Smitte, lockdown here we go again?
|
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: sanouka]
02/12/2021 13:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Da tror jeg vi kan si hva som kommer. Etterpåklokskap er alltid lett. Nå har du sjansen til å være forhåndsklok. Gidder du å poste din spådom om hva som kommer før kl 16 i dag, sånn at vi kan se om du virkelig har peil?
|
|
|
[Re: Tex]
02/12/2021 20:43
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da tror jeg vi kan si hva som kommer. Etterpåklokskap er alltid lett. Nå har du sjansen til å være forhåndsklok. Gidder du å poste din spådom om hva som kommer før kl 16 i dag, sånn at vi kan se om du virkelig har peil? Hva slags surmaget og klysete kommentar er det der? Man må jo ikke kommentere. Det er en veldig fin leveregel når man er innom forum og tråder på nettet generelt. Altså bare scrolle forbi. Hvis man absolutt bare må likevel bør det være et minstemål at man har lest hele tråden. Hvis ikke blir det som oftest bare spam det som kommer. Du virker jo som en oppegående fyr så du forstår sikkert konseptet. Sitat fra trådstart Smitte, lockdown here we go again? (Tittel) Eller kanskje det klarer seg med trinn 2 og meteren med lokalt friluftsliv i et halvt års tid til. Blåser det over av seg selv? Ny vaksinerunde? Hva tror det alltid allvitende forumet? Forsøk på å se inn i glasskula to tre uker tidligere i tråden https://www.nrk.no/trondelag/st.-ol...en_-_-situasjonen-er-alvorlig-1.15714088 Jeg tror vi fortere enn vi aner kan sitte med nasjonale tiltak/restriksjoner omtrent på sommerens nivå 3 (var det ikke det de kalte det ?) Tromsø, Molde pluss pluss. Enda mer skriverier, helseminister som veier sine ord på gullvekt hver gang hun blir intervjuet (noe som stadig skjer oftere) Vi får se hvordan det går med det viktigste tallet som var antall innlagte på intensiven. Selv tror jeg det bare er snakk om kort tid før man begynner å ta innlagte for RS og Influensa inn i regnestykket også. Siden dette ble skrevet så har man ikke akkurat trengt å fyre opp en DeLorean koblet til en rådhusklokke for å se hva som var på vei. At dette ikke er det samme som full lockdown, korrigerte bla du meg med og jeg ga deg rett. At vi er av forskjellig oppfatning av hva som skal til for å føle at man lever et normalt liv og hvor lenge man kan gjøre det før man kan kalle det en ekstremsituasjon i seg selv er jo fremdeles like klart. Oppsummert fra de siste dagers pressekonferanser så er vi i en mye mindre inngripende situasjon enn hva jeg fryktet når jeg lagde tråden. Man kan kanskje si at man er i trinn 3 light og hvor vi antakeligvis ville vært i trinn 2 med forrige regjering med begrensninger helt inn i privatsfæren på antall besøk. Tross alt synes jeg at den nye regjeringen skal ha for å ikke utøve en fullt så autoritær linje som den forrige så får vi bare håpe at det holder helt inn og at vaksinene virker. Det som taler i mot er jo graden av tillitsbasert smittevern. Det er råd og anbefalinger og mye legges på den opplyste og ansvarlige borger. Det kan tom se ut som om grensepasseringene er basert på tillit. Om dette funker er jo et åpent spm. Sist det ble prøvd ut gjorde det ikke det, men de tenker kanskje at denne gangen er vi vaksinert og mulighetene for testing er i en helt annen liga så da er sannsynligheten for at det skal funke bedre. Støre var ihvertfall på Nordisk Råd for en mnd tid siden. Han forsvarte den forrige regjeringens tiltak på grensen når denne ble kritisert, men ga også signaler om å ta større hensyn til samarbeidet fremover. En lettere grensepassering uten sjekk av hvert eneste kjøretøy og individ rimer med dette. Siden sist har svenskene også blitt vaksinert og smittetallene er ikke i noen særlig grad mer bekymringsfulle enn her, tom kanskje motsatt. Danskene er jo tettere opp mot resten av EU, men er vel omtrent på level de også. Selv er jeg åpen for at det er noe spesielt mellom oss her oppe og at det var helt merkelig at vi ikke hele tiden har utgjort en felles smitteregion og vært med på å forsterke følelsen av klaustrofobi. På det helt subjektive planet så har en tur til Sverige og Danmark i ny og ne uten å måtte gå i karantene hatt preg av balsam for sjelen. Norsk natur er fin, men det er grenser for hvor kult det er å sove i hengekøye og få servert middelmådig mat til helt ville priser så for meg er det helt nødvendig å komme seg ut nå og da. Selv ser jeg gjerne at man girer opp forskningen på medikamenter siden det allerede er kommet to på markedet og de ser ut til å virke. Å sette en sprøyte som senker det naturlige immunforsvaret for hvert stikk er ikke noe som frister meg over veldig mye lengre tid enn frem til sommeren. Her vil noen være uenige og andre være enige. Jeg (tror jeg)vet hva du mener.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
02/12/2021 21:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du hadde hatt kompetansen til alle dem som avgjør dette, satt på de samme dataene og hadde det samme ansvaret, hva konkret ville du gjort?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/12/2021 22:08
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
De som avgjør dette er politikere, så kompetansen skal det ikke mye til å overgå. Vi bor heldigvis ikke i et teknokrati, så det må vi leve med.
Det vi ikke kan leve med er at politikere velger de tallene og kunnskapen (som er forskjellig fra vitenskap) som gir best samsvar med politikken man mener er rett.
Det skranglete samsvaret mellom tiltakene som blir valgt, deres begrunnelse og kunnskapsgrunnlag, gjør at det er veldig godt mange stiller spørsmål. Det burde de kunne gjøre uten å bli beskyldt for agendaer, og de burde kunne få svar som sier tydelig hva man faktisk vet og hva man tror og hva man sier i et føre-var-prinsipp.
|
|
|
[Re: GeirK]
02/12/2021 23:17
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis du hadde hatt kompetansen til alle dem som avgjør dette, satt på de samme dataene og hadde det samme ansvaret, hva konkret ville du gjort? Det blir rent hypotetisk så siden jeg ikke gjør det bruker jeg min borgerrett/plikt til å informere meg så godt som mulig og derigjennom gjøre meg opp en mening om jobben som blir gjort. Deretter forventes det, i et slikt system (det demokratiske folkestyret), at jeg skal gå å putte en seddel i en kasse hvert andre år med navnet på de jeg mener har stått testen,(et lokalvalg og et riksvalg). Det er ikke alltid det har skjedd for å si det slik. I høst var det dog på tide igjen, på tross av et stadig sviktende og synkende kompetansenivå hos tilbyderne. De andre alternativene som å stole blindt på et ekspertvelde (teknokrati) evt et opplyst enevelde er for meg (og jeg vil anta for de fleste andre med hue på rett plass) et ikke-alternativ. Så da må man ta den lange og tunge veien og se på ting selv. Riktignok (og dessverre) uten det hele bildet som våre aller aller ypperste har tilgang til....... Men det kan jo såklart oppleves som ganske behagelig å bare overlate vurderingene til andre uten kritisk tilnærming, jeg skjønner det. Akkurst hvorfor du velger den godt brukte frasen der i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt siden jeg egentlig synes de gjør en ok jobb for øyeblikket. Gitt omstendighetene og målsettingen om å prøve å få ting til å være nærmere det vi kjenner som normalen. #Forskningviserat.............
Redigert av sanouka; 02/12/2021 23:20.
|
|
|
[Re: Tagelli]
03/12/2021 08:01
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De som avgjør dette er politikere, så kompetansen skal det ikke mye til å overgå. Vi bor heldigvis ikke i et teknokrati, så det må vi leve med.
Det vi ikke kan leve med er at politikere velger de tallene og kunnskapen (som er forskjellig fra vitenskap) som gir best samsvar med politikken man mener er rett.
Det skranglete samsvaret mellom tiltakene som blir valgt, deres begrunnelse og kunnskapsgrunnlag, gjør at det er veldig godt mange stiller spørsmål. Det burde de kunne gjøre uten å bli beskyldt for agendaer, og de burde kunne få svar som sier tydelig hva man faktisk vet og hva man tror og hva man sier i et føre-var-prinsipp. Akkurat. Du mener politkerne som tar disse avgjørelsene har begrenset kunnskap om det som foregår?
|
|
|
[Re: Alpers]
03/12/2021 09:30
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Akkurat. Du mener politkerne som tar disse avgjørelsene har begrenset kunnskap om det som foregår? Hvor har jeg sagt det?
|
|
|
[Re: Tagelli]
03/12/2021 09:32
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De som avgjør dette er politikere, så kompetansen skal det ikke mye til å overgå. Tolker jeg deg helt feil nå? Det er godt mulig, men jeg blir daglig forbauset over hvor helvetes god oversikt politikere faktisk har over sine fagområder.
|
|
|
03/12/2021 09:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Befolkningen deles mer eller mindre i to kan det se ut som. En forsiktig antakelse om at den delen som har tillit er mer homogen enn den uten tillit. I denne gruppen vil man finne alt fra de som aldri stoler på myndighetene til de som aldri synes myndighetene gjør nok. Andelen med tillit er ca 50% er ganske høy hvis man tenker på hvor stort (medie) presset har vært (og er) for å ta store grep. Objektivt sett så viser den nye regjeringen ganske stort politisk mot. Lykkes de med denne tilnærmingen så ligger alt tilrette for langvarig lojal oppslutning om fremtidige prosjekt. Jeg tror vi snart ser SV i regjering. Skal dette prosjektet holdes så vil AP og JGS måtte vite at enkeltvedtak kan bankes igjennom. Det tror jeg ikke er så dumt hvis prosjektet til JGS virkelig er å dra landet i en mer klassisk AP ideologisk retning. Generelt vil jeg si at de har fått en rufsete start og en del saker har vært håndtert så som så, men de skal likevel få pluss i boka. Tror det er lenge siden en ny mindretallsregjering fikk så mange tunge og vanskelige saker i fanget ila de første 6 ukene. https://www.nettavisen.no/nyheter/t...onainformasjon-faller/s/12-95-3424214307Forøvrig så er det tydeligvis sammenfallende syn mellom JGS og Biden på hva som skal til videre i bekjempelsen av pandemien. https://www.nrk.no/nyheter/biden_-ikke-planer-om-nedstenging-1.15252805
Redigert av sanouka; 03/12/2021 10:03.
|
|
|
03/12/2021 13:27
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det virker på meg som at diskusjonen her på forumet gjenspeiler samfunnet for øvrig: - Noen mener regjeringen gjør altfor lite, og må stenge ned mye mer. - Noen mener regjeringen er altfor inngripende, at samfunnet må få lov til å drive uten særlige begrensninger - så får heller smitten gå som den går.
- Og så har du den største majoriteten i midten: Det er OK med noen anbefalinger og innskrenkninger - noen i denne gruppa er imot akkurat innskrenking/anbefaling X, men veldig for Z og Y, andre er skeptisk til Y, men mener X er aller viktigst. Men i det store og hele aksept for tilnærmingen.
|
|
|
06/12/2021 14:50
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Man får neppe mye utbetalt hos bookmakerne for å si at Here we go again. Da gjenstår spørsmålet om det til slutt blir full lockdown eller "bare" delvis lockdown (Trinn3). "Det kan også gå i retning av at man innfører tiltak som er hentet fra det FHI har beskrevet som scenario 3. FHI har beskrevet kontaktreduserende tiltak som mange nok hadde håpet at vi hadde lagt bak oss. Avstandskrav. Antallsbegrensninger i private hjem. Antallsbegrensninger for arrangementer. Avstand på serveringssteder. Begrenset skjenketid og innslippstid." https://www.aftenposten.no/norge/i/1OyVjG/hopp-i-sykehusinnleggelser-kan-gi-nye-koronatiltak
|
|
|
07/12/2021 08:03
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
NRK lager artikkel med vinkling i headingen som om 1/3 utgjør majoriteten. Det mest oppsiktsvekkende når man leser artikkelen er at kun 22% i hovedstaden ønsker strengere tiltak. Resten synes det holder eller at tiltakene er for strenge. På landsbasis utgjør disse nesten 60%. Altså en soleklar majoritet som begynner å få nok. Med slike tall vil det måtte presse seg frem spørsmål om ny strategi. De foregående rundene har vært skadelige, men folk har stått han av i vente på bedre tider rundt neste sving og utallige bakketopper. Denne runden er jeg redd kommer til å bli ødeleggende hvis lockdownentusiastene i pressen og ellers får det som de vil. Hehe, mens jeg skriver så har redaktøren kommet på jobb og sett at vinklingen ble for drøy så nå er overskriften på førstesiden endret mens headingen når man har gått inn på artikkelen den originale. Blir spennende å se hva der blir til i dag. Etter rundene på nyhetene i går så står det ganske klart frem at helsemyndighetene gjerne ser nedstengning på nivå fra 12 mars 2020! Hva politikerne lander på får vi snart svar på. Edit(pun intended) Der byttet de headingen i artikkelen også. Kritikken de har fått for å være for servile og restriksjonskåte har trengt inn tross alt kan det se ut som. Regjeringen som ønsker en litt mer pragmatisk holdning til pandemien har det ikke lett med en presse som hele tiden trykker på for mer inngripende tiltak. https://www.nrk.no/norge/1-av-3-men...pe-_-varsler-nye-tiltak-i-dag-1.15760555
Redigert av sanouka; 07/12/2021 08:16.
|
|
|
07/12/2021 09:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir spennende å se hva der blir til i dag. Etter rundene på nyhetene i går så står det ganske klart frem at helsemyndighetene gjerne ser nedstengning på nivå fra 12 mars 2020! Hva politikerne lander på får vi snart svar på.
Bland annat stängda skoler alltså? Det har jag ikke fått med mig.
|
|
|
07/12/2021 09:19
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
. .
Å sette en sprøyte som senker det naturlige immunforsvaret for hvert stikk er ikke noe som frister meg over veldig mye lengre tid enn frem til sommeren. Her vil noen være uenige og andre være enige. Jeg (tror jeg)vet hva du mener.
Mener du å si at vaksiner svekker det naturlige immunforsvaret?
|
|
|
[Re: fredriks]
07/12/2021 09:58
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Smittetrykket varierer jo rundt om. I klassen til min datter er nå 12 medelever hjemme med påvist smitte, eller venter på PCR resultatet. Det første tilfellet ble påvist for to uker siden. I gutten sin klasse er det seks. Vi valgte å holde begge barne hjemme fra skolen nå. Så får vi se hvilke tiltak de treffer for Oslo.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Dexter]
07/12/2021 10:05
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
. .
Å sette en sprøyte som senker det naturlige immunforsvaret for hvert stikk er ikke noe som frister meg over veldig mye lengre tid enn frem til sommeren. Her vil noen være uenige og andre være enige. Jeg (tror jeg)vet hva du mener.
Mener du å si at vaksiner svekker det naturlige immunforsvaret? Det er ikke sikkert, men kan være en følge av den nye MRna teknologien. Hovedpoenget er at å utsette seg for en masse usikkerhet i bytte for det vi får nå nødvendigvis ikke trenger å bli sett på som hensiktsmessig selv om du er av den oppfatningen. Enten så må opplegget funke sånn nogenlunde eller så må man se etter ande måter å komme ut av dette uføret på. Det utelukker ikke nødvendigvis vaksinen, men kun vaksine og kontaktbegrensning ser vi bare fungerer sånn passe. Eller det fungerer ganske greit mot overbelastningen i helsevesenet, men alt annet går jo åt skogen. Jeg vet du er av en annen oppfatning. Heldigvis representerer du et mindretall. Repeterer hva jeg har sagt tidligere at personlig er jeg med på en runde til med vaksine, fungerer den ikke tilfredsstillende (lokale tiltak, økt beredskap og div utbrudd her og der unntatt) så forventer jeg meg at man må se på andre løsninger så får vi bare håpe på at tredje shot gjør susen eller at man klarer å komme opp med noe annet, Medisinene som ligger i vannskorpen ser så langt lovende ut med opptil 90% redusert sjanse for å havne på intensiven. Det er ihvertfall hva de samme folka som også lagde vaksinen sier om sine nye produkt.
|
|
|
07/12/2021 10:09
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Blir spennende å se hva der blir til i dag. Etter rundene på nyhetene i går så står det ganske klart frem at helsemyndighetene gjerne ser nedstengning på nivå fra 12 mars 2020! Hva politikerne lander på får vi snart svar på.
Bland annat stängda skoler alltså? Det har jag ikke fått med mig. Ikke nødvendigvis, eller kanskje tom ikke. Den nye regjeringen har et mye større fokus på helheten enn forrrige. Statsekretæren som ble intervjuet i går på D18 etter at Guldvog hadde uttalt seg var kritisk til generell nedstengning. Det blir nok ganske så solid, men tipper barn og unge blir skånet så langt som mulig.
|
|
|
07/12/2021 10:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bland annat stängda skoler alltså? Det har jag ikke fått med mig. Ikke nødvendigvis, eller kanskje tom ikke. Den nye regjeringen har et mye større fokus på helheten enn forrrige. Statsekretæren som ble intervjuet i går på D18 etter at Guldvog hadde uttalt seg var kritisk til generell nedstengning. Det blir nok ganske så solid, men tipper barn og unge blir skånet så langt som mulig. Hvorfor skrev då om tiltak på niva fra 12 mars 2020? Möjligt att jag har missat interessant information om vad helsemyndigheterna har sagt men jag har ikke hört noe som tyder på att de vill ha tiltak som på mars 2020 nivå.
|
|
|
07/12/2021 10:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke sikkert, men kan være en følge av den nye MRna teknologien.
Hva får deg til å tro at en mRNA-vaksine kan svekke immunforsvaret?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/12/2021 10:49
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bland annat stängda skoler alltså? Det har jag ikke fått med mig. Ikke nødvendigvis, eller kanskje tom ikke. Den nye regjeringen har et mye større fokus på helheten enn forrrige. Statsekretæren som ble intervjuet i går på D18 etter at Guldvog hadde uttalt seg var kritisk til generell nedstengning. Det blir nok ganske så solid, men tipper barn og unge blir skånet så langt som mulig. Hvorfor skrev då om tiltak på niva fra 12 mars 2020? Möjligt att jag har missat interessant information om vad helsemyndigheterna har sagt men jag har ikke hört noe som tyder på att de vill ha tiltak som på mars 2020 nivå. Det var Guldvog som sa det. Byråkaten. Den nye regjeringen er mer tilbakeholden. Det er til syvende og sist de som tar avgjørelsen i motsetning til i ditt fødeland.
|
|
|
07/12/2021 10:50
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
. .
Mener du å si at vaksiner svekker det naturlige immunforsvaret? Det er ikke sikkert, men kan være en følge av den nye MRna teknologien. Hovedpoenget er at å utsette seg for en masse usikkerhet i bytte for det vi får nå nødvendigvis ikke trenger å bli sett på som hensiktsmessig selv om du er av den oppfatningen. Enten så må opplegget funke sånn nogenlunde eller så må man se etter ande måter å komme ut av dette uføret på. Det utelukker ikke nødvendigvis vaksinen, men kun vaksine og kontaktbegrensning ser vi bare fungerer sånn passe. Eller det fungerer ganske greit mot overbelastningen i helsevesenet, men alt annet går jo åt skogen. Jeg vet du er av en annen oppfatning. Heldigvis representerer du et mindretall. Repeterer hva jeg har sagt tidligere at personlig er jeg med på en runde til med vaksine, fungerer den ikke tilfredsstillende (lokale tiltak, økt beredskap og div utbrudd her og der unntatt) så forventer jeg meg at man må se på andre løsninger så får vi bare håpe på at tredje shot gjør susen eller at man klarer å komme opp med noe annet, Medisinene som ligger i vannskorpen ser så langt lovende ut med opptil 90% redusert sjanse for å havne på intensiven. Det er ihvertfall hva de samme folka som også lagde vaksinen sier om sine nye produkt. Jeg er enig i at alle vaksiner må komme ut i + i en nytte/kost analyse. Men at en vaksine skal svekke immunforsvaret regner jeg som usannsynlig. Ser ikke for meg av vi klarer å utslette det. Eller så savner jeg en grundig analyse av hva vi taper med å stenge ned og med sosial distansering. Hvis det medfører et ekstra selvmord av en 20 åring så er det 60 tapte leveår, det tilsvarer ca 60 døde 79 åringer av Covid (gitt en gjennomsnittsalder på 80). Hva er viktigst redde en 20 åring eller 60 stk 79 åringer?
|
|
|
07/12/2021 10:59
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva får deg til å tro at en mRNA-vaksine kan svekke immunforsvaret? Jeg vet ikke om jeg tror akkurat det. Les forøvrig resten av den posten du har klippet ut av så ser du hva hovedpoenget var.
|
|
|
07/12/2021 11:16
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Edit: Her var jeg for kjapp på labben og leste bare overskriften og konkluderte på bakgrunn av nyheter fra andre steder i verden. Ved gjennomlesning så ser det mer ut som et skikkelig skrekkinnlegg med en en liten beroligende pille i headingen. FHI er ute med en beroligende pille noen timer før pressekonferansen. Børsene i US og Asia har steget på samme nyheten. Oslo børs er opp. Kan hende det ikke blir så omfattende som annonsert likevel? Litt taktikkeri som muligens utspiller seg her også. Folk puster lettet ut over å få mer restriksjoner, men ikke så mye som fryktet. Blir lettere å slutte om også. Man føler virkelig de gjør sitt ytterste for å unngå å trykke på den store røde knappen. Hva som faktisk foregår er ikke nøye, det er folks oppfatning av hva som skjer som er viktig. https://www.nrk.no/norge/fhi_-alvor...ikron-gir-mer-alvorlig-sykdom-1.15761037
Redigert av sanouka; 07/12/2021 11:53.
|
|
|
07/12/2021 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva får deg til å tro at en mRNA-vaksine kan svekke immunforsvaret? Jeg vet ikke om jeg tror akkurat det. Les forøvrig resten av den posten du har klippet ut av så ser du hva hovedpoenget var. Hovedpoenget i denne underdiskusjonen er din påstand om at vaksinen senker det naturlige immunforsvaret. "Å sette en sprøyte som senker det naturlige immunforsvaret for hvert stikk er ikke noe som frister meg over veldig mye lengre tid enn frem til sommeren."Kan du forklare hva som får deg til å påstå dette eller kan du ikke?
Redigert av GeirK; 07/12/2021 11:28.
|
|
|
07/12/2021 11:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var Guldvog som sa det. Byråkaten. Den nye regjeringen er mer tilbakeholden. Det er til syvende og sist de som tar avgjørelsen i motsetning til i ditt fødeland. Førstår hur det fungerar i Norge men har du noen länk till det Guldvog sa igår? Jag finner inget som jag tolkar som att han, helsedirektoratet eller FHI vill stänga ned som man gjorde i mars 2020.
|
|
|
07/12/2021 11:49
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva får deg til å tro at en mRNA-vaksine kan svekke immunforsvaret? Jeg vet ikke om jeg tror akkurat det. Les forøvrig resten av den posten du har klippet ut av så ser du hva hovedpoenget var. Hovedpoenget i denne underdiskusjonen er din påstand om at vaksinen senker det naturlige immunforsvaret. "Å sette en sprøyte som senker det naturlige immunforsvaret for hvert stikk er ikke noe som frister meg over veldig mye lengre tid enn frem til sommeren."Kan du forklare hva som får deg til å påstå dette eller kan du ikke? Glemte "kan" fordi vi vet veldig lite. Intuisjonen forteller meg at man skal være forsiktig. Jeg kan som sgat ta både en og to og tom tre for laget og kanskje fler også, men da forventer jeg meg som et absolutt minstemål at jeg kan dra på sommerferie til Sverige. Det er med vaksinen som de fleste andre ting i samfunnet. Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle. Du ynder jo å sitte som vaksinesoldat og ta konspitullinger, men når tingene utvikler seg slik som de kan se ut til å gjøre nå så er det ikke veldig konspiratorisk å hevde at vaksinesporet ikke har gitt den ønskede effekt. Om en annen strartegi vil gi noe bedre resultat vet man jo ikke, men et opplegg som i feks Israel med serie på serie av vaksiner med fortsatte restriksjoner frister ihvertfall ikke meg. Da vil jeg ihvertfall se at det også jobbes med annet.
Redigert av sanouka; 07/12/2021 11:50.
|
|
|
07/12/2021 12:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle. Vaksinen er laget for å fungere mot tidlige versjoner av viruset. Det gjør den. Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere. Intuisjonen forteller meg at man skal være forsiktig Intuisjon er kun nyttig i temaer man har kunnskap om og erfaring med.
|
|
|
07/12/2021 13:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle.
Tilfredstillende er subjektiv. Med historisk høy, høy smitte, ikke historisk høy testing, sykehusinnleggelser på nivået med mars/april i fjor, og intensiv og respiratorpasienter som ennå ikke følger etter er det lite sannsynlig at folkets immunitet er svekket av vaksiner. Det som derimot vil være veldig sannsynlig er at, om oppslutningen om vaksine faller, en tur til Sverige noe er de fleste kan se langt etter. Skjønner egentlig ikke hele greia heller. Har aldri hørt noen klage på at influensavaksine bare har en virkningsgrad på 70 %, og at vil heller burde la være å vaksinere og isf. burde ha brukt andre tiltak. Lockdowm kanskje  .
|
|
|
07/12/2021 13:36
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Funker det ikke tilfredsstillende så vil oppslutningen falle. Vaksinen er laget for å fungere mot tidlige versjoner av viruset. Det gjør den. Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere. Intuisjonen forteller meg at man skal være forsiktig Intuisjon er kun nyttig i temaer man har kunnskap om og erfaring med. Der er vi uenige
|
|
|
07/12/2021 13:50
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er ingen som har lovet at den skal være effektiv mot virusvarianter som oppstår ETTER at den er lansert. Det er det helt umulig å garantere. Dette er ikke riktig. Vaksinen ble lansert for ganske nøyaktig ett år siden, og det har ikke fulgt med noe slik tvil i kommunikasjonen om at så mange som mulig måtte vaksinere seg. "Vi må vaksinere oss, men det er fullt mulig det kommer en variant når som helst som gjør vaksinasjonen lite relevant" Det høres bare ikke ut som noe som bør sendes ut i befolkningen på dispensasjonsgodkjenning. Dette må det da være mulig for den mest ihugga vaksineentusiast å skjønne?
|
|
|
|
|