Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 149 av 152 1 2 147 148 149 150 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2690344 02/12/2021 14:15
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: anonymous
Sitat: Ripen
Ahhh, nybillukt!

Henta Model Y i går og må si at så langt står den til forventningene og vel så det, fikk endatil min bedre halvdel til å kjøre den noen kilometer og det var ikke tema med Xen. Gamlebilen altså.

Tror dette blir bra, håper bare jeg ikke bommer så alt for ofte og prøver å åpne feil bil når jeg er på handletur. ICON_LAUGH

Sitat: Tulling
Gratulerer!

Jeg gikk også fra X til Y og savner nesten ikke X'n. (Bilen)

Bare av pur nysgjerrighet, dere som selger X`en når det nærmer seg tid for første gangs innvendige vask, hva snakker vi om verditap de tre første årene, hvis det er lov å spørre, forutsatt at det er lov å svare på slike spørsmål i denne tråden og at det er vilje til å svare? ICON_WINK

50 k/år?
75 k/år?
100 k/år?
125 k/år?

PS. E-tron gutta (toppledersjiktet) på jobben mener de ligger på 75-100 k/år, men det er litt tidlig å konkudere..

Model X75 ny i februar 2019, kjørt ca 50k/km, verditap på 257k november 2021.
Under 100k pr år, det er eg godt fornøyd med, tror det trikset hadde vært vanskelig med en fossilbil i samme prisklasse.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690346 02/12/2021 14:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ahhh, nybillukt!

Henta Model Y i går og må si at så langt står den til forventningene og vel så det, fikk endatil min bedre halvdel til å kjøre den noen kilometer og det var ikke tema med Xen. Gamlebilen altså.

Tror dette blir bra, håper bare jeg ikke bommer så alt for ofte og prøver å åpne feil bil når jeg er på handletur. ICON_LAUGH

Gratulerer!

Bare av pur nysgjerrighet, dere som selger X`en når det nærmer seg tid for første gangs innvendige vask, hva snakker vi om verditap de tre første årene, hvis det er lov å spørre, forutsatt at det er lov å svare på slike spørsmål i denne tråden og at det er vilje til å svare? ICON_WINK

50 k/år?
75 k/år?
100 k/år?
125 k/år?

PS. E-tron gutta (toppledersjiktet) på jobben mener de ligger på 75-100 k/år, men det er litt tidlig å konkudere..

Under 100k pr år, det er eg godt fornøyd med, tror det trikset hadde vært vanskelig med en fossilbil i samme prisklasse.

Det er da man skjønner at Volvo og Fleks.no m.fl sine langtidsleie-tilbud er ganske så bra. Mellom 6500 og 8000 kroner i måneden for ny XC40 med hengerfeste ++ - ink forsikring, hjulskifte, dekkhotell - og evt kun 3 måneders bindingstid.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690357 02/12/2021 19:55
Dan Offline
More than words
More than words
Våre to forrige biler ble begge kjøpt nye. Den første hadde et verditap på 8000,-/år. Den andre endte på 18000,-/år. Så tanken er vel å beholde Teslaen i ca 10 år for ikke å få et latterlig stort verditap. ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2690365 02/12/2021 22:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Våre to forrige biler ble begge kjøpt nye. Den første hadde et verditap på 8000,-/år. Den andre endte på 18000,-/år. Så tanken er vel å beholde Teslaen i ca 10 år for ikke å få et latterlig stort verditap. ICON_SMILE

Nå hadde vel kanskje den første litt høyere driftsutgifter - så dette er vel kanskje ikke helt å sammenligne Fuji og Granny Smith.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2690372 03/12/2021 08:06
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Ahhh, nybillukt!

Gratulerer!

50 k/år?
75 k/år?
100 k/år?
125 k/år?

Det er da man skjønner at Volvo og Fleks.no m.fl sine langtidsleie-tilbud er ganske så bra. Mellom 6500 og 8000 kroner i måneden for ny XC40 med hengerfeste ++ - ink forsikring, hjulskifte, dekkhotell - og evt kun 3 måneders bindingstid.

Ja, den koster jo nesten bare halvparten av X'en min, så direkte sammenlignbare er det vel ikke? Sånn at regnestykket ditt automatisk er mye bedre og en nobrainer?

Men om vi sammenligner og sier at XC40 (elektrisk) koster 7250,- å leie pr mnd, og du har den like lenge som jeg hadde min X som ble 33 mnd.
Da havner du på 239 250,-
Her er det jo så klart med mer enn rent verditap, men jeg synes ikke det regneskapet ser så bra ut om man sammenligner med mitt verditap, selv om man trekker fra forsikring og dekkhold, de postene er vel ikke så store for en liten Volvo.

Jeg tror også at en XC40 er litt mer "utdatert" på markedet etter 33 mnd en min X er nå, da ser jeg på rekkevidde, ladehastighet og størrelse.
Så det skulle ikke forundre meg om verditapet faktisk er prosentvis ganske mye større enn rundt 200k for den bilen, og da har man jo gjerne et verditap på rundt 50% eller mer på en XC40, mens mitt verditap var på ca 32%.

En vesentlig årsak til at jeg solgte min bil nå var at jeg er usikker på verdien på den om 1-2 år når man ser på utviklingen. så sånn sett er det å leie og forutsigbarheten det gir noe som er verdt å ta med.
Men det er også en faktor at vi neppe hadde klart oss med en bil tilsvarende XC40, og da stiger straks prisen på å leie betraktelig. Skulle jeg leasa en bil de siste 33-36 mnd så hadde jeg nok ikke hatt elbil i den perioden.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690373 03/12/2021 08:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Ja, den koster jo nesten bare halvparten av X'en min, så direkte sammenlignbare er det vel ikke? Sånn at regnestykket ditt automatisk er mye bedre og en nobrainer?

Men om vi sammenligner og sier at XC40 (elektrisk) koster 7250,- å leie pr mnd, og du har den like lenge som jeg hadde min X som ble 33 mnd.
Da havner du på 239 250,-
Her er det jo så klart med mer enn rent verditap, men jeg synes ikke det regneskapet ser så bra ut om man sammenligner med mitt verditap, selv om man trekker fra forsikring og dekkhold, de postene er vel ikke så store for en liten Volvo.

Jeg tror også at en XC40 er litt mer "utdatert" på markedet etter 33 mnd en min X er nå, da ser jeg på rekkevidde, ladehastighet og størrelse.
Så det skulle ikke forundre meg om verditapet faktisk er prosentvis ganske mye større enn rundt 200k for den bilen, og da har man jo gjerne et verditap på rundt 50% eller mer på en XC40, mens mitt verditap var på ca 32%.

En vesentlig årsak til at jeg solgte min bil nå var at jeg er usikker på verdien på den om 1-2 år når man ser på utviklingen. så sånn sett er det å leie og forutsigbarheten det gir noe som er verdt å ta med.
Men det er også en faktor at vi neppe hadde klart oss med en bil tilsvarende XC40, og da stiger straks prisen på å leie betraktelig. Skulle jeg leasa en bil de siste 33-36 mnd så hadde jeg nok ikke hatt elbil i den perioden.

Jeg tenker ikke at regnestykket mitt er bedre og en no-brainer, men det er kanskje ikke så dyrt som mange tenker? Og det er ikke en direkte sammenligning med X. Etter noen måneder med Y i stedet for XC40 savner jeg XC40 på flere områder. Men Y er så klart overlegen på plass, lading og rekkevidde.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690376 03/12/2021 08:58
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hvor mye av disse historiske elbilprisene er valutaeffekter og prisendringer hos Tesla da? Andre biler har masse avgifter som vil dempe effekten av slike endringer.

Uten en vurdering av dette er det meningsløst å bruke det til til å spå fremtiden.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690450 03/12/2021 14:47
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Min fullfinansierte X hadde kampanjerente på 0,25% så den kostet meg ca 6.300 pr mnd. Avdraget var da høyere enn verdifallet så jeg satt igjen med penger etter salget, selv om vi trekker fra service og forsikring. Gratis lading hadde den også. I den sammenhengen synes jeg 6.500-8.000 for en XC40 er dyrt. Men som en kortsiktig leie er prisen helt grei.

Samme hvor mye vi diskuterer historisk verdifall vil vi aldri klare å spå fremtiden. Alt for mange ukjente faktorer. Men vi kan gjette.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2690467 03/12/2021 18:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja, veldig drøyt. Jeg har hatt S og X i til sammen 4 år før Y'en og aldri vært oppe i såpass forbruk.
Jeg tok bilde av skjermen i det jeg parkerte på laderen på Alvdal. Kjørt 186 km, brukt 57 kWt og forbruk 309 Wt/km. 21 minusgrader akkurat da. Når det var såpass kaldt måtte jeg ha varmen på 24,5 grader for at det skulle bli komfortabelt i bilen. Elverum hhv 355, 99, 280 og 17 minusgrader. Kløfta 462, 127, 276 og 10 minusgrader. Fram i Oslo tror jeg forbruket var på 260. Kø inn til Oslo så fulgte fartsgrensene siste biten.
Dette er min tredje Oslotur. Som nevnt første tur i greie temperaturer med forbruk ca 140, andre tur i 1-sifret minusgrader ble forbruket på 188 mener jeg å huske. Så dette var noe spesielt. Får se om det bedrer seg når jeg kjører hjem om et par dager.

Kjørte Trondheim - Tänndalen i dag i temperaturer mellom -20 og -13. Det er netto 600 høydemeter stigning og jeg endre opp på ca 250Wh/km. Ikke helt sikkert siden vi slurpet litt elektroner under en tissepause i Ålen og da nullstilles den telleren, men regnet meg frem til ca det.

Ankomstestimatet rett ut av 5 grader varm garasje var 33%. Dette sank fort til 16%, men stabiliserte seg på 19-20 etter hvert. Vi hadde kommet frem med 20 uten den lille ladestoppen.

Og vel fremme var det en ledig Tesla destinasjonslader en bare kunne plugge seg i før vi sjekket inn. Innen vi skulle spise middag, var bilen ladet til 90%.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690544 05/12/2021 05:48
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Retur fra Oslo i går. Forbruk samlet på 212. Fortsatt noe høyt, synes jeg. Rundt -10 grader hele turen.
Bilen ble forvarmet i ca 5 minutter etter å ha stått ute og ubrukt i 3 dager i Oslo.
Godt driv til Elverum med forbruk på skyhøye 279. Om det er høy hastighet eller det at bilen konstant holder på å forvarme batteriet er jeg usikker på.
Det var glatt og noe trafikk fra Elverum og hjem så hastighet derfra var nok i snitt 20-30% lavere enn turen nedover. Det i kombinasjon med lavere temperaturer utgjør nok forskjellen.
Noen som vet om batteriet faktisk forvarmer hele tiden når man legger inn reiserute? Det står "forvarmer batteri" med en gang jeg begynner å kjøre. I såfall er det sannsynlig at det spiser mye batteri?
På Melhus var snitt forbruk siste 50 km på 103, det er innafor :-)

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2690640 06/12/2021 11:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Retur fra Oslo i går. Forbruk samlet på 212. Fortsatt noe høyt, synes jeg. Rundt -10 grader hele turen.
Bilen ble forvarmet i ca 5 minutter etter å ha stått ute og ubrukt i 3 dager i Oslo.
Godt driv til Elverum med forbruk på skyhøye 279. Om det er høy hastighet eller det at bilen konstant holder på å forvarme batteriet er jeg usikker på.
Det var glatt og noe trafikk fra Elverum og hjem så hastighet derfra var nok i snitt 20-30% lavere enn turen nedover. Det i kombinasjon med lavere temperaturer utgjør nok forskjellen.
Noen som vet om batteriet faktisk forvarmer hele tiden når man legger inn reiserute? Det står "forvarmer batteri" med en gang jeg begynner å kjøre. I såfall er det sannsynlig at det spiser mye batteri?
På Melhus var snitt forbruk siste 50 km på 103, det er innafor :-)

Altfor kort å forvarme 5 min når det er så kaldt. Prøv 60 min neste gang.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690682 06/12/2021 17:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Går det an å bare forvarme batteriet? Virker unødvendig å varme bilen innvendig i 60 min. Den varmes jo opp på 5 min.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690690 06/12/2021 18:47
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Angående forvarming av batteri, hvor mye varme trenger man for å varme opp ett battari? For det er vel slik at den dårligere virkningsgraden til et batteri forvinner som varme i batteriet?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690743 07/12/2021 10:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom du kjører 80km/t i snitt og forbruker 250Wh/km bruker du 250*80=20kWh på en time. Det vil si at snittforbruket er 20kW. Dersom så mye som 10% går bort i inneffektivitet, utgjør dette 2kW. Det er lite for å varme 500kg batteri.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690763 07/12/2021 11:21
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hva er så dette for noe?

https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbil-like-dyrt-som-diesel

Han har kartlagt forbruket på sin Tesla Y og funnet at den bruker 470 Wh/ km (!). I gjennomsnitt.
Videre regner han at strøm koster kr 3,75 / kWh.

Her må det være flere ting jeg ikke har fått med meg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690782 07/12/2021 12:17
ventle Online
Besatt
Besatt
Med de riktige (u)vanene er det ikke vanskelig å presse det reelle forbruket, altså hvor mye strøm som faktisk er levert fra strømnettet til bilen, opp i sånne tall. Mye småkjøring, mye bruk av forvarming, lading på kaldt batteri etc. kan fort spise på seg.

Eksempelvis går det vel 6 kW når man forvarmer en Model S (Model Y med varmepumpe er sikkert litt snillere, men der vet jeg ikke faktisk forbruk). Et kvarter forvarming trekker altså 1,5 kWh før man har kjørt en meter. Om man skal kjøre til og fra jobb, og forvarmer før hver tur, har det gått 3 kWh til dette. Om jobbreisen er på 10 km og bilen bruker 200 Wh/km (er det så kaldt at man har forvarmet kan den fort forbruke mye mer enn dette også) er summen av forbruk til fremdrift og forvarmin 3,5 kWh, eller 350 Wh/km. Legg til litt tap i lading og behov for batterivarming under lading så er vi der fort.

Strømprisen han bruker i eksempelet vet jeg ingenting om, annet enn at enkelte superladestasjoner har en pris per kWh i det området ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690786 07/12/2021 12:26
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Men det vil jo være tilsvarende for fossilbil. Altså fjernvarme/webasto, korte kjøreturer med kald motor osv. Det har han kanskje ikke tatt inn i regnestykket? Har riktignok ikke sett videoen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2690808 07/12/2021 13:15
B
Bullchev Offline
Fersking
Fersking
B
Ahhh, nybillukt!

Gratulerer!

50 k/år?
75 k/år?
100 k/år?
125 k/år?

Ikke helt 3 år, men kanskje relevant.
Jeg kjøpte min X 100D i mai 2019 for 749K og solgte i februar 2021 for 665K. Kjøre ca 22K.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2690809 07/12/2021 13:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
Med de riktige (u)vanene er det ikke vanskelig å presse det reelle forbruket, altså hvor mye strøm som faktisk er levert fra strømnettet til bilen, opp i sånne tall. Mye småkjøring, mye bruk av forvarming, lading på kaldt batteri etc. kan fort spise på seg.

Eksempelvis går det vel 6 kW når man forvarmer en Model S (Model Y med varmepumpe er sikkert litt snillere, men der vet jeg ikke faktisk forbruk). Et kvarter forvarming trekker altså 1,5 kWh før man har kjørt en meter. Om man skal kjøre til og fra jobb, og forvarmer før hver tur, har det gått 3 kWh til dette. Om jobbreisen er på 10 km og bilen bruker 200 Wh/km (er det så kaldt at man har forvarmet kan den fort forbruke mye mer enn dette også) er summen av forbruk til fremdrift og forvarmin 3,5 kWh, eller 350 Wh/km. Legg til litt tap i lading og behov for batterivarming under lading så er vi der fort.

Strømprisen han bruker i eksempelet vet jeg ingenting om, annet enn at enkelte superladestasjoner har en pris per kWh i det området ICON_SMILE

Må vel være noe sånt, ja.
Det ryker vel på litt hvis han kjører varme på bilen i lang tid.
Utfra filmen ser det ut som bilen sover ute om natten, så det forklarer kanskje noe.
Men filmen viser vitterlig også at han lader hjemme, så å da bruke superlader-pris på all strømmen virker litt ... mye.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690832 07/12/2021 14:25
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Han fikk ganske mye fortjent tyn i facebook-feltet etterpå, men hevdet på sin hals at han har gått vitenskapelig tilverks og dokumnentert via "lading gitt til bil" minus "km kjørt" og fått det forbruket.

Litt latterlig vinkling og n=1 er litt tynt grunnlag for "dokumentert" i tittelen, men klikk får man ikke gratis...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2690918 08/12/2021 08:00
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Hva er så dette for noe?

https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbil-like-dyrt-som-diesel

Han har kartlagt forbruket på sin Tesla Y og funnet at den bruker 470 Wh/ km (!). I gjennomsnitt.
Videre regner han at strøm koster kr 3,75 / kWh.

Her må det være flere ting jeg ikke har fått med meg.

Jeg var aldri over 400kWh i forbruk med min X, selv ikke på korte turer med henger i minusgrader. Så hvordan i alle dager han har fått til det stiller jeg meg undrende til.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690921 08/12/2021 08:07
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg var aldri over 400kWh i forbruk med min X, selv ikke på korte turer med henger i minusgrader. Så hvordan i alle dager han har fått til det stiller jeg meg undrende til.

Hvis det bare er tallet du ser på instrumentpanelet du har sett på, så tar ikke det med energi brukt til forvarming, vampire drain og energi som går tapt under lading. Som sagt er det ikke noe problem å sprenge 400-grensa om man summerer antall kWh levert fra laderen og deler på antall kjørte kilometer under de rette forutsetningene ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2690983 08/12/2021 11:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Hvis det bare er tallet du ser på instrumentpanelet du har sett på, så tar ikke det med energi brukt til forvarming, vampire drain og energi som går tapt under lading. Som sagt er det ikke noe problem å sprenge 400-grensa om man summerer antall kWh levert fra laderen og deler på antall kjørte kilometer under de rette forutsetningene ICON_SMILE

Min TMS bruker vannvittig mye strøm med det bruksmønsteret jeg har om dagen. Dvs. relativt sett korte turer på 10-20 km. Bilen selv rapporterer vel ca. 250-260 Wh/km, men når jeg ser på faktisk forbruk så ligger det skyhøyt over også dette høye forbruket hvis man tar med seg øvrig forbruk som ikke rapporteres i displayet, og jeg kjører alltid med rekkeviddemodus på korte turer. Og da snuser jeg nok mot en dobling av det som er "rated" - dvs. 2x179 Wt/km. Tar jeg den ut på langtur derimot, med forvarmet batteri og ellers optimale forhold så blir det helt andre forbrukstall. Rekkvidde vinter vs. sommer er natt og dag for min TMS.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690984 08/12/2021 12:02
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Vår Id4 rapporterer siden forrige lading et forbruk på 446 Wh/km. Tror den tar med alt. Dette er med temperatur 8-10 minus og hyppige småturer på 2-5 km.

Tesla er jo kritisert for å ikke ta med alt forbruk, en TMX bør glatt passere 400 Wh/km i kulde og småturer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2691003 08/12/2021 13:52
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er sant, jeg har ikke regnet med forbruket til oppvarming før kjøreturer i kulde. Jo kortere turer jo verre er forbruket.

Roy

Side 149 av 152 1 2 147 148 149 150 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå