Hei! Jeg er en terrengsyklist som har fått i meg en gammel racer for å sykle litt ekstra i starten og slutten av sesongen. Sykkelen er fra tidlig 2000-tallet, men funker helt fint for mitt formål. Siden dette er et getto-prosjekt, er målet å bruke minst mulig penger på sykkelen(!).
I starten hadde jeg en merkelig chain-suck på oversiden av kassetten bak. Kassetten så visuelt ikke spesielt slitt ut, og kjedet var strukket under 0.75. Men jeg byttet likevel kjede, og chain-sucket forsvant.
Jeg slet videre med å få giret bak helt presist. Sykkelen har en Campa veloce 10s kassett og daytona gir. Giret har et lite merke etter et støt, men ser ellers fint ut og beveger seg fint. Jeg byttet derfor wire og strømpe, rettet litt på girøret (følger park tools yt-guide) og indekserer (også park tools yt-guide). Når jeg følger disse stegene på terrengsykkelen blir giret alltid bra, men nå er jeg helt lost! Når jeg strammer wiren tilstrekkelig for å hoppe fra den minste til neste klinge, er wiren allerede så stram at den hopper over mer enn ett gir i gangen på de større klingene. Hvis jeg så slakker den igjen funker giret greit på de største klingene, men ikke på de minste. Synes dette «lukter» bøyd girøre, men dette har jeg altså dobbeltsjekket. Skal legge til at jeg ikke har justert b-skruen (eller hva campa-ekvivalenten er). Hvor kan problemet ligge?