Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 148 av 152 1 2 146 147 148 149 150 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2688469 12/11/2021 10:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er Søndre Gate i Trondheim, antar jeg. Jeg sliter litt når den eneste ledige stolpen er foran til høyre. Da må bilen parkeres litt vel langt frem for å rekke frem med kabelen (eller trekke den mellom forhjulene). Det er et større problem enn at jeg må stå litt uti veien i et par sekunder. I Nonnegata, som ikke er enveiskjørt, kan jeg parkere på "feil side".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2688470 12/11/2021 10:20
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
.[Linket bilde]

Ahh, sånne bruker jeg aldri. Men jeg kaller det der gata og ikke veien, så jeg hadde rett likevel. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688471 12/11/2021 10:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ripen

Ahh, sånne bruker jeg aldri. Men jeg kaller det der gata og ikke veien, så jeg hadde rett likevel. ICON_LAUGH

Er ganske digg å få opp til 22kW gratis mens bilen likevel står parkert, da ...

Redigert av GeirK; 12/11/2021 10:28.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688489 12/11/2021 11:53
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Er ganske digg å få opp til 22kW gratis mens bilen likevel står parkert, da ...

Det er det sikkert, men har sånne anlegg noen fremtid?
Er det ikke en overgangsgreie for å få folk over på elbiler, og fra en tid da bilene hadde mye kortere rekkevidde enn i dag?

Tipper de er borte om ikke så lenge.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688493 12/11/2021 12:08
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Tex

Er det ikke en overgangsgreie for å få folk over på elbiler, og fra en tid da bilene hadde mye kortere rekkevidde enn i dag?

Tipper de er borte om ikke så lenge.

Mange steder har folk gateparkering hjemme. Skal de få ha bil og lade er slikt som dette mange steder alternativet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2688495 12/11/2021 12:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

DEFINITIVT!

Når man er på langtur hender det jo at man stopper i et bysentrum for å se seg om og/eller spise. Eller overnatte. Da er det UTROLIG praktisk at man får ladet bilen mens den likevel er parkert der man ønsker.

Destinasjonslading er billig å bygge ut og vil kunne ta MYE av trafikken fra hurtigladerne, som er langt mer kostbare å bygge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2688551 12/11/2021 21:15
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
Sitat: perbl
Lys, noen som har justert dette?

Opplever av og til at folk blinker på meg, og jeg er litt usikker på om framlysene er bra justert.

Men såvidt jeg ser, er det jo ingen visning av hva lysene er justert til så man evt kan gå tilbake hvis man begynner å vri på hjulene for å justere i servicemenyen, så jeg er litt reservert mot å begynne her og potensielt ende opp med dårligere justerte lys. Eller kan man til en viss grad få til dette sjøl?

TeslaBjørn hadde vel en video der han stakk innom et NAF-senter og fikk gjort dette vha apparat som måler lysretning. Mulig jeg får vurdere å ta en pit stop neste gang jeg farter forbi Trondheim, hvis jeg ikke finner noen som har dette utstyret her i Oppdal jeg bor akkurat nå.

Verktøy for å justere lys har ethvert bilverksted, så du trenger neppe å dra langt avgårde. Få noen som vet hva de driver med til gjøre det, det koster ikke rare greiene. Lysene på Model 3 (hvertfall 2019) er ikke mye å skryte av, så man bør etter min mening få noen som kan det til å justere frem et så godt resultat som mulig.

Etter litt for mye blinkorama på en langtur her tidligere i uka testa jeg ut å trykke på den juster lys-knappen mens jeg sto foran en vegg og kunne se hva som skjedde.

Det så faktisk ut som det ble justert endel lavere enn utgangspunktet, og på de siste par turene jeg har hatt i mørket har jeg ikke fått en eneste reaksjon. Så kanskje slipper jeg å ta turen innom verksted, hadde jeg bodd i Trondheim som jeg vanligvis gjør hadde jeg selvsagt tatt turen på servicesenteret til Tesla, men regner ikke med de tar en mobil service-tur hit til Oppdal der jeg bor nå.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688558 13/11/2021 08:37
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Gjorde det samme med svigerinna sin -19. Dei var heilt ute av stille men etter ein kjapp resett var dei spot on.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2689566 24/11/2021 14:50
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ahhh, nybillukt!

Henta Model Y i går og må si at så langt står den til forventningene og vel så det, fikk endatil min bedre halvdel til å kjøre den noen kilometer og det var ikke tema med Xen. Gamlebilen altså.

Tror dette blir bra, håper bare jeg ikke bommer så alt for ofte og prøver å åpne feil bil når jeg er på handletur. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2689570 24/11/2021 17:03
Tex Offline
Besatt
Besatt
Grattis!
Håper du blir like fornøyd som jeg er!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2689572 24/11/2021 17:33
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Gratulerer!

Jeg gikk også fra X til Y og savner nesten ikke X'n. (Bilen)

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2689590 25/11/2021 08:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Men eksen savner du litt?

Ahhh, nybillukt!

Henta Model Y i går og må si at så langt står den til forventningene og vel så det, fikk endatil min bedre halvdel til å kjøre den noen kilometer og det var ikke tema med Xen. Gamlebilen altså.

Tror dette blir bra, håper bare jeg ikke bommer så alt for ofte og prøver å åpne feil bil når jeg er på handletur. ICON_LAUGH

Hvordan er det med Y leveringene nå, jeg forsto(leste såvidt en tilfeldig plass) det slik at biler produsert i kina hadde dårligere ladehastighet(?), men lenger batterivarighet, og biler fra tyskland hadde bedre ladehastighet og dårligere etellerannet?

Redigert av Ndreas; 25/11/2021 08:39.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ndreas] #2689606 25/11/2021 10:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas
Men eksen savner du litt?

Ahhh, nybillukt!

Hvordan er det med Y leveringene nå, jeg forsto(leste såvidt en tilfeldig plass) det slik at biler produsert i kina hadde dårligere ladehastighet(?), men lenger batterivarighet, og biler fra tyskland hadde bedre ladehastighet og dårligere etellerannet?

Nå finnes det ikke noen biler produsert i Tyskland enn så lenge. Men det er vel snakk om at ny batteriteknologi først og fremst skal spare tid og penger under produksjon.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2689981 29/11/2021 16:13
perbl Offline
More than words
More than words
Noen andre som plages i sprengkulda av at vindu ikke vil gå helt opp igjen når man lukker vinduet?

Usikker på om det er en softwaregreie fordi den har kjent den må slite litt med å få opp småfrossent vindu, eller en feil? Blir som regel når jeg heiser vindu opp og ned noen ganger, man skal vel kunne kalibrere vinduet på et vis i følge nettet, men litt usikker på om det egentlig skjer noe ved å heise opp i fem sekund, så ned i fem sekund etc.

Redigert av perbl; 29/11/2021 16:14.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2689982 29/11/2021 16:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Noen andre som plages i sprengkulda av at vindu ikke vil gå helt opp igjen når man lukker vinduet?

Usikker på om det er en softwaregreie fordi den har kjent den må slite litt med å få opp småfrossent vindu, eller en feil? Blir som regel når jeg heiser vindu opp og ned noen ganger, man skal vel kunne kalibrere vinduet på et vis i følge nettet, men litt usikker på om det egentlig skjer noe ved å heise opp i fem sekund, så ned i fem sekund etc.

Du skal kjøre ned og så holde knappen i ti sekunder, så kjøre opp og gjøre det samme etter hva jeg har lest.

Jeg hadde også trøbbel med vinduer etter å ha kjørt til Åre i sprutregn og så våkne til -5 grader om morgenen, men slapp å rekalibrere så jeg har ikke prøvd sjøl.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2689997 29/11/2021 19:32
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg trodde jeg fiksa det her om dagen, men det har gjentatt seg litt.

Får prøve å holde inne litt lengre neste gang.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2690029 30/11/2021 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
Ahhh, nybillukt!

Sitat: Tulling
Gratulerer!

Jeg gikk også fra X til Y og savner nesten ikke X'n. (Bilen)

Bare av pur nysgjerrighet, dere som selger X`en når det nærmer seg tid for første gangs innvendige vask, hva snakker vi om verditap de tre første årene, hvis det er lov å spørre, forutsatt at det er lov å svare på slike spørsmål i denne tråden og at det er vilje til å svare? ICON_WINK

50 k/år?
75 k/år?
100 k/år?
125 k/år?

PS. E-tron gutta (toppledersjiktet) på jobben mener de ligger på 75-100 k/år, men det er litt tidlig å konkudere..

Dette er jo til en viss grad avhengig av kjørelengde da. Min S, som kjøres 25K/år, tapte seg 75K/år de første tre årene gitt at forlangende på finn.no for biler med samme alder og kjørelengde er realistiske.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690130 30/11/2021 21:07
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Min X tapte seg ganske nøyaktig kr 65.000 pr år. Solgte den etter nesten 3 år med km.stand ca 50.000km. Ikke ofte jeg har biler i 3 år, men X'n var jeg særdeles godt fornøyd med.
Før det hadde jeg en S som tapte seg kr 20.000 på ett år. Kjørt ca 20.000 km.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2690137 30/11/2021 22:23
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Min X tapte seg ganske nøyaktig kr 65.000 pr år. Solgte den etter nesten 3 år med km.stand ca 50.000km. Ikke ofte jeg har biler i 3 år, men X'n var jeg særdeles godt fornøyd med.
Før det hadde jeg en S som tapte seg kr 20.000 på ett år. Kjørt ca 20.000 km.

På model S så "tjente" du vel da mye på økende dollarkurs?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690162 01/12/2021 09:25
Tex Offline
Besatt
Besatt
Spørsmål:
Til helgen skal jeg kjøre første langtur i kulde med Y'en (Asker-Trondheim t/r).

Hvor god er bilen til å beregne reell rekkevidde i kulden?
Tar den hensyn til at det kan være store temperaturvariasjoner underveis?
Jeg går ut fra at systemet ikke er så avansert at den innhenter temperaturinformasjon fra steder langs ruten når man legger inn en destinasjon?

Spent på å se hvor mye kulden har å si for rekkevidden ...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2690164 01/12/2021 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvor god er bilen til å beregne reell rekkevidde i kulden?

Veldig - så lenge forholdene er noenlunde konstante

Tar den hensyn til at det kan være store temperaturvariasjoner underveis?

Jeg går ut fra at systemet ikke er så avansert at den innhenter temperaturinformasjon fra steder langs ruten når man legger inn en destinasjon?

Det gjør den ikke, nei, men et premiumabonnement på ABRP gir deg dette.

Antakelig mindre enn du tror. Batteriet varmes opp i løpet av et par timer og derfra er det for det meste økt luftmotstand i kald luft som øker forbruket. Hvis veien er bar, vel å merke.

Det som etter min mening reduserer rekkevidden mest er mye snø eller vann på veien. Øs pøs regnvær suger batteri selv på sommeren.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690165 01/12/2021 09:37
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Min bil (e-tron) tar hensyn til høydekurvene, men ikke temperaturen på planlagt rute. Jeg syns derimot at den er rask til å bruke ferske forbruksdata i rekkeviddeestimeringen, men ved store temperatursvingninger blir det vanskelig. Blir imponert om Tesla klarer dette.

Off topic: Man lærer seg å bruke google maps på en annen måte når man har elbil. Tidsestimatene der er ikke iberegnet lading/fylling, så dette må man ta hensyn til selv. Jeg kjører en del Asker - Nordfjord og velger alltid Valdresflye, selv om E6 til Otta er raskere i følge Google. E-tron liker luftmotstanden i 80-soner mye enn i 110 ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2690167 01/12/2021 09:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Foreslått strategi

1. Start med fullt og varmt batteri.
2. Sett navigasjonen til Alvdal superlader
3. Plugg i bilen i Alvdal
4. Sett navigasjonen til destinasjon Trondheim, bilen vil da vise en negativ batteriprosent ved ankomst. Bestem deg for hva du vil ankomme med og legg til differansen til batteriprosenten du har når du begynner å lade. Ta en pause og følge med i appen. Kjør videre når du har nok.

Har du lading tilgjengelig der du skal oppholde deg i Trondheim, holder det med å bergne 10% ved ankomst. Du kan evt ta en tissepause på Berkåk dersom det kniper.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tgabriel] #2690168 01/12/2021 09:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tgabriel

Off topic: Man lærer seg å bruke google maps på en annen måte når man har elbil. Tidsestimatene der er ikke iberegnet lading/fylling, så dette må man ta hensyn til selv. Jeg kjører en del Asker - Nordfjord og velger alltid Valdresflye, selv om E6 til Otta er raskere i følge Google. E-tron liker luftmotstanden i 80-soner mye enn i 110 ICON_SMILE

ABRP fikser jo akkurat dette, da ;-)

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2690181 01/12/2021 11:06
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Slush på veien trekker en del ekstra, men største sabotør i min erfaring er kjørestil og oppvarming.
Hvis du kjører lite økonomisk (raske aksellerasjoner, forbikjøringer, brå nedbrems og rask opp igjen etc) så har det _mye_ å si versus vanlig/snill kjøring. Hvis du vil ha t-skjorte-temp i bilen så koster det også ganske mye jo kaldere det blir.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2690191 01/12/2021 11:40
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
ABRP fikser jo akkurat dette, da ;-)

Ja, vet. Startet å legge inn grunnlagsdata der for litt siden, men fullførte aldri. Skal nok få tatt en testtur med ABRP en gang.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690216 01/12/2021 13:48
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kjørte Trondheim - Oslo i dag. Temp lå på 15-25 minusgrader til etter Elverum. Forbruk på 309 til Alvdal så var igjen bare 18% da jeg kom dit. Startet med ca 97% og kald bil. Bilen estimerte ganske korrekt så mistenker at den beregner med temperatur. Lite trafikk så godt tempo og da havnet forbruket på ca 260 samlet på turen. Trodde egentlig ikke det gikk an å få så høyt forbruk på Y. En tur for 1,5 måned siden ble forbruket ca 140. Også det med godt tempo, men temperaturer på plussiden.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2690217 01/12/2021 13:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kjørte Trondheim - Oslo i dag. Temp lå på 15-25 minusgrader til etter Elverum. Forbruk på 309 til Alvdal så var igjen bare 18% da jeg kom dit. Startet med ca 97% og kald bil. Bilen estimerte ganske korrekt så mistenker at den beregner med temperatur. Lite trafikk så godt tempo og da havnet forbruket på ca 260 samlet på turen. Trodde egentlig ikke det gikk an å få så høyt forbruk på Y. En tur for 1,5 måned siden ble forbruket ca 140. Også det med godt tempo, men temperaturer på plussiden.

309 Wh/km høres helt vilt ut. Jeg har hatt 350 en gang i min S med fire voksne karer, netto stigning, skiboks, kraftig motvind og masse nysnø på veien. Men aldri vært over 300 i de temperaturene du nevner under normale forhold.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2690224 01/12/2021 14:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

309 Wh/km høres helt vilt ut. Jeg har hatt 350 en gang i min S med fire voksne karer, netto stigning, skiboks, kraftig motvind og masse nysnø på veien. Men aldri vært over 300 i de temperaturene du nevner under normale forhold.

Det er nok bare motorene som ikke er ordentlig innkjørt enda...bare vent, om noen tusen km løsner det, så går bilen bedre ICON_WINK
Fra spøk til revolver, 309 er vel det jeg har ligget på med full bil og henger med snøscooter/slede i, med gode kuldegrader. Det er et drøyt forbruk

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2690238 01/12/2021 16:23
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ja, veldig drøyt. Jeg har hatt S og X i til sammen 4 år før Y'en og aldri vært oppe i såpass forbruk.
Jeg tok bilde av skjermen i det jeg parkerte på laderen på Alvdal. Kjørt 186 km, brukt 57 kWt og forbruk 309 Wt/km. 21 minusgrader akkurat da. Når det var såpass kaldt måtte jeg ha varmen på 24,5 grader for at det skulle bli komfortabelt i bilen. Elverum hhv 355, 99, 280 og 17 minusgrader. Kløfta 462, 127, 276 og 10 minusgrader. Fram i Oslo tror jeg forbruket var på 260. Kø inn til Oslo så fulgte fartsgrensene siste biten.
Dette er min tredje Oslotur. Som nevnt første tur i greie temperaturer med forbruk ca 140, andre tur i 1-sifret minusgrader ble forbruket på 188 mener jeg å huske. Så dette var noe spesielt. Får se om det bedrer seg når jeg kjører hjem om et par dager.

Jepp
Side 148 av 152 1 2 146 147 148 149 150 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå