Levert bruktbil med dårlige dekk
|
Levert bruktbil med dårlige dekk
05/11/2021 06:50
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kona kjøpte ny bruktbil i går, fra en forhandler. Når vi prøvekjørte bilen for en uke siden, la jeg merke til at vinterdekkene (Nokian Hakka R2) var relativt nedslitt. De var lovlige, men det ble nok den siste sesongen de kunne brukes. Jeg kommenterte dette, og selgeren sa at de skulle sette på nye vinterdekk for oss inkludert i prisen. Strålende, tenkte vi.
Så hentet vi bilen i går, og den står klar med splitter nye piggfrie vinterdekk. Nankang Ice Activa Ice-1. Ehh.. tenkte jeg, dette var ikke akkurat premium - men jeg skulle sjekke opp etter hvert (noen litt ukjente dekkmerker gjør det jo tidvis kjempebra i tester), så ble det kontrakter og registrering og greier og jeg glemte å nevne dette.
Deretter googlet jeg dekket i går kveld, og samme modell i 2017 fikk følgende score i Motor sin vinterdekktest: "Dette kinesiske dekket kommer dårligst ut av alle de 11 piggfrie dekkene i vår test".
Dekket kan jo være forbedret flere ganger siden 2017, men jeg finner ingen nyere test hvor dette dekket er inkludert. De står på en bybil som stort sett vil kjøre på saltet, bar asfalt, men tidvis vil den jo også oppleve skikkelig vinterføre.
Er det for sent å si noen til selgeren nå, siden jeg ikke poengterte det ved overtakelse? Kan jeg f.eks. be om at de setter på bedre dekk, og vi betaler mellomlegget? Det er jo ikke sånn at disse Nankang er ulovlige, og når jeg ikke krevde Continental eller Nokian når han sa at de skulle gi oss nye dekk, så har vi vel ingenting å komme med her annet enn goodwill fra selger.
Noen som har erfaring fra en lignende situasjon? Noen som faktisk har kjørt på Ice-1 en vinter eller to, og har erfaringer å komme med?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Levert bruktbil med dårlige dekk
[Re: parob]
05/11/2021 07:12
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Bruktbilselgere er det ikke mange som har noe pent å si om.... du fikk nye dekk slik du ba om, når det ikke spesifiserte hva slags dekk så er det ikke mye og klage over i etterkant
dekk er den viktigste enkeltkomponenten på ett kjøretøy og ett av de få stedene jeg ikke sparer. nye billig dekk er trolig mye bedre enn gamle slitte merkevare dekk. beroende på økonomi og bilens pris, du kan evn bytte til merkevare dekk og prøve å selge dekkene du fikk løst til en grei pris
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
05/11/2021 08:36
|
Bj@rteM
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt en del på Nankang sommerdekk, og de er helt ok en sesong eller to. Og så er de direkte ubrukelige. Jeg aner dessverre ikke med vinterdekkene deres, men er sterkt skeptisk. Jeg kommer ikke til å kjøpe Nankang igjen i alle fall.
Men de er ikke ulovlige i salg, og de er tross alt noe man får tilbydt av enhver forhandler, så jeg tror du har en dårlig sak om du ber om omlevering. Så mulig Flaminis forslag er det beste - eller ta de med til en forhandler og høre om de tar dem i innbytte mot et sett mer kurante dekk?
|
|
|
05/11/2021 15:45
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Koster ikke noe å spørre. Jeg tenker det går an å argumentere for begge sider her, men sånn generelt har nok forhandleren den sterkeste saken rent juridisk. Alle forhandlere er tjent med fornøyde kunder, og det er ikke utenkelig at de kan gå med på en løsning som begunstiger deg mer enn du har krav på.
|
|
|
05/11/2021 16:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg hadde hørt, men de har nok satt på dekkene nettopp fordi at de er billige. Vil de ikke bytte hadde jeg hvertfall bedt om en hyggelig deal på nye skikkelige dekk. Selv hadde jeg byttet de dekkene på en eller annen måte.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/11/2021 17:31
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Ta det med ro,dette går bra. Splitter nye dekk blir ikke så galt. ‘Vi’ snakkes til våren og hører hvordan det har gått. God tur/helg.
|
|
|
21/04/2022 08:08
|
parob
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Våren er her, og jeg kan komme med en rapport; eirik e fikk rett, dette gikk over all forventning. Hadde det vært en blindtest ville jeg gjettet at det stod premiumdekk på bilen (har kun kjørt Nokian eller Continental på alle mine biler de siste 15 årene). Godt hjulpet av at Soul-en har den beste antispinn-en jeg har prøvd på noen FWD bil, så ble fremkommelighet ingen problem. Heller ingen skumle situasjoner ved bremsing. Har vel kjørt ca. 7kkm fra november til nå.
Jeg gjetter på at det må være annen gummiblanding eller noe annet nytt på disse kontra den modellen som ble testet i 2017, eller så er det rett og slett fordi de er helt nye og ikke har blitt utsatt for noe over grensen til hva de skulle tåle.
Konkluderer også med at Kia Soul er et godt bekjentskap. Vår første elbil, og det aller aller beste er hvor sykt raskt det blir varmt i kupéen (den har varmepumpe). Nå har jeg kjøpt et Thule Raceway 991 for å henge på bakluka også, så kan vi kjøre elektrisk når det skal sykles et annet sted enn bare hjemmefra.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
|
|