Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med gammelt campa gir

Problemer med gammelt campa gir #2687324 02/11/2021 08:54
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei! Jeg er en terrengsyklist som har fått i meg en gammel racer for å sykle litt ekstra i starten og slutten av sesongen. Sykkelen er fra tidlig 2000-tallet, men funker helt fint for mitt formål. Siden dette er et getto-prosjekt, er målet å bruke minst mulig penger på sykkelen(!).

I starten hadde jeg en merkelig chain-suck på oversiden av kassetten bak. Kassetten så visuelt ikke spesielt slitt ut, og kjedet var strukket under 0.75. Men jeg byttet likevel kjede, og chain-sucket forsvant.

Jeg slet videre med å få giret bak helt presist. Sykkelen har en Campa veloce 10s kassett og daytona gir. Giret har et lite merke etter et støt, men ser ellers fint ut og beveger seg fint. Jeg byttet derfor wire og strømpe, rettet litt på girøret (følger park tools yt-guide) og indekserer (også park tools yt-guide). Når jeg følger disse stegene på terrengsykkelen blir giret alltid bra, men nå er jeg helt lost! Når jeg strammer wiren tilstrekkelig for å hoppe fra den minste til neste klinge, er wiren allerede så stram at den hopper over mer enn ett gir i gangen på de større klingene. Hvis jeg så slakker den igjen funker giret greit på de største klingene, men ikke på de minste. Synes dette «lukter» bøyd girøre, men dette har jeg altså dobbeltsjekket. Skal legge til at jeg ikke har justert b-skruen (eller hva campa-ekvivalenten er). Hvor kan problemet ligge?

Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687334 02/11/2021 09:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kontrollspørsmål (vi tar de enkle tingene først)
Er girbremsehendlene og bakgiret Daytona?
Er girbremsehendlene og bakgiret for tidelt kassett?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687348 02/11/2021 10:34
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Det skal jeg sjekke! Giret fungerte ganske fint på et par turer *før* jeg begynte å fikle, men girhendelen krevde en del kraft (sikkert pga gammel wire) og giret "sluret" litt mellom noen av klingene. Men med litt tålmodighet fikk jeg kjedet på alle klingene.

Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687362 02/11/2021 11:21
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt det problemet selv på Centaur 10s som er samme gruppe (Daytona 500 likte ikke at Campa brukte navnet). Men det er så mange år siden at jeg ikke husker hva som løste problemet. Girene er fortsatt 100% funksjonelle så det var ingenting mekanisk. Kan det være en spacer i kassetten som er feil? Skeivt girøre eller girarm er selvfølgelig også en mulighet. For stram wire eller en treghet i wiren eller indekseringen i girhendelen på grunn av skitt eller størknet fett er en mulighet. Og hvis du ikke har brukt Campa kabler så kan det hende at wiren ikke sitter skikkelig i hendelen.

Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687364 02/11/2021 11:27
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Kan også være g-fjæra i hendelen..?

Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687376 02/11/2021 12:35
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg brukte en generisk gir-kabel (Clarks Universal) jeg hadde liggende, trenger man spesielle til campa?
https://www.bikester.no/clarks-universal-girkabel-337564_332599.html

edit: ser ut som det kanskje kan være et problem ja:
https://bicycles.stackexchange.com/...ng-can-i-use-other-non-campagnolo-brands

Redigert av sic; 02/11/2021 12:40.
Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687378 02/11/2021 12:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp. Campakabler til Campa.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Problemer med gammelt campa gir [Re: sic] #2687608 04/11/2021 07:55
S
sic Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei igjen, løsningen for de som måtte være interessert:

* non-campa girwiren var ikke hovedproblemet i dette tilfellet. Ja, "hodet" på wiren passet litt dårlig i skifteren, og subber kanskje litt mot hetta, men med litt filing er dette ordnet.

* Hovedfeilen var at jeg hadde festet wiren feil på selve giret. Jeg synes den korrekte festemåten ikke var intuitiv (dette er en no-brainer på nye gir). Uansett, feil innfestning ga endret geometri på giret og forklarer den irregulære giringen (ujevn avstand mellom hoppene i hvert endepunkt).

Takk for alle innspill!

Moderator  support, Valentino