|
Nye Spectral med 27,5 og Mullett
|
Nye Spectral med 27,5 og Mullett
27/10/2021 13:04
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flott artikkel på Terrengsykkel og jeg er spent på hva redaksjonen mener om 27,5 på en Large ramme. Fint at alle også de med ørlite slunken lommebok kan finne sin modell hos Canyon. Er det slik at hele verden har omfavnet 29 eller er det et norsk fenomen ? Jeg må si jeg lurer på om det er noen som går for 27,5 på større rammer. https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykkel/canyon-spectral-naa-ogsaa-med-mindre-hjul
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Nye Spectral med 27,5 og Mullett
[Re: EmilZipp]
27/10/2021 13:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Etter at koden for 29" har blitt knukket (geometri, hjul og dekk), har det stort sett blitt erfart at 29" er best for de fleste. mindre hjul er mer lekent, og gir mindre subb i kaviarstjerna når det går dritbratt nedover og du er kort i lortfallet.
|
|
|
27/10/2021 13:51
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Enduro har testet: https://enduro-mtb.com/en/best-wheel-size-275-mullet-29-canyon-spectral/Konklusjonen deres er 29" er best, men jeg føler ikke at resten av teksten er like klar. De skriver om fordeler og ulemper, så det spørs også hvordan og hvor man liker å sykle. Det er litt spesielt at stack er såvidt høyere (+2mm) på 27" i forhold til 29" Spectral.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: baronKanon]
27/10/2021 14:01
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter at koden for 29" har blitt knukket (geometri, hjul og dekk), har det stort sett blitt erfart at 29" er best for de fleste. mindre hjul er mer lekent, og gir mindre subb i kaviarstjerna når det går dritbratt nedover og du er kort i lortfallet. Enig. Men som representant for de med kort lortfall med 29" sykkel kan jeg si at dette merka jeg stort sett kun på det 2 første turene, etter det har kaviarstjerna fått fred. Hvis nedkjøringer, og gjerne type dritbratte, er det som fenger mest så vil jeg si at 27,5" har noe for seg. Men er du glad i fart og flyt bort- og oppover, og liker å komme deg lett over røtter og andre hindringer, ja så vil jeg si at 29" alltid er å foretrekke. "Mitt" merke har jo hatt gode og lekne 27,5" sykler lenge, men vi har vel knapt solgt en eneste av dem de 2-3 siste årene, veldig laber interesse for den hjulstørrelsen. Så det vil forundre meg litt om det plutselig blir hot shit igjen. Det kan nok være et norsk fenomen, men det gjenspeiles kanskje av terrenget vi sykler i sammenlignet med syklister i andre land.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
28/10/2021 05:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Subb i ratata har også med mye vandring å gjøre, dvs mer merkbart på utforsykler.
|
|
|
[Re: Ripen]
28/10/2021 11:16
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Men som representant for de med kort lortfall med 29" sykkel kan jeg si at dette merka jeg stort sett kun på det 2 første turene, etter det har kaviarstjerna fått fred.
Jeg fikk demosykle Transition Spur på Klutfukt, i August. Rett før Gullia lå det en beskyttelse over noen kabler som passerte veien. Skal man bare trille over sånt? Neppe. Da skal det bunnyhoppes! I manualfasen satte jeg omtalte legemsdel rett ned på bakhjulet, litt snodig egentlig, men det skulle ikke bli så ille, normalt. Siden Transition har prioritert å ha relativt langt, og rett seterør, så gjør dette at bakenden på sadelen er farlig nær bakhjulet, når setet er helt senket. Så dermed låste jeg bakhjulet og ble sittende fast en stund, inni der. Svært ubehagelig opplevelse. Altfor mange som observerte det, også. Jeg ble mye mer positiv til mullet-konseptet etterpå.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
28/10/2021 11:22
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Enig. Men som representant for de med kort lortfall med 29" sykkel kan jeg si at dette merka jeg stort sett kun på det 2 første turene, etter det har kaviarstjerna fått fred.
Jeg fikk demosykle Transition Spur på Klutfukt, i August. Rett før Gullia lå det en beskyttelse over noen kabler som passerte veien. Skal man bare trille over sånt? Neppe. Da skal det bunnyhoppes! I manualfasen satte jeg omtalte legemsdel rett ned på bakhjulet, litt snodig egentlig, men det skulle ikke bli så ille, normalt. Siden Transition har prioritert å ha relativt langt, og rett seterør, så gjør dette at bakenden på sadelen er farlig nær bakhjulet, når setet er helt senket. Så dermed låste jeg bakhjulet og ble sittende fast en stund, inni der. Svært ubehagelig opplevelse. Altfor mange som observerte det, også. Jeg ble mye mer positiv til mullet-konseptet etterpå. Men en Spur er jo ikke en manual-sykkel, det er jo en rittsykkel/downcountry... :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
01/11/2021 14:21
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Lenge leve mangfold! Etter noen år på 29 følte jeg for å prøve 27.5. Vært storfornøyd med 29-eren, men innimellom har jeg kjent på følelsen av at den blir litt for mye monstertruck. Så angrer jeg sikkert og vil tilbake til 29 etter en stund...
Men vi sykkelfolk er en rar rase... 27.5 var topp for bare et par år siden. 29 var mindre gøy. Nå er det plutselig snudd på hodet. For så å gå over til en "egentlig vil vi ha 26" med stålramme"-debatt om noen år igjen?
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
|
|