Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Krypto, Bitcoin eller annet?

Krypto, Bitcoin eller annet? #2686950 29/10/2021 08:32
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kryptovaluta bobler videre og mange unge i US har tjent særdeles gode penger, godt drevet frem av stimulus-sjekker til menigmann og generell pengetrykking. Dette ser ikke ut til å avta helt enda. I US venter man på en av de største pakkene i historien.
YOLO er sterk blant en stor del av de nye aktørene på børsene og det endrer litt av spillet.
Tar man utgpkt i dette så ser det ut til at det kan fortsette enda en stund til og at spesielt krypto vil ha vind i seilene. At det er sett på som selve fremtidens betalingsmiddel og at Elon Musk åpenbart flørter med krypto gjør jo heller ikke noe for et marked som for øyeblikket bader i penger.
Jeg er ikke helt på YOLO bølgen, men leker meg med småpenger på hinsides aktører og har hatt det ganske moro med Gamestop og AMC bla.
Krypto kunne vært morsomt, men hva pokker ser man etter?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2686951 29/10/2021 08:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
IKKE bitcoin. Det er å regne som kraftkrevende industri

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: baronKanon] #2686958 29/10/2021 09:01
perbl Offline
More than words
More than words
Mente du idiotkraftkrevende?

Sålenge grunnprinsippet i kryptomining for det meste er et proof of work-konsept der du er med i et race for å dokumentere at du har investert masse regnekraft, kommer kraftbruken til å fortsette å være hinsides.

Så for meg er det noe etisk i det å delta og.

Redigert av perbl; 29/10/2021 09:01.

Per B.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2686962 29/10/2021 09:07
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Er mest oppgitt over antall gongar man burde kjøpt. Etterpåklokskap...
No, som ved kvar anledning tilbake i tid då man skulle kjøpt og berre holdt i nokre år istadenfor å vere "smart", blir eg hindra av mangel på trua, at "no er det over, krasjet er nær". Klarer ikkje å overvinne skepsisen. Samt at det føles heilt feil at det skal ha så stor verdi. Men krypto er god ide, når løyst rett. Dessverre er mange av variantane i overkant kraftkrevandes.

Redigert av TrondAM; 29/10/2021 09:10.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: TrondAM] #2686963 29/10/2021 09:12
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: TrondAM
Men krypto er god ide, når løyst rett.

Spørsmålet er når det skjer. Krypto i dag fungerer ikke som en valuta når det er så ekstremtvolatilt som det vi ser nå.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: eOpseth] #2686970 29/10/2021 09:57
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Spør man om slikt ender det som regel bare opp med at folk shiller sine favoritt coins. Mitt tips at du må skille mellom kortsiktig og langsiktige mål/gevinster og "do your own research"

Sitat: eOpseth

Spørsmålet er når det skjer. Krypto i dag fungerer ikke som en valuta når det er så ekstremtvolatilt som det vi ser nå.

At det ikke fungerer er vel en litt vel bred påstand? Dessuten finnes det stablecoins om man er ute etter kryptovaluta som holder seg mer stabil i verdi.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2686976 29/10/2021 10:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka
Kryptovaluta bobler videre og mange unge i US har tjent særdeles gode penger, godt drevet frem av stimulus-sjekker til menigmann og generell pengetrykking. Dette ser ikke ut til å avta helt enda. I US venter man på en av de største pakkene i historien.
YOLO er sterk blant en stor del av de nye aktørene på børsene og det endrer litt av spillet.
Tar man utgpkt i dette så ser det ut til at det kan fortsette enda en stund til og at spesielt krypto vil ha vind i seilene. At det er sett på som selve fremtidens betalingsmiddel og at Elon Musk åpenbart flørter med krypto gjør jo heller ikke noe for et marked som for øyeblikket bader i penger.
Jeg er ikke helt på YOLO bølgen, men leker meg med småpenger på hinsides aktører og har hatt det ganske moro med Gamestop og AMC bla.

Gjør det enkelt, lag spareavtale via Firi?

https://firi.com/no/

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: nesegrus] #2686982 29/10/2021 10:48
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: perbl

+1. Bedre å sette pengene i aksjemarkedet slik at det kan bidra til verdiskapning.

Sitat: nesegrus
Dessuten finnes det stablecoins om man er ute etter kryptovaluta som holder seg mer stabil i verdi.

Stablecoins var nytt for meg. Hvilken nytte tilfører det? Er ikke det akkurat som å bruke dollar, med ekstra steg?

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: nesegrus] #2686983 29/10/2021 10:54
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Sitat: eOpseth

At det ikke fungerer er vel en litt vel bred påstand? Dessuten finnes det stablecoins om man er ute etter kryptovaluta som holder seg mer stabil i verdi.

Som betalingsmiddel fungerer det kanskje, men en så volatil valuta vil aldri få tillitt god nok. Tenk deg en månedslønn du overhodet ikke har noen kontroll på hvor mye er, sagt på en annen måte så er problemet at du på et eller annet tidspunkt må veksle om. Så da er kanskje spørsmålet hva som skal til for at en krypto kan leve paralellt med de valutaene vi har i dag?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: TrondAM] #2686984 29/10/2021 10:57
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: TrondAM
Men krypto er god ide, når løyst rett.

Hvordan løser man det rett? Prinsippet om mining virker grunnleggende problematisk.

Nå fremstår jeg nok surmaget, men jeg er oppriktig interessert. Mye av det som skrives fremstår unyansert (enten skrevet av kryptofans eller ihuga kritikere, med få stemmer i mellom).

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Mmar] #2686986 29/10/2021 11:09
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Mmar

Hvordan løser man det rett? Prinsippet om mining virker grunnleggende problematisk.

Nå fremstår jeg nok surmaget, men jeg er oppriktig interessert. Mye av det som skrives fremstår unyansert (enten skrevet av kryptofans eller ihuga kritikere, med få stemmer i mellom).

"Proof of stake" er en løsning. Man må ha ha "coins" for å kjøre validering, så får man en viss rente på dette.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: appelsin2] #2686992 29/10/2021 11:48
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: appelsin2

"Proof of stake" er en løsning. Man må ha ha "coins" for å kjøre validering, så får man en viss rente på dette.

Motargumentet mot dette, er vel at man kjøper seg inn med en gitt andel i en pott, der den som investerer mest i potten er den som får det som utvinnes.

Men i praksis er det vel det som skjer i dag og, da den som har råd til å vinne proof of work-racet er den som har penger nok til å investere i et par kontainere på Alvdal eller det som verre er fylt med GPUer. Forskjellen er bare at i dag drar man også massevis av strøm for å vinne racet, i tillegg til at markedet tømmes for chiper som kunne vært brukt til andre ting.

Redigert av perbl; 29/10/2021 11:49.

Per B.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Mmar] #2686993 29/10/2021 11:48
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: perbl

+1. Bedre å sette pengene i aksjemarkedet slik at det kan bidra til verdiskapning.

Dessuten finnes det stablecoins om man er ute etter kryptovaluta som holder seg mer stabil i verdi.

Stablecoins var nytt for meg. Hvilken nytte tilfører det? Er ikke det akkurat som å bruke dollar, med ekstra steg?

Da er vi vel litt tilbake på hva det grunnleggende som kryptovaluta tilføyer da. Desentralisert, uavhengig av myndigheter/land etc.

Redigert av nesegrus; 29/10/2021 11:48.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: nesegrus] #2686998 29/10/2021 12:09
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Da er vi vel litt tilbake på hva det grunnleggende som kryptovaluta tilføyer da. Desentralisert, uavhengig av myndigheter/land etc.

Men istedet gjør du deg avhengig av en sentral utsteder som backer valutaen...

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Mmar] #2686999 29/10/2021 12:13
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N

Men istedet gjør du deg avhengig av en sentral utsteder som backer valutaen...

Ikke nødvendigvis. Gidder ikke nevne kryptovaluta navn, men les deg opp om stablecoins og defi.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687004 29/10/2021 12:32
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@Sanouka, du kan få eksponering mot Bitcoin gjennom fondet BITO. Fondet er tilgjengelig på en del norske plattformer.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687005 29/10/2021 12:53
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er jo mildt sagt ganske uoversiktlig og en haug med tilbydere som er ute etter raske penger.
YOLO, FOMO, PUMP og spekulasjoner på hvem de store fondene vil velge. Ren gambling.
Å spre alt tynt utover blir for mye styr så da tenker jeg at jeg står igjen med enten BTC eller ETH og litt i DOGE siden de var tidlig ute på MEME fronten. Med en pris på 20 cent er jo oppsiden ved en evt måneferd ganske vill også. Slenger meg på ETH av de "safe" med samme utgpkt. Prisen er jo en 100 del av BTC.

PS: Var inne på Nordnet for å handle krypto, men der finner jeg det så klart ikke.
Noen med forslag på vettuge steder å handle de forskjellige "valutaene".

I samme slengen så er det kanskje noen som har forslag til brede fond som kun har US som område?

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Garpen] #2687006 29/10/2021 12:56
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Garpen
@Sanouka, du kan få eksponering mot Bitcoin gjennom fondet BITO. Fondet er tilgjengelig på en del norske plattformer.

Takk, men fond blir for trygt og safing vil jeg ikke ha noe av ICON_WINK

På den annen side så kan det kanskje fungere som et fond med relativt høy oppside og tilsvarende risikoprofil?

Redigert av sanouka; 29/10/2021 12:59.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: nesegrus] #2687007 29/10/2021 13:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Fra Dogecoin-grunnleggeren:
"Despite claims of “decentralization”, the cryptocurrency industry is controlled by a powerful cartel of wealthy figures who, with time, have evolved to incorporate many of the same institutions tied to the existing centralized financial system they supposedly set out to replace."

Herfra, forøvrig en veldig god tråd/oppsummering:
https://twitter.com/ummjackson/status/1415353985406406658?s=20

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687011 29/10/2021 14:27
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk, men fond blir for trygt og safing vil jeg ikke ha noe av ICON_WINK

På den annen side så kan det kanskje fungere som et fond med relativt høy oppside og tilsvarende risikoprofil?

Fond er ikke noe tryggere enn det fondet investerer i. Jeg synes derivater av BTC høres ganske spenstig ut... ICON_LAUGH

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Ndreas] #2687015 29/10/2021 14:38
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Ndreas

Fra Dogecoin-grunnleggeren:
"Despite claims of “decentralization”, the cryptocurrency industry is controlled by a powerful cartel of wealthy figures who, with time, have evolved to incorporate many of the same institutions tied to the existing centralized financial system they supposedly set out to replace."

Herfra, forøvrig en veldig god tråd/oppsummering:
https://twitter.com/ummjackson/status/1415353985406406658?s=20

Klart det finnes noen få individer som sitter på store andeler av enkelte kryptovaluta. Men om alle disse er en ond sammensveiset høyreving gjeng orker ikke jeg spekulere i ICON_SMILE Det er den desentraliserte teknologien som interesserer meg, og den (koden) er det veldig mange argusøyne som følger med på (snakker nå generelt om kryptovaluta som er basert på åpen kildekode).

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687023 29/10/2021 16:37
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Det er jo mildt sagt ganske uoversiktlig og en haug med tilbydere som er ute etter raske penger.
YOLO, FOMO, PUMP og spekulasjoner på hvem de store fondene vil velge. Ren gambling.
Å spre alt tynt utover blir for mye styr så da tenker jeg at jeg står igjen med enten BTC eller ETH og litt i DOGE siden de var tidlig ute på MEME fronten. Med en pris på 20 cent er jo oppsiden ved en evt måneferd ganske vill også. Slenger meg på ETH av de "safe" med samme utgpkt. Prisen er jo en 100 del av BTC.

PS: Var inne på Nordnet for å handle krypto, men der finner jeg det så klart ikke.
Noen med forslag på vettuge steder å handle de forskjellige "valutaene".

I samme slengen så er det kanskje noen som har forslag til brede fond som kun har US som område?

firi kan du opprette konto på med bankid, så det virker relativt seriøst. Det er i alle fall enkelt, og du får kjøpt bitcoin, eth og noe annet.

Ellers har ikke kursen på en mynt egentlig noen ting å si for potensialet. Har du 1000 mynter til 1000 kr så er jo det samme verdi som 1000'000 mynter til 1 kr.

Redigert av appelsin2; 29/10/2021 16:37.
Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687026 29/10/2021 17:53
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ganske ny på krypto selv. Tenkte på det i lengre tid, første gang rundt våren 2018 hvor bitcoin falt fra 10k og ned til 2-3k. Da tenkte jeg at det ikke var noe poeng og tenkte ikke mer over det før inntil et par mnd siden. Kan vel si at det hadde vært veldig gunstig å kjøpe på 2-3k ift nå... Men kjøpte for noen uker siden og har jo hatt en fin oppgang på det. Mange som sier at vi ligger an til en høyere oppgang framover nå, men skeptikeren i meg tenker at det høres litt vel positivt ut med scenarier opp mot 100k før jul.
Typisk det som skjer ved store oppganger, er at hvaler selger unna for å ta profitt og kjøper seg inn igjen når prisen har falt. Det er vel det største ankepunktet mot krypto: Det er et spekulasjonsobjekt som resulterer i høy volatilitet.
Men min tanke er å ha dette som en lang posisjon. Litt fordi jeg synes konseptet virker spennende og fordi jeg håper at det om 10-20 år er verd en god del. På en annen side lurer jeg på hvordan det skal fungere som valuta hvis man skal betale 0,0000000000x BTC for noe.
Noen andre interessante konsepter finnes, men også utrolig mye shitcoins. Prøvde å spekulere litt i en shitcoin som skjøt fart. Tjente litt, men plutselig mens jeg var avlogget et par timer hadde kursen stupt. Fikk panikk og solgte med stort tap. Tenkte at ballongen hadde gått ut, for coinen i seg selv er ubrukelig. Men nå er den verd x3 ift da jeg solgte ut. Fortsatt uten reell verdi, slik jeg ser det, så nå tør jeg hvertfall ikke gå inn. Men lærte litt av dette også.
Mye er skrevet om kraftforbruket til BTC, men dagens pengesystem sluker også en gigantisk mengde strøm. Blir interessant å se hvor verden går etter hvert.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687042 29/10/2021 19:46
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Doge er jo en spøk fra starten av, og kun en kopi av lite gjort på et par minutter!

Var det ikke for to-tre år siden vi ble bedt om å 'legitimere' vår bruk av bankkonto, hvor et spørsmål var: bruker du mere enn 50k i året på krypto?

Bitcoin har vel alltid hatt så høye transaksjonskostnander at det aldri har vært særlig lønnsomt som noe annet enn en langsiktig posisjon.
All form for dagshandel, som en enkeltperson, i dette markedet er jo et sinnsykt stress-moment, siden markedet er åpent 24/7!
(Mesteparten av handelen foregår jo også i kinesisk tidssone.)

Det virker jo forlokkende, men det er jo ikke bare krypto som har hatt stor vekst.
Du kan jo bare se på facebook, og tesla's historie, eller for å nevne noe av nyere tid:
Moderna, som har hatt en vekst på 2500% de siste to årene, og den fløy virkelig til himmels når vaksinen deres ble godkjent!

Etisk sett er nok bitcoin ikke særlig bra, tatt i betraktning at selskaper kjøper opp kullkraftverk for å dekke strømforbruket sitt!
(For å utvinne bitcoin må man jo ha spesialutstyr som asci-miners, som alltid har vært sinnsykt vanskelig å få tak i, og de blir bedre år for år, så må jo kjøpe nytt utstyr i ett sett. Det samme kan jo sies om gpu-mining av altcoins. Et lønnsomt oppsett blir fort 200 gpu'er. Et prosjekt som kan ta to år før du er i pluss med, ikke tatt i betraktning all oppgradering som må gjøres underveis. Med de nye strømprisene vil det jo ta enda lengre tid..)

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: ] #2687046 29/10/2021 20:43
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Byker

Noen råd fra personer med kunnskap? Ikke wannabies, men som har bransjekunnskap i skallen sin.

Ja, mer enn 20 år. Jeg har et enkelt prinsipp jeg liker å følge om jeg vil ha kontroll på risikoen, og det er at jeg ønsker å forstå det jeg putter penger i. Jeg forstår ikke krypto, særlig ikke volatiliteten, og da legger jeg vekk penger jeg ønsker lav risiko på til noe annet. For tiden mener jeg cash-flow-aksjer er fint.

Ønsker du høy risiko, for all del, men ta gevinst når du er fornøyd. Velg startegi når du går inn, og hold deg til den.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: olip] #2687047 29/10/2021 21:50
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: olip
Et lønnsomt oppsett blir fort 200 gpu'er. Et prosjekt som kan ta to år før du er i pluss med, ikke tatt i betraktning all oppgradering som må gjøres underveis. Med de nye strømprisene vil det jo ta enda lengre tid..)

200 Gpuer for at det skal vere lønnsomt? Nei det er ikke slik GPU mining skalerer.

Ellers har man i år lett gått i null på noen måneder med GPUmining alt etter når man kjøpte kort. Utfordringen er ikke at det tar to år, men at det lett kan ende med å aldri lønne seg.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: RazeFaze] #2687048 29/10/2021 21:52
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze

Gjør det enkelt, lag spareavtale via Firi?

https://firi.com/no/

Takk, men de har ikke DOGE. Skal jeg først inn i dette spinnville universet så må jeg ha litt humor og lave skuldre med inn også.

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687054 30/10/2021 07:49
Furu Offline
/Stig
/Stig
Dette er i beste mening:
Sanouka, du viser ikke en veldig stor forståelse for markedene du er på vei inn i (aksjer/fond/krypto). Nettopp derfor spør du jo her. Råd som kommer er bl.a. ‘sett deg inn i dette og les deg opp’. Det er ikke dårlige råd, men hvor og hvordan?

Ser du bruker Nordnet i dag. Mange bruker dem, så det er nok en god start. De har mange gode artikler å lese og noe de kaller Børsskolen.
I tillegg har de også tester før du er kvalifisert til å handle, på forskjellige nivåer. Ta spørsmålene i testene seriøst, reflekter og undersøk, så kommer du en god bit på vei.

Konkret når det gjelder plattform med krypto vet jeg at det er mange som bruker Coinbase, som har det meste å velge blant. Der er det også mulig å handle med kort, så du er i gang ganske raskt.
Coinbase har også en form for opplæring og kvalifisering for å komme i gang.

Stig

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: sanouka] #2687056 30/10/2021 08:15
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For norske brukere er det vel enklere bruke lokale exhanges som bruker Vipps, BankID m.v. og hvor du får automagisk skatteberegning? Og særlig hvis du er fersk i gamet?

Re: Krypto, Bitcoin eller annet? [Re: Furu] #2687059 30/10/2021 08:43
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Furu
Dette er i beste mening:
Sanouka, du viser ikke en veldig stor forståelse for markedene du er på vei inn i (aksjer/fond/krypto). Nettopp derfor spør du jo her. Råd som kommer er bl.a. ‘sett deg inn i dette og les deg opp’. Det er ikke dårlige råd, men hvor og hvordan?

Ser du bruker Nordnet i dag. Mange bruker dem, så det er nok en god start. De har mange gode artikler å lese og noe de kaller Børsskolen.
I tillegg har de også tester før du er kvalifisert til å handle, på forskjellige nivåer. Ta spørsmålene i testene seriøst, reflekter og undersøk, så kommer du en god bit på vei.

Konkret når det gjelder plattform med krypto vet jeg at det er mange som bruker Coinbase, som har det meste å velge blant. Der er det også mulig å handle med kort, så du er i gang ganske raskt.
Coinbase har også en form for opplæring og kvalifisering for å komme i gang.

Jeg har vært på Nordnet et års tid. Derivater, opsjoner osv er No go, Har stått testene dog. Har Bachelor ++ med regnskap som hovedområde.
Sparer i fond, enkeltaksjer, hus & hjem og bank som de fleste vanlige dødelige.
Hvem kan egentlig si at de kan kryptovaluta og de casinoliknende tilstandene på basis av kjent og formell kunnskap om finans om jeg tør spørre?
Tilnærmingen for min del blir å slenge meg inn med småpenger og utforske etterhvert så får vi se om det er noe jeg blir i. Det er først og fremst for moro sånn i tilfelle du ikke har skjønt det. Det brer om seg og er et interessant fenomen. Takk for omtanken.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support