|
|
Zwift or die
|
Re: Zwift or die
[Re: Skogsmann]
04/11/2021 11:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Rulle er for meg et nødvendig onde.Nå brukes rulla 1-2 dager i uka av pur nødvendighet for å ikke bli for feit, og fordi det er en innmari effektiv måte å trene på. På 75 minutter får man skiftet, trent, dusjet og skiftet, og er fit for fight med kone og barn og fritidsaktiviteter og loddsalg og gud vett. Men morsomt er det ikke.
Jeg skal ikke hevde meg i noe ritt lenger, og har begynt å leke med tanken om å kvitte meg med rulla, rett og slett for å tvinge meg selv til å gjøre mer av de aktivitetene som gir meg mentalt overskudd, og frisk luft. Løpe i skogen, gå på ski, topptur, gå på skøyter, sykle mer ute, klatre, svømme, padle.
Hva skal man si. Usikker på om innlegget ditt var ett forsøk på å være morsom eller ikke. Ut fra hva du skriver trenger du ikke sykle i det hele tatt. La nå oss som vil bli bedre på sykkel bruke de redskapene som gjør oss bedre (Zwift). Haters gonna hate er det noe som heter. Bruker man ikke mye tid på rulletrening er det vanskelig å få forståelse for hva en interaktiv verden kan gi av formboost og sykkelglede. Har selv "uendelig" mange timer på sone 3-4 i ett bomberom mens det dunker høy musikk mens man stirrer i en murvegg. Det var i "gamle dager". Heldigvis har verden endret seg. Til det bedre. Må også legge til følgende: Hadde Zwift hatt konkurrent med like mange brukere hadde jeg sikkert testet ut det. Nå tror jeg ikke at undertegnede eller resten av verden nødvendigvis "er til sengs" med Zwift for selve designet og funksjonene. Er nok heller mulighetene til interaksjon som gjør plattformen interessant. For all del, bruk Zwift så mye du vil for min del, jeg har null problem med å akseptere at mange har gode opplevelser der. Kan skyte inn at jeg har nok timer på rulle til å ha en viss forståelse av hva en interaktiv verden kan gi av formboost og sykkelglede. Det er vel svært få av oss som "trenger å sykle". Jeg tipper du egentlig ikke trenger å sykle du heller, men du gjør det vel fordi det er morsomt. Noen synes Zwift er morsomt, andre ikke. Noen synes landevei er morsomt, andre ikke. Jeg kjenner folk som synes det er morsomt å sykle i timesvis i sju minus også, men dem om det. Jeg synes det er relevant for diskusjonen "Zwift or die" å se på alternativene. Når trådstarter bringer opp valget mellom ny rulle eller pudderplanker, er det vel også greit å svare på det uten å bli kategorisert som "hater".
|
|
|
04/11/2021 12:06
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
La nå oss som vil bli bedre på sykkel bruke de redskapene som gjør oss bedre (Zwift).
Mulig årsak og virkning kan diskuteres her, men Zwift er vel først og fremst et verktøy som skal gjøre rullesykling morsommere (alternativt mindre kjedelig). Bedre blir man ikke av Zwift uten at man i tillegg har en plan for hvordan man skal bli det.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: Magnoos]
04/11/2021 12:45
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
La nå oss som vil bli bedre på sykkel bruke de redskapene som gjør oss bedre (Zwift).
Mulig årsak og virkning kan diskuteres her, men Zwift er vel først og fremst et verktøy som skal gjøre rullesykling morsommere (alternativt mindre kjedelig). Bedre blir man ikke av Zwift uten at man i tillegg har en plan for hvordan man skal bli det. Absolutt. Godt poeng. Planen i bunn er avgjørende. Også relevant innspill av Øyvind V med pudderplanker og annen «moro».
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/11/2021 12:48
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Ja uten tvil. Sitter i Santa Lucia og tar kaffe og gulrotkake nå, snaue 3 timer så langt. Ingenting som slår dette, har ikke savnet Zwift i det hele tatt denne uka. Skal ned igjen 28/11 og være 16 dager, meldte oss på etappe 1 av den sykkeluka som starter 4/11. Sykler den etappen i dag.
|
|
|
[Re: kaiost]
04/11/2021 13:01
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja uten tvil. Sitter i Santa Lucia og tar kaffe og gulrotkake nå, snaue 3 timer så langt. Ingenting som slår dette, har ikke savnet Zwift i det hele tatt denne uka. Skal ned igjen 28/11 og være 16 dager, meldte oss på etappe 1 av den sykkeluka som starter 4/11. Sykler den etappen i dag. Da er vi der nede mellom deres tur nå og den neste deres da. 19-26.nov. 16 dager da gitt, bra utnyttelse av pensjonisttilværelsen det gitt. Hva slags sykkelritt snakker du om her ? fler-dagers GrandFondo ? Edit, fant info på nettet, kult opplegg, når jeg tenker meg om har jeg hørt om det før. Kanskje noe å vurdere ved en senere anledning.
Redigert av Oddefa; 04/11/2021 13:44.
|
|
|
04/11/2021 13:06
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men for å komme tilbake til tema i denne tråden. Hovedhensikten min var vel å dukke litt dypere inn i egen motivasjon for Zwift, men også hva som er praktisk, økonomisk problemstillinger inn i dette. Fått veldig gode svar, men la tråden leve for mye gode tanker, både pro og con. Men for at det ikke skal være tvil, jeg tviler ikke på treningseffekten av Zwift selv om jeg hadde noen vurderinger rundt det også. Føler dog pr nå så blir det dette noe jeg vurdere å testere ut på vinteren. Akkurat nå har jeg bra stim på rulla, mange planer ute, bruke penger på noe annet en ny rulle/abo.
Det jeg har konkludert med er at jeg skal ikke drikke Hjemmebrent igjen.
|
|
|
04/11/2021 15:36
|
stosu
Besatt
|
Besatt
For ordens skyld, så ble det vel konkludert med at du kan bruke rulla du allerede har, så den eneste kostnaden du vil få av å prøve er abonnementet på rett under 200,- pr mnd Da har du helt sikkert råd til sammen med pudderskia
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
04/11/2021 15:46
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For ordens skyld, så ble det vel konkludert med at du kan bruke rulla du allerede har, så den eneste kostnaden du vil få av å prøve er abonnementet på rett under 200,- pr mnd Da har du helt sikkert råd til sammen med pudderskia Jo da, derfor jeg skrev vurdere å teste utover vinteren (med den rulla jeg har). Men vil nok prøve før evt abo. Betaler dere hele året eller kan man fryse abo april-september ?
|
|
|
04/11/2021 15:54
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Svarer jeg.
Du kan stoppe/pause abb. akkurat som du vil mnd. for mnd.
For oss som bor i norden og fortsatt tør å sykle ute er det kjekt. Finnes mange der ute på kloden som ikke tør ut p.g.a. crazy trafikk der de bor, og zwifter året rundt.
|
|
|
04/11/2021 17:40
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Jo da, derfor jeg skrev vurdere å teste utover vinteren (med den rulla jeg har). Men vil nok prøve før evt abo. Betaler dere hele året eller kan man fryse abo april-september ?
Kom på hvordan Martin har det på rulla. Snakket med han? Han bruker frirulle med wattkrank. Hardcore oppsett. Men det virker det og.
|
|
|
04/11/2021 20:12
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jo da, derfor jeg skrev vurdere å teste utover vinteren (med den rulla jeg har). Men vil nok prøve før evt abo. Betaler dere hele året eller kan man fryse abo april-september ?
Kom på hvordan Martin har det på rulla. Snakket med han? Han bruker frirulle med wattkrank. Hardcore oppsett. Men det virker det og. Jupp, det er Martin som er katalysatoren for hele denne tråden. Lurte i meg hjemmebrent og fremsnakka Zwift he he. Dette er jo egentlig en hangovertråd. Ja det er ganske hardcore oppsett, men forsto det på han han på frirulle blir frarullet "nedover".
|
|
|
05/11/2021 08:15
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
forsto det på han han på frirulle blir frarullet "nedover". Er frirulle balanserulle? I såfall stemmer vel det siden man ikke kan stoppe å tråkke da, og dermed ikke innta aerotuck nedover i Zwift og får således høyere virtuell luftmotstand.
|
|
|
05/11/2021 09:44
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
forsto det på han han på frirulle blir frarullet "nedover". Er frirulle balanserulle? I såfall stemmer vel det siden man ikke kan stoppe å tråkke da, og dermed ikke innta aerotuck nedover i Zwift og får således høyere virtuell luftmotstand. Stemmer. Balanserulle er riktig ord.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/11/2021 22:30
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Kvitte meg med rulla, rett og slett for å tvinge meg selv til å gjøre mer av de aktivitetene som gir meg mentalt overskudd, og frisk luft. Løpe i skogen, gå på ski, topptur, gå på skøyter, sykle mer ute, klatre, svømme, padle.
Basert på trådstarters Instagram-profil (og diverse tråder her inne) tipper jeg han får mye mer glede igjen for å investere i et par pudderplanker enn å oppgradere rulla til en som funker med Zwift.
Pudderplanker -> felleski. En døll lysløype er bedre enn å slite innendørs med rulle. Når slutten av februar, mars og april kommer det er på grensen til lykkefølelse ved sykling.
Redigert av Loki; 05/11/2021 22:31.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
06/11/2021 07:43
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Pudderplanker -> felleski. En døll lysløype er bedre enn å slite innendørs med rulle. Når slutten av februar, mars og april kommer det er på grensen til lykkefølelse ved sykling.
Finnes ikke noe mer kjedelig enn å gå på ski. Kanskje derfor man sykler…. Ser med gru på timene «man må» ta i skogen for avlastningen sin del. Fint man er forskjellig og.
|
|
|
06/11/2021 07:54
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eller for å gjøre det enda vanskeligere Odd, ta å test Trainerroad i stedet:).
Da kan du se på hva du vil mens du sykler, samtidig som programmet gir deg riktig og effektiv trening. Nå har de kommet med adaptiv trening også, så den tilpasser seg etter trening, ekstra trening som ski/fatbike m.m, hvis man får opphold pga feks sykdom etc…
Rulla du bruker er jo god nok, så hvis noe endring der så ville jeg vurdert wattmåler på sykkel fremfor kun rulle. Da har du noe å bruke ellers ute også… men, du får selvsagt ikke type ERG mode med det, dvs at rulla automatisk justerer wattmotstand etter slik programmet mener du bør ha det. Den store forskjellen her mot det å ikke ha det ligger i at øktene dine blir hardere. Du får ikke "juksa" noe med ett par hviletråkk her og der. Overraskende stor forskjell med å ha ERG mode kontra å justere watt selv…
CK ELVERUM
|
|
|
06/11/2021 08:06
|
stosu
Besatt
|
Besatt
At du, Øistein- som har tvillinger, og omtrent ikke får syklet ritt ikke har konvertert til zwift er uforståelig
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
06/11/2021 08:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Finnes ikke noe mer kjedelig enn å gå på ski. Kanskje derfor man sykler…. Ser med gru på timene «man må» ta i skogen for avlastningen sin del. Haters gonna hate 
|
|
|
[Re: Otoen]
06/11/2021 08:43
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da kan du se på hva du vil mens du sykler, samtidig som programmet gir deg riktig og effektiv trening. Nå har de kommet med adaptiv trening også, så den tilpasser seg etter trening, ekstra trening som ski/fatbike m.m, hvis man får opphold pga feks sykdom etc…
Rulla du bruker er jo god nok, så hvis noe endring der så ville jeg vurdert wattmåler på sykkel fremfor kun rulle. Da har du noe å bruke ellers ute også… men, du får selvsagt ikke type ERG mode med det, dvs at rulla automatisk justerer wattmotstand etter slik programmet mener du bør ha det. Den store forskjellen her mot det å ikke ha det ligger i at øktene dine blir hardere. Du får ikke "juksa" noe med ett par hviletråkk her og der. Overraskende stor forskjell med å ha ERG mode kontra å justere watt selv… Nei har ikke vurdert Trainerroad Øistein, selv om jeg ser dere er mange på den "plattformen" også. Men finner Trainerroad økter mer interessant å følge på Strava for der får jeg iallefall noen gode tips til økter, en feks Zwift hvor jeg ikke alltid vet av tittel om det er rittform eller intervall (selv om mange også der skriver feks "4x10", for stort sett sjekker ut bare tittel og har liten interesse for innhold ellers). Tror iallefall jeg noen ganger har sett en økt du eller andre har sykla der og så prøvd ut. Men nå er jo du (spesielt) og de fleste andre mer glad i ha strømlinjet opplegg en det jeg liker (som er mer av typen "middels ambisiøs, go with the flow"). Jeg trener mye og langt med middels resultat, du trener kort og hardt med middels resultat. Hver for oss er vi ganske middelmådig, men en kombo av oss hadde vært fantastisk god he he. Men vi hører på samme musikk mens vi trener vi da he he.
|
|
|
06/11/2021 10:15
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rulla du bruker er jo god nok, så hvis noe endring der så ville jeg vurdert wattmåler på sykkel fremfor kun rulle. Da har du noe å bruke ellers ute også… men, du får selvsagt ikke type ERG mode med det, dvs at rulla automatisk justerer wattmotstand etter slik programmet mener du bør ha det. Den store forskjellen her mot det å ikke ha det ligger i at øktene dine blir hardere. Du får ikke "juksa" noe med ett par hviletråkk her og der. Overraskende stor forskjell med å ha ERG mode kontra å justere watt selv… Nei har ikke vurdert Trainerroad Øistein, selv om jeg ser dere er mange på den "plattformen" også. Men finner Trainerroad økter mer interessant å følge på Strava for der får jeg iallefall noen gode tips til økter, en feks Zwift hvor jeg ikke alltid vet av tittel om det er rittform eller intervall (selv om mange også der skriver feks "4x10", for stort sett sjekker ut bare tittel og har liten interesse for innhold ellers). Tror iallefall jeg noen ganger har sett en økt du eller andre har sykla der og så prøvd ut. Men nå er jo du (spesielt) og de fleste andre mer glad i ha strømlinjet opplegg en det jeg liker (som er mer av typen "middels ambisiøs, go with the flow"). Jeg trener mye og langt med middels resultat, du trener kort og hardt med middels resultat. Hver for oss er vi ganske middelmådig, men en kombo av oss hadde vært fantastisk god he he. Men vi hører på samme musikk mens vi trener vi da he he. Det er det viktigste ja:). Litt forskjell på oss der ja. Jeg liker jo intervaller inhernesbakken bedre enn langturer, så det sier jo litt:). Men, som du skriver så er trainerroad mer spisset og du får kun en effektiv økt innenfor kort tid. Det med adaptivt er nytt nå, og noe jeg tenker som veldig spennende. Har veldig trua på det:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: stosu]
06/11/2021 10:20
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At du, Øistein- som har tvillinger, og omtrent ikke får syklet ritt ikke har konvertert til zwift er uforståelig Tvillinger på 2 år pluss ei på 8 år og en på 11 år gir mer sykdom enn tid til trening/ritt… kanskje nettopp derfor er valget på trainerroad Stian, for det gir riktig trening (adaptivt) uansett innenfor kort tid. Altså, veldig effektivt. Håper dog å få syklet noen flere ritt 22 sesongen enn siste årene, men det skyldes vel så mye at ting åpner mer og ritt arrangeres. Motiveres vel så mye av intervaller og rundbaneøkter med konk mot egne personlige tider, men ønsker og har på planen flere ritt 22 sesongen:). Kona er bare delvis informert, så får vi se:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/11/2021 16:31
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Finnes ikke noe mer kjedelig enn å gå på ski. Kanskje derfor man sykler…. Ser med gru på timene «man må» ta i skogen for avlastningen sin del. Haters gonna hate
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
06/11/2021 20:00
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Det går helt fint å kombinere TrainerRoad til å styre rulla med Zwift for å ha noe fint å se på..
|
|
|
[Re: John_Harald]
07/11/2021 06:57
|
Majoren
Entusiast
|
Entusiast
Det går helt fint å kombinere TrainerRoad til å styre rulla med Zwift for å ha noe fint å se på..
Jeg har lastet over økter fra TrainerRoad til Zwift. Veldig ok om man følger et av programmene til TR.
|
|
|
[Re: Majoren]
07/11/2021 10:15
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har lastet over økter fra TrainerRoad til Zwift. Veldig ok om man følger et av programmene til TR. Du trenger ikke laste over øktene. Man kan styre rulla i ERG fra TrainerRoad samtidig som wattmåleren styrer avataren i Zwift.
|
|
|
08/11/2021 09:53
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Siden Trainerroad ble nevnt får jeg slå et slag for Wahoo SYSTM da. Etter å ha trent med 4DP virker det litt fjernt å skulle gå tilbake til ren FTP-basert trening.
|
|
|
[Re: John_Harald]
08/11/2021 14:00
|
Majoren
Entusiast
|
Entusiast
Ved å ha lastet over øktene i planen, trenger jeg ikke å abonnere på TR lengre.
|
|
|
08/11/2021 14:05
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Siden Trainerroad ble nevnt får jeg slå et slag for Wahoo SYSTM da. Etter å ha trent med 4DP virker det litt fjernt å skulle gå tilbake til ren FTP-basert trening. Du får teste Trainerroad på nytt no som det har fått Adaptive Training. Det kan oppfattast som ein rip-off av Xert, men dei går lenger, og opererer med ulik score på sone 2-5, pluss sweet spot, anaerob og sprint. Det har ikkje lenger så mykje å seie om du har satt ein korrekt FTP, for det handlar uansett om å kome seg gjennom stadig vanskelegare økter for gitt FTP (for eksempel 3x12 -> 2x20, etc.). Når du har kome høgt nok opp i nivå er det på tide å oppjustere FTP, og dermed meir eller mindre nullstille nivåa igjen. Det som aldri fungerte så bra for meg med Xert var at eg fekk ei høg rating berre fordi eg syklar mykje roleg langtur. Det betyr dessverre ikkje at eg kan gå laus på ei femstjerners terskel- eller VO2-økt. Trainerroad tek hensyn til dette. 4DP er sikkert bra også, eg har ikkje prøvd det.
Tor Hovland
|
|
|
[Re: Majoren]
08/11/2021 14:17
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Ved å ha lastet over øktene i planen, trenger jeg ikke å abonnere på TR lengre. Lurt. Mange av TR øktene man kunne vurdert selv for å spare tid med å sette opp egne økter. Fordelen med Zwift er for så vidt at man kan droppe alt som heter ERG og ferdig designede økter. Alltids en bakke o.l. man kan kjøre dragene sine.
|
|
|
[Re: torhovl]
08/11/2021 14:36
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
4DP er sikkert bra også, eg har ikkje prøvd det.
Jeg syns det er bra i alle fall. Kort fortalt får man ved gjennomføring av en testprotokoll angitt en 4 dimensjonal effektprofil; Aerob (20 min, FTP), VO2max (5 min), Anaerob (1 min) og Neuromuskulær (5 sec). Man blir deretter tilegnet en ryttertype basert på kapasiteten i hver kategori relativ til FTP. Alle økter har så definert intervallene innen én av disse kategoriene, og økten vil dermed være tilpasset hver rytter sin kapasitet innen hver kategori. I tillegg er det ferdig periodiserte treningsprogrammer (2:1 eller 3:1) som kan være forskjellige for hver enkelt basert på hvilke styrker/svakheter man har i henhold til hvilken ryttertype man er. Hvis to personer har samme FTP, hvor én person har en VO2max-kapasitet på f.eks. 115% av FTP, mens den andre har 130% av FTP vil jo en VO2max-økt basert på FTP for disse to være helt lik, hvor den første må grave hull i kjelleren og kanskje ikke engang klarer å fullføre, mens den andre ikke behøver å gå ned trappa til kjelleren en gang. Det blir jo eliminert med 4DP.
Redigert av Magnoos; 08/11/2021 14:37. Rediger grunn: typo
|
|
|
|
|