Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum?
|
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum?
[Re: Sepeda]
21/08/2020 05:09
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er aldri inne på disse trådene, så jeg har knapt registrert hvilken leir de graviterer mot. Geirk-trådene er også noe jeg bare ignorer og ikke bryr meg om.
For meg er det altså bare bakgrunnstøy som ikke plager meg noe særlig. Det hadde vært å foretrekke at de fikk utløp for tullballet et annet sted, men slikt er vanskelig å styre. Normalt pleier det å gå i bølger, så kanskje fader det ut etter hvert, men c19 må kanskje gli over før det skjer. Nå har folk for mye dødtid å investere.
|
|
|
21/08/2020 05:23
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Det nærmer seg det punktet der man ikke gidder å bidra til et forum som i stadig større grad fremstår som en del av den alternative høyrepressen. Hvorfor er du innom der nå du har muligheten til å filtrere det helt vekk?
|
|
|
21/08/2020 06:24
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
I likhet med mitt første innlegg i tråden, er mitt forrige innlegg rettet til redaksjonen og gjelder forumets profil og identitet. Det er et bredere anliggende og en annen problemstilling enn hva den enkelte av oss velger å lese, eller hvilke former for filtre man kan bruke for å filtrere vekk innhold. Landevei og Terrengsykkel er nå i høyere grad enn før digitale magasiner. Man satser på nettsidene. Det er naturlig at flere lesere vil bruke nettsidene og dermed komme nærmere forumet. Forumet er desto mer relevant for den digitale satsingen siden det heldigvis profileres som del av magasinene og er under magasinenes redaksjonelle ansvar. Og det er fantastisk flott at redaksjonene deler sin kunnskap her, og hjelper både nye og erfarne syklister. All mulig kudos for det. Med all kompetansen som dermed finnes på forumet, er Fri Flyts digitale satsing en gyllen anledning til å gjøre forumet enda bedre og relevant for magasinets lesere og sykkelinteresserte forøvrig. Men hva er det leserne introduseres for? Vi som har hengt her inne i år eller tiår, har vent oss til at forumet er som det er, og synes gjerne at det ikke er så underlig. Men det er likevel verdt å ta en fot i bakken og reflektere over hvorfor dette forumet i så høy grad skiller seg fra andre sykkelfora, der hovedtema er sykling og sykkelkultur, og man har en alminnelig dialog blant entusiaster fremfor uendelig, aggressiv krangling eller politisk misjonering. Som nevnt i forrige innlegg, har Snikksnakk gått fra å være en slags lukket anstalt for gjensidig utskjelling til å bli et underbruk av Document.no og en tankesmie for alternativ virkelighet og idéer fra amerikansk Alt-right. Hver dag. Hele uken. Fra morgen til kveld. Mengden av innlegg som nå forkynner en høyreradikal og konspirasjonsorientert virkelighetsoppfatning, om det så gjelder klima, korona, rase og etnisitet, innvandring, nyhetsformidling, forskning og ikke minst forhold i USA, er overveldende. Med valgkamper i vente både ute og hjemme, ser jeg ingen grunn til at politiseringen skal dabbe av. Om dette hadde vært et magasin på papir med leserinnlegg og kronikker, ville jeg ha vurdert om dette er et magasin som avspeiler mine interesser og verdier som syklist, og som jeg virkelig ønsker å abonnere på og bidra til. Siden det er et nettforum, blir åpenbart premissene andre. Men som nevnt, nærmer det seg for meg punktet der man ikke gidder å bidra til et forum som i stadig større grad fremstår som en del av den alternative høyrepressen. Alt under logoen til våre kjære Landevei og Terrengsykkel. Dette dreier seg ikke om ytringsfrihet eller meningsmangfold. Det dreier seg om hva et sykkelforum under landets beste sykkelmagasiner er eller bør være.
|
|
|
[Re: fikse]
21/08/2020 06:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det nærmer seg det punktet der man ikke gidder å bidra til et forum som i stadig større grad fremstår som en del av den alternative høyrepressen. Hvorfor er du innom der nå du har muligheten til å filtrere det helt vekk? Fordi det ødelegger forumet, meningen med forumet, og tillater at disse "underbruk av Document.no og en tankesmie for alternativ virkelighet og idéer fra amerikansk Alt-right. Hver dag. Hele uken. Fra morgen til kveld" får ture fram et sted de ikke har noe å gjøre. Fordi dette tankegodset overhodet ikke fortjener å synes, i hvertfall ikke på et terrengsykkelforum.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/08/2020 06:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Det nærmer seg det punktet der man ikke gidder å bidra til et forum som i stadig større grad fremstår som en del av den alternative høyrepressen. Hvorfor er du innom der nå du har muligheten til å filtrere det helt vekk? Fordi det ødelegger forumet, meningen med forumet, og tillater at disse "underbruk av Document.no og en tankesmie for alternativ virkelighet og idéer fra amerikansk Alt-right. Hver dag. Hele uken. Fra morgen til kveld" får ture fram et sted de ikke har noe å gjøre. Fordi dette tankegodset overhodet ikke fortjener å synes, i hvertfall ikke på et terrengsykkelforum. Enig med Razefaze. Jeg har egentlig bare ignorert alt dette våset, men nå i det siste har omfanget blitt så stort at jeg anser det som et problem. Jeg vil gjerne ha terrengsykkelforumet tilbake til et upolitisk forum primært for sykling og sykkelrelaterte affører, men hvor det er ok å bruke snikksnakk hvis man skal bygge platting, kjøkken eller bare lurer på hvordan andre har det. Upolitisk!
- Stefan
|
|
|
21/08/2020 07:04
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har ikke mottatt varsler på hvilke spesifikke innlegg og tråder som skal være over streken og ødeleggende. Vi ønsker ikke stemingsødeleggende tråder og innlegg i stort omfang, men ønsker høy takhøyde og lav terskel.
I tillegg er det et poeng at forumet er et samlingssted for syklister, ikke bare for prat om sykling. Akkurat som at vi snakker om andre ting enn kranklager, dekkdimensjoner og linjevalg når vi er sammen ute på hjul også.
Send gjerne eksempler på konkrete tråder, innlegg og brukere som bør lukes ut, så går vi i gang.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/08/2020 07:39
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk for rask respons, Øyvind!
Og takk for at du selv er så aktiv her inne. Det løfter virkelig forumet.
Problemstillingen jeg tar opp, gjelder i mine øyne ikke å luke ut enkelttråder eller engang enkeltinnlegg.
Jeg ønsker heller ikke peke på enkeltbrukere, om de så faktisk er sykkelinteresserte eller er her inne av helt andre grunner. Det bare fyrer opp under et personfokus som skygger for den egentlige problemstillingen.
Utfordringen er en annen og større, og gjelder som nevnt forumets profil og identitet.
Det er prisverdig at dere vil opprettholde en møteplass der syklister kan snakke om annet enn sykling. Jeg vet at mange setter pris på det. Og det er en mengde eksempler på at det er både nyttig og hyggelig. Jeg håper og ønsker at det kan videreføres på en god måte.
Samtidig er det gode grunner til at de aller fleste redaksjoner, med unntak særlig nettopp i den alternative høyre-pressen, har gått bort fra anonymiserte nettdebatter om samfunnsspørsmål og politiske stridsspørsmål. Polariseringen, den voksende mengden av bevisst desinformasjon og angrep på grupper og enkeltpersoner som dessverre kjennetegner slike debatter, er noe de aller fleste redaksjoner opplever som uholdbart og ikke kan stå inne for redaksjonelt. Derfor er det nye løsninger på plass der man som et minimum må opptre under eget navn i innlegg, eller blir oppfordret om heller å forfatte kronikker som kan publiseres.
Det fremstår derfor ikke umiddelbart forståelig at et sykkelforum under landets beste sykkelmagasiner skal være arena for anonymiserte debatter om kontroversielle samfunnsspørsmål i 2020.
Jeg kan ikke og vil ikke diktere noen løsning, for det ser jeg hen til redaksjonen og Fri Flyt.
Men jeg håper at løsningen ikke forblir at anonyme brukere fritt skal benytte forumet som en regelløs og grenseløs arena for ustoppelig politisk misjonering og daglig videreformidling av hovedpoengene fra den Alt-right-inspirerte, polariserende og mistenkeliggjørende alternative pressen hjemme og ute. Det samme ville forresten vært tilfellet om ytterste venstre fløy la sitt elsk på forumet og brukte det som en plattform for daglig å propagandere for klassekamp og revolusjon.
Like lite bør løsningen forbli at anonyme brukere benytter forumet som en arena for uendelige personlige vendettaer, slik tilfellet har vært tidligere.
|
|
|
21/08/2020 08:00
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er det "snikksnakk" du har problemer med som konsept - eller det det innleggene du finner der inne? For meg er det to veldig forskjellige ting som du ikke virker til å skille mellom.
Og som vel tidligere nevnt synes jeg personlig saken hadde vært sterkere hvis volumet hadde vært høyere. Akkurat nå er vel de 9 øverste aktive trådene om sykkel - og den 10. handler om noe annet. Uten at jeg har gjort noen analyse av det der virker det til å være ganske normalt. At det er 1-2 andre tråder som det til tider kan være bra aktivitet i, men at det tross alt er helt klart dominert av sykkelrelaterte ting (som jeg er enig det bør være).
|
|
|
[Re: Havre]
21/08/2020 14:56
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Er det "snikksnakk" du har problemer med som konsept - eller det det innleggene du finner der inne? For meg er det to veldig forskjellige ting som du ikke virker til å skille mellom. Jeg skisserer utfordringen. Men løsningene må redaksjonen finne, dersom man ønsker endring. Kan man ha underfora for ikke-sykkelrelaterte spørsmål uten utskeielsene, sirkuset og politiseringen man finner på vårt forum? Jeg håper det. Andre sykkelfora får det til. For øvrig må jeg bare vise til mitt forrige innlegg.
|
|
|
21/08/2020 23:27
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg må bare si meg enig med Sepeda. En ting er å diskutere vaskemaskiner, plattinger, radiostyrte biler og ikke minst klassikeren hvilken bil skal jeg kjøpe  Noe helt annet er det evinnelige maset fra noen få deltakere om sterkt politiserte emner som ikke har noe med sykling å gjøre. En ting er at folk som er hovedsakelig opptatt av sykling vil diskutere side-temaer innen rimelige former. Men noen av debattantene har vel ca null sykkelrelaterte poster i det siste, og da tenker jeg at de kan finne seg en annen slagmark. Eller så kan de starte å snakke om sykling på et sykkelforum.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
22/08/2020 06:17
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med de fleste her. Sånn i utgangspunkt ikke veldig vanskelig å holde seg unna disse trådene, for en rask titt inn og du skjønner at for hvert minutt en leser så faller FTP med 10 watt, og det vil en ikke når en vet hvor jævla lang tid det tar å øke 10 watt. Men disse trådene gjør at at jeg nesten ikke er innom snikksnakk delen. Det er jo dumt for vært mange gode/morsomme/kunnskapsrike tråder der. Nå er det mer "dette gidder jeg ikke å bruke tiden min på". Med andre ord ikke noe stort problem. Blir litt som at jeg ikke bruker tiden min å høre på musikk jeg ikke liker. Men undrer meg stort på hvem er det som gidder å bruke så utrolig mye tid på å skrive masse innlegg, linker opp og ned...i en tråd som jeg tror få leser/henger med på. Det må da finnes andre forum hvor dette er "morsommere" ? Så undrer meg mer en lar meg provosere over de trådene. Men snart vinter, så kommer det tråder om toppturski, snøforhold og rørleggertips som gjør at veien inn til snikksnakk lettere for oss andre. Og som gjør at watten holder seg stabil, som strengt tatt er greit nok også.
|
|
|
[Re: Oddefa]
25/08/2020 13:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Mye av grunnen til at jeg er innom terrengsykkelforumet.no er nettopp snikksnakk. Å lese geometrinerding på morgendagens landeveisykler er noe jeg oppsøker hvis jeg trenger å vite noe om det, men jeg sitter ikke og leser sånt for moro skyld. Jeg leser en del på "Fjellforum" også, men dit går jeg bare hvis jeg trenger info om en turdings, tips til turbukse eller sånt. Jeg drar ikke dit for å slå i hjel dødtid.
Edit: Nå har jeg skumma de to første sidene av snikksnakk og med unntak av en liten håndfull tråder hvor det blåser litt friskt, synes jeg snikksnakk fremstår som det nesten alltid har gjort. Her er det liggeunderlag som siver luft, det er ryggsekker som skal handles, robotstøvsuger som skal vurderes, og så videre.
Redigert av Øyvind V; 25/08/2020 13:22.
|
|
|
27/08/2020 20:18
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Selv skjønner jeg ikke problemet. Holder meg langt unna slike tråder. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det, liksom.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
14/10/2020 11:32
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Det nærmer seg det punktet der man ikke gidder å bidra til et forum som i stadig større grad fremstår som en del av den alternative høyrepressen. Hvorfor er du innom der nå du har muligheten til å filtrere det helt vekk? Fordi det ødelegger forumet, meningen med forumet, og tillater at disse "underbruk av Document.no og en tankesmie for alternativ virkelighet og idéer fra amerikansk Alt-right. Hver dag. Hele uken. Fra morgen til kveld" får ture fram et sted de ikke har noe å gjøre. Fordi dette tankegodset overhodet ikke fortjener å synes, i hvertfall ikke på et terrengsykkelforum. Helt enig med razefaze, jeg har heller aldri ilikt at andre har andre tanker i hodet enn det jeg har, i hvertfall ikke på et terrengsykkelforum der slikt tankegods overhodet ikke fortjener å synes 
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
14/10/2020 13:19
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Hva med en regel som sier at for å poste i pølsevev og/eller snikk-snakk, må man ha et viss antall poster i sykkelforumet? Jeg har lest om tilsvarende regler i andre forum, uten at jeg klarer å erindre hvilke forum dette faktisk var. Jeg er ikke helt overbevist selv om at dette er veien å gå, men det kan kanskje luke ut de kontoene som blir opprettet bare for å trolle?
Når det er sagt, er det ikke uten grunn at en hel del forum har regler mot politiske og religiøse diskusjoner. Det skaper ofte konflikter som igjen fører til dårlig stemning og dårlig stemning er første spiker i likkista. Og når tilsvarende facebookgrupper etterhvert har (dessverre) større og bedre innhold enn de fleste forum, er det fort gjort å gå i den fella.
Hvis man skulle satt opp en liste over kronologiske årsaker til et forums død, er nok krangling om politikk og religion første steg. Steg nr to er tråder som denne, og steg nr 3 er høylytte uttalelser at man melder seg ut i protest osv.
Nå har ikke jeg doktorgrad i forumdrift eller deltakelse, men jeg har vært medlem et par steder som har gått denne veien. Ikke bare pga intern krangling, men også pga nevnte facebook, overgang til andre plattformer som diskusjon.no Overganger som kanskje har gjort mer skade enn nytte. Forum hvor ledelen ikke har vært på ballen eller tatt situasjonen på alvor osv. Forum som Akams fotoforum, Padleforumet, Fitnessprat, Treningsforumet, AVforum osv, var forum med stor deltakelse som nå enten er borte eller har veldig mye mindre aktivitet
Nå vet jeg ikke hvor mange andre norske forum som er igjen. Fjellforum er kanskje størst og som "still going strong". Terrengsykkelforumet er kanskje også blant de større, men inntrykket er at aktiviteten minker også her. Men forum i denne formen er en utdøende rase, og det begynner kanskje med den misnøyen som vokser frem her...?
Jeg vet ikke, tenker bare høyt og det lønner seg sjelden
|
|
|
15/10/2020 06:01
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
hva med bare å akseptere at folk skriver ting du ikke liker ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: edorF]
15/10/2020 06:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min erfaring är att de forumen som lever är de som har off topic diskussioner.
|
|
|
[Re: edorF]
15/10/2020 07:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nå vet jeg ikke hvor mange andre norske forum som er igjen. Fjellforum er kanskje størst og som "still going strong". Terrengsykkelforumet er kanskje også blant de større, men inntrykket er at aktiviteten minker også her. Men forum i denne formen er en utdøende rase, og det begynner kanskje med den misnøyen som vokser frem her...? Kan hende "forum" er en utdøende greie som konsept. Ikke bare fordi det finnes en liten håndfull kranglefanter som skriver ting som en annen håndfull medlemmer ikke synes passer seg på dette forumet, men fordi verden er annerledes i dag enn den var i 2019, 2018, 2017 og så videre. Det hender jeg ønsker meg tilbake til en tid da Dan, StigB, bike3man, Hvilepuls med flere "regjerte" på forumet, men samtidig med at noen har falt fra har nye kommet til. Sånn er det bare. "Den offentlige debatten" for øvrig har også endret seg, og ordbruken er spissere. Dette forplanter seg selvsagt inn i dette forumet også.
|
|
|
03/03/2021 08:52
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Ser at forumet for en sjelden gangs skyld har gjort seg fortjent til redaksjonell omtale på på en av Fri Flyt sine nettsider  Da med stolt henvisning til at forumet er oppgitt som kilde i NRKs sak LOL med Laila om harseleringen med Bertheussen-saken i sosiale medier. Med lenke i omtalen til de aktuelle forumtrådene. Og samtidig slås det fast at på forumet diskuteres "de fleste samfunnsdebattene". At Terrengsykkelforumet nevnes av NRK på linje med Underskog, Kvinneguiden og Foreldre & barn er jo en kuriøs og artig sak, det ser jeg. NRK nevner ikke kommentarfeltene i Document.no og Resett, men de spøker i bakgrunnen. Kanskje har det nyhetens verdi at forumet har fått sin velfortjente anerkjennelse i rikskringkastingen for å være i dette gode selskapet. Men jeg synes samtidig det er litt trist at blant alle de relevante underfora og tråder på forumet, velger redaksjonen i praksis å profilere nettopp dette gjørmebadet av humørløse personangrep, alternativ virkelighet og de enkleste fordommer som de fleste såkalte "samfunnsdebattene" på snikksnakk-underforumet gjennom år dessverre har utviklet seg til å bli. Selv med LOL med kjendiser. Det blir en trist introduksjon til forumet for leserne av nettsidene. Foruten sykkelinteresse, finnes det omfattende kompetanse på de fleste samfunnsspørsmål blant forumets brukere. Men de fleste skyr "samfunnsdebattene" på snikksnakk-underforumet som pesten. Med god grunn. Som en fagmann skriver: Noen er her tilsynelatende mest for å trolle. Andre er her for å bedrive snikksnakk og tidsfordriv. (...) Jeg har doktorgrad innenfor et tema som stadig blir diskutert på sosiale medier (også her inne), men jeg gidder ikke delta i diskusjoner om det jeg selv er ekspert på. Det blir bare frustrerende, synes jeg. (...) Her inne blir det gjørmebryting, kverulering, personfokus og trolling. *** Jeg vet godt hvilken reaksjon jeg vekker hos den kjente gjengen på forumet med dette innlegget. Kall meg gjerne humørløs, fordømmende, nedlatende, hovedstadselitistisk, krenket, snowflake, forumpoliti, kommunist, fascist, autoritær ytringsfrihetsmotstander, hjernevasket konsensus-slave eller hva dere vil. Og jeg kjenner redaksjonens linje. Men, likevel, som abonnent, leser og forumbruker synes jeg det er trist, og opplever den redaksjonelle omtalen i saken som lite gjennomtenkt.
|
|
|
03/03/2021 15:12
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sepeda, jeg synes en og annen tråd på snikksnakk er verdt å lese, starter enkelte også. Men jeg leser ikke "Hagen og negerspioner tråder", politikk eller tråder hvor man kan gjette i overskriften at her blir det skyttergraver. Ønsker du at alt som ikke er sykkel- eller sportsrelatert skal ut av forumet eller er det enkelte tråder / temaer som ikke bør startes eller utvikler seg i retning av skittkasting og kverulering du ikke er så begeistret for ?
Jeg lever helt fint med en og annen familiebil-tråd, sparing/økonomi, urbant landbruk og hvordan få fisk. Jeg har et par andre interesser jeg bruker tid og der er det gjerne FB som benyttes. Enkelt med bilder, raske kommentarer, virker mer moderne men å finne tilbake til temaer er mer knotete.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/03/2021 10:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Hagen och negerspion" tråden tror jag mest er en morro tråd som handlar om rare øverskrifter och artiklar.
|
|
|
27/10/2021 08:27
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Ettersom Garpens gode initiativ i form av tråden om forumkotyme er i ferd med å drukne i den sedvanlige kjeklingen, tillater jeg meg en dobbeltpostering, særlig ettersom dette er underforumet for innspill til redaksjonen. Jeg tilhører det jeg tror er en stor gruppe som leser mer enn jeg bidrar ved å skrive. Noe på grunn av at jeg er lat og prioriterer annerledes, men mye også fordi det ikke motiverer å være med når en viss andel virker å være mer ute etter å kverulere og hevde seg/dominere andre.
Jeg sier ikke at et forum kun skal bestå av utelukkende konstruktive bidragsytere. Eksempler på folk som gjør at jeg liker å lese TERRENGSYKKEL-forumet inkluderer Sepeda, olechr, larsdx, geiranders +++ og hærskaren av syklister som er med på å bygge videre på et godt forum for andre av oss som lever for sykling.
Har ikke noen løsning på hvordan demme opp for det jeg oppfatter som kverulant-kontingenten for dette forumet. Jeg hadde håpt at man kunne finne andre steder på nettet der man kan føle seg fri til å kaste slengbemerkninger og hamre lite konstruktive forslag på hverandre og ikke være med på å gjøre terrengsykkel-forumet mindre bra. Det som er sikkert er at jeg kjenner mange lidenskapelige syklister holder seg borte fra forumet på grunn av en for stor andel ikke-sykkel-relatert galle, og på lengre sikt er det uheldig for et nisje-forum. Tusen takk for dette, Closeup. Selv har jeg for øyeblikket mistet all inspirasjon til å bidra på forumet på grunn av forholdene du peker på. Lenge prøvde jeg å kompensere for flommen av kjekling og kverulering ved å poste et ekstra sykkelrelatert innlegg eller fem, eller svare på et ekstra sykkelspørsmål eller to, men nå er jeg i ferd med å gi opp. Flere av oss her inne holder kontakt på PM fremfor å poste på forumet. Flere av oss ser etter andre plattformer og fora. Jeg håper at redaksjonen tar inn over seg at det er fare for at sykkeldelen av sykkelforumet kveles i kranglingen mellom godt voksne menn, og at fellesskapet og engasjementet for sykling og sykkelkultur svekkes. Da får vi heller ikke et forum som møter nye syklister på en god måte, slik Alpers nylig understreket i tråden om forumkotyme. Jeg skulle ønske at det hadde nyttet å appellere til brukerne. Jeg skulle ønske at redaksjonen ikke måtte bruke tid og ressurser på å snakke folk på snikksnakk til besinnelse eller måtte ty til sterkere lut som moderatorer. Jeg skulle ønske at redaksjonen heller kunne gjort enda mer ut av forumet som en ressurs for abonnenter og sykkelinteresserte, ved i større grad å lenke redaksjonell omtale og tråder i forumet, i større grad engasjert seg i forumet for å skape debatt og engasjement om sykling, koble nye og erfarne syklister osv. Skape og opprettholde et fellesskap blant syklister, og opprettholde forumet som den unike ressursen og kunnskapsbasen det er. Redaksjonen, som har redaktøransvaret for alt som publiseres både i magasiner og på forumet, må ta et strategisk valg om hvilket forum man vil ha og følge det opp i praksis. *** Til tross for tittelen på denne tråden, la meg igjen understreke at Snikksnakk i seg selv ikke er problemet. Jeg ønsker ikke i utgangspunktet å ta bort muligheten for at syklister skal kunne prate om det meste her inne. Det er konfliktnivået, den giftige tonen, misstemningen og den politiske misjoneringen som er ødeleggende for forumet.
|
|
|
27/10/2021 09:43
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
100% enig med Sepeda. Kvier meg for å poste helt basale spørsmål og kommentarer i frykt for å utløse unødvendig debatt, og har flere ganger vurdert å kontakte redaksjonen for å slette alle mine innlegg. Mange (de fleste) i min sykkel-omgangskrets har også kuttet forumet, og har ikke mye pent å si om det. Man kan skrive noe i beste mening, og bli skutt ned i flammer. Det som skjer på forumet fargelegger definitivt opplevelsen av Terrengsykkel som produkt for meg, og er noe av grunnen til at jeg ikke har fornyet abonnementet.
Når det er sagt burde det kanskje ha vært en slett meg og mine poster-funksjon også i forumet, selv om vi skriver under alias.
|
|
|
28/10/2021 08:19
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
Også enig med Sepeda og mange av de andre betraktningene i tråden.
Jeg har vært aktiv på noen forum opp igjennom. Det som kjennetegner de vellykkede, er at de har aktive moderatorer som raskt luker vekk betente diskusjoner og brukere som kun er ute etter å lage bråk. Snikksnakk-delen av dette forumet er et godt eksempel på hvor ille det kan bli dersom denne modereringa uteblir. Kanskje har tanken vært at dette underforumet skal få seile sin egen sjø, så lenge usaklighetene forblir der inne. Dessverre setter det hele forumet i et dårlig lys, og det skremmer vekk både positive bidragsytere og potensielle nye brukere.
|
|
|
28/10/2021 08:54
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det har blitt mindre og mindre posting på meg også da forumet for meg fremstår mer og mer som et forum for sludder og vås. Det er et fåtall som lager denne støyen og dette er personer som nesten utelukkende poster sludder og vås. Det er synd om de som bidrar til sykkelrelatert innhold forsvinner fra forumet, mens pølsemakerene får fortsette.
Jeg er overrasket over at ingen av de som poster mye nyttig sykkelrelatert innhold her ikke allerede har satt opp et nytt forum
Mulig det allerede er gjort eller at mye av diskusjonene har blitt flyttet til Facebook eller lignende?
|
|
|
28/10/2021 09:14
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har de siste dagene fjernet en rekke tråder fra forumet, tråder der debattene har sporet av til krangling - eller ren dritt slik mange opplever det.
Det er ikke slike tråder vi vil ha her inne, og vi kommer til å fjerne tråder med tema som gjør det umulig å føre en sivilisert diskusjon.
Vi vil veldig gjerne at brukerne skal kunne stille spørsmål som ikke er sykkelrelaterte her inne, og debattere så mangt, men enkelte temaer får vi bare akseptere at ikke vil finne sted her inne.
Spør gjerne om det er noe mer!
|
|
|
28/10/2021 09:15
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Selv har jeg for øyeblikket mistet all inspirasjon til å bidra på forumet på grunn av forholdene du peker på.
Lenge prøvde jeg å kompensere for flommen av kjekling og kverulering ved å poste et ekstra sykkelrelatert innlegg eller fem, eller svare på et ekstra sykkelspørsmål eller to, men nå er jeg i ferd med å gi opp.
Kan melde at jeg handlet blandeveissykkel, ca 90% påvirket av de gode vibbene du laget i forbindelse med stadige turrapporter i vinter/vår. Sånt kan få den mest nedsnødde stinisse til å vurdere å legge bort løsskjegget sitt. Du har vist at du sorterer i "fin fyr"-segmentet, (ok gjetter på at du er en fyr) og sånne må tas vare på. Ikke dra din vei. Bli.
Redigert av ØysteinS; 28/10/2021 11:01.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
28/10/2021 10:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Selv har jeg for øyeblikket mistet all inspirasjon til å bidra på forumet på grunn av forholdene du peker på.
Lenge prøvde jeg å kompensere for flommen av kjekling og kverulering ved å poste et ekstra sykkelrelatert innlegg eller fem, eller svare på et ekstra sykkelspørsmål eller to, men nå er jeg i ferd med å gi opp.
Kan melde at jeg handlet blandeveissykkel, ca 90% påvirket av de gode vibbene du laget i forbindelse med stadige turrapporter i vinter/vår. Sånt kan få den mest nedsnøddde stinisse til å vurdere å legge bort løsskjegget sitt. Du har vist at du sorterer i "fin fyr"-segmentet, (ok gjetter på at du er en fyr) og sånne må tas vare på. Ikke dra din vei. Bli. Har ikke handlet sykkel på grunn av Sepeda, men han er en av en håndfull som gjør det verdt å bruke tid her. Alpers, sykkeloyvind, EmilZipp, runermm, baronKanon, olechr, larsb, SiljeKH og oddefa er flere eksempler. I tillegg kommer det innimellom nye folk til som har mye å bidra med. Så det er da håp! Bra tiltak av redaksjonen å rydde opp i kranglefant-trådene.
|
|
|
[Re: Alpers]
28/10/2021 10:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
[Re: Alpers]
28/10/2021 13:13
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Supert, Alpers. For ordens skyld: Det er ikke bare temaene som er problemet, men vel så mye hvordan de blir «diskutert» (men dette ble jo grundig diskutert/illustrert i «kotyme»[sic]-tråden din)
|
|
|
|
|