Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp!

Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2689777 26/11/2021 14:28
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg har en Butcher & Bicyles MK1-e med Enviolo/Nuvinci, og tror ikke jeg vil gå for Enviolo igjen. Beltedrift er digg og krever veldig lite vedlikehold, men opplever nå når motor og gir har gått 3 - 4000 km (måtte bytte baknav etter 4000 km) at det er for lite kraft i oppoverbakker når jeg har litt last. Skal sies at sykkelen i seg selv veger nesten 50 kg, og at jeg gjerne har 30 kg (av og til 60 kg) last. Mener å huske at det var bedre skyv tidligere (men da var også laste (=ungene) mindre. Har vanlig Bosch Perfomance Line (ikke CX) med 65 Nm, og det er definitivt for lite for en kassesykkel ment for en del last.

btm
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: btm] #2689779 26/11/2021 14:32
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: btm
Jeg har en Butcher & Bicyles MK1-e med Enviolo/Nuvinci, og tror ikke jeg vil gå for Enviolo igjen. Beltedrift er digg og krever veldig lite vedlikehold, men opplever nå når motor og gir har gått 3 - 4000 km (måtte bytte baknav etter 4000 km) at det er for lite kraft i oppoverbakker når jeg har litt last. Skal sies at sykkelen i seg selv veger nesten 50 kg, og at jeg gjerne har 30 kg (av og til 60 kg) last. Mener å huske at det var bedre skyv tidligere (men da var også laste (=ungene) mindre. Har vanlig Bosch Perfomance Line (ikke CX) med 65 Nm, og det er definitivt for lite for en kassesykkel ment for en del last.

Var også noe skeptisk til skyvkraft som forsvant ved beltedrift, men jeg prøvesykla en utgave av den jeg halvveis har bestemt meg for nå opp verstingstigninga i Steinberget i Trondheim, og det gikk nå så det susa.

Ville definitivt gått for mer enn 65 om jeg skulle hatt ny transportsykkel ja. Testa forøvrig Moustache Lundi opp samme bakke med 65Nm, og syntes den virka å jobbe ganske hardt selv om det kun var 95kg oppdaling oppå. Men den klarte seg nå greit den og da, men R&M-sykkelen bar liksom preg av å ikke anstrenge seg på langt nær så mye opp en stigning som jo er verre enn de jeg typisk vil sykle.

Redigert av perbl; 26/11/2021 14:34.

Per B.
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2689788 26/11/2021 16:10
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Enig angående batteri. 2 batterier er mer for langtur med baggasje, da hadde jeg personlig foretrukket å kjøpe et ekstra 500/625W batteri når det trengs.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2689848 27/11/2021 20:43
saladin Offline
Medlem
Medlem
Mine erfaringer: For pendling om vintern på salte veier synes jeg navgir og belte er helt vidunderlig og en stor økning i livskvalitet. Rett og slett. Jeg har riktignok ingen erfaring med kombinasjonen navgir+kjede, bare navgir+belte eller vanlig gir+kjede, men jeg synes belte er ekstremt avslappende og deilig og vedlikeholdsfritt. Man kan selvfølgelig komme langt med rengjøring om vintern, hvis man vet hva man gjør og gjør det jevnlig, men jeg er lat og bedagelig og tenker at ekstra arbeid alltid er unødvendig.

Av girene du nevner så var ikke jeg helt fornøyd med Enviolo/Nuvinci på min elsykkel. Jeg ble aldri venn med kraftoverføringen/tråkkinga. Etter en stund hoppet jeg i det og investerte i Rohloff. Det er helt suverent. Det eneste som er trøblete med det, synes jeg, er at det er vanskeligere å ta av og på hjulene.

Så jeg ville tenkt Rohloff eller Alfine 8/11, som jeg også tror funker veldig bra.

Det ultimate for elsykkel tror jeg egentlig er det nye syvdelte navgiret fra kindernay. Men det er også det aller dyreste, og du må i så fall spesialbestille og enten bygge hjul/installere selv eller bestille til forhandleren og få hen til å gjøre det. Har akkurat gått over til transportsykkel/longtail (Benno Boost) og skal selge den forrige sykkelen. Det første jeg skal gjøre på den nye Bennoen er å se om jeg kan få installert det kindernay-giret og remdrift.

Ang el/ikke el, hvis det er en diskusjon, synes jeg at elsykkel er en veldig fin ting for hverdagssykling. Det senker terskelen for sykling noe enormt, og gjør at man blir i stand til å sykle nærmest når som helst og hvor som helst. På sommerføre pleier jeg pendle med manuellsykkel de 16 kilometerne jeg har til jobb to til tre ganger i uka, og elsykle de andre dagene. Synes beina og kroppen krangler litt mindre på den måten, og det gjør også at jeg har mer overskudd og tid til sykling i marka (uten el). Bruker også elsykkelen ved alle andre ærend når jeg har tunge ting å frakte, for å komme meg til skiløypa med skiene, osv.

Redigert av saladin; 27/11/2021 20:48.

to hjul er bedre enn fire
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: saladin] #2689932 29/11/2021 09:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for erfaring. Jeg kjente også at det var en litt annen følelse enn kjededrift da jeg testsykla Enviolo på ulike sykler, bla en variant av den Charger3-modellen jeg vurderer å være mest aktuell. Men jeg syntes ikke det var noe som bar preg av å være plagsomt på den lille testturen jeg tok på et par kilometer, bare noe annerledes enn det jeg har sykla mest på tidligere. Jeg syntes nå hvertfall jeg holdt en fart som var helt kurant utfra egne preferanser de fleste stedene jeg farta, selv om det selvsagt ikke gikk superfort opp de bratteste kneikene jeg prøvesykla.

Kindernay virker fristende til denne bruken. Men da ender man fort på selvbygg, da den eneste jeg har sett som leveres ferdig med Kindernay-tilvalg vel er en Elride med Bafang fra Elsykkelbutikken. Bafang er sikkert kurant det, men jeg har litt lyst på en av de sprekeste Bosch-motorene når jeg først skal handle god elsykkel. Og skal jeg ha sykkelen jeg sikler mest på med Rohloff ender jeg vel fort på 80k-ish, det er litt vondt for lommeboka når hverdagssykkelen blir såpass dyr.

Selvbygg med Kindernay tipper jeg vel blir både krevende å skaffe samt dyrt å bygge.

Redigert av perbl; 29/11/2021 09:21.

Per B.
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2689941 29/11/2021 10:10
saladin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: perbl
Takk for erfaring. Jeg kjente også at det var en litt annen følelse enn kjededrift da jeg testsykla Enviolo på ulike sykler, bla en variant av den Charger3-modellen jeg vurderer å være mest aktuell. Men jeg syntes ikke det var noe som bar preg av å være plagsomt på den lille testturen jeg tok på et par kilometer, bare noe annerledes enn det jeg har sykla mest på tidligere. Jeg syntes nå hvertfall jeg holdt en fart som var helt kurant utfra egne preferanser de fleste stedene jeg farta, selv om det selvsagt ikke gikk superfort opp de bratteste kneikene jeg prøvesykla.

Kindernay virker fristende til denne bruken. Men da ender man fort på selvbygg, da den eneste jeg har sett som leveres ferdig med Kindernay-tilvalg vel er en Elride med Bafang fra Elsykkelbutikken. Bafang er sikkert kurant det, men jeg har litt lyst på en av de sprekeste Bosch-motorene når jeg først skal handle god elsykkel. Og skal jeg ha sykkelen jeg sikler mest på med Rohloff ender jeg vel fort på 80k-ish, det er litt vondt for lommeboka når hverdagssykkelen blir såpass dyr.

Selvbygg med Kindernay tipper jeg vel blir både krevende å skaffe samt dyrt å bygge.

Forstår! Ja, en sykkel til 80k er ikke optimalt, om ikke annet så fordi man ikke nødvendigvis får igjen alt på forsikringen hvis den blir stjålet. Selvsagt avhengig av hvilken forsikring man har.

For å utdype mine erfaringer: Problemet var ikke at Enviolo ikke fungerte, liksom. Farten var ikke noe problem og jeg kom meg opp bakker. Problemet var at jeg savnet "tråkke-følelsen" fra mine andre sykler, om det gir mening. Hvis du ikke savner det så er jo ikke det noe problem! Jeg tror likevel det kan være en idé å sjekke muligheten for Alfine 11 i stedet for Enviolo. Alfine har beviselig høyere effektivitet, som alltid er smart opp bakker. Helt anekdotisk tror jeg kanskje også det er mer stabilt over tid også. Det hender at Enviolo krøller, mens det sjelden er krøll med Alfine.

Vet ikke om de har vært nevnt i tråden, men utover R&M og Charger kan det være en ide å sjekke ut Cube-sykler fra Oslo sportslager og syklene fra Elife i Oslo. De sender over hele landet. Cube lager solide og funksjonelle sykler og kan utstyres med belte og navdrift. Min tre år gamle belte/rohloff/Brose-elsykkel (som altså snart skal byttes ut med en Benno) er fra Elife på Sinsen i Oslo, og jeg har vært veldig fornøyd med både sykkelen og servicen deres. Syklene de selger nå er med en egen-designet Bafang-motor som er sterkere og bedre enn både Bosch og Brose. Men er verdt å sjekke ut om de i så fall har service-avtale med noen i Trondheim, siden mulighet for god og rask service er vesentlig på en elsykkel.

Men du blir helt sikkert fornøyd med Charger og Enviolo altså, R&M blir sjeldent feil ICON_SMILE

Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: saladin] #2689965 29/11/2021 13:44
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har forsåvidt vært innom begge flere ganger, men ikke helt funnet noe som frista i utvalget. Nærmeste var vel de Hard Rocxene OSL selger da jeg var litt gira på å gå for ny longtail, men de planene ble skrota iom at jeg stort sett ikke orka legge skulderbagen i sidebagene på Dummyen jeg hadde før, og tror sidebager på sykler som Charger skal funke fint for et par bæreposer, sjelden jeg ukeshandler.

Per B.
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: saladin] #2689970 29/11/2021 14:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: saladin
Alfine har beviselig høyere effektivitet, som alltid er smart opp bakker. Helt anekdotisk tror jeg kanskje også det er mer stabilt over tid også.

Alfine 11 har etter min erfaring vesentlig dårligere levetid enn Alfine 8, med mindre de har gjort mye siden første versjon. Min var så følsom for vaiertrekk, og hvis man ga på litt med litt feiljustert gir, hoppet det, og etter kort tid hadde jeg brukt opp flere utvekslinger. De tåler heller ikke noe særlig giring ved last, der jeg har fått høre at andre, dyrere løsninger tåler mer. Hvis jeg skulle hatt Alfine 11, ville jeg hatt Di2, som er uavhengig av vaiertrekk. Til sammenligning har vi nå ett Alfine 8-gir liggende i en boks som har gått noen tusen og overlevd en ramme som havnet på dynga etter å ha blitt ihjelsaltet, samt et Alfine 8 Di2 som funker som fy etter å ha blitt elsyklet lenge. Samboer er nå på sykkel nr 2 med mekanisk Alfine 8, og det funker det også. Fordelen med Alfine 8 Di2 på elsykkel med StEPS er at motoren slipper opp moment når du girer, så du ikke tråkker istykker mekanismen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: baronKanon] #2689988 29/11/2021 17:03
saladin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: baronKanon
Sitat: saladin
Alfine har beviselig høyere effektivitet, som alltid er smart opp bakker. Helt anekdotisk tror jeg kanskje også det er mer stabilt over tid også.

Alfine 11 har etter min erfaring vesentlig dårligere levetid enn Alfine 8, med mindre de har gjort mye siden første versjon. Min var så følsom for vaiertrekk, og hvis man ga på litt med litt feiljustert gir, hoppet det, og etter kort tid hadde jeg brukt opp flere utvekslinger. De tåler heller ikke noe særlig giring ved last, der jeg har fått høre at andre, dyrere løsninger tåler mer. Hvis jeg skulle hatt Alfine 11, ville jeg hatt Di2, som er uavhengig av vaiertrekk. Til sammenligning har vi nå ett Alfine 8-gir liggende i en boks som har gått noen tusen og overlevd en ramme som havnet på dynga etter å ha blitt ihjelsaltet, samt et Alfine 8 Di2 som funker som fy etter å ha blitt elsyklet lenge. Samboer er nå på sykkel nr 2 med mekanisk Alfine 8, og det funker det også. Fordelen med Alfine 8 Di2 på elsykkel med StEPS er at motoren slipper opp moment når du girer, så du ikke tråkker istykker mekanismen.

Interessant, takk! Jeg har bare erfaring med Alfine 8, og antok at Alfine 11 var det samme bare med større utveksling. Tydeligvis ikke. Nyttig å vite.

Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2690006 29/11/2021 20:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Alfine 11 som jeg hadde var oljebad og helt annerledes innvendig enn Alfine 8,som min sambier har hatt. 8-ern har fettsmurt mekanikk. I teorien var Alfine 11 bedre, men for følsomt. Girspennet på 11 var digg, da.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! [Re: perbl] #2691322 10/12/2021 15:34
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Føkkit!

Jeg satser på å kjøpe den siste R&M Charger3en med belte og nav i LeBSen.

Håper å rekke å hente den når jeg skal forbi barteby på tirsdagen. Lokale helter med Enviolo virker nå fornøyde bortsett fra en kompis som hadde klart å vri i stykker hendelen.

Redigert av perbl; 10/12/2021 15:35.

Per B.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support