Hjemmelader - elbil
|
Hjemmelader - elbil
21/11/2021 19:54
|
Hi-Po
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er en relativt fersk el-bilist, og nå som jeg er i ferd med å overta et hus i Oslo med egen parkering så tenkte jeg å få installert en hjemmelader.
Hadde en elektriker på befaring som mente at dette var en grei jobb, og han anbefalte meg en Easee lader - og totalt sett skulle han ha kr 20,500 inkl mva og inkludert laderen for hele jobben. Noe jeg synes høres veldig dyrt ut...
Sikringsskapet står i kjelleren, det må strekkes en ledning derfra og ca halvannen meter og ut en lufteluke, og videre snaut to meter langs en vegg til der hvor selve laderen skal stå. Det blir en 16 ampere kurs.
Hadde egentlig tenkt å skaffe meg en lader selv fra Tesla, de koster 5,100 kroner - men er for tiden utsolgt.
Jeg skal villig innrømme at når det gjelder elektrisk arbeid så er jeg rimelig blank, men hadde satt pris på å høre fra folket her hvordan de har løst dette med hjemmelading - og om prisen nevnt ovenfor er hinsides eller noenlunde innafor. Ser at Elkjøp selger slike Easee ladere for ca 6,900 kroner.
Og her er selve idiotspørsmålet - trenger man virkelig en dedikert lader for å kunne lade hjemme?
Bilen er en Tesla Model 3 LR kjøpt ny av meg i sommer.
Har dessverre ikke lademulighet på jobb, og kjenner jeg holder på å klikke snart ved å måtte forholde meg til Fortum.
Smestad
|
|
|
Re: Hjemmelader - elbil
[Re: Hi-Po]
21/11/2021 20:31
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Og her er selve idiotspørsmålet - trenger man virkelig en dedikert lader for å kunne lade hjemme?
Det som ikke er lov er å lade på en kurs som ikke har en type B jordfeilbryter. Er det vanlig stikkontakt skal også kursen være dedikert, max 10A og du må bruke strekkavlaster dersom kontakten er plassert slik at "ladekladden" ikke har noe støtte. Det er heller ikke lov å bruke skjøteledning. Det er altså ikke lov å bare plugge bilen inn i en ledig kontakt i garasjen. Med disse forutsetningene er det klokt å ha en dedikert ladestasjon, gjerne en som kan kobles mot tjenester som monitorerer strømpris og lader når det er billigst.
Lars-Erik
|
|
|
21/11/2021 20:49
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hørest litt dyrt ut. Ser elektroimportøren har ferdig installert pakker som er billigere enn dette.
Ville ellers tro det kunne bli ennå litt billigere om det du sier stemmer. Tenkt 2-3 tusen i sikringsskapet, et par timer på å trekke kabel og skru opp lader, og en tusenlapp for kabel?
Redigert av appelsin2; 21/11/2021 20:50.
|
|
|
22/11/2021 06:54
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Måtte ut med litt mer for et par år siden, men det ble litt ekstra graving og kabelmeter for å legge den gjennom kjelleren, hagen og inn i garasjen. Tror ofte det kommer en del ekstra på pakkeprisen hvis man ikke skal ha laderen i samme bygg som sikringsskapet. Det er gjerne oppgitt X kabelmeter i en sånn pris.
|
|
|
22/11/2021 07:18
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Er vi sikker på at det er lov å lade permanent fra stikkontakt,mener at det er litt i gråsonen selv.Jeg har sett en del svidde stikkontakter så vil anbefale ladestasjon alle ganger.Skal du lade Tesla med 10 a kurs tar det mange timer (dager)
|
|
|
22/11/2021 07:39
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en slik lader og er godt fornøyd med den. Her jeg bor kan du få ferdig pakke med laderobot og installasjon for 12990,-. Elkjøp har fastpris på installasjon på litt under 6000,-, så over 20000,- er dyrt.
|
|
|
22/11/2021 07:42
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Vi hadde en Tesla-lader, og betalte 9k for jobben for å legge opp. Det inkluderte installasjon av Type-B-vern, eller hva det heter. Måtte legge opp kabel ca 15m fra sikringsskap.
|
|
|
22/11/2021 07:58
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snittprisen på montering av elbil lader er vel på en 18-19000 står det skrevet på internett. Men klart, Det ser ut til at man med enkleste sort ladekontakt og Elkjøps monteringsavtale blir det mye billigere :-)
Egen kurs med jordfeilbryter, 4 meter kabel og lader, arbeidstid, kjøretid og servicebiltillegg blir jo fort noen tusen. Husk at elektrikere IKKE sitter på google hele dagen og finner den billigste sikringen og b-vernet. De forholder seg til de avtalene de har.
Det som ikke kan måles i penger (før det brenner og man sitter der) er vel tryggheten man får med en dedikert lader og skikkelig dimensjon på kabel og koblingspunkter.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
22/11/2021 08:08
|
Furu
/Stig
|
/Stig
De bruker nok ikke mye tid på å finregne på jobber som dette, da de helt sikkert har nok å gjøre. Det kan være de har gitt deg sin 'standardpris', som kanskje er i høyeste skiktet. De vet de ikke er billigst, men får de jobben er det helt greit betalt. De som ikke ønsker bruke mye tid på å finne det biligste (de som tenker tid er penger) slår gjerne til. Holder du på å 'klikke' er jo leveringstiden på ferdig anlegg også viktig.
Stig
|
|
|
22/11/2021 08:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
20 000,- var mye, men at det fort blir 14-15 000, det gjør det nok. Som nevnt kjøring, arbeidstimer, og selve materiellet. Og moms på toppen. Du kan jo se etter en pakke med lader og arbeid: https://www.elektroimportoren.no/el...jon/090301952/Catalog.html?Event=tabmenu Jeg har denne enkle laderen her til min Tesla Y: https://folkeladeren.no/her-er-folkeladeren/ Innebygd jordfeilsensor, det trengs ikke B-vern i sikringsskapet. Den er ikke fancy, men den gjør jobben når jeg bare lader på 13 A. Som for øvrig er raskt nok til min bruk. Ser heller ikke behovet for app-styring av laderen, slik en del ladere har, når lading styres via Tesla-appen. Du må bare ta dette som en del av etableringskostnaden med elbil. Det er fort spart inn igjen i forhold til å kjøpe bensin ...
|
|
|
22/11/2021 08:14
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes det er veldig greit å ha skikkelig lader til bilen. Vi har 2 elbiler med hver sin lader og det er en god følelse å vite at alt er godt dimensjonert. Vi lader ikke mye raskt hjemme men det er veldig fint å ha muligheten til å lade med 7 kW når det er litt kort tid til du skal ut og kjøre etter å ha parkert med lite igjen på batteriet.
Nå kan du jo styre lading både i bilen og vha appen, men det er ikke sikkert alle biler som skal kobles til er like "smarte" så fint å kunne styre laderen også. Jeg har Easee til min bil og appen til den er bra, gjør det lettvint å lade smart.
Jeg vil hørt med flere og helst få dem til å ta en befaring så de er enige med deg at det er en kjapp og lettvint installasjon. Og så er det vel grenser for hvor mye rimeligere du kan regne med å få det, det er vel utstyr for gode 10K alene med alt inkludert, og litt skal de ha for jobb og kjøring også.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
22/11/2021 08:45
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Sikringsskapet står i kjelleren, det må strekkes en ledning derfra og ca halvannen meter og ut en lufteluke, og videre snaut to meter langs en vegg til der hvor selve laderen skal stå. Det blir en 16 ampere kurs.
Hadde det vært meg ville jeg kablet for 32A slik at du slipper kable på nytt dersom du etter en tid ser behov og at det er teknisk mulig å lade raskere hjemme. Det skal ikke bli så mye dyrere å øke kabeldiameter. Litt avhengig av hvordan de ender med de tersklene de ønsker introdusere på nettleie så kan det lønne seg å lade raskere på kortere tidsrom (nattestid) da strømmen er på det rimeligste/minst dyre.
|
|
|
22/11/2021 08:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi betalte 16000 for easee lader ferdig installert i garasjen. Inkludert i installasjonen var det:
Inntil 25 km kjøring fra nærmeste samarbeidende elektrikere. Installasjon og idriftsettelse av Easee ladeboks opptil 32A 1 og 3-fase. Installasjon av 1 og 3-fase automatsikringer opptil 32A i sikringsskap eller i nytt skap, eller mindre dersom avtalt med kunden. 15 m kabelføring fra lader til sikringsskap Inntil 2 gjennomboringer i trevegg Inntil 4 timer arbeids på arbeidsplassen Samsvarserklæring på installasjonen
Jeg kunne nok fått det en del billigere om jeg hadde kjøpt sikringa, boksen og kabel selv. Jeg har lagt opp fordelingsskap i garasjen, og strakk 3fas kabelen fra fordelingsskapet til der laderen skulle monteres selv (for å få det skjult før jeg lukka veggene). Hadde i grunnen bare trengt ladeboksen, kabel, en sikring og en elektriker i en time eller to. Rundt 10-11 000,- raskt regnet.
Vi lader på 20A, holder i massevis for oss, får rundt 4-5kw, kunne fått 7,9kw om bilen støttet 3fas 100%. Husker ikke om TM3 gjør det. Å gå opp fra 4 kvadrats kabel til 6 kvadrat øker kabelprisen pr meter med ca 35%, men vi snakker om 30-50kr pr meter, så ikke den store kostnaden. 4 kvadrat = maks 20A.
Redigert av Hoaas; 22/11/2021 08:54.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Kjetil307]
22/11/2021 09:00
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Er vi sikker på at det er lov å lade permanent fra stikkontakt,mener at det er litt i gråsonen selv.Jeg har sett en del svidde stikkontakter så vil anbefale ladestasjon alle ganger.Skal du lade Tesla med 10 a kurs tar det mange timer (dager) Hvis stikkontakten er sikret med en jordfeilbryter type B, og at kursen er maksimalt 10A, og at den er dedikert er det lov, ellers er det ulovlig for alt annet enn nødlading, og lading hjemme kvalifiserer ikke til nødlading. Så her er det ikke gråsoner, det er klart regulert i NEK400 og av DSB.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/11/2021 09:08
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Snittprisen på montering av elbil lader er vel på en 18-19000 står det skrevet på internett. Men klart, Det ser ut til at man med enkleste sort ladekontakt og Elkjøps monteringsavtale blir det mye billigere :-)
Egen kurs med jordfeilbryter, 4 meter kabel og lader, arbeidstid, kjøretid og servicebiltillegg blir jo fort noen tusen. Husk at elektrikere IKKE sitter på google hele dagen og finner den billigste sikringen og b-vernet. De forholder seg til de avtalene de har.
Det som ikke kan måles i penger (før det brenner og man sitter der) er vel tryggheten man får med en dedikert lader og skikkelig dimensjon på kabel og koblingspunkter.
Easee laderne har innebygd B-vern, og selv om Easee boksene blir solgt på Elkjøp er de blant de beste ladeboksene, Standard installasjon har Hoaas beskrevet rett over her, kommer du utenfor standarden så er det vanlige elektrikkerpriser som gjelder for tilleggene.
|
|
|
[Re: Ugla]
22/11/2021 10:42
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Er vi sikker på at det er lov å lade permanent fra stikkontakt,mener at det er litt i gråsonen selv.Jeg har sett en del svidde stikkontakter så vil anbefale ladestasjon alle ganger.Skal du lade Tesla med 10 a kurs tar det mange timer (dager) Hvis stikkontakten er sikret med en jordfeilbryter type B, og at kursen er maksimalt 10A, og at den er dedikert er det lov, ellers er det ulovlig for alt annet enn nødlading, og lading hjemme kvalifiserer ikke til nødlading. Så her er det ikke gråsoner, det er klart regulert i NEK400 og av DSB. Det var det jeg mente,Som sagt har jeg sett nok svidde støpsler på Nødladere' så jeg forstår ikke at folk tør. Eller standaren :ladekablen min blir varm.lader du med skjøteledning? Ja .Det må du ikke gjøre da det ikke er bra å ikke lov.Men da får jeg ikke ladet OSV OSV
|
|
|
22/11/2021 10:43
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
20 lapper er friskt ja.. laderen er vel 6000 nå på Tibber med en sånn 500kr rabatt du får av en venn. Vanlig sikring i skapet som er billige greier og f.eks 6kv kabel som her få meter så blir det bra timesbetaling.. Hvis noen i trondheim vil betale 20 lapper for montert eease lader uten at jeg slipper å grave grøft for deg så er det bare å spørre.. 
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/11/2021 11:00
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De sitter ikke på google og kjøper utstyr nei, men avtalen de har med grossisten er såpass bra at det slipper de også..  Eease skal ha vanlig automat i sikringsskapet. siden den har kl. B jordfeilbryter innebygd og da skal man ikke ha forankoblet kl A i skapet, men vanlig automat. Så den koster kanskje et par hundrelapper den automatsikringen.
|
|
|
22/11/2021 11:43
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Er du Obos-medlem tilbyr de også pakkepris på ladeboks med installasjon gjennom Bravida. Jeg fikk tilbud på 15500 for Easee ladeboks med 1-fas 32A kurs, alt arbeid inkludert.
mvh Helge
|
|
|
22/11/2021 12:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Tibber skal ha 14.190 kr. for easee ladeboks inkl. "standard" installasjon som er:
Reise, tur/retur 50 km fra nærmeste Oneco kontor / installatør Installasjon og idriftsettelse av ladeboks opptil 32A 3-fase (22 KW) Installasjon av 3-fase automatsikringer opptil 32A i sikringsskap eller i nytt skap 15 m kabelføring mellom sikringsskap og ladeboksens plassering Drilling av 2 stk. hull
|
|
|
22/11/2021 12:50
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Easee her også, montert for bare 3 uker siden. Flere elektrikfirma som tilbyr "pakker" på dette, så vår kom på 14.490,- med 32A. Stilt inn på 1-fase, men klargjort for 3-fase i tilfelle vi bytter bil senere som kan benytte seg av det. Med over 6kWh ombordlader på bilen, så lader vi i hvert fall vår lille 27kWh Kia Soul på null komma niks. Vi hadde budsjettert med at hjemmeladeren ville komme på ca. 20k, så vi er godt fornøyd.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
22/11/2021 14:50
|
perbl
More than words
|
More than words
Har vel inntrykk av at 15-16000 er typiske priser for Easee, men ting kan sikkert fordyre lokalt. Var hvertfall rundt 16 som ble gitt av tilbud da jeg fikk modern til å innhente tilbud på huset hun driver og bygger seg her i Oppdal.
Det jeg er mer skuffa over er at jeg må betale over 30 for installert lader på parkeringsplassen i prosjektet jeg har kjøpt meg inn i Trondheim, på storskala-installasjoner i parkeringskjeller skulle man jo tro prisene kunne være litt lavere når man får fordeler med større innkjøp. Men er ikke akkurat som man har valget med å velge en annen lader enn resten i anlegget når ting skal snakke sammen.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
22/11/2021 15:54
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det jeg er mer skuffa over er at jeg må betale over 30 for installert lader på parkeringsplassen i prosjektet jeg har kjøpt meg inn i Trondheim, på storskala-installasjoner i parkeringskjeller skulle man jo tro prisene kunne være litt lavere når man får fordeler med større innkjøp. Men er ikke akkurat som man har valget med å velge en annen lader enn resten i anlegget når ting skal snakke sammen.
Hva du betaler for er vel mye av spørsmålet her. Altså må du betale for utbygging av strømnettet eller bare for laderen?
|
|
|
[Re: appelsin2]
22/11/2021 20:39
|
perbl
More than words
|
More than words
Poeng, jeg har faktisk ikke sjekket om det var tilgjengelige detaljer om det, men vet ikke hva typiske tilvalg på nye prosjekt typisk ligger på?
Har bare sett hva det typisk koster på typiske hjemmeinstallasjoner samt tilbudene vi fikk i det gamle borettslaget jeg satt som styremedlem i der stykkprisen langt fra kom opp på det nivået såvidt jeg husker.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
22/11/2021 21:11
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det du er offer for er helt klassisk utnyttelse av et monopol fra utbygger. Flyttet selv inn i ett sameie bygget av OBOS for noen år siden, og deres grådighet hadde ingen ende. Det var faktisk billigere å rive ut det splitter nye kjøkkenet som ble levert med leiligheten og installere ett selv enn å oppgradere. Elbil-lader tilvalget hoppet jeg over, og installerte det heller senere etter retningslinjer gitt av styret. Ble langt rimeligere.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
22/11/2021 22:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Det du er offer for er helt klassisk utnyttelse av et monopol fra utbygger. Flyttet selv inn i ett sameie bygget av OBOS for noen år siden, og deres grådighet hadde ingen ende. Det var faktisk billigere å rive ut det splitter nye kjøkkenet som ble levert med leiligheten og installere ett selv enn å oppgradere. Elbil-lader tilvalget hoppet jeg over, og installerte det heller senere etter retningslinjer gitt av styret. Ble langt rimeligere. Godt mulig det kunne ha vært en mulighet å installere sjøl etter spec ja, men nå er kontrakt alt inngått :/ La merke til at det var godt prisa greier på en del av det øvrige tilvalget, bla lå tilvalg til Elfa-garderoben i gangen godt over det man får dem for på tilbud hos Coop 24/7, og det å bytte ut ting som kjøkkenvask med en med uttrekkbar dusj var prisa langt over det jeg fant tilsvarende kran for på nett. Så kan nok være det er tilsvarende opplegg på elbilladeren.
Per B.
|
|
|
23/11/2021 06:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
Sjekket Swapbox? https://swapbox.no/Jeg lader lovlig fra stikkontakt, men regner med å tegne et abonnement hos Swapbox i løpet av nær fremtid.
|
|
|
23/11/2021 08:13
|
tron
Besatt
|
Besatt
Har inntrykk av at 20.000 ikke er helt uvanlig heller. Betalte 19.000 for å få en Defa-boks på plassen min i felles garasjekjeller. Kunne verken velge type ladeboks eller elektriker, siden sameiet har bundet seg til Defa og har en fast montør. Dyrt, ja. Hadde ladet mye på offentlige ladestasjoner for den prisen...
|
|
|
23/11/2021 09:18
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Min mor bor i et 3-4 år gammelt nybygget borettslag/sameie. Der er det lagt opp skinneløsning som sekker alle p-plassene i parkeringskjelleren slik at det i prinsippet bare er for elektrikeren å hekte på plass boksen og så tut og kjør. I utgangspunktet skulle man tro dette var billig men både sameiet og laderleverandøren har forskuttert en del penger i dette anlegget som de naturlig nok må få dekt inn og fordelt kostnadene på. Det er ikke mer enn rett og rimelig at min mor må være med å betale for anlegget om hun skal ha lader på sin plass.
- Stefan
|
|
|
[Re: Raskall]
23/11/2021 10:36
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Sjekket Swapbox? https://swapbox.no/Jeg lader lovlig fra stikkontakt, men regner med å tegne et abonnement hos Swapbox i løpet av nær fremtid. Hvordan kan dette være en god avtale? Easee ladeboks koster 499 pr. måned. Du binder deg for minimum 3 år (36 mdr.) 36 x 499 = 17964 kr
|
|
|
|
|