El fatbike, lite utvalg , tips ønskes
|
El fatbike, lite utvalg , tips ønskes
04/11/2021 22:40
|
offroadlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Synes det er vanskelig å finne tilgjengelige el fatbike modeller. Snodig, da elektrisk hjelpemotor må være perfekt på tunge fatbikes.
Noen som har tips til hvor man kan få tak i el fatbike, helst ep8 motor og over 600wh batteri?
|
|
|
Re: El fatbike, lite utvalg , tips ønskes
[Re: offroadlars]
05/11/2021 09:26
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har kjempelyst på dette selv, hatplanker som en kompis omtaler langrennski er og blir bare ikke like artig. Tror forøvrig at det hadde blitt skilsmisse hjemme hadde det dukket opp en el-fatbike på hytta om vinteren. Har ikke fått med meg noen nyheter på dette på lenge, for en stund tilbake var det Bigfoot VLT 2 fra Norco som så mest lovende ut. Tror at noen på emtb norge FB sykler med noe Haibike greier. Men hva som er tilgjengelig i disse tider er ikke godt å si...
|
|
|
05/11/2021 09:29
|
awh85333
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sletta innhold, passer ikke her.
LarsB Moderator
Redigert av larsb; 08/11/2021 17:18.
|
|
|
05/11/2021 20:16
|
Aasenh
Fersking
|
Fersking
Hei, Er vel ikke voldsomt stort utvalg med elektrisk fatbike på markedet? Jeg sykler Haibike Fullfatsix 10.0, fulldempet med Yamaha Pw-X2 , med 80nm og 500wh batteri Er godt fornøyd med sykkelen, eneste jeg kunne ønsket var plass til litt større dekk, 4,2" er i grenseland for hva som passer bak - kunne gjerne ønsket plass til noe rundt 5"
|
|
|
[Re: eldo472]
09/11/2021 14:55
|
offroadlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser helt rå ut, og med stort batteri over 700 Wh. Frykter pris opp mot 100', sendt til Norge fra Tyskland?
Redigert av offroadlars; 09/11/2021 14:57. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
11/11/2021 12:42
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
I forhold til en del andre dyre merker, er den ikke så dyr når man tenker på at den er laget i Tyskland etter din egen tilpasning.
|
|
|
11/11/2021 13:40
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er jo det som er litt dumt her, prisen. Man vil jo ha noe "bra greier" men samtidig ikke betale så mye for en sykkel som i hvertfall for min del kun blir brukt 3-4mnd (des/jan-mar/apr) i året på snø. Da er prisen vanskelig å forsvare. Helt uaktuelt å bruke en slik doning på annet underlag enn snø for min del. Er det hardt og skarpt føre kommer jeg til å ta min vanlige emtb med pigg uansett.... Så derfor hadde en noe billigere HT Fatbike funket meget fint for meg.
|
|
|
[Re: eldo472]
12/11/2021 09:11
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Samtidig har den seterørsvinkel på 74.5 grader, etter å ha gått for "new school" geometri virker det i slækkeste laget på meg, kunne fint vært 1.5 til 2.5 grader brattere. Nå er ikke jeg i markedet for elektrisk fatbike, sitter heller og vurderer om jeg skal kvitte meg med min trofaste Salsa Bucksaw og heller satse på at semi-plus hjulstørrelse er nok for vintersykling.
Lars-Erik
|
|
|
12/11/2021 09:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har hatt en elfatbike fra cube. For min bruk var jeg skuffet over hvordan det funket. I hodet mitt måtte el på fatbike bli konge på snø. Min erfaring var det var mye vanskeligere å komme seg frem i snøen enn med vanlig fatbike. Min tok 4,4 dekk, noe som ikke var nok. Så skal du ha for snø kjøp med så store dekk du finner.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/11/2021 23:11
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Jeg har en slik. Cube. Bosch CX motoren som sitter på den, er ikke følsom nok til fatbike. Jumbo Jim er ubrukelige med litt løst underlag og turbo modus på. Man må kjøre på eco eller tour for at den ikke skal gå sidelengs. Med Wratlorde med skikkelige pigger er det bedre. Noen føreforhold er umulige uansett. Men er det faste spor kjører man opp hvor som helst. Med vanlig fatbike har man bedre antispinn i beina og kommer derfor bedre frem hvis det er veldig dårlig grep. Anbefaler vanlig fatbike for trening av balanse og teknikk for å komme seg frem. Raske bevegelser funker ikke. Bruker mest el-fatbike for å klare å kjøre opp spor når det er håpløst tungt.
|
|
|
[Re: olechr]
04/01/2022 12:01
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg har hatt en elfatbike fra cube. For min bruk var jeg skuffet over hvordan det funket. I hodet mitt måtte el på fatbike bli konge på snø. Min erfaring var det var mye vanskeligere å komme seg frem i snøen enn med vanlig fatbike. Min tok 4,4 dekk, noe som ikke var nok. Så skal du ha for snø kjøp med så store dekk du finner. Pga vekt eller dekkbredde først og fremst? Sist jeg hadde fatbike var en 16kg Surly Moonlander. Blir ikke fatbike igjen på meg uten motor har nå jeg tenkt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
04/01/2022 12:03
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Noe som har prøvd å bygge selv med bafang? Må vel nødvendigvis ikke betale så mye for en brukt HT fatbike. Men dekkbredde opptil 4.8 (Bud/Lou) er ufravikelig krav om jeg skal ha tak i ei ramme.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
06/01/2022 09:14
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Hadde en Mondraker E-panzer en sesong (min første Emtb), og her var det plass til Lou som jeg vil tro er eneste aktuelle og gode dekk til Feit Emtb. Fremkommeligheten var svært god med slike dekk, selv i ganske bratte stigninger.
Angrer på salget, var artig på vinteren.
Av de aktuelle med stor klaring som jeg har kommet over er
Rock machine avalanche (birk.no) Silverback Bikes S-electro Maxx Bikes Moustache Samedi 26 Norco bigfoot vlt
|
|
|
29/08/2022 16:47
|
Aasenh
Fersking
|
Fersking
Hei, Etter mange vurderinger frem og tilbake, endte jeg faktisk opp med å bytte Fullfatsixen min med en Maxx Huraxdax… https://instagram.com/stories/aasen74/2915637590544823204?igshid=MDJmNzVkMjY=Etter ca 600km så langt, er jeg kjempefornøyd. Shimano Ep8-motoren oppleves kanskje som litt ‘mildere’ enn yamahaen som stod i den gamle - kanskje ikke like brutal når assistanse er på maks… Men himmelvid forskjell i kontroll når det blir glatt og sleipt ute. Satser også på at 5’ vinterdekk blir gode greier til vinteren…😄 Håkon
Redigert av Aasenh; 29/08/2022 16:59. Rediger grunn: Trykkleif…
|
|
|
[Re: Aasenh]
29/11/2022 18:58
|
hhp
Fersking
|
Fersking
Hei Aasenh! Har du veid Maxx Huraxdax`sen din? Har du tynnere hjul også til den, i forhold til tørt fint sommerføre? Ser ut som den kunne funket fint året rundt med 2 hjulsett. Hadde den bare hatt Yamaha, eller Bosch, hadde jeg vært solgt.
Fint om du kan oppgi noen pris om mulig, levert i Norge
Edit: Hadde selv Fullfatsix i fjor vinter, men 4" ble en slags hybrid, altså ikke nok bredde. Byttet den ut med en enduro sykkel. Problemet nå er at sykkelturer i skogen alene, uten mål og menig faktisk var bedre og mer lekent på Fullfatsix, mye pga motoren. Har Giant Reign+(SyncDrive Pro (PW3) nå, og den motoren er ikke like morsom. På tur sammen med andre derimot, funker det bra.
Redigert av hhp; 29/11/2022 19:10. Rediger grunn: tillegg
|
|
|
[Re: hhp]
30/11/2022 18:35
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Hei Aasenh! Har du veid Maxx Huraxdax`sen din? Har du tynnere hjul også til den, i forhold til tørt fint sommerføre? Ser ut som den kunne funket fint året rundt med 2 hjulsett. Hadde den bare hatt Yamaha, eller Bosch, hadde jeg vært solgt.
Edit: Hadde selv Fullfatsix i fjor vinter, men 4" ble en slags hybrid, altså ikke nok bredde. Byttet den ut med en enduro sykkel. Problemet nå er at sykkelturer i skogen alene, uten mål og menig faktisk var bedre og mer lekent på Fullfatsix, mye pga motoren. Har Giant Reign+(SyncDrive Pro (PW3) nå, og den motoren er ikke like morsom. På tur sammen med andre derimot, funker det bra. Jeg har også en Fullfatsix som supplement til ski/sykkelstallen og er mektig imponert. Den var primært tiltenkt lange turer i marka når skiforholdene er dårlig, men blir brukt langt mer enn jeg opprinnelig så for meg. Riktig type piggdekk er viktig for opplevelsen på is, og Dillinger 5 ble emm for puslete. Holder dog til harde forhold, men ikke til glaserte forhold med mindre man tar det veldig pent. Har derfor kjøpt grovere piggdekk kr XL pigger fra samme produsent i 4,2" og 4,6". Jeg savner strengt tatt ikke muligheten for bredere dekk bak (foran er uansett uproblematisk). For sommerbruk kjøpte jeg en Fox 36 slik at jeg kan kjøre Mullettoppsett med 29" foran og fat 26" bak. Dette gjorde sykkelen om til et annet dyr på sti, men akkurat nå gleder jeg meg til vinteren;-)
|
|
|
[Re: hhp]
08/12/2022 20:31
|
Aasenh
Fersking
|
Fersking
Edit: Hadde selv Fullfatsix i fjor vinter, men 4" ble en slags hybrid, altså ikke nok bredde. Byttet den ut med en enduro sykkel. Problemet nå er at sykkelturer i skogen alene, uten mål og menig faktisk var bedre og mer lekent på Fullfatsix, mye pga motoren. Har Giant Reign+(SyncDrive Pro (PW3) nå, og den motoren er ikke like morsom. På tur sammen med andre derimot, funker det bra. Hei, beklager sent svar. Har ikke veid Maxxen, men den veier nok ihvertfall det den er oppgitt til. Det er ingen lettvekter, noe forsåvidt heller ikke Fullfatsixen var… Kjører Johnny 5 i 5’ som vinterdekk. Har hatt to turer nå på sesongens første snøfall. Merker stor forskjell fra Fullfatsixen. 5’ dekk gir markant bedre flyt, iallefall så mye flyt man får når man er over 100kg…😂 Bakdelen med 5’ dekk, er at de fort oppleves som trege, og ‘lebjete’, iallefall med trykk ned mot 2-3 psi… Vinterføre og Shimano Ep8… her føler jeg at jeg får litt igjen for at jeg ligger til etters opp bakkene på sommeren( å ha Ep8 og sykle sammen med folk som har Bosch, kan fort oppleves som litt stusselig…). Shimanoen gir bedre kontroll i snøen enn Yamahaen gjorde, er nok mye mulig fraværet av ‘over-run’ har mye å si… Prismessig kom min på rett under 100.000,- Tror jeg vet at det finnes demosykler tilgjengelig for salg i Norge… Håkon Edit : Maxx har norsk importør. Edit 2: skriveleif Edit 3: har konkrete planer for neste sommer, om ett sett sommerdekk i 29.
Redigert av Aasenh; 08/12/2022 20:36. Rediger grunn: Trykkfeil
|
|
|
10/12/2022 09:58
|
Kentusen
Fersking
|
Fersking
Hei. Trenger litt bistand. Har White 5FAT pro som jeg tenkte skulle bli elektrisk. Kjøpt inn kit, bafang bbshd / 03 , 100 mm. Forsøkt montere. Opplever at motoren tar i rammevang og dermed ikke kommer helt på plass .
Noen som har bygget om white fatbike ? Jeg skal forsterke akslingen også slik at den ikke snapper av så lett.
Tar i mot tips. Forsøker med spacers på drevsiden ( når de kommer i posten ) mentorer 100 mm blir for kort aksling da. Mulig jeg går til 120mm og prøver igjen men vil helst ha noen tips først. Andre som gjort det ?
To dare is to do
|
|
|
[Re: Kentusen]
26/04/2023 12:08
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Hei. Trenger litt bistand. Har White 5FAT pro som jeg tenkte skulle bli elektrisk. Kjøpt inn kit, bafang bbshd / 03 , 100 mm. Forsøkt montere. Opplever at motoren tar i rammevang og dermed ikke kommer helt på plass .
Noen som har bygget om white fatbike ? Jeg skal forsterke akslingen også slik at den ikke snapper av så lett.
Tar i mot tips. Forsøker med spacers på drevsiden ( når de kommer i posten ) mentorer 100 mm blir for kort aksling da. Mulig jeg går til 120mm og prøver igjen men vil helst ha noen tips først. Andre som gjort det ? Fant du ut av det?
|
|
|
|
|