Norges vakreste sykkelturer
|
Norges vakreste sykkelturer
18/10/2021 16:33
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Selv om jeg sårt savner Landevei på utsøkt matt papir, er det likevel med spent forventning jeg river plastikken av det glansede Fri Flyt. Og denne gang får vi ikke bare en nydelig illustrert familiefortelling fra Tour de Dovre og et møte med nordmannen som står bak designet på moderne klassikere som Cannondale Bad Boy G-Star og BMC Roadmachine, vi får endelig vite hvilken mystisk bok det er Alpers har skrevet på de siste månedene! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121142&filename=Norges vakreste sykkelturer.jpg) Å dra på langtur er selve essensen for alle som sykler. Med landeveissykkelen kan du tilbakelegge store distanser på en dag, og langturer er det vi alle gleder oss til, proffer som amatører. (...)
I boken reiser vi til Jærens forblåste sletter, der det ene talentet etter det andre jevnlig dukker opp. Vi besøker de harde fjellene i Jotunheimen og på Vestlandet, landskapet som selger Norge. Vi sykler på kryss og tvers i det bølgete åkerlandskapet på Østlandet, og vi sykler på de ukjente veiene i Valdres og Innlandet. (...)
Boken oppsummerer den vakreste syklingen Norge har å by på, og er en reise vi har brukt ti år på å fullføre. Boken er blitt til med nysgjerrighet, forslag fra leserne av Landevei, og med hjelp fra lokale syklister landet over.
Felles for turene i boka er at de er laget for at du skal være ute og kose deg på sykkelen en hel dag. Alle turene går i natur som på hvert sitt vis har det lille ekstra, og av utallige turer jeg har vært på i Norge er dette turene som har satt seg i hukommelsen. (...)
Boken er en samling av gamle og nye turer vi har vært på, siden vi startet Landevei i 2011. Utfordringen var å bli enig om hvilke turer som skulle få plass, samt hvilke nye steder vi skulle dra til. Til å begynne med var det ren desk-jobbing, men jeg fant fort ut at vi hadde noen sorte hull på Norgeskartet. Da gjaldt det å kaste seg rundt og sykle nye opplevelser.
Her er det åpenbart mye historikk fra både Landeveis reportasjer og forfatterens egne eventyr. Håper pennefører Alpers, andre i redaksjonen, vår nærværende moderator (?) og forumister som måtte være involvert, vil dele noen tanker om boken og alt som ligger bak den!
|
|
|
Re: Norges vakreste sykkelturer
[Re: Sepeda]
19/10/2021 07:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
19/10/2021 16:12
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Selv om jeg sårt savner Landevei på utsøkt matt papir, Savner også Landevei. Noen som vet om Landevei kommer ut igjen i papirformat?
|
|
|
19/10/2021 17:21
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vet de knapt selv tipper jeg. Det skal sikkert legges nye planer når de blir en del av VG fra 1. nov. Var det opp til meg hadde jeg prioritert Landevei i print veldig høyt. Norges lekreste sportsutgivelse ever. Bok blir også gøy, håper det ikke blir for mye gjenbruk av gamle artikler. Men tåler å lese om Aursjøvegen igjen, særlig etter å ha vært der sjøl 
|
|
|
[Re: runermm]
01/11/2021 09:41
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei! Jeg er alt for sjenert til å svare på ros, selv om jeg tåler ris godt. Uansett, her kommer svar på diverse, og et par kommentarer. 1: Førstkommende torsdag er det lanseringsfest for boken. Vi samles hos Fara Cycling på Skøyen, der det blir enkel servering, noen kalde små og muligheten for å kjøpe boken, signert eller usignert, sjølvsagt. Boken koster 393 kroner, og lenke til eventen på torsdag finner dere her!Det blir enkel servering 2: Landevei kommer sannsynligvis ikke tilbake i papirformat, men aldri si aldri. VG har nok ingen plan om å gi det ut igjen, og det har nok ikke underbruket Fri flyt heller. Jeg blir stolt av å høre tilbakemeldingene fra mange her på forumet, og jeg er stolt av å ha laget et magasin som ble en estetisk og kulturell referanse også langt utenfor Norge. Desverre er det lite penger i å kun skrive på norsk, og jeg har akseptert at det trolig ble med ni år med printutgaver, og at nettet gir nye og andre muligheter. 3: Vi jobber fortsatt med samme intense iver som før, for å gjøre nettsiden så bra som mulig. I dag er offisiell overtagelse for VG, men jeg vet ikke hvilke endringer det vil innebære sånn i løpet av sekundet. Men - tilbakemeldingene fra dere som leser og bruker forumet, er uansett enormt mye verdt for vi som skal lage innholdet. Jeg håper dere fortsetter å komme med gode tilbakemeldinger!
|
|
|
01/11/2021 10:46
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første punkt på ønskelisten til jul er i box, gleder meg. Jeg er også en gammel grinebiter som trives med papir. Kan dessverre ikke komme på torsdag, lykke til med lansering !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Alpers]
01/11/2021 13:51
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Desverre er det lite penger i å kun skrive på norsk, og jeg har akseptert at det trolig ble med ni år med printutgaver, og at nettet gir nye og andre muligheter. Beklager, men for noen år siden tok jeg en beslutning om å IKKE ta vare på alle utgaver. Det var nok ikke mange hull i samlingen min  Har nå kun tatt vare på noen utvalgte, og prioritert plass til sykler og deler i stedet...  Jeg angrer jo litt på dette nå. Så hva med å lage et 'collectors edition box' med ALLE utgaver trykt på nytt? Sikkert et begrenset marked, men i så fall er jo et crowdfunding-opplegg ideelt for å finne ut av dette. Tenk litt på det, etter at dere får roet dere litt og kommet godt inn i VG folden. ...og boken står på julens ønskeliste. Den som gir denne gaven, gir ekte glede til meg 
Redigert av Furu; 01/11/2021 13:52.
Stig
|
|
|
01/11/2021 14:10
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Deilig bok, imponert over dere som klarer å vente til jul med å få den. Jeg klarer å vente til nærmere jul med å spise julemarsipan, som jeg elsker. Men denne boka måtte jeg bare titte på med en gang. Gled dere. Har alle bladene til Friflyt, Terrengsykkel og Landevei fra nr 1 fint plasser i en bokhylle. Og de brukes når jeg skal sjekke ut en reiseartikkel eller noe. Skulle ønsket at dere hadde fått til ett vår/sommer spesial med både tykke Landevei og terrengsykkel.
Redigert av Oddefa; 01/11/2021 14:12.
|
|
|
01/11/2021 14:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Odd Erik, KUDOS om du rekker å sykle alle turene i boka før vi får den av julenissen :-)
|
|
|
[Re: EmilZipp]
02/11/2021 06:10
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Odd Erik, KUDOS om du rekker å sykle alle turene i boka før vi får den av julenissen :-) Ha Ha, ja det hadde vært en prestasjon. Ser jeg har syklet 7 av turene dvs så og si likt som beskrevet her + deler av 2 andre. Men helt perfekt bok til å planlegge turer, ferier etc. Er i allefall 4-5 turer jeg SKAL sykle neste år.
|
|
|
[Re: Oddefa]
02/11/2021 08:10
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Deilig bok, imponert over dere som klarer å vente til jul med å få den. Jeg klarer å vente til nærmere jul med å spise julemarsipan, som jeg elsker. Men denne boka måtte jeg bare titte på med en gang. Gled dere. Har alle bladene til Friflyt, Terrengsykkel og Landevei fra nr 1 fint plasser i en bokhylle. Og de brukes når jeg skal sjekke ut en reiseartikkel eller noe. Skulle ønsket at dere hadde fått til ett vår/sommer spesial med både tykke Landevei og terrengsykkel. Så så Odd, greit du klarer å vente nesten til jul med å spise, men du kjøper jo opp alt når salg på julemarsipan så påskemarsipan slik at du spiser marsipan så og si ut hele sommersesongen:). Alltid artig å se gleden i ansiktet ditt når du drar frem et kolibriegg fra baklomma på en eller annen langtur midt på sommeren:). Synd du trener såpass mye, for du kunne lett blitt god og rund med mindre trening. Og vi veit begge to, at som Odd Diego var du et mye bedre menneske. Mye gladere også.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
02/11/2021 08:32
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Deilig bok, imponert over dere som klarer å vente til jul med å få den. Jeg klarer å vente til nærmere jul med å spise julemarsipan, som jeg elsker. Men denne boka måtte jeg bare titte på med en gang. Gled dere. Har alle bladene til Friflyt, Terrengsykkel og Landevei fra nr 1 fint plasser i en bokhylle. Og de brukes når jeg skal sjekke ut en reiseartikkel eller noe. Skulle ønsket at dere hadde fått til ett vår/sommer spesial med både tykke Landevei og terrengsykkel. Så så Odd, greit du klarer å vente nesten til jul med å spise, men du kjøper jo opp alt når salg på julemarsipan så påskemarsipan slik at du spiser marsipan så og si ut hele sommersesongen:). Alltid artig å se gleden i ansiktet ditt når du drar frem et kolibriegg fra baklomma på en eller annen langtur midt på sommeren:). Synd du trener såpass mye, for du kunne lett blitt god og rund med mindre trening. Og vi veit begge to, at som Odd Diego var du et mye bedre menneske. Mye gladere også. Målet mitt er jo hele tiden å være godt trent tjukkas. Ellers er det nå ca 15 år siden Odd Diego dukket opp for første gang, på vei til den muligens den mest legendarisk alpeturen av de alle. Tiden flyver azz.
Redigert av Oddefa; 02/11/2021 08:33.
|
|
|
02/11/2021 10:36
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehehe, husker det godt altså, til tross for at alderen tynger… herregud for en likhet du hadde da med en noe mer kjent Diego, som da ikke var i sin beste form:).
Skal sies at det kan være vi overdriver litt, men en liten overdrivelse har aldri vært helt feil… og tross alt, dette ler vi godt av selv 15 år etter… tipper vi ler like godt om 15 år også:). Har egentlig veldig mye å le av, så vi får en morsom tid på gamlehjem når vi mimrer over ting vi ikke husker. Da kan vi garantert juge og overdrive så mye vi vil:).
Ps: du er snart tynnere og lettere enn alle i sykkelmiljøet her i Elverum, så ikke snakk om å være tjukkas lenger. Den rollen tar andre seg av;).
CK ELVERUM
|
|
|
03/11/2021 15:40
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er ganske kult: Fara Cycling kliner til med 30 prosent rabatt på hele den nye kleslinja si i morgen.
Til deg som evt. lurer på hvordan du kommer dit: Fara Cycling ligger i Hoffsveien 10a på Skøyen. Dit kommer du med utallige busslinjer, eller trikkelinje #13.
Om du kommer med bil, kan du parkere i Harbitzalléen 2a, evt. gateparkering eller butikkparkering i nærliggende områder.
|
|
|
03/11/2021 20:37
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
2: Landevei kommer sannsynligvis ikke tilbake i papirformat, men aldri si aldri. … og jeg er stolt av å ha laget et magasin som ble en estetisk og kulturell referanse også langt utenfor Norge. Desverre er det lite penger i å kun skrive på norsk, og jeg har akseptert at det trolig ble med ni år med printutgaver, og at nettet gir nye og andre muligheter.
Hvis det gjorde deg stolt, hvorfor fortsetter du ikke? Oppstrøms får det til.
|
|
|
[Re: mob]
04/11/2021 07:36
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
2: Landevei kommer sannsynligvis ikke tilbake i papirformat, men aldri si aldri. … og jeg er stolt av å ha laget et magasin som ble en estetisk og kulturell referanse også langt utenfor Norge. Desverre er det lite penger i å kun skrive på norsk, og jeg har akseptert at det trolig ble med ni år med printutgaver, og at nettet gir nye og andre muligheter.
Hvis det gjorde deg stolt, hvorfor fortsetter du ikke? Oppstrøms får det til. Fordi styret i bedriften har bestemt seg for å avvikle print. Alternativet er at jeg må starte helt for meg selv - noe jeg ikke tror er realistisk. Oppstrøms er vel delvis samme redaksjon som laget Vak? Etter hva jeg husker levde ikke det sånn kjempelenge?
Redigert av Alpers; 04/11/2021 07:38.
|
|
|
04/11/2021 20:07
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Hvis det gjorde deg stolt, hvorfor fortsetter du ikke? Oppstrøms får det til. Fordi styret i bedriften har bestemt seg for å avvikle print. Alternativet er at jeg må starte helt for meg selv - noe jeg ikke tror er realistisk. Oppstrøms er vel delvis samme redaksjon som laget Vak? Etter hva jeg husker levde ikke det sånn kjempelenge? Poenget mitt var at det er mulig å stable et liebhaberprosjekt på beina. Bygg på med kule betalevents, et levende community og vips har man … gode, gamle bladhuset Friflyt?! Uansett: www.adweek.com/performance-marketin...-behind-the-proliferation-of-new-titles/
|
|
|
30/11/2021 14:56
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Plukker opp denne igjen, var så heldig å få boka til bursdag 21. Nov, de hadde tydeligvis et eksemplar i ÅS. Leser om max to turer i uka for å drøye gleden, nesten som julekalender :-)
Er vi ikke ferdig med den landevei på papir diskusjonen, gjort er gjort og spist er spist, get over IT !
|
|
|
30/11/2021 15:07
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er bare Alpers som kan skrive slik: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121366&filename=vintagealpers.jpg) .
|
|
|
05/01/2022 12:50
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Charlotte på Skafferiet lengst sør på Helgøya i Mjøsa har annonsert nedleggelse. Man må fra nå av gjøre Neslandet-turen uten mål. Trist men leit.
|
|
|
[Re: Cerberus]
07/01/2022 12:33
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Valentino]
07/01/2022 13:18
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Ny drivere, Skafferiet planlagt åpnet igjen til påske.
|
|
|
07/01/2022 15:39
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Krysser fingrene.  Det aller fineste med den turen er at det eneste som er fast er runden på Helgøya. Jeg får ikke en gang til å gjøre den medurs.
|
|
|
21/01/2022 10:46
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121654&filename=Norges vakreste sykelturer.jpg) Julaften i januar. Enda flottere enn jeg hadde forestilt meg. Nesten som Landevei er tilbake på matt papir.
|
|
|
12/05/2022 09:10
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ga et eks til mine foreldre. Jeg også har gitt dem streng beskjed om hva slags adferd som er forventet fra bilister på disse rundene. Det er forøvrig Flekkefjord og Jæren som er deres nærmeste.
JA MEN HAR DU IKKE KJØPT BOKA?
|
|
|
|
|