Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Hvilket ritt som har blitt borte savner du?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: ErikR] #2642238 15/12/2020 08:31
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: ErikR
Sitat: Juffe
Norefjellsrittet (N3) og montebellorittet er nok de rittene jeg savner mest, men jeg har fått en ny favoritt og det er stenhoggerrittet:)

Er så veldig enig! Stenhoggerrittet er en ny favoritt her også. Egentlig et helt sjukt konsept med et grusritt etterfulgt av et stiritt :-)
Savner aller mest Bukkerittet, men savner ikke 3 grader regn og et par haggelbyger slik det var ett av årene.

Ser at Stenhoggerrittet har fastsatt dato for neste år 5. juni :-)

https://www.facebook.com/stenhoggerrittet

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2643131 27/12/2020 09:52
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus
Noen her som i sin tid deltok i Rescon-Mapei-rittet og kan si noe om hvordan det var? Hva slags løype var det? De holdt vel på en ti års tid med start og mål på Kongsvinger.

Det hadde start og mål ved Politihøgskolen på Sæter like utenfor Kongsvinger sentrum, og gikk om Odals Verk. Fint ritt på fine stier og grusveier, med noen høydemetere.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2649484 24/02/2021 11:53
terapisykkelist Offline
Fersking
Fersking
Husker et ritt med start på Frysja, tror det het Nordmarka rundt ? må ha hvert 1993/94.
Vasshjulet var datidens terrengritt.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Tronda] #2650023 28/02/2021 18:53
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Tronda
Sitat: eOpseth
Du kunne ikke vært litt mer presis på hva dere mener med ultra i denne sammenhengen? Liker ideen!

Jeg skrev ultra med tødler rundt for vi snakker vel ikke om noe i klasse med Ultrabirken men å kjøre den gamle traseen som sikkert er ultra nok for mange med sine mange høydemeter og mye mer sti enn dagens utgave, men det er klart vi kan jo legge til mer om interessen er der. Kunne jo legge inn en runde i terrengparken som er etablert i start/mål området f.eks.

Da ser det ut til at 1814-rittet ULTRA er bekreftet på facebooksiden!

https://www.facebook.com/704780759566388/posts/4028105407233890/

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687323 02/11/2021 08:52
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Rittsesongen 2022 er fortsatt langt borte, men nærmere enn man tror. Vil vi få noen ritt tilbake, eller vil vi se noen nye? Det virker som at mange klubber ikke har ildsjeler nok, eller at vaktmannskaper med kompetanse er vanskelig å oppdrive. Det kryr av stier og lysløper, hvorfor ikke lage runder inne i skog, så trenger man ikke så mange vakter, eller vakter uten kurs holder.
Kan ikke alle her inne legge litt press på klubbene rundt omkring i det ganske land?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687329 02/11/2021 09:16
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Håper og tror vi (Elverum) arrangerer Terningenrittet i år iallefall. Som rundbanevariant med bare stier er jo den også lettere å arrangere med vakter.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687346 02/11/2021 10:27
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bukkerittet hadde vært kult:).!

CK ELVERUM

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Otoen] #2687353 02/11/2021 10:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Otoen
Bukkerittet hadde vært kult:).!

Er vel usannsynlig siden Brumunddal var arrangør og tror ikke de som var primus motorene er aktiv der nå, KAO vet kanskje mer om det. Måtte vel blitt tatt over av mer lokale klubber (Lillehammer ?). Men herlig ritt var det.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687363 02/11/2021 11:22
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Man skulle tro at ritt arrangert på turistdestinasjoner som Trysil eller Skeikampen burde være enklere å få til, særlig i forhold til at destinasjonen burde kunne bidra litt?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: universalis] #2687367 02/11/2021 11:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: universalis
For min del er jeg ikke så forundret over hvorfor noen barn vil delta på trening og sosiale arrangementer, men ikke ritt. På ritt sorteres man etter hvor rask man er og hvor god teknisk du er.
Konkurranseaspektet er tydelig, selv om det ikke offisielle resultatlister før 11-12-årsklassen. Allerede fra 8-10 år vet man hvor man står i forhold til de andre. Siden sykling stort sett er en individuell idrett, er dette uungåelig. Barn har i ulik grad konkurranseinstinkt, og treningsrytterne har muligens mindre enn rittsyklistene.
Det andre aspektet er at mange treningsryttere er der for det sosiale. Vennene går på sykkel og derfor slenger de seg med. For mange av dem, slår kunkurransepreget feil ut. De vil leke, sykle og kose seg. En eller annen stafett går nok fint, men ritt. Da slår pkt 1 inn.

En mulig løsning er å utvikle lagkonkurranser, hvor man står og feiler sammen. Hvordan det skal utformes, har jeg egentlig ikke tenkt på.

En grei måte å fjerne bredden på er å gjøre det obligatorisk med ritt, det gjelder både for voksne og barn. Ser at i den lokale klubben så deltar de færreste voksne i ritt.

For å få barn og ungdom til å sykle ritt så tror jeg formatet må endres for bredden. Tidtaking fjernes, man må sykle som lag og det gjøres obligatorisk med ti minutters pølsestopp halvveis. Noe i den stilen. Så behøver ikke rittene være lange, inneholde uendelig lange bakker, crux og ett vanvittig utstyrsjag.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2687380 02/11/2021 12:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man skulle tro at ritt arrangert på turistdestinasjoner som Trysil eller Skeikampen burde være enklere å få til, særlig i forhold til at destinasjonen burde kunne bidra litt?

Å nei du. Trysilrittet var jo et ritt med stabilt høy deltageremasse (mulig jeg husker feil, men var ca 600 med siste året ?). En kombinasjon av Skistar ikke støttet det (hvis jeg skal være litt ufin mot Skistar så holder det ikke med litt fortjeneste der i gården, enten skal de tjene skikkelig på ting eller så kan en bare gi blaffen), at den lokale sykkelklubben mistet piffen, tipper det ikke ble noe bedre av at Primus motor (både rittet og grunnen til at Utflukt havnet i Trysil) OlaA (her inne på foumet) flyttet til vestlandet. På kort tid forsvant alle 3 rittene i Trysil. Først det store (Trysilrittet), så den enda morsommere lillebroren Varlitråkket (ja,her er et ritt som savnes) og så den korte stebroren Sundrunden (landevei, få deltagere, drittmorsomt ritt med mye meningsløs støting og tvbrudd uten tv, og vinneren i siste utgaven var.....selveste Oddefa).

Bukkerittet var vel samarbeid mellom Hotellet der og Brumunndal. Tror det var sistnevnte som kastet inn håndkleet, er jo en geografisk avstand som er utfordrende.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687396 02/11/2021 15:07
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: NjuK
Rittsesongen 2022 er fortsatt langt borte, men nærmere enn man tror. Vil vi få noen ritt tilbake, eller vil vi se noen nye? Det virker som at mange klubber ikke har ildsjeler nok, eller at vaktmannskaper med kompetanse er vanskelig å oppdrive. Det kryr av stier og lysløper, hvorfor ikke lage runder inne i skog, så trenger man ikke så mange vakter, eller vakter uten kurs holder.
Kan ikke alle her inne legge litt press på klubbene rundt omkring i det ganske land?

Hedmarksvidda Rundt har iallefall annonsert at det blir ritt neste år,

https://www.facebook.com/events/624943392019368/

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687424 02/11/2021 21:35
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Oddefa

Å nei du. Trysilrittet var jo et ritt med stabilt høy deltageremasse (mulig jeg husker feil, men var ca 600 med siste året ?). En kombinasjon av Skistar ikke støttet det (hvis jeg skal være litt ufin mot Skistar så holder det ikke med litt fortjeneste der i gården, enten skal de tjene skikkelig på ting eller så kan en bare gi blaffen), at den lokale sykkelklubben mistet piffen, tipper det ikke ble noe bedre av at Primus motor (både rittet og grunnen til at Utflukt havnet i Trysil) OlaA (her inne på foumet) flyttet til vestlandet. På kort tid forsvant alle 3 rittene i Trysil. Først det store (Trysilrittet), så den enda morsommere lillebroren Varlitråkket (ja,her er et ritt som savnes) og så den korte stebroren Sundrunden (landevei, få deltagere, drittmorsomt ritt med mye meningsløs støting og tvbrudd uten tv, og vinneren i siste utgaven var.....selveste Oddefa).

Bukkerittet var vel samarbeid mellom Hotellet der og Brumunndal. Tror det var sistnevnte som kastet inn håndkleet, er jo en geografisk avstand som er utfordrende.

Topprittet burde vel være mulig å arrangere om ikke annet?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687430 02/11/2021 22:08
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Håper og tror vi (Elverum) arrangerer Terningenrittet i år iallefall. Som rundbanevariant med bare stier er jo den også lettere å arrangere med vakter.

Og, den måten Terningen blir arrangert er til etterfølgelse for flere klubber. Mange klubber har stier og skiløyper tilgjengelig. Min klubb har flere muligheter.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: eOpseth] #2687440 03/11/2021 05:58
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth

Topprittet burde vel være mulig å arrangere om ikke annet?

Men det var vel det første rittet som forsvant i Trysil også, tror rett og slett ikke at det er nok engasjement lokalt/Trysil sykkelklubb. Husker siste året Vårlitråkket ble arrangert, som også var klubbmesterskapet til Trysil SK, var nesten ingen som var med fra klubben. Har en følelse at rittmiljøet i Trysil døde ut med Utflukt/Gullia sin "oppstandelse". Og hvis ingen fra lokal klubb, og ikke de med muskler (Skistar) viser interesse, hvem skal da ta inititativ ? Eksempel på det motsatte er jo midt i mellom Elverum og Trysil, hvor Søre Osen klarer å arrangere ritt, selv i 2020 og igjen i år. Der er det også et lite rittmiljø, men der holder det med par ivrige rittsykelister (Erland og Ingar) og god lokal engasjement ellers til å arrangere et ganske stort ritt.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687452 03/11/2021 07:34
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Eksempel på det motsatte er jo midt i mellom Elverum og Trysil, hvor Søre Osen klarer å arrangere ritt, selv i 2020 og igjen i år. Der er det også et lite rittmiljø, men der holder det med par ivrige rittsykelister (Erland og Ingar) og god lokal engasjement ellers til å arrangere et ganske stort ritt.

Erlend og Ingar har jo også annonsert på podcasten sin at de arrangerer Trysil-knut ritttet også i 2022.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Syklus] #2687453 03/11/2021 07:51
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig

For oss landeveistravere. Hva slags ritt er Hedmarksvidda rundt?
Ser de har valgt en helg som trolig vil passe i vår rittkalender også... (?).
Kan dette rittet anbefales?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Skogsmann] #2687457 03/11/2021 08:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skogsmann

Hedmarksvidda er fint terrengritt for en landeveistraver Bjørnar. Ikke noe teknisk, men "mye" riste underlag, men også lange parti hvor trøkk og bakkeegenskaper teller mest. Og så er det såpass kortreist for deg at du får mulighet til gjennomsykling. Nå er ikke jeg på FB, og er ikke satt opp på EQ av hva jeg kan se, men antar det er i månedskiftet juni/juli ? Har kolliderte med Jotunheimen og/eller TransØsterdalen så noen år siden jeg sykla sist, men er det lik løype så husker jeg den. Må sies starten er ganske idiotisk, med 3-4 km nedover på asfalt. Målgang på stadion er helt supert, men start burde vært noen km nedenfor den gamle bomstasjonen.

Redigert av Oddefa; 03/11/2021 08:12.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687471 03/11/2021 08:47
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Skogsmann

Hedmarksvidda er fint terrengritt for en landeveistraver Bjørnar. Ikke noe teknisk, men "mye" riste underlag, men også lange parti hvor trøkk og bakkeegenskaper teller mest. Og så er det såpass kortreist for deg at du får mulighet til gjennomsykling. Nå er ikke jeg på FB, og er ikke satt opp på EQ av hva jeg kan se, men antar det er i månedskiftet juni/juli ? Har kolliderte med Jotunheimen og/eller TransØsterdalen så noen år siden jeg sykla sist, men er det lik løype så husker jeg den. Må sies starten er ganske idiotisk, med 3-4 km nedover på asfalt. Målgang på stadion er helt supert, men start burde vært noen km nedenfor den gamle bomstasjonen.

Høres veldig bra ut.
Lokale ritt må man stille opp på hvis det passer.
Ta en runde på vårparten sammen? Ta med oss Martin.

Datoen er vel Søndag 26/6 ser det ut til.
Kolliderer det med Jotunheimen er jeg usikker.

Redigert av Skogsmann; 03/11/2021 08:47.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687482 03/11/2021 09:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TrysilKnut-Rittet må du også vurdere Bjørnar, det er vel det terrengrittet jeg vet om som er mest landevei (og minst terreng), og som passer deg helt supert. 2 terrengpartier, et tidlig og ett sent, ellers mye asfalt og grus med noen (dvs en veldig) seige klatringer. Ja kan bli med en runde på Hedmarksvidda, Martin har gode resultat der og blir helt sikkert med. Hvis info på Styrkeprøven er riktig (er heller ikke på EQ enda) så er det samme helga som Hedmarksvidda. Sånn sett vil jeg også prioritere Jotunheimen, men ikke startet påmelding enda eller bekreftet.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687532 03/11/2021 15:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hedmarksvidda rundt er lørdag 25/6
2 seige klatringer, Odd.
Først opp til gåsbu og videre til toppen av lysløypa. Deretter klatringen opp fra elva

Redigert av stosu; 03/11/2021 16:02.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: stosu] #2687534 03/11/2021 16:59
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu
2 seige klatringer, Odd.
Først opp til gåsbu og videre til toppen av lysløypa. Deretter klatringen opp fra elva

Ikke glem siste klatring opp mot mål;).

CK ELVERUM

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Otoen] #2687558 03/11/2021 20:19
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
2 seige klatringer, Odd.

Har hørt noe snakk om at løypa skal legges om. Skal komme andre veien inn til mål. Slipper da den lange bakken opp mot mål. Hedemarksvidda er ett tungt ritt, hvor man må jobbe hele tiden, og det er viktig å komme i ei god gruppe på mellompartiet og på flatene etter klatringen opp fra saga. Artig ritt, men tungt som F

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687579 04/11/2021 06:01
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2 seige klatringer, Odd.

Har hørt noe snakk om at løypa skal legges om. Skal komme andre veien inn til mål. Slipper da den lange bakken opp mot mål. Hedemarksvidda er ett tungt ritt, hvor man må jobbe hele tiden, og det er viktig å komme i ei god gruppe på mellompartiet og på flatene etter klatringen opp fra saga. Artig ritt, men tungt som F

Ok, tipper de har forbedret/gruset skiløypa mellom Bårdsætra og Budor da, for antar det er linken, bra for litt mindre asfalt, men tror ikke den blir mindre hard for er noen seige bakker i terrenget der.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687586 04/11/2021 06:49
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
2 seige klatringer, Odd.

Ok, tipper de har forbedret/gruset skiløypa mellom Bårdsætra og Budor da, for antar det er linken, bra for litt mindre asfalt, men tror ikke den blir mindre hard for er noen seige bakker i terrenget der.

Ikke sant. For oss som sitter godt i underlaget, så er ikke flere bakker en god nyhet. Blir sliten av alle ritt, men Hedemarksvidda tar helt knekken på meg.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687605 04/11/2021 07:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når en snakker om ritt som tar helt knekken på en men som en savner sterkt må jo Helgøya nevnes. Å starte sesongen med det hardeste rittet var alltid en prøvelse. Men hvilket en herlig trase. Sånn sett så er det jo litt satsing på (unge) seniorer ute på Nes, og bra med ungdomssatsing på Brumunddal så kanskje det kunne blitt restarta ? Husker ikke om det var samarbeid mellom Nes og Brumunddal eller det var sistnevnte som hadde aleneansvar for det rittet ?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687610 04/11/2021 07:58
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Når en snakker om ritt som tar helt knekken på en men som en savner sterkt må jo Helgøya nevnes. Å starte sesongen med det hardeste rittet var alltid en prøvelse. Men hvilket en herlig trase. Sånn sett så er det jo litt satsing på (unge) seniorer ute på Nes, og bra med ungdomssatsing på Brumunddal så kanskje det kunne blitt restarta ? Husker ikke om det var samarbeid mellom Nes og Brumunddal eller det var sistnevnte som hadde aleneansvar for det rittet ?

Helgøya har jeg fortrengt. Men, på våren er man så rittkåt at man glemmer hvor vondt det er. Men, enig med deg. Hedemarksvidda er nok øverst på min smerteliste. @Oddefa var du med på Hedemarksvidda i 2010? Da vi måtte vasse i gjørme i begge retninger i terrengpartiet?

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: NjuK] #2687632 04/11/2021 09:10
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei tror ikke jeg var med i 2010, var det første året som Hedmarksvidda ? Husker jeg syklet noen utgaver av Gåsbutråkket med start/mål Gåsbu før det ble endret til start på Budor Skistadion og til Hedmarksvidda. Tror jeg har sykla Hedmarksvidda kun 3 ganger, kolliderte iallefall flere år med TransØsterdalen og jeg har vært med der alle årene frem til 2019 og 20, før jeg ble med igjen i år). Men tror sist jeg var med var det helgen etter, tipper det var 2015 eller 16. Husker jeg fikk en super-komp etter Tranøsterdalen og var i mål som nr 2 eller 3 i turklassen, tror jeg vant klasse mi også. Eller var det en drøm he he. Men vil vel likevel si at Hedmarksvidda er litt under Helgøya i smerteterskel, samtidig som trasen på Helgøya likte jeg enda mer. Tror jeg karret meg til pallen i klassen der også en gang, og husker jeg slo bror til Aksel Lund Svindal, Simen i spurten en gang. Var jo litt kult som alpinfan. Men Helgøya og runde 2 hvis du hadde kjørt over evne i runde 1....krampehelvete azz.

Redigert av Oddefa; 04/11/2021 09:13.
Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687638 04/11/2021 09:34
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nei tror ikke jeg var med i 2010, var det første året som Hedmarksvidda ? Husker jeg syklet noen utgaver av Gåsbutråkket med start/mål Gåsbu før det ble endret til start på Budor Skistadion og til Hedmarksvidda. Tror jeg har sykla Hedmarksvidda kun 3 ganger, kolliderte iallefall flere år med TransØsterdalen og jeg har vært med der alle årene frem til 2019 og 20, før jeg ble med igjen i år). Men tror sist jeg var med var det helgen etter, tipper det var 2015 eller 16. Husker jeg fikk en super-komp etter Tranøsterdalen og var i mål som nr 2 eller 3 i turklassen, tror jeg vant klasse mi også. Eller var det en drøm he he. Men vil vel likevel si at Hedmarksvidda er litt under Helgøya i smerteterskel, samtidig som trasen på Helgøya likte jeg enda mer. Tror jeg karret meg til pallen i klassen der også en gang, og husker jeg slo bror til Aksel Lund Svindal, Simen i spurten en gang. Var jo litt kult som alpinfan. Men Helgøya og runde 2 hvis du hadde kjørt over evne i runde 1....krampehelvete azz.

Alt for feig til å kjøre over evne jeg. 2010 var første året det var Hedemarksvidda ja. Helgøya hadde vært gøy igjen.

Re: Hvilket ritt som har blitt borte savner du? [Re: Oddefa] #2687696 04/11/2021 17:10
stosu Offline
Besatt
Besatt
Men Helgøya og runde 2 hvis du hadde kjørt over evne i runde 1....krampehelvete azz.

Det var vel også i 2010 det regnet noe vanvittig på Helgøya. Jeg mener å huske at du måtte tøye ut ei bittelitt krampe på toppen av ekstoppen på runde 2.
Det var et helvetes ritt for en som knapt hadde sykla terreng før, og som stilte til start med 1.9 dekk

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support