Hjemmelader - elbil
|
Re: Hjemmelader - elbil
[Re: Raskall]
23/11/2021 11:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Sjekket Swapbox? https://swapbox.no/Jeg lader lovlig fra stikkontakt, men regner med å tegne et abonnement hos Swapbox i løpet av nær fremtid. Hvilke fordeler mener du dette har utover at du kanskje kan oppgradere til en annen boks hvis det skulle komme noe fjongt og fint? Jeg ser ikke helt for meg at ladeboksene skal utvikle seg såpass at en Easee-lader blir ubrukelig innen tre år, og da har man allerede betalt mer for den enn du betaler for å kjøpe en til odel og eie. Er det den aller billigste som frister, ville jeg nå heller gått for en av de du får til odel og eie på Black Friday-tilbud nå til dags.
Redigert av perbl; 23/11/2021 11:11.
Per B.
|
|
|
[Re: Hi-Po]
23/11/2021 11:42
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Swapbox er jo nesten på grensen til svindel og humbug, i all fall lureri på grovt nivå.
|
|
|
23/11/2021 20:17
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En elbil-lader er jo egentlig bare en oppskalert stikkontakt. Det bør ikke være noe grunn til å oppgradere denne så lenge ledningen har dagens formfaktor?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
24/11/2021 08:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Tror neste utviklingshopp vil være å kunne hente strøm fra elbilen (morgen/middagstid feks). Hvor langt unna det er vet jeg ikke dog.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
24/11/2021 09:08
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
En elbil-lader er jo egentlig bare en oppskalert stikkontakt. Det bør ikke være noe grunn til å oppgradere denne så lenge ledningen har dagens formfaktor? Nå er det veldig tydelige myndighetskrav, det er en ulovlig bruksendring å lade regelmessig på en vanlig stikkontakt dersom ikke kursen er dedikert, den er på maks 10A, og at den i tillegg har et B-vern. Er ikke alle disse kravene oppfylt er det ulovlig, i tillegg må man som regel ha en strekkavlaster for å være innenfor hvis man bruker vanlig ladekladd. Skjøteledning er heller ikke tillatt.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
24/11/2021 09:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
En elbil-lader er jo egentlig bare en oppskalert stikkontakt. Det bør ikke være noe grunn til å oppgradere denne så lenge ledningen har dagens formfaktor? Nå er det veldig tydelige myndighetskrav, det er en ulovlig bruksendring å lade regelmessig på en vanlig stikkontakt dersom ikke kursen er dedikert, den er på maks 10A, og at den i tillegg har et B-vern. Er ikke alle disse kravene oppfylt er det ulovlig, i tillegg må man som regel ha en strekkavlaster for å være innenfor hvis man bruker vanlig ladekladd. Skjøteledning er heller ikke tillatt. Det han mener er at når man først har installert en Type-2, lader, så er den egentlig bare en overdimensjonert stikkontakt som ikke trenger oppgradering med mindre det fysiske designet på kontakten endres.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
24/11/2021 11:11
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En elbil-lader er jo egentlig bare en oppskalert stikkontakt. Det bør ikke være noe grunn til å oppgradere denne så lenge ledningen har dagens formfaktor? Nå er det veldig tydelige myndighetskrav, det er en ulovlig bruksendring å lade regelmessig på en vanlig stikkontakt dersom ikke kursen er dedikert, den er på maks 10A, og at den i tillegg har et B-vern. Er ikke alle disse kravene oppfylt er det ulovlig, i tillegg må man som regel ha en strekkavlaster for å være innenfor hvis man bruker vanlig ladekladd. Skjøteledning er heller ikke tillatt. Det han mener er at når man først har installert en Type-2, lader, så er den egentlig bare en overdimensjonert stikkontakt som ikke trenger oppgradering med mindre det fysiske designet på kontakten endres. Ja, ser nå at jeg uttalte meg klønete. En elbil-lader (type2) er en gigantisk stikkontakt med godt dimensjonert ledning.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
24/11/2021 11:40
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
En elbil-lader er jo egentlig bare en oppskalert stikkontakt. Det bør ikke være noe grunn til å oppgradere denne så lenge ledningen har dagens formfaktor? Nå er det veldig tydelige myndighetskrav, det er en ulovlig bruksendring å lade regelmessig på en vanlig stikkontakt dersom ikke kursen er dedikert, den er på maks 10A, og at den i tillegg har et B-vern. Er ikke alle disse kravene oppfylt er det ulovlig, i tillegg må man som regel ha en strekkavlaster for å være innenfor hvis man bruker vanlig ladekladd. Skjøteledning er heller ikke tillatt. Det han mener er at når man først har installert en Type-2, lader, så er den egentlig bare en overdimensjonert stikkontakt som ikke trenger oppgradering med mindre det fysiske designet på kontakten endres. Ja, ser nå at jeg uttalte meg klønete. En elbil-lader (type2) er en gigantisk stikkontakt med godt dimensjonert ledning. En Mode 3 ladestasjon med type 1 eller 2 kontakt er nå litt mer enn det da, dvs. at den har sikkerhetsfunksjon og at man ikke trekker mer strøm enn hva kabel eller ladestasjon er satt opp for. Videre har også mange av dem interface til f.eks lastbalanserere eller annen smart strømstyring.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: perbl]
24/11/2021 14:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Sjekket Swapbox? https://swapbox.no/Jeg lader lovlig fra stikkontakt, men regner med å tegne et abonnement hos Swapbox i løpet av nær fremtid. Hvilke fordeler mener du dette har utover at du kanskje kan oppgradere til en annen boks hvis det skulle komme noe fjongt og fint? Jeg ser ikke helt for meg at ladeboksene skal utvikle seg såpass at en Easee-lader blir ubrukelig innen tre år, og da har man allerede betalt mer for den enn du betaler for å kjøpe en til odel og eie. Er det den aller billigste som frister, ville jeg nå heller gått for en av de du får til odel og eie på Black Friday-tilbud nå til dags. Etter at bindingstida har løpt ut så kan du si opp avtalen, så har du boksen til odel og eie. Fordelene er at man slipper en stor initiell installasjons-kostnad, man får byttet boks hvis behovet endrer seg, f.eks. kjøper seg ny bil eller en bil til. Vil du kjøpe ut boksen før bindingstida er omme kan du si opp avtalen og betale restbeløpet, så er boksen din. I mitt tilfelle klarer jeg meg med boksen til 299 kroner i måneden. Etter 36 måneder har den kostet meg snaue 11000 kroner. Jeg har ikke klart å finne noen som kan levere og installere en ladeboks til under 11.000 kroner. Prisen blir så klart høyere om man trenger en dyrere ladeboks, men 499*36 er ca. 18000 kroner. Fremdeles hverken den dyreste eller billigste måten å få laderen ferdig installert på. Fordelen er at man enkelt kan bytte boksen om behovet endrer seg. I følge Din Byggpartner så er gjennomsnittsprisen på montering av elbil-lader 18500 kroner. Så jeg forstår ikke hvorfor swapbox skal være en så ufattelig dårlig løsning. Snittprisen på montering av elbil lader hjemme på 18.500,- inkluderer ofte både montering av ny kurs, inntil 10 meter kabel og elbil lader. Er det behov for å grave grøft eller det er langt mellom sikkringsskap og stedet der ladern skal stå må det påregnes at prisen vil kunne bli noe høyere.
|
|
|
24/11/2021 14:11
|
IvarAndreas
Medlem
|
Medlem
Vi har relativt langt fra sikringsskapet til garasjen, og må gjennom 3 betongvegger så for meg ser Swapbox interessant ut forutsatt at prisen ikke øker pga installasjonskostnader. Dette er svaret jeg fikk i går; "Akkurat nå er Swapbox under omstrukturering og vi lander på nytt oppsett i desember."
|
|
|
[Re: Raskall]
24/11/2021 22:24
|
perbl
More than words
|
More than words
Etter at bindingstida har løpt ut så kan du si opp avtalen, så har du boksen til odel og eie. Fordelene er at man slipper en stor initiell installasjons-kostnad, man får byttet boks hvis behovet endrer seg, f.eks. kjøper seg ny bil eller en bil til. Vil du kjøpe ut boksen før bindingstida er omme kan du si opp avtalen og betale restbeløpet, så er boksen din.
I mitt tilfelle klarer jeg meg med boksen til 299 kroner i måneden. Etter 36 måneder har den kostet meg snaue 11000 kroner. Jeg har ikke klart å finne noen som kan levere og installere en ladeboks til under 11.000 kroner.
Prisen blir så klart høyere om man trenger en dyrere ladeboks, men 499*36 er ca. 18000 kroner. Fremdeles hverken den dyreste eller billigste måten å få laderen ferdig installert på. Fordelen er at man enkelt kan bytte boksen om behovet endrer seg.
I følge Din Byggpartner så er gjennomsnittsprisen på montering av elbil-lader 18500 kroner. Så jeg forstår ikke hvorfor swapbox skal være en så ufattelig dårlig løsning.
[quote=http://dinbyggpartner.no/pris/hva-koster-det-a-montere-elbil-lader] Snittprisen på montering av elbil lader hjemme på 18.500,- inkluderer ofte både montering av ny kurs, inntil 10 meter kabel og elbil lader. Er det behov for å grave grøft eller det er langt mellom sikkringsskap og stedet der ladern skal stå må det påregnes at prisen vil kunne bli noe høyere. Ok, det at du får boksen til odel og eie gjør det jo ikke helt pirat. Men fortsatt ikke noe jeg ser på som veldig mye mer attraktivt enn å kjøpe en boks sjøl. De fleste tilbud jeg har vært borti for ganske spreke ladere har vært rundt 16000kr hvertfall. Den rimeligste boksen Swapbox har gir jo uansett kun 10A, så det er litt tryggere lading du leier, ikke noe som gir deg noen andre fordeler. Swapbox oppgir nå selv en snittpris på 6000kr for installasjon, men selv litt over det er det nå rimeligere for meg å kjøpe en Easee sjøl, med greit stort batteri på bilen er det litt meningsløst å bare ha 10A når man først skal kjøpe en dedikert ladeboks. Og nå i svarte fredagstider selger som sagt feks Elkjøp ladestasjoner som dytter mer strøm enn den lille Swapbox-boksen fra 3795 (normalt 5995) https://www.elkjop.no/product/hjem-...6/innohome-charlie-ladestasjon-evc-00002 Du er nå under 11000 med en sånn hvis elektriker kan sette den opp for under litt over 7000kr.
Per B.
|
|
|
27/11/2021 19:12
|
Hi-Po
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle innspill, råd og tips folkens.
Easee lader er bestilt, og han som jeg kjøpte sommerbilen min av er elektriker og gjør jobben for drøyt 10k. Så drøyt 16k alt i alt.
Mer penger enn jeg hadde sett for meg når jeg bestemte meg for å gå elektrisk - men verdt det for nå er jeg så inderlig lei av Fortum etc og idiotiske ladeapper og annen drit som ikke fungerer - hjemmelading here we go!
Smestad
|
|
|
03/12/2021 11:01
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvkost: Eease lader: 6200 Kabel dobbeltisolert 21 m: 878 Jordfeilbryter i sikringsskap: 725 RK og hylser til skap: 140
Sum: 7943
Tror jeg må begynne som elbillader montør. En om dagen bør jeg leve bra på ser det ut til.. Og helt sikkert mange installatører som har lavere kost enn dette.
Edit: Glemte ca 15 m rør som jeg fikk men ikke mange kronene det heller.
Redigert av Kriss; 03/12/2021 11:04.
|
|
|
[Re: Kriss]
03/12/2021 11:21
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Selvkost: Eease lader: 6200 Kabel dobbeltisolert 21 m: 878 Jordfeilbryter i sikringsskap: 725 RK og hylser til skap: 140
Sum: 7943
Tror jeg må begynne som elbillader montør. En om dagen bør jeg leve bra på ser det ut til.. Og helt sikkert mange installatører som har lavere kost enn dette.
Edit: Glemte ca 15 m rør som jeg fikk men ikke mange kronene det heller. Hva bruker installatør på jobben? 2-3 timer. Det er 3000 kr det. Da er du på 11.000 kr.
|
|
|
[Re: Panda]
03/12/2021 11:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjorde det selv, poenget var at når installatøren tar 20 så er det bra butikk.. Så Kriss elektro må rulles igang her.. 
|
|
|
|
|