mot den litt forsiktige håndteringen øker mot vår nye regjering. Nå varsles det en ny strategi. Jeg tipper vi veldig fort nå går tilbake til meteren og de andre tiltakene i trinn 3 siden vaksinerte også sprer smitten.
Noen tur til GC i januar er uansett ganske langt i det blå.
Worst case nå, som dessverre heller ikke er usannsynlig, er at vi sitter nedstengt igjen.
Worst case? Nja, det er nok verre at slik det ser ut nå vi kan se langt etter noe som heter flokkimmunitet og vi ser også ut til å være et stykke unna en snillere COVID-19 som oppfører seg mer som influensa eller forkjølelse. Du får planlegge tur i Lofoten, gode muligheter for at det er snøfritt i januar. Fine veier har de og der.
|
|
|
26/11/2021 09:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På litt sikt har jeg trua på medikamentene og samtidig en økning i beredskapen/kapasiteten i helsevesenet. Etterhvert som tilliten til vaksinestrategien synker vil en slik løsning tvinge seg frem, gitt at medikamentene viser seg å være så effektive som det påståes. Det står mye ledig sengekapasitet tilgjengelig i form av hotellsenger og man må ikke være intensivsykepleier for å håndtere 80% av de innlagte. Et to ukers intensivkurs(pun intended) for kvalifisert helsepersonell helt ned til Helsefagarbeider vil jeg tro holder. Ant vis vil tom et tremnd kurs for hvem som helst fra gata som er motivert holde. De siste 20% kan og bør de aller aller mest kompetente behandle. Noen vil dø, men slik er jo livet.
Å ikke komme til GC i januar er av liten betydning i dette bildet........
Redigert av sanouka; 26/11/2021 09:07.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
26/11/2021 09:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
På litt sikt har jeg trua på medikamentene og samtidig en økning i beredskapen/kapasiteten i helsevesenet. Når vi erfaringsmessig ser at nye sykehus blir planlagt med tanke på høy belegningsgrad er jeg ikke sikker på at det kommer til å bli en stor endring i beredskap med det første. Men jeg lar meg gjerne overraske. Fristende med hotellsenger, men tvilsomt at det kommer til å bli brukt som annet en nødløsning. Etterhvert som tilliten til vaksinestrategien synker vil en slik løsning tvinge seg frem, gitt at medikamentene viser seg å være så effektive som det påståes.
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Men, når vi ser tilbake til det første året hvor det alt fort dukket opp informasjon om at folk ble smittet og syk på nytt var det alt klare tegn på at vaksineneffekten kunne avta over lengre tid. Greit å ha i bakhodet at også 'nåværende effekt' av medikamenter kan avta over tid. Det står mye ledig sengekapasitet tilgjengelig i form av hotellsenger og man må ikke være intensivsykepleier for å håndtere 80% av de innlagte. Et to ukers intensivkurs(pun intended) for kvalifisert helsepersonell helt ned til Helsefagarbeider vil jeg tro holder. Ant vis vil tom et tremnd kurs for hvem som helst fra gata som er motivert holde. De siste 20% kan og bør de aller aller mest kompetente behandle. Noen vil dø, men slik er jo livet. Å hindre dødsfall har vel aldri vært målet, kun å hindre unødvendige dødsfall pga. sprengt helsevesen. Personlig tror jeg ikke 'brakkeløsninger og lasasrett" kommer til å bli godtatt som standardtiltak i Norge. Men også her lar jeg meg gjerne overraske. Å ikke komme til GC i januar er av liten betydning i dette bildet........ Og en del folk på Kanariøyene har andre ting å tenke på og.
|
|
|
[Re: Tange]
26/11/2021 10:13
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse.
|
|
|
[Re: Tagelli]
26/11/2021 10:34
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse.
Ikke helt ukjent, og man kaller det fortsatt vaksine for andre virus. Kanskje det blir en variant av det som gjøres med 'flåttvaksinen' (vaksine mot TBE)? For immunfriske personer 1-60 år består grunnvaksinasjon av 3 doser der de 2 første dosene gis med 1 - 2 måneders intervall. Intervallet mellom 1. og 2. dose kan reduseres til 14 dager hvis det er behov for rask beskyttelse. Tredje dose gis 5 - 12 måneder etter andre dose ved behov for fortsatt beskyttelse, det er intet maksimumsintervall. .... Hos personer 1-60 år med fortsatt behov for beskyttelse bør den første boosterdosen gis 3 år etter den tredje dosen. Ytterligere boosterdoser gis med 5 års intervall dersom personen fortsatt skal ferdes i områder med smitterisiko. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...nasjon-tbe-/#anbefalt-vaksinasjonsregime
Redigert av Furu; 26/11/2021 10:38.
Stig
|
|
|
26/11/2021 10:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse. Hva kaller du influensavaksinen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/11/2021 10:42
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse.
Det samme er jo tilfelle for influensavaksinene? Jeg trodde det var en folkelig forståelse at vaksinene har begrenset varighet.
|
|
|
26/11/2021 10:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse. Ser at andre har svart tilstrekkelig i mellomtiden.
Redigert av Tange; 26/11/2021 10:59. Rediger grunn: overflødig svar
|
|
|
26/11/2021 11:37
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg tar gladelig en ny vaksine både 1, 2 og 3 ganger i året resten av livet, hvis det er det som må til. Alt er bedre enn det vi nå (kanskje) står overfor igjen.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/11/2021 12:55
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hva kaller du influensavaksinen? Min feil. Jeg mente effektiv vaksine. Sånn du kan ta og ikke tenke på igjen på 10-20 år og som gjør at du faktisk ikke blir syk eller særlig smittsom.
|
|
|
26/11/2021 13:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse. Hva kaller du influensavaksinen? Influensavaksinene er vel ikke helt det samme, da disse vaksinene oppdateres hvert år for å få med seg sesongens mutasjoner. Men det er jo også noe av det samme med alle andre vaksiner, man må få påfyll.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2021 13:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse. Hva kaller du influensavaksinen? Influensavaksinene er vel ikke helt det samme, da disse vaksinene oppdateres hvert år for å få med seg sesongens mutasjoner. Men det er jo også noe av det samme med alle andre vaksiner, man må få påfyll. Ikke alle. MMR-vaksinen for eksempel antas å ha virkning livet ut, med litt usikkerhet på kusmakomponenten. Influensavaksinen må fornyes for å dekke nye mutasjoner, men jeg har ikke hørt noe som tilsier lang varighet av immunitet selv om viruset hadde vært serotypisk stabilt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2021 14:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå, er medikamenter ikke det samme som vaksine. Nå er jo tydelligvis ikke vaksine det samme som vaksine heller. For mange føles det nok å strekke strikken langt å kalle en noe som er effektivt i 6-7 måneder for vaksine etter folkelig forståelse. Hva kaller du influensavaksinen? Influensavaksinene er vel ikke helt det samme, da disse vaksinene oppdateres hvert år for å få med seg sesongens mutasjoner. Men det er jo også noe av det samme med alle andre vaksiner, man må få påfyll. Jo, det er det samme. Som med COVID-19- aksiner avtar mengde antikropper drastisk etter 6 måneder. Ja, ny mutasjoner er også en faktor. Om vi ikke blir kvitt corona blir dette nok de viktigeste faktorene for corona-vaksiner også. A flu vaccine is needed every year for two reasons. First, a persons immune protection from vaccination declines over time, so an annual flu vaccine is needed for optimal protection. Second, because flu viruses are constantly changing, the composition of flu vaccines is reviewed annually, and vaccines are updated to protect against the viruses that research indicates will be most common during the upcoming flu season. CDC
|
|
|
27/11/2021 08:15
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kan det egentlig kalles for vaksine hvis vi må stenges ned igjen og igjen?
Den gjengse oppfatning av hva som kan kalles en vaksine vil nok som et minstemål gjøre nedstengninger og karantene unødvendig.
Klarer ikke vaksinen dette så vil langt de fleste tenke at den er/var mislykket og tilliten/lojaliteten vil dale og andre veier ut av uføret vil/må bli vurdert.
Man trenger ikke å ha en master i adferdspsykolgi for å se dette.
Redigert av sanouka; 27/11/2021 08:15.
|
|
|
27/11/2021 09:12
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Den gjengse oppfatning av hva som kan kalles en vaksine vil nok som et minstemål gjøre nedstengninger og karantene unødvendig.
Klarer ikke vaksinen dette så vil langt de fleste tenke at den er/var mislykket og tilliten/lojaliteten vil dale og andre veier ut av uføret vil/må bli vurdert.
Vil en medisin som reduserer sykehusinnleggelse og død med 10% (middels tilfeldig lavt tall) være en medisin? Svarer du ja på dette, hvordan kan en vaksine med større effekt ikke være en vaksine? Men, ja folk sliter med å huske at vi for et år eller noe siden var kjempefornøyde med at vaksinene så ut til å ha en så pass høy effekt som de så ut til, nå syter folk over effekt de ville jublet over da. Man trenger kanskje ikke master for å forstå dette, men åpenbart er det ikke for meg. Vaksine eller ikke så er jeg 100% sikker på at alle muligheter blir vurdert kontinuerlig. Problemet er at det er så mange dårlige alternativ.
|
|
|
27/11/2021 09:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Opphev patentene og vaksiner alle land. Ved å oppheve patentene så får man vekk en del av «big pharma»-konspirasjonsteorigrunnlaget også og kan kanskje få opp vaksinasjonsgraden enda mer.
Det er på tide å se på en global pandemi som et globalt anliggende. Det er mutasjonene som er utfordringen og den eneste måten å forhindre nye mutasjoner på er å få ned smittetrykket i hele verden.
|
|
|
[Re: appelsin2]
27/11/2021 09:49
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vil en medisin som reduserer sykehusinnleggelse og død med 10% (middels tilfeldig lavt tall) være en medisin? Svarer du ja på dette, hvordan kan en vaksine med større effekt ikke være en vaksine? Men, ja folk sliter med å huske at vi for et år eller noe siden var kjempefornøyde med at vaksinene så ut til å ha en så pass høy effekt som de så ut til, nå syter folk over effekt de ville jublet over da. Man trenger kanskje ikke master for å forstå dette, men åpenbart er det ikke for meg. Vaksine eller ikke så er jeg 100% sikker på at alle muligheter blir vurdert kontinuerlig. Problemet er at det er så mange dårlige alternativ. Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker. At noen ønsker å splitting hairs på et nerdeforum endrer nok heller ikke på det faktum. "Helsedirektoratet erfarer at eksperter er svært bekymret for den nye varianten. I verste fall kan vi havne i en situasjon der tilgjengelige vaksiner i liten grad beskytter mot alvorlig sykdom." https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...-fare-for-at-vi-rykker-tilbake-til-start
|
|
|
27/11/2021 09:57
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker. At noen ønsker å splitting hairs på et nerdeforum endrer nok heller ikke på det faktum.
Hva er poenget ditt? At vaksinerer som ikke har 100% virkning er bortkastet?
|
|
|
27/11/2021 11:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker.
Konkret hvilke tanker er det du gjør deg? Verden er kompleks uforutsigbar, noen ganger skjer det ting vi ikke har hatt mulighet til å forutse. Suck it up.
|
|
|
27/11/2021 11:29
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker. At noen ønsker å splitting hairs på et nerdeforum endrer nok heller ikke på det faktum. "Helsedirektoratet erfarer at eksperter er svært bekymret for den nye varianten. I verste fall kan vi havne i en situasjon der tilgjengelige vaksiner i liten grad beskytter mot alvorlig sykdom." https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...-fare-for-at-vi-rykker-tilbake-til-startVel, jeg husker at det ble diskutert om vaksinene ville virke på mutasjoner, det var mye skriverier om "virkningsgraden" til vaksiner, dette er ikke noe nytt i det hele tatt! Som du skriver gjør mange seg tanker om dette, men hvorfor har de ikke fått meg seg all usikkerheten med vaksiner og mutasjoner? Hvordan har de klart å unngå de konstante advarslene om at lite vaksinering i Afrika mm. gir stor risiko for slike mutasjoner?
Redigert av appelsin2; 27/11/2021 11:30.
|
|
|
27/11/2021 16:00
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker.
Konkret hvilke tanker er det du gjør deg? Verden er kompleks uforutsigbar, noen ganger skjer det ting vi ikke har hatt mulighet til å forutse. Suck it up. Vi har blitt fortalt at vaksinen ville være veien ut. Det kan se ut til at det ikke blir resultatet. Da blir den harde virkelighet for for ambassadørene av denne strategien at den var feilslått. Sånn er det bare. Jeg kan suck things up, men det ser ut til at andre her inne har problemer med akkurat det. Mitt anliggende er mer av eksplorerende art. Jeg lurer helt enkelt på hva de kommer opp med nå og har landet på at de allerede har skjønt at vaksinene var et feilspor og at medikamentell behandling er på vei og at det kommer til å funke, men at jeg mistenker at jula er fucked for de som har tenkt å ha fler enn mormor på besøk. Vi får se.
|
|
|
[Re: appelsin2]
27/11/2021 16:07
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg mener å huske at vi ble fortalt at vaksine skulle ta oss tilbake til normalen (nesten) Jeg kan ikke se at det har skjedd og det er nok neppe kun meg som gjør seg slike tanker. At noen ønsker å splitting hairs på et nerdeforum endrer nok heller ikke på det faktum. "Helsedirektoratet erfarer at eksperter er svært bekymret for den nye varianten. I verste fall kan vi havne i en situasjon der tilgjengelige vaksiner i liten grad beskytter mot alvorlig sykdom." https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...-fare-for-at-vi-rykker-tilbake-til-startVel, jeg husker at det ble diskutert om vaksinene ville virke på mutasjoner, det var mye skriverier om "virkningsgraden" til vaksiner, dette er ikke noe nytt i det hele tatt! Som du skriver gjør mange seg tanker om dette, men hvorfor har de ikke fått meg seg all usikkerheten med vaksiner og mutasjoner? Hvordan har de klart å unngå de konstante advarslene om at lite vaksinering i Afrika mm. gir stor risiko for slike mutasjoner? Fordi det har vært lite fokus på dette for å få best mulig oppslutning om vaksineringen (?) Folk flest leser bare overskriftene og ser på TV2/NRK nyhetene. Det er så enkelt at folk har sluttet opp om vaksineprosjektet fordi det skulle få oss tilbake til (den nye) normalen. Gjør de ikke det vil oppslutningen synke. Sånn er det jo bare.
|
|
|
27/11/2021 16:18
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tips kan være å lese om "Longcovid" og effekt smitte har på yngre personer samt gravide med betydelig økt sjanse for abort. Å behandle etter sykdom er oppstått kan være for defensivt.
Det er også alt for tidlig å forskuttere at vaksinen ikke virker mot Omicron varianten av den enkle grunnen at det er få som er vaksinert i den delen av verden hvor den har oppstått. Dette får vi vite innen et par uker.
|
|
|
29/11/2021 19:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den nye regjeringen står (foreløpig) i mot presset om store inngripende tiltak. Hovedstrategien er 3 vaksinedose. Diskusjonen på Nyhetsmorgen mellom Byrådsleder Raymond og Høyre representanten var et interessant skue så får vi håpe at det ikke blir som sist Raymond ikke ville stenge ned med vaksinedoser som måtte forfordeles til friske 18 åringer i byen på bekostning av rullingsrøykende 60 åringer på bygda. Når selv Guldvåg har trua på at vi skal klare dette uten lockdown så er det vel håp(?) https://www.nrk.no/norge/regjeringen-innforer-nye-koronatiltak-1.15750007
|
|
|
[Re: Marøder]
30/11/2021 07:40
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Tips kan være å lese om "Longcovid" og effekt smitte har på yngre personer samt gravide med betydelig økt sjanse for abort. Å behandle etter sykdom er oppstått kan være for defensivt.
Dette issue har en vel med veldig mange infeksjonssykdommer? Det er jo ikke uvanlig med long-influensa eller tenk på f.eks kyssesyke.
|
|
|
02/12/2021 12:02
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Da tror jeg vi kan si hva som kommer. Og det er...? (Spør fordi jeg selv ikke ut fra situasjonen ser konkret "hva som kommer")
|
|
|
02/12/2021 12:06
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Setter en tier på at vi snakker munnbindpåbud. Støre har vel vært relativt klar på at en lockdown skal unngås så lenge det er forsvarlig.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
|
|