Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rekkevidde, batterier, oppgraditus

Rekkevidde, batterier, oppgraditus #2687594 04/11/2021 07:13
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei,

Jeg rusler rundt i skogen på en Heckler som er helt kingkong. MEN, jeg lider tidvis av aggressiv rekkeviddeangst.... det hjelper ikke at jeg veier på oversiden av 0,1 tonn selvfølgelig, og heller ikke at jeg er glad i litt lenger turer og svært gjerne vil sykle de godstiene litt langt unna parkeringen....gjerne to ganger... ja, de stiene som tidligere kun var aktuelle på dagsturer, og knapt da fordi transporten/anmarsjen er litt lang og kjedelig... men det er ikke der inne i tjukkskauen man har lyst til å stå med litt tight tidsskjema, tomt batteri og en sofasykkel på 20+ kg.. :)) så der kommer rekkevidde angsten inn. Jeg opplever at det er vanskelig å forhåndsberegne rekkevidden, det er mange faktorer som påvirker, og jeg har gått tom på 30 ish km flere ganger., heldigvis kun 1 gang hvor jeg har hatt et nevneverdig stykke igjen å tråkke.. men i helgen gikk sykkelen i «limpmode» allerede på 18 km, riktignok en bratt, kald og våt tur, en stund siden jeg hadde ladet opp sykkelen og det var på siste km tilbake til bilen, men læll.....

Jeg har 2 batterier, men det virker å være tilnærmet umulig å oppdrive et ekstra batteri deksel, så foreløpig har jeg aldri lagt batteriet i en sekk og tatt der med ut..sykler i grunn sjelden med sekk, men vurderer om jeg må begynne med det...

Hva er deres erfaringer med andre sykler? Er der noen som er i samme vekt klasse, sykler kuppert og har erfaringer med ep8/630wh batteri f eks? Evt andre system og batteri størrelser?

Jeg er superhappy med sykkelen, men rekkevidde angst er noe skit, så enten blir det sykkelbytte om det er klart og tydelig at det finnes alternativer der ute som vil gi meg reell rekkevidde på 40-45km, eller så må jeg bite i eplet og begynne å sykle med 3-4 kg på ryggen......

Nå er jeg spent på innspill og erfaringer fra dere ICON_SMILE

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687617 04/11/2021 08:16
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: Raymond
alternativer der ute som vil gi meg reell rekkevidde på 40-45km, eller så må jeg bite i eplet og begynne å sykle med 3-4 kg på ryggen......

Hei, det kommer an på så utrolig mange faktorer, føre, dekkvalg, høydemeter, underlag, eco,trail,boost osv... Men med 100kg+ så er det enklest å velge en sykkel med STORT batteri og en motor med litt punch. Trek har jo akuratt sluppet den nye Rail med 750wh batteri. Denne ville jeg vurdert. https://www.youtube.com/watch?v=xYSBqZo8SKs

Redigert av Hogg75; 04/11/2021 08:17.
Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687618 04/11/2021 08:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du kan jo høre med Yedlik om det er noe å hente på å bytte ut cellene i en av pakkene du har til mer energitette?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: baronKanon] #2687620 04/11/2021 08:29
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Du kan jo høre med Yedlik om det er noe å hente på å bytte ut cellene i en av pakkene du har til mer energitette?

Spennende alternativ! Takk for tips!

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Hogg75] #2687624 04/11/2021 08:35
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hogg75
Sitat: Raymond
alternativer der ute som vil gi meg reell rekkevidde på 40-45km, eller så må jeg bite i eplet og begynne å sykle med 3-4 kg på ryggen......

Hei, det kommer an på så utrolig mange faktorer, føre, dekkvalg, høydemeter, underlag, eco,trail,boost osv... Men med 100kg+ så er det enklest å velge en sykkel med STORT batteri og en motor med litt punch. Trek har jo akuratt sluppet den nye Rail med 750wh batteri. Denne ville jeg vurdert. https://www.youtube.com/watch?v=xYSBqZo8SKs

Joda, klart det er svææært mange faktorer som spiller inn. Men det kan jo være noen med verdifulle erfaringer som har brukt en e8000/8035 som jeg har og alternativer som på papiret har større kapasitet, som enten kan dele erfaringer om at det er reellt rett - eller som kan avkrefte og dele at forskjellene reelt er minimale pga høyere forbruk f eks...

Aller aller helst skulle jeg fått inn et større batteri i sykkelen as is, men det er jo kronglete.

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687626 04/11/2021 08:40
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hvordan vil du beskrive kondisen din? Hvilken moduser sykler du på?

(spør mest av egen nysgjerrighet ifht rekkevidde ifht form)

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Ndreas] #2687636 04/11/2021 09:20
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kondisen min er vel helt grei, sykler løper, går på ski både rando og langrenn. Men, glad i mat, så har en vektstraff :))

Jeg sykler 50/50 eco og trail. Merker veldig lite forskjell på reell rekkevidde mellom de 2, men havner ofte i eco om jeg enten skal prøve å tyne et par km ekstra eller sykler sammen med noen uten el osv. opplever trail som et bedre oppsett ift hva jeg får igjen i kupert/teknisk terreng.

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687662 04/11/2021 11:59
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har også vært litt på utkikk etter noe liknende, men da helst som et mini ekstrabatteri. Enten noe ala det specialized har som kan settes i flaskeholderen eller noe som kan stappes inn i batterirommet. Da helst med 160wh? som vel er det man kan ha med på fly.. Men da må man vel kanskje mekke noe selv?

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687664 04/11/2021 12:12
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja en eller annen form for range extender hadde og vært en god løsning! Men jeg har ikke funnet noen varianter som tilsynelatende er aktuelle for min.. Og jeg er ikke så rå på hjemmemekk at jeg tar på meg jobben med å lage selv ICON_SMILE

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: baronKanon] #2687679 04/11/2021 13:30
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

De hadde ikke noe til Shimano pr nå som kan øke kapasiteten, desverre.

Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: Raymond] #2687719 04/11/2021 20:21
olechr Offline
More than words
More than words
Opplever det samme som deg. Har nå hatt e8000, Levo og Bosch CX 4. Bruker jeg sykkelen på emtb/Trail eller modusen som gir trøkk etter hva man selv gir holder batteriet kort. Jo bedre form jo dårligere holder det. Den som holdt best var Levo, men det er nok fordi der kan man finjustere modusene mye mer.

Boschen holder mye bedre nå som oppdateringen med Tour + moduset kom. Perfekt for alle som har litt trøkk i beina.

Det jeg synes er rart ikke kommer er at man kan stille inn fysisk form. Da kunne særlig de modusene som gir kraft etter hva man selv trår fungert mye bedre. Hadde man feks kunne stilt inn FTP watt hadde der vært knall.

I Eco holder de jo greit, men da kan jeg like godt sykle en vanlig sykkel.

Neste år har jeg fått for en med det nye Bosch 750 batteriet. Det tror jeg blir perfekt for min bruk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Rekkevidde, batterier, oppgraditus [Re: olechr] #2687733 04/11/2021 22:28
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: olechr

Det jeg synes er rart ikke kommer er at man kan stille inn fysisk form. Da kunne særlig de modusene som gir kraft etter hva man selv trår fungert mye bedre. Hadde man feks kunne stilt inn FTP watt hadde der vært knall.

Med Bosch kan en til en viss grad endre de fire modusene (Custom riding modes) men da må en ha en Nyon(BUI350), eller den eldre modellen.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå