Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med røyk fra vedovn...

Problemer med røyk fra vedovn... #2687577 04/11/2021 01:09
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg flyttet her jeg bor nå ved årsskiftet, og etter en stund fikk jeg problemer med vedovnen her. Det var uproblematisk så lenge det var 10-20 minus, men når det ble mildere fikk jeg problemer med at røyk sivet inn i rommet ETTER jeg var ferdig å fyre for kvelden. Når ilden slukket, og det bare var glør igjen, så ble altså hele huset fylt med røyklukt, det var så plagsomt at jeg måtte skaffe meg luftrenser, men det hjalp ikke stort heller.
Husverten byttet ovn til den han hadde stående her før, en Jøtul 602, så nå er det i alle fall ikke trekken det står på (den andre var Dovre Cinderella, rentbrennende). Men, jeg får akkurat det samme problemet når ilden slukker, når pipa kjøles ned og det er bare glør igjen, da siver det ut røyk, og det slutter ikke før alle glørne er slukket. Løsningen har blitt å renske ovnen for glør og få ut aska mens den fortsatt er glødende, noe som også selvsagt gir røyk i rommet, og jeg får ikke alltid ut ale glørne heller, så problemet er der fortsatt.

Her er fakta om ildsted/pipe:

- To uttak, ett i kjelleren og ett her jeg er. Ildstedet i kjelleren har ikke spjeld, men for tiden er det stappet inn et pledd i røret, for det er ikke noe ildsted koblet til der nå.

- Husvert har installert ovnen selv. Dette er ikke profesjonelt gjort, og jeg har tettet med kitt selv der som røyret er tilsluttet pipa. Kittet smuldret av, og var ikke tett fra begynnelsen heller. Han har ikke murt inn innsatsen, bare brukt sånt tau rundt.

- Røykrøret er 16 cm, og montert vannrett fra ovn til pipe.

- Det er GOD trekk i ovnen helt fra begynnelsen når jeg fyrer, ingen behov for å åpne vindu eller noen ting. Problemet starter først når ilden har vært slukket en stund.

Jeg har ikke snakket med husvert om dette enda, da jeg lenge trodde at denne gamle ovnen gjorde problemet bedre, jeg har jo aldri hatt dette problemet før med gamle ovner. Men dette kom plutselig tilbake igjen, muligens knyttet til fyring med bjørkeved (glør slokner saktere) og mer aske i ovnen. Jeg kommer til å snakke med han om det.
Og hvis dette ikke kan endres så flytter jeg, jo før jo heller.

Vet noen også om et forum der de snakker om slike ting? Er ute etter erfaringer fra folk med samme problem...

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687581 04/11/2021 06:27
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Her ikke så mye egentlig kompetanse på det, men trekk i piper fungerer slik jeg forstår det ved at av varmluft stiger. Ved kald utetemperatur blir det altså bedre trekk siden luften i pipen blir relativt sett varmere enn utetemperaturen. Dette gjelder selvsagt i ennå større grad når det er fyr i ovnen.

Mitt forslag til løsning er å åpne en ventil eller to ekstra i nærheten av ovnen (Vindu i første omgang for å vere sikker på at det er godt med tilluft). Enkel ting å prøve først i alle fall, siden dette vil redusere undertrykk fra ventilasjon som vifter på bad og ikke minst kjøkkenvifta.

Sikkert byggebolig.no forumet?

Redigert av appelsin2; 04/11/2021 06:32.
Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687588 04/11/2021 06:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Går det ikke å lukke alle luftinntak til ovnen for å kvele glørne?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687606 04/11/2021 07:48
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg ville startet med å få brannvesenet på kontroll. Et pledd i røykinnføringen høres ikke kjempetrygt ut hvis det blir pipebrann. Et pledd i røykrøret vil nok gi fyringsforbud og pålegg om utbedring. Hvis det tilføres luft inn i pipa så kan trekken i pipa bli dårligere. Brannvesenet vil også kontrollere montering av ildsted.

Hvis det er god trekk i pipa før fyringen starter, så er det nok ikke temperaturen sin feil hvis det kommer røyk inn. Røyk inn kommer gjerne fra uttette gjennomføringer, utett pipe, dårlig trekk i pipa, for lite tilluft, undertrykk i rommet, eller vindnedslag i pipa. Du bør nok prøve å finne ut årsaken til problemet. Slik du beskriver saken så kan det nok være et sammensatt problem.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: baronKanon] #2687612 04/11/2021 08:06
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: baronKanon

Jeg gjør helt motsatt: når det bare er glør så kjører jeg full åpning på trekken for at det skal brenne ut fortest mulig, i stedet for at det ulmer i timesvis med stadig kaldere pipe (og stadig mer karbonmonoksid...).

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: baronKanon] #2687724 04/11/2021 21:00
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S

Nei det er en sikker oppskrift på å få røyk inn i rommet.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: appelsin2] #2687725 04/11/2021 21:02
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: appelsin2
Her ikke så mye egentlig kompetanse på det, men trekk i piper fungerer slik jeg forstår det ved at av varmluft stiger. Ved kald utetemperatur blir det altså bedre trekk siden luften i pipen blir relativt sett varmere enn utetemperaturen. Dette gjelder selvsagt i ennå større grad når det er fyr i ovnen.

Mitt forslag til løsning er å åpne en ventil eller to ekstra i nærheten av ovnen (Vindu i første omgang for å vere sikker på at det er godt med tilluft). Enkel ting å prøve først i alle fall, siden dette vil redusere undertrykk fra ventilasjon som vifter på bad og ikke minst kjøkkenvifta.

Sikkert byggebolig.no forumet?

Det hjelper ikke med åpent vindu heller, jeg har prøvd. Og bruker selvsagt ikke vifte på hverken bad eller kjøkken når jeg har dette problemet. Fikk bare ett (ubrukelig) svar på byggebolig.no.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Paulus] #2687727 04/11/2021 21:08
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Paulus
Jeg ville startet med å få brannvesenet på kontroll. Et pledd i røykinnføringen høres ikke kjempetrygt ut hvis det blir pipebrann. Et pledd i røykrøret vil nok gi fyringsforbud og pålegg om utbedring. Hvis det tilføres luft inn i pipa så kan trekken i pipa bli dårligere. Brannvesenet vil også kontrollere montering av ildsted.

Hvis det er god trekk i pipa før fyringen starter, så er det nok ikke temperaturen sin feil hvis det kommer røyk inn. Røyk inn kommer gjerne fra uttette gjennomføringer, utett pipe, dårlig trekk i pipa, for lite tilluft, undertrykk i rommet, eller vindnedslag i pipa. Du bør nok prøve å finne ut årsaken til problemet. Slik du beskriver saken så kan det nok være et sammensatt problem.

Ikke så smart å få brannvesenet på kontroll når husvert har installert selv tror jeg.
Ovn er ikke koblet til røret i kjelleren, og det er ikke tett noen steder heller. Tok en mer nøye inspeksjon og ser at ingenting er tett med det røret, ikke i veggen, og ikke i skjøtene på røret.
Pipebrann blir det ikke her når feieren nettopp var her i sommer, og jeg fyrer med helt åpen trekk hele tiden. Også usannsynlig at det skulle fly glør ned i kjelleren og inn i røret til den andre ovnen, da faller de heller helt ned i pipa.
Neste steg blir å få husverten til å faktisk tette røret nede. Jeg kjenner at jeg er allerede lei av å ha en husvert som ikke har anelse hvordan man gjør ting men gjør det likevel...

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Gekki] #2687728 04/11/2021 21:10
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Gekki

Jeg gjør helt motsatt: når det bare er glør så kjører jeg full åpning på trekken for at det skal brenne ut fortest mulig, i stedet for at det ulmer i timesvis med stadig kaldere pipe (og stadig mer karbonmonoksid...).

Ja det er strategien min, men noen glør dør bare aldri, og så slutter det å trekke før de er døde.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687729 04/11/2021 21:19
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ville tippet at det er en luftlekkasje ett sted i huset som forsterkes av oppvarmet luft og dermed overvinner trekken i pipa. Eks ventiler, loftsluke eller annen utett konstruksjon. At det er god trekk før du begynner å fyre tyder egentlig på at det er luftgjennomstrømming i pipe som også tyder på at det er lekkasje av luft inn i huset. Regner med det ikke er mekanisk ventilasjon(balansert/avtrekk) som tuller det til her?

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687732 04/11/2021 21:49
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Siver røyken ut fra ovnen, eller kommer den seg ut andre steder? Mulig det er det ML1 foreslår?

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687820 05/11/2021 14:55
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Vet at noen har mekaniske vifter øverst i piperøret, det kunne kanskje hjelpe. Usikker på hvor utsatte slike vifter er for varme om man fyrer hardt.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687839 05/11/2021 17:42
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ildsted som ikke tåler en inspeksjon bør ikke brukes.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Eivel] #2687857 06/11/2021 00:15
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Eivel
Vet at noen har mekaniske vifter øverst i piperøret, det kunne kanskje hjelpe. Usikker på hvor utsatte slike vifter er for varme om man fyrer hardt.

Ja jeg vet, men dette blir dyrt for husverten, og han har jo ikke noe problem med det så....og jeg har ikke råd til det heller.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: ML1] #2687858 06/11/2021 00:19
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: ML1
Ville tippet at det er en luftlekkasje ett sted i huset som forsterkes av oppvarmet luft og dermed overvinner trekken i pipa. Eks ventiler, loftsluke eller annen utett konstruksjon. At det er god trekk før du begynner å fyre tyder egentlig på at det er luftgjennomstrømming i pipe som også tyder på at det er lekkasje av luft inn i huset. Regner med det ikke er mekanisk ventilasjon(balansert/avtrekk) som tuller det til her?

Hva mener du her? Det må jo være åpning et sted for å få trekk til ovnen. Her er ventiler over hvert vindu, og det vinduet som er nærmest ovnen er en liten glipe i også. Det trekker bedre om jeg åpner et vindu. Huset har ikke mekanisk ventilasjon.

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2687872 06/11/2021 08:25
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Solgull70

Hva mener du her? Det må jo være åpning et sted for å få trekk til ovnen. Her er ventiler over hvert vindu, og det vinduet som er nærmest ovnen er en liten glipe i også. Det trekker bedre om jeg åpner et vindu. Huset har ikke mekanisk ventilasjon.

Når røyken siver inn etter fyring, trekker det da inn eller ut av ventilene/glipene? Er det gammel pipe med stort tverrsnitt eller lekkasje inn i pipe(som du har i underetasjen) ødelegges trekken fort(pipa kjøles ned). Da kan det bli mere trekk ut av ventiler e.l. spes om de er montert høyt på veggen(eller i forhold til ildstedet eks etasjen over)

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Solgull70] #2688431 11/11/2021 22:27
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast

Ikke så smart å få brannvesenet på kontroll når husvert har installert selv tror jeg.

Desto STØRRE grunn til å få brannvesenet på kontroll?! Da får dere klare beskjeder om hva som er problemet og hva som kreves for at det skal fikses. Så bidrar du kanskje også til at denne husverten ikke kan holde på som han vil. Ta brannsikkerhet på alvor!

Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: Hen9ng] #2688487 12/11/2021 11:46
perbl Offline
More than words
More than words
+1

Det er faktisk en særs god grunn til at dette med brannvern og kontroll av fyringssteder er en greie. Tåler ikke ovnen besøk fra feiervesenet, bør ingen av ovnene langs pipeløpet benyttes.

Per B.
Re: Problemer med røyk fra vedovn... [Re: ML1] #2690139 01/12/2021 03:35
S
Solgull70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
D

Når røyken siver inn etter fyring, trekker det da inn eller ut av ventilene/glipene? Er det gammel pipe med stort tverrsnitt eller lekkasje inn i pipe(som du har i underetasjen) ødelegges trekken fort(pipa kjøles ned). Da kan det bli mere trekk ut av ventiler e.l. spes om de er montert høyt på veggen(eller i forhold til ildstedet eks etasjen over)

Det trekker alltid inn fra ventilene, aldri ut det jeg har merket. Og det trekker i ovnen også, bare ikke nok til at alt trekkes helt inn i og ut av i pipa tror jeg. Hvis jeg raker glørne helt frem i ovnen, så går røyken lettere ut. Dette er en gammel ovn som ikke kan tas fra hverandre pga rust, og den trenger sårt ovnskitt, men jeg orker ikke kitte mer nå da jeg er sensitiv for avgassingen fra kittet også.... Tror problemet er at det er et ildsted i kjelleren, at dette ikke har spjeld, og at det lekker mellom ovnsrør og pipe der nede. Husverten har sagt at han skal tette rundt ovnsrøret i alle fall, så får vi se...

Moderator  support