Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Krypto, Bitcoin eller annet?

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687175 31/10/2021 19:56
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Å lese seg opp, er den mest opplagte inngangen til kryptoverden ja...
Kan i så måte anbefale siden "Bitcoin DeFi Norge" på FB som nesten daglig poster nyhetsbrev primært om hva som foregår på Bitcoin. En god kilde er å følge med på ildsjeler som har lange horisonter på de seriøste kryptoene. På en annen side er det kanskje mye positivt snakk, men akkurat nå er det ganske blå skyer, så det er nok en refleksjon av det. Men det gir god info på hva som foregår.
Det finnes andre kryptosider på FB, men det er mye "pump and dump" prat. Klart, tar man risiko på enkelte coins kan oppsiden være stor. Men nedgangen tilsvarende. Som det er sagt om en av memecoinene som har tatt av nå: Hvis 10 av de 20 største eierne selger seg ut, står menigmann igjen med regningen.
Beste måten å lære på er å legge en innsats på bordet. Ting blir annerledes når noe plutselig står på spill. Som ved alle investeringer, sett bare penger man har råd til å tape. Å følge med på kursutvikling time for time, blir man bare koko av og frarådes.

Som inngang er Firi grei. Da får man satt inn i NOK gratis, tror jeg. Men handelskostnadene er litt høye, samt kan være litt høy spread på en liten børs. Og utvalget coins ganske magert. Man kan opprette konto på en av de større børsene, som Binance, Coinbase eller eToro. Har ingen formening om forskjellen. Her er handelskostnadene lavere og man får prisene i USD (eller andre valører) som er enklere å forholde seg til. Det er dyrt å kjøpe med debet/kredittkort på disse, så det beste er å sette penger inn på Firi. Deretter kjøpe XRP som man overfører til sin andre børs og veksle dette til ønsket krypto. Og motsatt vei hvis man vil ta ut penger.
Skal man sitte på en beholdning i lang tid og ikke gjøre handler, ville jeg nok heller lagt kryptoen i en wallet, fremfor å ha de stående på en børs. Forutsatt at man har kontroll på sin wallet.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: eirikbk] #2687181 31/10/2021 21:28
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: eirikbk
Å lese seg opp, er den mest opplagte inngangen til kryptoverden ja...
Kan i så måte anbefale siden "Bitcoin DeFi Norge" på FB som nesten daglig poster nyhetsbrev primært om hva som foregår på Bitcoin. En god kilde er å følge med på ildsjeler som har lange horisonter på de seriøste kryptoene. På en annen side er det kanskje mye positivt snakk, men akkurat nå er det ganske blå skyer, så det er nok en refleksjon av det. Men det gir god info på hva som foregår.
Det finnes andre kryptosider på FB, men det er mye "pump and dump" prat. Klart, tar man risiko på enkelte coins kan oppsiden være stor. Men nedgangen tilsvarende. Som det er sagt om en av memecoinene som har tatt av nå: Hvis 10 av de 20 største eierne selger seg ut, står menigmann igjen med regningen.
Beste måten å lære på er å legge en innsats på bordet. Ting blir annerledes når noe plutselig står på spill. Som ved alle investeringer, sett bare penger man har råd til å tape. Å følge med på kursutvikling time for time, blir man bare koko av og frarådes.

Som inngang er Firi grei. Da får man satt inn i NOK gratis, tror jeg. Men handelskostnadene er litt høye, samt kan være litt høy spread på en liten børs. Og utvalget coins ganske magert. Man kan opprette konto på en av de større børsene, som Binance, Coinbase eller eToro. Har ingen formening om forskjellen. Her er handelskostnadene lavere og man får prisene i USD (eller andre valører) som er enklere å forholde seg til. Det er dyrt å kjøpe med debet/kredittkort på disse, så det beste er å sette penger inn på Firi. Deretter kjøpe XRP som man overfører til sin andre børs og veksle dette til ønsket krypto. Og motsatt vei hvis man vil ta ut penger.
Skal man sitte på en beholdning i lang tid og ikke gjøre handler, ville jeg nok heller lagt kryptoen i en wallet, fremfor å ha de stående på en børs. Forutsatt at man har kontroll på sin wallet.

Takk, veldig informativt. Man kan lese seg grønn, jeg foretrekker å heller å gå inn og ta ting på veien. Lese litt artikler som man ellers ikke har giddet å lese. Gå inn litt på underforumene på Reddit o.l så blir man litt klokere på veien. Krypto og Tesla er typisk ting jeg bare så vidt har lest overskrifter om og tech generelt har ikke interessert meg, men Krypto er så spinnvilt og nytt at det fortjener et nærmere studie. Tesla er muligens den neste store industigiganten så der tenker jeg man bør være. Hva som er oppsiden her av powerwalls, solceller eller biler skaper jeg meg et bilde av selv etterhvert.
Skal sjekke ut FB som du nevner. Takker spesielt for tipset om hvordan handle på smudest mulig måte. Ser ikke for meg at jeg skal sitte å trade i krypto så da blir det en wallet. regner med at jeg finner ut hva det er på veien.

Redigert av sanouka; 31/10/2021 21:29.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687267 01/11/2021 14:48
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Bruker du Reddit-WSB eller Shareville/Hegnar-forumene til læring, har du sikkert bedre nytte av å lese enkle bøker som Aksjeskolen av Finn Øystein Bergh. Kom ny utgave ifjor.

Finansdiskusjoner på forum er kun nyttig for å få et lite bilde av stemningen hos enkelte deltakere. Som regel er det 1% signal og 99% noise. De fleste kan ikke lese nøkkeltall, analysere nøkkeltall eller forklare årsaken(e) til endringer i aksjeverdi. Klassisk magefølelse-trading, hvor mange har FOMO siden de har vært Too late to the party tidligere. Informasjonen man henter sånne steder er gjerne kun til shortshort(daytrade) på aksjer man har fulgt en god stund.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Andreas83] #2687292 01/11/2021 20:12
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Bruker du Reddit-WSB eller Shareville/Hegnar-forumene til læring, har du sikkert bedre nytte av å lese enkle bøker som Aksjeskolen av Finn Øystein Bergh. Kom ny utgave ifjor.

Finansdiskusjoner på forum er kun nyttig for å få et lite bilde av stemningen hos enkelte deltakere. Som regel er det 1% signal og 99% noise. De fleste kan ikke lese nøkkeltall, analysere nøkkeltall eller forklare årsaken(e) til endringer i aksjeverdi. Klassisk magefølelse-trading, hvor mange har FOMO siden de har vært Too late to the party tidligere. Informasjonen man henter sånne steder er gjerne kun til shortshort(daytrade) på aksjer man har fulgt en god stund.

Joda, men jeg tror ikke du skjønner helt det store bildet her. Jeg har det moro og lærer litt på veien. Seriøs aksjehandling e jeg ikke interessert i og har heller ikke tid til. Da er fond greit. Ikke satt meg sånn veldig inn i det heller utover å ha valgt bredt og med litt forskjellig risiko. Skal for moroskyld prøve meg litt seriøst på en enkeltaksje, Tesla. Det blir helt på magefølelse og synsing om hva som er fremtiden. Tømmer ikke kreditkontoen på den heller så slapp av ICON_WINK

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687340 02/11/2021 10:07
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Forøvrig ganske forvirrende om dagen.
Doom&Gloom med inflasjonsfrykt, stigende renter og oppblåste kurser på den ene siden.
På den andre siden forbruksvarer som går som hakka møkk med fulle skip i kø for å komme inn og mangel på nesten all type arbeidskraft som skal få disse varene ut. Nesten samtlige resultatrapporter fra US kommer ut høyere enn forventet. På hjemlige breddegrader trosser kjøpere av hytter og fritidsboliger alt av rentefrykt, skatteøkninger, avgifter og generell prisøkning og sender dette markedet til månen.
Julehandelen vil jeg tippe blir all time high.
Ikke lett å bli klok på

Redigert av sanouka; 02/11/2021 10:11.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687708 04/11/2021 19:15
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Synes hvertfall det er en spennende tid framover når det gjelder finans/kryptovaluta. Når man får skrellet vekk alt det useriøse. Mange spennende prosjekter, men umulig å spå hva som vil lykkes. Bitcoin går jo for å være gullet innen krypto, så man bør hvertfall ha noe i dette. Etter hvert som man leser, er det vanskelig å tenke at dette IKKE har en plass i fremtiden. Men hvem vet. Er godt mulig det blir en helt annen krypto som kommer og løser det bedre.

Et nylig svindeleksempel er kryptoen basert på "Squid Game". Det finnes et opptak hvor en finfluencer ser på prisgrafen mens den stiger mange tusen prosent på få minutter, for så å droppe til omtrent 0 på ett sekund (!) når de anonyme skaperne selger seg ut. Tilbake står folk som ikke får solgt og enkelte satset mer enn de burde de minuttene...

Spørsmålet om man skal ha pengene stående på en børs eller ikke, kommer an på hvorvidt man er bekymret for om børsen kan "gå over ende". Jeg har mitt foreløpig stående på børs, for jeg har ikke helt fastsatt miks enda. Så wallet har jeg ikke satt meg så mye inn i. I sin enkleste form er det jo bare nøklene dine notert på papir.

Men skal du gjøre et engangskjøp, kan det være like greit å bare gjøre det på Firi (hvis du bare skal ha blant de coins de tilbyr) og evt overføre til en wallet.

Uansett, når man skal overføre krypto mellom wallets/børser er det ekstremt viktig å skrive riktig mottakeradresse (copy, paste og trippelsjekk) og velge riktig nettverk. Ellers er kryptoen sannsynligvis tapt.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687714 04/11/2021 19:42
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Krypto er jo dypt fascinerende og samtidig temmelig foruroligende.

For de som er intellektuelt nysgjerrig så tilbyr jo krypto en mulighet til virkelig å fordype seg, både i historikken og ikke minst i alt som foregår fra dag til dag. Selv ikke den mest ivrige klarer vel å følge med på alt.

Samtidig har defi/krypto klare trekk av å være en sekt. Kanskje ikke tilfeldig at nordmenn har vært/er langt framme på både black metal og krypto ICON_LAUGH I tillegg handler det jo om penger og riktig store penger. Det gjør at diskusjonene kommer opp på et helt annet nivå og mest sannsynlig vil det også medføre et økende konfliktnivå.

Konsekvensene er umulig å overskue nå, men mest sannsynlig så undervurderer vi effektene på lang sikt, men får gjentatte panikkanfall på kort sikt. Jeg tipper det ikke er lenge til at noen kommer til å koble sammen sykling, spill, esport og krypto på en eller annen fiffig måte. Interessante tider!

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2693073 30/12/2021 16:08
O
OculusVision Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
O
På lang sikt er kryptovalutaer fremtiden.
Bak dem ligger teknologi i utgangspunktet, men mest sannsynlig vil vi ikke se 99,9% av kryptovalutaene om 10-15, men folks tro på denne teknologien og allerede mye penger fra investorer fra Wall Street vil ikke la dette segmentet forsvinne helt.

Krypto-entusiast, bitcoin-elsker, kan du lese artiklene mine på https://cryptodaily.no
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support