Mobil til guttungen. Foreldrekontroll?
|
Mobil til guttungen. Foreldrekontroll?
18/11/2021 07:31
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi tenker at guttungen skal få mobil i julegave. Det blir et spleiselag med besteforeldre. I forbindelse med det er jeg meget usikker på om jeg skal gå for en androidtelefon eller en iPhone. Både jeg og fruen har android, men han har en iPad selv som han ser på Netflix o.l. på. Det som gjør meg mest usikker er foreldrekontroll. Vil det være praktisk å kjøre foreldrekontroll på en iPhone fra en androidtelefon?
Det som taler for iPhone: - Bra byggekvalitet. De varer som ofte lenge. - iPhone 12 mini har en fin fysisk størrelse og prisen er ikke avskrekkende høy (i motsetning til 13). Det er og et håp om at denne skal komme på et eller annet Black Whatever-tilbud. SE er såpass gammel at den synes jeg blir for utdatert, ikke minst mtp at Apple har en tendens til å slutte å oppdatere enhetene sine etter en viss tid. - Det finnes svært godt utvalg av deksel o.l. Han er bare 10 år så et skikkelig deksel og gjerne også skjermbeskytter er nok påkrevd.
Det som taler imot: - Foreldrekontroll? Vil det i det hele tatt være praktisk å styre den i så måte fra android?
Android for: - Foreldrekontroll. Antar at det er rimelig sømløst innafor google sitt system. Atlernativt tipper jeg det finnes gode tredjepartsapper. - Fairphone4: Kan bytte alt av kompontenter selv.
Android mot: - Få telefoner i OK fysisk størrelse. De fleste androidtelefoner er ganske svære. Han er tross alt bare 10 år og skal bære dette med seg på skole osv i lomma. Jo større telefon jo større fare for å knuse skjerm osv. - Fairphone4: Finnes lite sannsynlig noe særlig med beskyttelsesdeksel til denne (om noen i det hele tatt)
Noen som har erfaring med å styre iPhone fra android?
|
|
|
Re: Mobil til guttungen. Foreldrekontroll?
[Re: H.Iversen]
18/11/2021 07:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har overhodet ikke fasit, men litt input; Utfordringen hos Apple sin kontroll er at den er basert på "family sharing" og da må du ha en parental unit som er eier. Du knytter eierskap på en måte.
Det er nesten bedre å skru på screentime og andre "begrensninger" lokalt på hans dings, med et lokalt passord.
Tror jeg. Ord som brukes i apple-verden er "Family sharing" og "screentime" hvertfall.
Så har du forsåvidt ikke snakket om hva du mener med "foreldrekontroll".
Når det gjelder denne setningen: "SE er såpass gammel at den synes jeg blir for utdatert, ikke minst mtp at Apple har en tendens til å slutte å oppdatere enhetene sine etter en viss tid."
SE2 som kom i 2020 vil ha støtte lenger enn helt nye Android, Apple oppdaterer sine enheter ekstremt mye lenger enn Android. Vi har en Iphone6s som ennå får relativt hyppige sikkerhetsoppdateringer, selv om den ikke får siste OS...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
18/11/2021 08:06
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
SE2 som kom i 2020 vil ha støtte lenger enn helt nye Android, Apple oppdaterer sine enheter ekstremt mye lenger enn Android. Vi har en Iphone6s som ennå får relativt hyppige sikkerhetsoppdateringer, selv om den ikke får siste OS...
Ja, ok. vet bare at jentungen sin iPad ikke kan spille en del spill fordi den ikke får siste versjon av OS. Mao det du sier over her er at det vil være relativt upraktisk med en iPhone uten at enten jeg eller fruen har en...
|
|
|
18/11/2021 08:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mao det du sier over her er at det vil være relativt upraktisk med en iPhone uten at enten jeg eller fruen har en...
Jeg har ikke sett noen løsning som gjør dette praktisk hvertfall. En praktisk løsning er jo at du "eier" ipad eller telefon da, med din konto, og styre sånn sett. Du MÅ ha en appleid uansett på IOS, sånn i min bok. Men mer google har kanskje fler svar?
|
|
|
18/11/2021 08:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ja, ok. vet bare at jentungen sin iPad ikke kan spille en del spill fordi den ikke får siste versjon av OS.
Det er et poeng, Ipad kan leve leeeeeenge, og noen spill produsenter har minimum-OS krav. Vi kjører ikke spill på telefoner, kun ipad.
|
|
|
18/11/2021 09:10
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
I vårt hus har minstemann kjøpt seg en iphone da alle vennene hans bruker Facetime. Med det byttet av økosystem mistet jeg kontrollen over hans telefon, da jeg styrte alt fra Family link-appen til Google. Jeg har verken Iphone, Ipad eller mac, men har apple-id. Jeg kunne nok ha satt meg enda bedre inn i foreldrestyringen i Apple-universet, men den gang ei. Nå styrer han telefonen selv, uten foreldreinnblanding.
Før var gode nok android-telefoner rimeligere enn apple-telefoner. Dette stemmer nok ikke lengre. Dermed kan dere kjøpe gode iphone-telefoner til like lav pris som android. Hvis du vil styre barnets telefon og ikke gidder å lære deg noe nytt, eller selv skaffe deg en apple-telefon, kjøper du barnet en ålreit android-telefon. Skulle dere velge apple-telefon, ville jeg nok ha konvertert selv og kjøpt en iphone hvis du vil styre telefonen med foreldrekontroll.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
18/11/2021 09:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
I vårt hus har minstemann kjøpt seg en iphone da alle vennene hans bruker Facetime. Dette er ei utfordring(selv for mine som har ios, fordi 1/3 har Android, og barne skjønner ikke hvorfor de ikke kan bli med i samtaler eller chat-grupper). Jobber med å få "alle" over på Signal... men facetime er sterkt innebygget hos mange...
|
|
|
[Re: RazeFaze]
18/11/2021 09:27
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Da er vi ved kjernen ved min kritikk av Apple - de låser folk ute og hindrer konkurranse. Åpne, plattformuavhengige løsninger er mitt mantra. Dette hadde løst seg enkelt ved at apple tilbød Facetime på andre enheter også. Det skjer nok ikke i min levetid:-)
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
18/11/2021 14:26
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da var en S21 bestilt på black week-tilbud. Takk for gode avklaringer.
|
|
|
18/11/2021 14:34
|
Panda
Besatt
|
Besatt
En Samsung Galaxy S21? Er ikke det en 10.000 kr. tlf? Min sønn på 11 år mistet 2 telefoner på 2 år. Nå holder vi pause fra tlf. et år til han har lært seg å passe bedre på de. Ene ble knust, den annen er lagt fra seg et sted han ikke husker og Find my iphone deaktivert 
|
|
|
[Re: Panda]
18/11/2021 14:49
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
En Samsung Galaxy S21? Er ikke det en 10.000 kr. tlf? Min sønn på 11 år mistet 2 telefoner på 2 år. Nå holder vi pause fra tlf. et år til han har lært seg å passe bedre på de. Ene ble knust, den annen er lagt fra seg et sted han ikke husker og Find my iphone deaktivert  6500 på tilbud. Da er den såpass ny at den får oppdateringer en god stund tenker jeg. Jeg har trua på at han skal klare å ta vare på den bra, det er han stort sett god til og telefon er noe han har ønsket seg leeeeenge. Vi har holdt an på den så lenge som mulig, men nå er han den siste i klassen som ikke har egen mobil. Den er fysisk sett av de mindre androidtelefoner man får tak i samt at det finnes et bra utvalg av beskyttelse og deksler til den.
|
|
|
19/11/2021 09:31
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Asus har også en liten high end telefon som er ganske rimelig og vanntett.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
|
|