Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 31 1 2 3 4 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2687411 02/11/2021 19:47
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Ok, da. Så vi har i det siste året levd omtrent som i gamle DDR. Jeg er med på det.

Men da skjønner jeg ikke de som klager over å bo i brutale, undertrykkende regimer.
For min del har det gått helt greit.

Det finnes alltids noen som er verre. DDR eller ikke, grunnleggende friheter har blitt fjernet. Du synes det er greit. Jeg synes ikke det.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2687412 02/11/2021 19:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ok, da. Så vi har i det siste året levd omtrent som i gamle DDR. Jeg er med på det.

Men da skjønner jeg ikke de som klager over å bo i brutale, undertrykkende regimer.

Det synes du ja.
Jeg for min del var nære på å svømme til Sverige ved Svinesund, eller vente på gode værforhold til luftballongfart (hjemmesydd) til Sverige.
Jeg vurderte å legge ballongen ut for salg på Finn, men har revurdert den siste uke i tilfelle.
Regner uansett med at det vil være greit å få politisk asyl i Sverige.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687413 02/11/2021 19:53
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Det er nå 161 barn innlagt med RS-virus i Norge, omtrent like mange som med covid-19. Virker som RS er enn mye større utfordring akkurat nå……

Redigert av BRD; 02/11/2021 19:54.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687414 02/11/2021 20:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Det nyeste, nære som har hatt det slik, er vel DDR?

Jeg sender denne til Borten Moe sånn at han skjønner at historiefaget i grunnskolen må styrkes.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2687415 02/11/2021 20:04
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Tange

Det synes du ja.
Jeg for min del var nære på å svømme til Sverige ved Svinesund, eller vente på gode værforhold til luftballongfart (hjemmesydd) til Sverige.
Jeg vurderte å legge ballongen ut for salg på Finn, men har revurdert den siste uke i tilfelle.
Regner uansett med at det vil være greit å få politisk asyl i Sverige.

Ikke svøm over ved Svinesund, alt for stor fare for at de skyter deg der.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2687416 02/11/2021 20:12
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Jeg sender denne til Borten Moe sånn at han skjønner at historiefaget i grunnskolen må styrkes.

Kutt ut Geir. Det kler deg dårligere og dårligere. Du, regner jeg med, har IQ nok til å forstå allegorier. Ikke senk deg ned på et nivå da hvor dette skal tas helt bokstavelig. Det blir bare barnslig. Jeg sluttet forøvrig en eller annen gang rundt 2009 å diskutere med deg og har ikke tenkt å bryte med denne praksisen. Som TS blir jeg glad hvis vi kan fortsette å se på utviklingen på virus og sykehusfronten så får jeg heller være mer forsiktig med språklige virkemidler som trigger.

Redigert av sanouka; 02/11/2021 20:16.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ijustpop] #2687417 02/11/2021 20:22
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: ijustpop
Sitat: simson
Sitat: ijustpop

Og håndvask? Coronavirus smitter via luft og i svært liten grad via kontaktflater.
Langt med lufting og god ventilasjon.

Men skjønner at folk tror at håndvask er viktig. Det har de hørt av FHI .

Viktig presisering: covid spres ved dråpesmitte, ikke luftsmitte.

Det kan også smitte ved kontakt, derfor er god håndhygiene fortsatt anbefalt over hele verden. Ikke minst fordi det er et veldig lite inngripende grep, som likevel kan gi effekt.
Verdt å merke at vi nå også går inn i influensa og RS-sesong, og god håndhygiene bidrar til å redusere smittespredning av andre sykdommer.

WHO: "The virus can also spread in poorly ventilated and/or crowded indoor settings, where people tend to spend longer periods of time. This is because aerosols remain suspended in the air or travel farther than 1 metre (long-range)."

Håndhygiene er kjempeviktig. Spesielt for norovirus o.l (her hjelper ikke håndsprit.)

Og hvis du tar med neste punkt i sitatet: "People may also become infected by touching surfaces that have been contaminated by the virus when touching their eyes, nose or mouth without cleaning their hands."

Smitte skjer primært gjennom dråpesmitte. Men kan også skje gjennom luft, og gjennom kontakt. Derfor er også håndvask viktig.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: BRD] #2687418 02/11/2021 20:30
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: BRD
Det er nå 161 barn innlagt med RS-virus i Norge, omtrent like mange som med covid-19. Virker som RS er enn mye større utfordring akkurat nå……

Det er der jeg tror jokeren ligger. RS og influensa blir såpass omfattende at de blir redd for at C19 tipper lasset. Tilbake til 2 eller 3. Det er ikke rakettforskning. Jeg vet hva jeg hadde satt pengene på hvis jeg drev med sånt ( for det finnes kanskje?)
Vi får se utover uka og litt inn i neste. Da tror jeg man kan si med veldig stor sikkerhet hvor det bærer.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687419 02/11/2021 20:43
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det har det helt sikkert, men da har du sikkert beholdt jobben, ikke fått bot for familieselskap, ikke måtte la en av foreldrene dine dø alene, ikke kunnet hjelpe din syke venninne osv.

Poenget er ikke at det er DDR, men at DDR er det som likner mest av maktbruk mot befolkningen i deres private gjøren og laden av det vi har hatt i nærhet i geografi og tid.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687420 02/11/2021 20:51
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

Det har det helt sikkert, men da har du sikkert beholdt jobben, ikke fått bot for familieselskap, ikke måtte la en av foreldrene dine dø alene, ikke kunnet hjelpe din syke venninne osv.

Poenget er ikke at det er DDR, men at DDR er det som likner mest av maktbruk mot befolkningen i deres private gjøren og laden av det vi har hatt i nærhet i geografi og tid.

Det har vell blitt presisert gang på gang at de samme virkemidlene ikke vill være like virkningsfulle nå som så mange er vaksinert. Situasjonen med RS har jo også blitt forverret av tiltakene da færre har immunitet pga av de. Nei ser ingen enkel vei ut av dette gitt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687426 02/11/2021 21:46
Tex Offline
Besatt
Besatt

Alle paralleller til DDR virker på meg som helt ville overdrivelser. Så mye mer har jeg ikke å.si om akkurat det.

Jeg er enig i at det er enkelte forbud som virket overflødige og for strenge, f.eks. hytteforbudet. Det syntes jeg da det ble innført, og det synes jeg fortsatt. Effekten av å stenge barneskolene er jeg også i tvil om.
Men likevel mener jeg at håndteringen fra myndighetenes side totalt sett har vært god. Resultatene viser det, og det er fasiten.

Hvis man hadde byttet færre forbud / påbud mot noen tusen flere døde, ville jeg synes det var et dårlig bytte.
For meg betyr ikke den friheten jeg en stund ble fratatt så mye at jeg synes det er i orden at folk skal dø for den.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687428 02/11/2021 21:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sanouka

Kutt ut Geir. Det kler deg dårligere og dårligere. Du, regner jeg med, har IQ nok til å forstå allegorier. Ikke senk deg ned på et nivå da hvor dette skal tas helt bokstavelig. Det blir bare barnslig.

All den stund det finnes haugevis av folk som skriver slike ting og faktisk mener det og a) jeg ikke kjenner deg og b) meldingen din ikke ledsages av hint som kroppspråk eller tonefall, mener jeg at jeg har god grunn til å anta at du også mener det.

Sutring er det uansett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tex] #2687433 02/11/2021 22:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
[
Alle paralleller til DDR virker på meg som helt ville overdrivelser. Så mye mer har jeg ikke å.si om akkurat det.

Ok, så hvilken annen stat/epoke ville vært bedre å velge da? Det bør ha med seg de elementene av nekting av grunnleggende rettigheter, som å være med famile og andre forbund, angiveri fordi naboen utfører disse rettighetene.

Hviterussland? Cuba?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687435 02/11/2021 22:44
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
https://www.nrk.no/innlandet/28-sju...ongsvinger-smitta-av-covid-19-1.15712891

"Tidligere under pandemien har alle pasienter som ble innlagt blitt testa. Men etter at samfunnet åpnet igjen er det bare tatt tester ved symptomer eller hvis pasienten har vært på reise i utlandet."

Samtidig har smittede fullvaksinerte ansatte gått rundt i uker uten symptomer.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor sykehus har helt sluttet å teste etter 'åpningen'.
Alle virker til å ha blitt så slepphente nå, og dermed har personer gått rundt uten symptomer, og bare smittet flere og flere, som også ikke har visst symptomer siden de også var fullvaksinerte.
Det begynner å bli vanskelig å holde kontrol uten jevnlig testing (av i det minste helsepersonell).

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687436 02/11/2021 22:48
Tex Offline
Besatt
Besatt

Ok, så hvilken annen stat/epoke ville vært bedre å velge da? Det bør ha med seg de elementene av nekting av grunnleggende rettigheter, som å være med famile og andre forbund, angiveri fordi naboen utfører disse rettighetene.

Hviterussland? Cuba?

Hvilke land og epoker jeg ville sammenlignet Norges korona-håndtering med?
Tja. Hva med Danmark (2020-2021)? Island (2020-2021). Kanskje Sveits (2020-2021).

Forøvrig: Retten til liv er også en grunnleggende menneskerettighet. Noen vil si den mest grunnleggende.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: olip] #2687439 02/11/2021 23:42
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olip

"Tidligere under pandemien har alle pasienter som ble innlagt blitt testa. Men etter at samfunnet åpnet igjen er det bare tatt tester ved symptomer eller hvis pasienten har vært på reise i utlandet."

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor sykehus har helt sluttet å teste etter 'åpnguarden
Alle virker til å ha blitt så slepphente nå, og dermed har personer gått rundt uten symptomer, og bare smittet flere og flere, som også ikke har visst symptomer siden de også var fullvaksinerte.
Det begynner å bli vanskelig å holde kontrol uten jevnlig testing (av i det minste helsepersonell).

Litt sånn som når guarden var helt nede i fjor høst. Da var det innreise etter trøkk fra NHO. Den blemma tok de igjen med renter kan man si med noe av det strengeste regimet nord for Australia, men nå sover de på et annet åpenbart sted. De virker å ha blitt tatt på senga av at vaksinene ikke beskytter mot smitte i særlig grad. Det har det vært data som har mer enn hintet om lenge. De som styrer med dette gambler kanskje på at vaksinerte ikke blir veldig syke? Hvis foreløpig data på hvor lenge vaksinen virker så kan jo det vise seg ganske så utslagsgivende med max 5 hjemme rundt middagsbordet på julaften igjen og i verste fall 17 mai kun på TV enda en gang. Jeg personlig bryr meg ikke om jula eller 17 mai, men for folk flest er disse høytidene og merkedagene noe av selve limet i tilværelsen. For ikke å snakke om ungene.
Sikkert fint å bli brun og blid i hytteveggen mens man trykker litt på tastaturet og kaller det jobb, men enda en runde til vil mest sannsynlig ta knekken på ganske mye av det vi forbinder med det gode liv. Eller ihvertfall hva jeg forbinder med det. Vi får håpe det går seg til. Hvis det er vaksinedose 3 som trengs så er vel apparatet oppe og nikker nå så en runde til vil muligens kunne tenkes å være i mål til jul med litt overtidstillegg og drive in stasjoner.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687451 03/11/2021 07:34
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Litt sånn som når guarden var helt nede i fjor høst. Da var det innreise etter trøkk fra NHO. Den blemma tok de igjen med renter kan man si med noe av det strengeste regimet nord for Australia, men nå sover de på et annet åpenbart sted. De virker å ha blitt tatt på senga av at vaksinene ikke beskytter mot smitte i særlig grad. Det har det vært data som har mer enn hintet om lenge. De som styrer med dette gambler kanskje på at vaksinerte ikke blir veldig syke? Hvis foreløpig data på hvor lenge vaksinen virker så kan jo det vise seg ganske så utslagsgivende med max 5 hjemme rundt middagsbordet på julaften igjen og i verste fall 17 mai kun på TV enda en gang. Jeg personlig bryr meg ikke om jula eller 17 mai, men for folk flest er disse høytidene og merkedagene noe av selve limet i tilværelsen. For ikke å snakke om ungene.
Sikkert fint å bli brun og blid i hytteveggen mens man trykker litt på tastaturet og kaller det jobb, men enda en runde til vil mest sannsynlig ta knekken på ganske mye av det vi forbinder med det gode liv. Eller ihvertfall hva jeg forbinder med det. Vi får håpe det går seg til. Hvis det er vaksinedose 3 som trengs så er vel apparatet oppe og nikker nå så en runde til vil muligens kunne tenkes å være i mål til jul med litt overtidstillegg og drive in stasjoner.

Enig i mye her, men hvor er konsistensen i argumentasjonen? Altså fjerning av grunnleggende friheter hadde vert bra når myndighetene trodde det ikke var nødvendig?
Eller er hele greia ironisk? Noe av det strengeste nord for Australia er jo på ingen måte korrekt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687455 03/11/2021 08:06
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Tenker vi alle skal være glad for at panikken hos myndighetene har lagt seg litt nå som vi tross alt vet mye mer om viruset og behandling. På veien fremover må vi lære oss å leve med dette viruset. Færre blir syke og dør tross alt pga vaksinene og vi utsetter jo bare å bli eksponert for et virus vi kommer til å bli utsatt for uansett. Hvis da vi greier å holde kapasitet på sykehus på et forsvarlig nivå, slik at ikke folk dør unødig uten å få forsvarlig hjelp, ser jeg ingen grunn til å behandle dette på noe annen måte en alle andre sykdommer vi kan dø av…

Glad jeg ikke bor i Kina tenker jeg:
https://www.dn.no/utenriks/kina/cov...sjoner-i-kina-etter-advarsel/2-1-1092664

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687456 03/11/2021 08:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[

Hviterussland? Cuba?

Nei. Bare slutt. Hensikten her var ikke å kontrollere og undertrykke innbyggerne. Dette ble gjort til samfunnets beste.

Det at noen mener deres rett til å omgås hvem de vil trumfer andres rett til å ikke bli syk av en potensielt dødelig eller skadelig sykdom driter jeg i. Det vil alltid være noen som ikke klarer å skjønne dette, men dem kan vi dessverre ikke ta hensyn til. De får bare sutre. De får ingen sympati fra meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687476 03/11/2021 08:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Litt sånn som når guarden var helt nede i fjor høst. Da var det innreise etter trøkk fra NHO. Den blemma tok de igjen med renter kan man si med noe av det strengeste regimet nord for Australia, men nå sover de på et annet åpenbart sted.

Du skriver i et innlegg at vi har levd som i et undertrykkende regime, altså at vi har vært utsatt for uforholdsmessig inngripende påbud / forbud.
Så skriver innlegget over at det har vært for lite restriksjoner og tiltak.

Når du veksler mellom ironi / ikke ironi på denne måten er det vanskelig å skjønne hva du egentlig mener.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: olip] #2687486 03/11/2021 09:31
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: olip

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor sykehus har helt sluttet å teste etter 'åpningen'.

Det er jo fordi ingen norsk helseminister evner å si: "Vi har vært flinke og heldige, store deler av befolkningen er vaksinert og vi kan åpne opp samfunnet. Men bruk hue! Det er fortsatt mulig å bli smitte og syk selv om du er vaksinert. Og det er smitte der ute".

I stedet så oppfordret Høie og Solberg folk til å reise mer, ha one night stands og alt mulig annet.

Kjerkhol fortsatte med utsagn som "Pandemien er over nå" i sin første uke i ny jobb. Og så gikk det to uker og hun må ut å begynne å snakke om mulige tiltak etc.

Ikke rart det blir mye smitte når det er null smittesporing og veldig lite testing.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687489 03/11/2021 09:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk ikke med meg at Høie og Erna oppfordret oss til å ha one night stands, er vel for sent nå. Typisk, blir som når Bikeshop, XXL og Sykkelkomponenter har gode salg og du oppdager det først dagen etter salget er avsluttet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687507 03/11/2021 12:09
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Haha, hva svir mest?
Gonoré eller det å miste drømmehjula på 50%.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687512 03/11/2021 12:20
gare Offline
More than words
More than words
Hjula, helt klart, antibiotika skaffer deg ikke nye hjul ICON_LAUGH

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2687522 03/11/2021 14:07
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det at noen mener deres rett til å omgås hvem de vil trumfer andres rett til å ikke bli syk av en potensielt dødelig eller skadelig sykdom driter jeg i. Det vil alltid være noen som ikke klarer å skjønne dette, men dem kan vi dessverre ikke ta hensyn til.

Det er ikke pga manglende forståelse at du må omgås folk med smittsomme sykdommer. Det er fordi det ville vært et groteskt brudd på menneskerettighetene å låse inn alle smittsomme mennesker av hensyn til de mest sårbare og redde.

Det du etterlyser er kanskje en rasjonell grense på risikoen en har lov å utgjøre for andre i form av å være en potensiell bærer av pest og død?

Hvordan skal denne grensen bestemmes og hvem har ansvar for å regne den ut?

(Hilsen en som mistet en besteforeldre til norovirus etter hun ble smittet tre uker etter ufbruddet på sykehjemmet startet)

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2687523 03/11/2021 14:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan skal denne grensen bestemmes og hvem har ansvar for å regne den ut?

Denne skal bestemmes av politkerne i samråd med dem som har den beste faglige forståelsen av problemstillingen

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2687533 03/11/2021 16:50
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Den nåværende strategien om å skylde på de uvaksinerte for pandemien vil virke mindre og mindre troverdig når det går opp for stadig flere at vaksinene ikke var løsningen allikevel. Jeg avventer fortsatt første vaksinestikk, blir mindre og mindre overbevist dag for dag. De fleste kolleger på jobben har blitt med i dugnaden, men ingen av de ønsker en tredje dose. Tror myndighetene kan glemme like høy oppslutning rundt dose 3, 4 og 5. Hva blir da løsningen?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2687535 03/11/2021 17:35
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: feather+mtn
Den nåværende strategien om å skylde på de uvaksinerte for pandemien vil virke mindre og mindre troverdig når det går opp for stadig flere at vaksinene ikke var løsningen allikevel. Jeg avventer fortsatt første vaksinestikk, blir mindre og mindre overbevist dag for dag. De fleste kolleger på jobben har blitt med i dugnaden, men ingen av de ønsker en tredje dose. Tror myndighetene kan glemme like høy oppslutning rundt dose 3, 4 og 5. Hva blir da løsningen?

Det blir som influensa nå, folk flest er immune fra før, så får ikke så alvorlig sykdom som de ville fått av et helt nytt virus. Valgfrie vaksiner og naturlig smitte holder oppe immuniteten i befolkningen. De som ikke vaksinerer seg blir naturlig immunisert med smitte.
Vaksiner er for å ikke drepe for mange på veien til immunitet (Vi slipper dette med vanlig Influensa siden vi ikke starter på 0), samt å ikke plage de flotte folkene som jobber på sykehuset med unødvendige greier.

Redigert av appelsin2; 03/11/2021 17:36.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: feather+mtn] #2687537 03/11/2021 18:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: feather+mtn

Vaksiner er og blir uansett en viktig del av løsningen.
Vi hadde i hvert fall ikke vært bedre stilt om ingen hadde latt seg vaksinere.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2687543 03/11/2021 19:04
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Sitat: Geirk

Denne skal bestemmes av politkerne i samråd med dem som har den beste faglige forståelsen av problemstillingen

Min tanke er at dette er en problemstilling som er for komplisert til å avgjøres av politikere og fagpersoner som ikke har blitt satt til å finne et ståsted før det politiske presset blir for stort.

Så her får vi bare være uenige på bakgrunn av etisk ståsted. I hvilken grad man vil egen sikkerhet gå på bekostning av andres frihet, er ikke så mye man kan diskutere egentlig.

Redigert av Tagelli; 03/11/2021 19:05.

Side 2 av 31 1 2 3 4 30 31

Moderator  support