Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk

Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk #2688170 09/11/2021 10:35
B
batteritråkk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
I morges måtte jeg innom et sykkelverksted med en punktering i bakhjulet for tredje gang på en uke. Jeg mener at det er mest sannsynlig at verkstedet har oversett noe som sitter i dekket - og som er årsak til de gjentatte punkteringene. Verkstedet mente imidlertid ast de hadde funnet det hvis det var noe i dekket, så det var neppe deres feil. Samtidig mente de at dekket måtte byttes, ellers kom det til å punktere igjen. Det er snakk om relativ solide dekk i 27.5*2.1 som ikke var ihjelslitt, og jeg har vondt for å se for meg at dekket på magisk vis skal ha begynt å spise slanger av seg selv, med mindre det sitter noe skarpt i det. Men jeg måtte videre på jobb og orket ikke stå der og diskutere i en evighet. Selv om jeg i ettertid angrer på at jeg ikke syklet til mitt faste verksted, ettersom luften går sakte nok ut til at jeg kan sykle på den et par timer. Da dekket var helt flatt første gang var jeg dessverre like i nærhten av dette andre verkstedet, og gikk derfor dit i stedet for det faste. Der mistenker jeg at dette ikke hadde skjedd...

Jeg regner med de tenker å ta seg betalt for både dekk og slange (de tok ikke betalt for bytte nummer 2), og jeg er usikker på hvor fornøyd jeg bør være med det. Hvor sannsynlig er det at dette skyldes noe annet enn at noe satt igjen i dekket etter den første punkteringen? Jeg har aldri opplevd "selvpunkterende" dekk før, men så har jeg heller ikke syklet like mange mil som dere her inne.

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688173 09/11/2021 10:55
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hei.
Hadde jobbet på verksted hadde jeg nok også jeg anbefalt dekkbytte dersom jeg ikke fant noen åpenbar annen feil.

Dersom du nå ikke fortsetter å punktere har nok verkstedet gjort helt rett her, fortsetter du å punktere ukentlig må du/verkstedet nok feilsøke mer.
Hva kan det være hvis det ikke er dekket? skarp liten stein, jernspon eller noe fremmedlegemer som ligger igjen i felgringen eller dårlig felgbånd kan være en årsak.
Har du som vane å punktere uavhengig av sykkel ville jeg anbefalt deg å ikke sikte på alle hullene du fant i asfalten ICON_LAUGH

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688181 09/11/2021 11:42
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Hvis du kan sykle en stund før alt luft er borte er det nok et lite hull. Jeg ville ha tatt av dekket selv og sjekket ekstra godt innsiden av dekket med hånden. Sjekk også at det er felgbånd rundt felgen og at det ikke er skader. Ventilen kan også være synderen om slangen ble lappet forrige gang?

Hvis du sykler med lite luft i dekket f.eks over en fortauskant eller et stort hul får du fort "snake bite". Dekket komprimeres så mye at det blir 2 små hull når slangen klemmes mot felgkanten. Men som regel går all luft ut med en gang.

Jeg tipper på noe lite som sitter i dekket eller feil/mangel av felgbånd.

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688195 09/11/2021 13:11
B
batteritråkk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Jeg tenkte egentlig at jeg burde si i fra om at jeg ville ha med det gamle dekket hjem. Ikke snakebite, det var snakk om et ganske lite hull på slangen midt i rullebanen på dekket. Og ikke syklet med lite luft. Må grave frem dekkspakene og sykkelverktøyet fra flytteeskene snart, men stod plutselig nesten uten luft like ved dette sykkelverkstedet, så da gikk det slik. Må i hvert fall se å finne frem CO2-nød"pumpen" så jeg kan komme meg hjem neste gang.

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688209 09/11/2021 14:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: batteritråkk
Ikke snakebite, det var snakk om et ganske lite hull på slangen midt i rullebanen på dekket. .
Hadde samme problem - det var glasskår somvar såvidt inn i dekket på nnsiden. Bruk en hanske og føl deg frem.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688278 10/11/2021 09:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du er så sikker på at butikken har gjort feil så tar du sykkelen til din faste butikk og ber dem om å komme med en uttalelse. Hvis du skal spare deg selv for tid og kanskje penger, så får du butikken til å bytte dekk og slange.

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688428 11/11/2021 21:09
E
Espen E.V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sjekket veibanen der du punkterte😊?
Dersom det er dekk eller felg som er årsaken, skal det kunne ses ved at hullet er på samme sted på slangen. Med forbehold om løs gjenstand i dekket. Noen ganger hjelper det ikke å føle med fingrene langs dekket dersom gjenstanden flyter nedover mens du snurrer dekket.

Re: Gjentattte punkteringer - verksted vil bytte dekk [Re: batteritråkk] #2688436 12/11/2021 05:55
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
var borti noe lignende jeg og.. da og med ett relativt nytt dekk.. Men der var det en stålvaier /cordell som såvidt stakk ut på innsiden av dekket. Oppdaget det ved en tilfeldighet når jeg vrengte dekket for å undersøke.

ta tipset ifra verkstedet. Bytt dekk. ikke noe artig å sykle på en sykkel du ikke stoler på.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1

Moderator  support