Hei!
Er ganske ny i landeveissykkel gamet og har ikke prøvd ut så veldig mye forskjellige sykler og utstyr.
Kjøpte min første og hittil eneste landeveis sykkel for 2 sommere siden.
Etter bikefit tidligere i år var jeg så "uheldig" at jeg fant meg mest til rette med +6 grader stem på 90mm (styrerøret var kappet da jeg kjøpte sykkelen), personelig syntes jeg ikke dette ser særlig snasent ut...
Ettersom både sykkel og hjul er av carbonfiber har jeg fryktelig lyst på carbon på reseten av sykkelen også, som vil si bytte styre og stem. Syntes også jeg fortjener og brenne av litt penger på carbon deler etter og ha hatt sykkelen i 2 sessonger:)
Karbon-stem er veldig lite nyttig. Det er omtrent bare ENVE som lager karbonstemer som funker. Og disse er tyngre enn mange gode alu-stemer.
Karbonstyre er fint - da gjerne et som er litt kort og grunt.
Jeg liker 3T og FSA sine karbonstyrer. 3T superergo f.eks har fin fasong. Aero-flate er det noen som liker, men vær obs på at dette vanskeliggjør feste av lykter og computere osv.
Du trenger ikke å gå for samme stem-merke som styre-merke. Syntace Liteforce/Force 119/Force 109 er etter min mening blant de aller beste stemene på markedet. De kommer også i +6 graders vinkel. Ønsker du å matche styre og stem blir det litt verre. Syntace-styrene er supre, men ganske dype. 3T sin Apto Stealth-stem er håpløst klønete å skru på med bakoverpekende bolter. (jeg har den selv, dessverre). FSA sine stemer er litt lite elegante, synes jeg, men de kommer med logoer som funker både i positiv og negativ posisjon. Kanskje er det Deda som er best hvis du ønsker styre og stem fra samme produsent?