Et tysk pedelec forum har flere tråder som omhandler dette innenfor de mest utbredte motormerkene. I Bosch-tråden er det motorer som har gått opp til 50.000km. Tråden omhandler motorer som har gått over 10.000km. Det hele tror jeg avhenger av kjøremønster, vedlikehold og måte, samt vintersykling og salting. Jeg tror flere av de lengre kjørelengdene i tråden er på touring/trekking-sykler.
Min første Bosch CX gen.2 varte bare ca. 5000km hvor høyre kranklager gav seg. Om det var det fine støvet fra grusveiene i Nordmarka eller veisalt som gav utslaget vet jeg ikke. Jeg fikk uansett erstatningsmotor. Og få måneder etter kom Bosch med et utbedrings-sett for høyre kranklager for CX gen.2 og andre motorer, noe jeg anbefalter alle med de typer motorer å installere hvis de allerede ikke har det installert.
Bosch Service Kit Bearing Protection Rings for Active Line | Performance Line | Performance Line CX - 1270020133Filt-ringen manglet på min erstatningsmotor. Den har nå gått ca. 5000km på de samme veiene som forrige motor. Ingen problemer eller ulyder så langt.
Ang. drivlinje så har jo Shimano lansert ny drivlinje, også for elsykler . Jeg tror ikke vi får se den på nye sykler før tidligst i MY23 selv om enkelte komponenter er tilgjengelige nå.
https://www.terrengsykkel.no/sykkel...med-nytt-drivverk-for-elsykler-linkglide