Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h

Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h #2686498 26/10/2021 17:25
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Jeg har rett og slett havnet i et skikkelig selvlagd dilemma. Skal investere i ny bil og har hatt noen helt klare krav. Bilen skal ha firehjulstrekk, den skal ha bensinmotor/hybrid, den skal ha automat/adaptiv cruise og den skal ha plass til tre barneseter i baksetet. Etter å ha prøvekjørt et stort antall biler og forkastet de fleste står jeg igjen med følgende:

2016 Lexus RX450h til ca 480k gått ca 90 000km. Bilen er ytterst komfortabel, har stor motor, relativt ok forbruk og er mer enn stor nok både i baksetet og bagasjerom. Jeg stoler såpass på Lexus sin kvalitet at jeg forventer relativt økonomisk bilhold selv om den er blitt noen år. Motor/gir er skuddsikker og det meste eller virker å være veldig gjennomprøvd. Bilen er nesten litt for "finslig" til vårt bruk og imagemessig skriker den kanskje litt status og penger, men det er omtrent det eneste negative jeg kommer på i tillegg til et litt dårlige firehjulstrekksystem (men trolig godt nok til vår bruk).

2020 Subaru Forester E_hybrid til ca 410k gått ca 30 000. På mange måter en umoderne bil med treg motor og snodig hybridløsning. Det har markedet også skjønt og det gjør at man kan kjøpe 2020 modeller med ca 30 000 km til ned mot 400k. Dette er biler med høyeste utstyrsnivå med alt tenkelig utstyr. Nye kostet disse nærmere 600k, så vi snakker et formidabelt verditap. Bilen er både komfortabel og god å kjøre, men selvsagt ikke på nivå med Lexusen. Til gjengjeld er den litt mer letthåndterlig og har et image og stil jeg liker bedre. Den passer også bedre inn på høyfjellet der vi har hytte, uten at jeg skal la det bety for mye. Her har man 3,5 års garanti igjen, skuddsikker kvalitet og nybilfølelse.

Noen innspill eller anbefalinger?

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686518 26/10/2021 18:47
olechr Offline
More than words
More than words
Litt ettersom hvor lenge du tenker å ha bilen. Kjøper du bil og har den i mange år ville jeg ha kjøpt Subaru. Kjedelig bil og taper seg mye, men en 2020 modell med 30000 kan du ha lenge.

Nå skalk det sies at de jeg vet om som har hatt Lexus har vært sjukt fornøyd. Bare går og går uten feil.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: olechr] #2686527 26/10/2021 19:36
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: olechr
Litt ettersom hvor lenge du tenker å ha bilen. Kjøper du bil og har den i mange år ville jeg ha kjøpt Subaru. Kjedelig bil og taper seg mye, men en 2020 modell med 30000 kan du ha lenge.

Nå skalk det sies at de jeg vet om som har hatt Lexus har vært sjukt fornøyd. Bare går og går uten feil.

Jeg tenker vel at jeg får Subaruen så billig at det skal mye til å tape veldig mye penger på den. En tilsvarende 2020 modell Rav-4 (riktignok med større motor, men fortsatt ikke plugin hybrid) koster godt over 100k mer (selv om nypris på de var ganske lik). Enig at Forester på enkelte områder er kjedelig, men jeg ser på den som en liten mini-Landcruiser og man kan ha det mye gøy på dårlige veier når fremkommeligheten og terrengegenskapene er slik som på Foresteren. Det er også en bil jeg lettere hiver inn ett lass med ved i samt hiver skitne unger inn i.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686528 26/10/2021 19:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Forslag; om det er en bil du skal ha lenge, pass på at det er noen litt udefinerbare greier du bare liker ved den. Det gjør det mye lettere å tåle den når den begynner å bli sliten og dyr i drift.

Det høres ut som meg som om det er Lexusen som blir riktig for deg.

Man kjører ikke vedlass i godbilen. Da leier man heller noe skrammel på nabobil og får jobben gjort.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686562 27/10/2021 07:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har noen bekjente som har hatt og har RX450h, det har ikke vært bare problemfritt. Men Lexus er kjent for fornøyde kunder, det er for så vidt Subaru også. Begge skal i utgangspunktet være svært solide og driftssikre.
Noen tanker:
4x4 systemet til Forester er overlegent RX450h sitt
Forester har, slik jeg ser det, et større bruksområde, samtidig som den også er strålende på landevei.
RX450h har nok ørlite mer "moderne" interiør, selv om ingen av de er spesielt spenstig.

Det fornuftige i meg sier at Forester er det beste valget, 4 år nyere bil, gått 1/3 og letter deg for 70k mindre. Også er det deilig med 3,5 år nybilgaranti.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Hoaas] #2686633 27/10/2021 11:03
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Hoaas
Har noen bekjente som har hatt og har RX450h, det har ikke vært bare problemfritt. Men Lexus er kjent for fornøyde kunder, det er for så vidt Subaru også. Begge skal i utgangspunktet være svært solide og driftssikre.
Noen tanker:
4x4 systemet til Forester er overlegent RX450h sitt
Forester har, slik jeg ser det, et større bruksområde, samtidig som den også er strålende på landevei.
RX450h har nok ørlite mer "moderne" interiør, selv om ingen av de er spesielt spenstig.

Det fornuftige i meg sier at Forester er det beste valget, 4 år nyere bil, gått 1/3 og letter deg for 70k mindre. Også er det deilig med 3,5 år nybilgaranti.

Det var svaret jeg hadde lyst på. Da står vi igjen med at Forester har en nesten usedvanlig svak motor koblet til en ørliten elmotor. Men jeg kjører stort sett pent og rolig, så det skal jeg nok klare å leve med.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686636 27/10/2021 11:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser den, og Forester fikk ganske krass kritikk for valg av motorkombinasjon når hybriden kom på markedet. 150hk samlet effekt er ikke mye å skryte av, koblet med en CVT-kasse blir det mye lyd og lite futt. Sånn er det for så vidt med Lexusen og alle som benytter trinnløse planetgir. Norges mest solgte PHEV, Outlander, er også der. Trår klampen i bånn så blir det mye turtall og lite action, og den har 200hk samlet effekt. RX450h har vel litt mer krutt under panseret, noen rakett er det uansett ikke. Det er og blir kjøremaskiner som gjør det de skal uten at det blir veldig spennende, og forbikjøringer må planlegges.

Felles for alle disse er at forbruket er ganske høyt, unntaket er når Outlander kan kjøre på ren strøm. Ellers må man regne med et forbruk rundt 0,9 pr mil. Når vi er inne på Outlander, regner med dere har vurdert den? Der får dere 2020 modell S-edition til rundt 400k

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Hoaas] #2686656 27/10/2021 12:57
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg ser den, og Forester fikk ganske krass kritikk for valg av motorkombinasjon når hybriden kom på markedet. 150hk samlet effekt er ikke mye å skryte av, koblet med en CVT-kasse blir det mye lyd og lite futt. Sånn er det for så vidt med Lexusen og alle som benytter trinnløse planetgir. Norges mest solgte PHEV, Outlander, er også der. Trår klampen i bånn så blir det mye turtall og lite action, og den har 200hk samlet effekt. RX450h har vel litt mer krutt under panseret, noen rakett er det uansett ikke. Det er og blir kjøremaskiner som gjør det de skal uten at det blir veldig spennende, og forbikjøringer må planlegges.

Felles for alle disse er at forbruket er ganske høyt, unntaket er når Outlander kan kjøre på ren strøm. Ellers må man regne med et forbruk rundt 0,9 pr mil. Når vi er inne på Outlander, regner med dere har vurdert den? Der får dere 2020 modell S-edition til rundt 400k

Outlander 2019 og nyere har 224hk. Futter godt avgårde når man trykker inn(avhengig av hva man er vant til), men det lager jo rar lyd :-D

Er på rundt 0.75 med fullastet bil, langkjøring nordover(Trondheim, Harstad, Vesterålen rundt, Trondheim) og 4 sykler utenpå.

Redigert av RazeFaze; 27/10/2021 12:58.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Hoaas] #2686682 27/10/2021 16:34
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L

Lexusen er relativt sprek med sin 3,5 literes V6, nærmere 300 HK og 0-100 på 7,7 sek. Forester bruker vel nærmere 12 sek. Vi har ikke vurdert Outlander, da den blir for trang i baksetet for tre barnseter. Forester er faktisk eneste bil i klassen som klarer dette. På prøvekjøring som bestod av vanlig landeveiskjøring så lå Foresteren på ca 0,7 l per mil. Det tenker jeg er helt ok.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686710 27/10/2021 19:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: LAKA

Lexusen er relativt sprek med sin 3,5 literes V6, nærmere 300 HK og 0-100 på 7,7 sek. Forester bruker vel nærmere 12 sek. Vi har ikke vurdert Outlander, da den blir for trang i baksetet for tre barnseter. Forester er faktisk eneste bil i klassen som klarer dette. På prøvekjøring som bestod av vanlig landeveiskjøring så lå Foresteren på ca 0,7 l per mil. Det tenker jeg er helt ok.

Ja, lexusen er ikke ille, sammenlignet med de andre. Men som sagt, som transportmiddel er de veldig gode å kjøre.
0,7 på mila er innafor, det tror jeg ikke du klarer på lexusen. Kompisen min sin ligger på rundt 1 liter på mila på langkjøring i følge han selv.
Foresteren er mer en bruksbil, samtidig som den er god å kjøre. Det sitter litt lengere inne å vrenge lexusen av bilveien å suse innover en skogsvei. I mitt hode er de laget for litt forskjellige formål. Du kjøper ikke en forester for å flashe fram gliset til naboen ICON_WINK

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686721 27/10/2021 21:17
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dieselpurkene til Subaru fra 2013 og oppover fungerer bra, mer bunn og lavere turtall. Bensinboxer krever mye turtall. Akkurat nå kjører jeg en 08 Forester med 160 hk. Det er helt ok men det er lite bunndrag og mye mas i girkassen. Jeg hadde tenkt meg godt om hvis en ny, større og tyngre med enda mindre motor skulle ha vært hovedtransport for en familie på 5 lastet ned med stæsj. Hvorfor hybrid egentlig? Er det ikke bare å dundre på med en Outback med Diesel? 0.6 tror jeg det var de fikk tynet den ned i på en test.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686732 28/10/2021 06:17
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Om du skal ha bilen lenge er det definitivt et godt alternativ å kapitalisere på en upopulær bil. Foresteren er nok på ingen måte dårligere på grunn av hybridsystemet. Den ble bare ikke bedre på noen måte heller ...Definitivt et sært valg når man ser at Mitsubishi Outlander PHEV går som hakka møkk.

Sitat: sanouka
Hvorfor hybrid egentlig? Er det ikke bare å dundre på med en Outback med Diesel? 0.6 tror jeg det var de fikk tynet den ned i på en test.
Det er vel fordi det kun er Subaru med hybridmotor som går på billigsalg.

Redigert av Jacobsen; 28/10/2021 06:18.
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: sanouka] #2686733 28/10/2021 06:35
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dieselpurkene til Subaru fra 2013 og oppover fungerer bra, mer bunn og lavere turtall. Bensinboxer krever mye turtall.

Jeg har en Outback med 2.5 bensin. Føler ikke at den krever mye turtall i det hele tatt, snarere tvert imot. På vanlig cruising i 80-90 så går den på et veldig behagelig turtall. Ligger lett på 0.7 på mila, også med feriebagasje (men jeg er aldri hard på gassen).

Har såvidt kjørt en boxerdiesel, husker ikke helt hvordan den var. Hadde derimot en 2020 Forester hybrid som lånebil i et par uker, og er enig i at den var undermotorisert, men det var også det eneste negative (selv om bagasjeplassen er snau i forhold til Outback.. men det er jo en mindre bil tross alt).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Jacobsen] #2686759 28/10/2021 08:04
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Jacobsen
Om du skal ha bilen lenge er det definitivt et godt alternativ å kapitalisere på en upopulær bil. Foresteren er nok på ingen måte dårligere på grunn av hybridsystemet. Den ble bare ikke bedre på noen måte heller ...Definitivt et sært valg når man ser at Mitsubishi Outlander PHEV går som hakka møkk.

Hvorfor hybrid egentlig? Er det ikke bare å dundre på med en Outback med Diesel? 0.6 tror jeg det var de fikk tynet den ned i på en test.
Det er vel fordi det kun er Subaru med hybridmotor som går på billigsalg.

Jeg vet ikke om et kom tydelig frem i startinnlegget, men både Outlander og Outback er litt for små i baksetet til å romme tre barneseter. Dette går merkelig nok i Forester, da den har seter som er flate helt ut til dørsidene.

Outlander har jeg forøvrig kjørt mye, og det er en bil som på ingen måte tiltaler meg. Merksnodige kjøreegenskaper, dårlig på humpete, dårlig kjørestilling og seter (for meg) samt lite plass i forhold til ytre dimensjoner.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Jacobsen] #2686760 28/10/2021 08:06
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
[quote=Jacobsen]Om du skal ha bilen lenge er det definitivt et godt alternativ å kapitalisere på en upopulær bil. Foresteren er nok på ingen måte dårligere på grunn av hybridsystemet. Den ble bare ikke bedre på noen måte heller ...Definitivt et sært valg når man ser at Mitsubishi Outlander PHEV går som hakka møkk.

Det er ok et sært valg ja, men det er bare kjekt å kjøre en bil ikke alle har. Disse har tapte seg nærmere 200k på under to år. Nybilprisene var rett nok veldig optimistisk, men jeg mener den på tross av begrenset motoreffekt er et vanvittig bra kjøp til rundt 400k topputstyrt og med kjørelengde rundt 30k.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686790 28/10/2021 10:16
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Subaru her med noen få unntak alltid vært noe undermotorisert her til lands, så det skal nok gå bra ja.

Redigert av Jacobsen; 28/10/2021 10:16.
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: parob] #2686807 28/10/2021 11:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob
Dieselpurkene til Subaru fra 2013 og oppover fungerer bra, mer bunn og lavere turtall. Bensinboxer krever mye turtall.

Jeg har en Outback med 2.5 bensin. Føler ikke at den krever mye turtall i det hele tatt, snarere tvert imot. På vanlig cruising i 80-90 så går den på et veldig behagelig turtall. Ligger lett på 0.7 på mila, også med feriebagasje (men jeg er aldri hard på gassen).

Har såvidt kjørt en boxerdiesel, husker ikke helt hvordan den var. Hadde derimot en 2020 Forester hybrid som lånebil i et par uker, og er enig i at den var undermotorisert, men det var også det eneste negative (selv om bagasjeplassen er snau i forhold til Outback.. men det er jo en mindre bil tross alt).

2.5 literen med sine fem sylindre er noe ganske annet enn 2 literen som i tillegg begynte å komme uten turbo et sted for 10 12 år siden. Forester kommer vel ikke med denne motoren heller eller?
Diesel på 0.6 og bensin på 0.7 nærmere 0.8 på langkjøring som fort blir bortimot literen på nærkjøring merker man jo også litt til med dagens priser.
2 liter uten turbo er som å kjøre Boble.
Hadde en 2 l med turbo tidligere og den var direkte sprek. Min "nye" er bare daff på alt under 4000 rpm
Konas bensinImpreza med 150 hk går ok, men ift størrelse på bil og oppgitt HK så lurer man ofte på hvor HK har tatt veien. Nå har vi batteribil så da er den problemstillingen borte ICON_WINK
Ellers ganske bombesikre biler med et fantastisk veigrep. Jeg er bare skeptisk til 150 Subaru HK på bensin uten turbo og full opppakning. I det daglige går det sikkert greit, men over tid har jeg mer enn bare følt på behovet for mer bunndrag. Det går sikkert greit å leve med, men da er ihvertfall bilkjøper advart.
Nå vet ikke jeg hva poenget med hybrid egentlig er og mulig man får noen avgiftslettelser, men en diesel forester fra 16 med 100k får man for omtrent halve prisen. De bilene går mer eller mindre knirkefritt frem til 250k. Har den tilnærmet samme girkasse og motor som Diesel Outback så kan man vel anta omtrent samme forbruk. Da har man skaffet seg billig bil. Gitt at man har tenkt å kjøre den lenge.
Hybrid vil vel også dette gjelde for mtp hvordan rekkevidde på batteribiler utvikler seg.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686810 28/10/2021 11:20
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Med mindre du MÅ ha bakkeklaring så har du jo en litt kul særing i Subaru Levorg. Stasjonsvogn med 1.6l turbobensin. Forsvant vel etter 2018 og er ikke så dyr mener jeg å huske.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Jacobsen] #2686825 28/10/2021 11:48
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L

Sitat: Jacobsen
Med mindre du MÅ ha bakkeklaring så har du jo en litt kul særing i Subaru Levorg. Stasjonsvogn med 1.6l turbobensin. Forsvant vel etter 2018 og er ikke så dyr mener jeg å huske.

Trenger ikke bakkeklaring, men plass til tre barneseter i baksetet. Det klarer verken Levorg eller Outback.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: sanouka] #2686827 28/10/2021 11:50
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L

Nå vet ikke jeg hva poenget med hybrid egentlig er og mulig man får noen avgiftslettelser, men en diesel forester fra 16 med 100k får man for omtrent halve prisen. De bilene går mer eller mindre knirkefritt frem til 250k. Har den tilnærmet samme girkasse og motor som Diesel Outback så kan man vel anta omtrent samme forbruk. Da har man skaffet seg billig bil. Gitt at man har tenkt å kjøre den lenge.
Hybrid vil vel også dette gjelde for mtp hvordan rekkevidde på batteribiler utvikler seg. [/quote]

Den gamle Foresteren er dessverre ikke stor nok i baksetet til tre barnseter (har forøvrig eid en fin 2015 utgave av en slik tidligere)

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: sanouka] #2686853 28/10/2021 13:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hybrid vil vel også dette gjelde for mtp hvordan rekkevidde på batteribiler utvikler seg.

For meg er hybrid å kjøre på strøm 2-3 uker i strekk, deretter kjøre en langtur i ny og ne uten å tenke på rekkevidde.
Det er økonomisk besparende(uten at jeg har regnet ekstremt nøye på det... men kontoutskriftene sier at den er det), samt at det føles ok å kjøre på batteri de få gangene jeg må i tettbygde strøk. Vi har en bil og kjører ikke bil til-fra jobb.

Ja, jeg kunne kjøpt batteribil, men i rett størrelse fantes ikke dette i januar 2019, for en nogenlunde fornuftig penge.
Jeg ønsket også en bil innafor garanti, tenker også den skal byttes mens den ennå har garanti.

Nå ser jeg veldig på Model Y(fremdeles ikke fornuftig nok pris)...

Uansett så blir valg av bil en enorm blanding subjektive krav og beslutninger som er mer eller mindre rasjonelle...

Outlander PHEV her, forresten.

Redigert av RazeFaze; 28/10/2021 13:28.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: RazeFaze] #2686855 28/10/2021 13:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze

For meg er hybrid å kjøre på strøm 2-3 uker i strekk, deretter kjøre en langtur i ny og ne uten å tenke på rekkevidde.
Det er økonomisk besparende(uten at jeg har regnet ekstremt nøye på det... men kontoutskriftene sier at den er det), samt at det føles ok å kjøre på batteri de få gangene jeg må i tettbygde strøk. Vi har en bil og kjører ikke bil til-fra jobb.

Ja, jeg kunne kjøpt batteribil, men i rett størrelse fantes ikke dette i januar 2019, for en nogenlunde fornuftig penge.
Jeg ønsket også en bil innafor garanti, tenker også den skal byttes mens den ennå har garanti.

Nå ser jeg veldig på Model Y(fremdeles ikke fornuftig nok pris)...

Uansett så blir valg av bil en enorm blanding subjektive krav og beslutninger som er mer eller mindre rasjonelle...

Outlander PHEV her, forresten.

Men nå er vel strengt tatt Forester Hybrid en såkalt mild hybrid. Altså du ruller ut av parkeringsplassen på batteri, men alt over 20km/t går den på bensin, med unntak av litt støtte under full aksellerasjon. En plug-in blir noe helt annet, da du faktisk kan gjøre all din bykjøring på batteridrift. Forester sin hybridløsning er en mellomting mellom 48V mild-hybrid og Toyota sine "selvladende hybrider". Forskjellen er at Forester skrur av bensinmotoren litt oftere enn 48V mild-hybrid.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Hoaas] #2686858 28/10/2021 14:06
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L

Men nå er vel strengt tatt Forester Hybrid en såkalt mild hybrid. Altså du ruller ut av parkeringsplassen på batteri, men alt over 20km/t går den på bensin, med unntak av litt støtte under full aksellerasjon. En plug-in blir noe helt annet, da du faktisk kan gjøre all din bykjøring på batteridrift. Forester sin hybridløsning er en mellomting mellom 48V mild-hybrid og Toyota sine "selvladende hybrider". Forskjellen er at Forester skrur av bensinmotoren litt oftere enn 48V mild-hybrid.
[/quote]

Det stemmer og for vårt bruk er det helt ok. Bilen skal brukes nesten utelukkende til langkjøring til og fra hytta på fjellet, i tillegg til ekspedisjonsturer med ungene samt en og annen langtur sommerstid. All småkjøring og jobbpendling gjøres med elbil.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686888 28/10/2021 19:18
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da hadde jeg valgt liten motor og nesten ny bil. Det er deilig med garanti og ting som nesten ikke trenger service på lenge.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686910 28/10/2021 21:03
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Valget er nå tatt, det blir Forester. Så nå står valget mellom sort og sepia bronsefarget bil.

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2686919 28/10/2021 22:17
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når alt annet har handlet om fornuft så hvorfor ikke være litt vovet og gå for bronsje ICON_WINK

Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: LAKA] #2687981 07/11/2021 17:29
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Alle disse trådene ender opp med at en prøver å selge sin egen bil som drømmebilen uten å ta hensyn whatsoever til hva TS hadde av økonomiske og praktiske preferanser.

Hadde en Outback 2013 2.0D som vi bytta ut med en Citroen DS7 2020 pluginhybrid nå i sommer.

Subaruen var mer traust og robust (og mer i tråd med det imaget jeg ønsker å ha), men DS7-en stod til 490' borte på bruktavdelinga til Møller. Egentlig skulle jeg ha en Passat alltrack, men den var opp mot 600' for 2020-mod og lite km. Økonomien sa da at det blei fransk bil.

DS7-en har 225 bensinhester + 100 el-hester, så en kjenner at en har krefter nok. Det en merker er at det er deilig å ikke fylle drivstoff i det daglige (58km rekkevidde på strøm i Ds-en) og at Outbacken hadde et veldig stort bagasjerom.

Vurderte Rav4, men den er dyr.

Redigert av Jomar Henriksen; 07/11/2021 17:31.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Subaru Forester E-Hybrid vs Lexus RX450h [Re: Jomar Henriksen] #2687986 07/11/2021 18:53
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Jomar Henriksen
Alle disse trådene ender opp med at en prøver å selge sin egen bil som drømmebilen uten å ta hensyn whatsoever til hva TS hadde av økonomiske og praktiske preferanser.

Hadde en Outback 2013 2.0D som vi bytta ut med en Citroen DS7 2020 pluginhybrid nå i sommer.

Subaruen var mer traust og robust (og mer i tråd med det imaget jeg ønsker å ha), men DS7-en stod til 490' borte på bruktavdelinga til Møller. Egentlig skulle jeg ha en Passat alltrack, men den var opp mot 600' for 2020-mod og lite km. Økonomien sa da at det blei fransk bil.

DS7-en har 225 bensinhester + 100 el-hester, så en kjenner at en har krefter nok. Det en merker er at det er deilig å ikke fylle drivstoff i det daglige (58km rekkevidde på strøm i Ds-en) og at Outbacken hadde et veldig stort bagasjerom.

Vurderte Rav4, men den er dyr.

Det høres ut som et fornuftig valg det. Jeg skrev kontrakt på en 2020 Forester nå før helga. 409k for en 2020 modell kjørt 30 000 må være en ok pris. Vi har utelukkende langkjøring med denne bilen og da ser jeg ikke helt behovet for en "ekte" hybrid.

Moderator  support